Studiekeuze

sneakyarcher420

New member
Hallo allemaal,

Ik ben dit jaar in het middelbaar afgestudeerd met een diploma Mt-Wetenschappen. Vorig jaar heb ik een post (link) gemaakt over mijn studiekeuze en toen kreeg ik het advies om naar zoveel mogelijk opendeurdagen te gaan en te praten met mensen over wat ze me later zien doen. Dit heb ik gedaan, maar ik kan nog steeds de knoop niet doorhakken.

Momenteel twijfel ik nog tussen deze opleidingen:
  • Handelswetenschappen
  • Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
Deze twee opleidingen zijn erg verschillend van elkaar en ik weet niet welke van de twee ik moet kiezen.

Ik heb in mijn vooropleiding bijvoorbeeld niet echt kennis gemaakt met wat economie is en hierdoor weet ik niet of dit me wel zal liggen. Ook het vak boekhouden is voor mij onbekend terrein. Er zitten wel andere vakken in de opleiding die me interesseren zoals recht, informatica en management. Met dit diploma zal je volgens mij altijd werk vinden en zit je niet vastgebonden aan één bepaalde job. In de privésector verdien je ook wel goed en heb je de mogelijkheid tot extra legale voordelen en waarschijnlijk zal je ook een goede "work-life balance" hebben.

Met de opleiding Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie ben je 100% zeker dat je leert voor het beroep 'kinesist'. Dit is een beroep dat ik mezelf wel zie beoefenen in de toekomst omdat ik zelf sportief ben, graag mensen help en ook graag wetenschappen doe. Alleen ben ik wat bang voor de toekomst van dit beroep. In een brochure van de KULeuven staat dat het aantal kinesisten sterk is toegenomen de laatste jaren. Toch staat dit beroep nog altijd op de lijst van de knelpuntberoepen omdat het te kort zich vooral voordoet in de ouderenzorg en ik zou het liefst. Ook heeft België één van de hoogste gemiddeld aantal kinesisten per 1000 inwoners. Alle vakken in deze opleiding spreken me wel aan, maar ik wil geen vijf jaren studeren om dan mogelijks nog geen werk te vinden. Het loon van een kinesist is ook niet veel meer (minder zelfs, denk ik) dan de meeste beroepen die je kan beoefenen met een diploma Handelswetenschappen (+ je moet 1 jaar minder studeren).

Is er iemand die me advies zou kunnen geven? Of is er iemand die een andere opleiding kent dat me misschien zou kunnen liggen?


Alvast bedankt!
 
Hey!

Heb je al eens gekeken naar de bachelor Lichamelijke opvoeding en Bewegingswetenschappen? Deze opleiding is misschien ook interessant indien je graag sport en interesse hebt in de wetenschap. Dit is ook op universitair niveau en als ik het niet mis heb heb je veel lessen samen met kinesitherapie. Qua werkzekerheid heb ik geen idee, maar met zo een diploma denk ik wel dat je aan een sportieve job kan geraken.

Veel succes met kiezen!

 
Het is vaak een misverstand dat je met diploma's zoals kinesitherapie, geneeskunde, logopedie,... enkel en alleen het specifieke beroep kan uitvoeren waartoe ze bestemd zijn. Uiteraard heb je met een diploma handelswetenschappen meer of, misschien beter gezegd, bredere opties, maar met een diploma kinesitherapie heb je zeker ook meer opties dan enkel kinesist te worden. Beide diploma's zullen leiden tot totaal verschillende sectoren/jobs, dus ik zou vooral kijken naar in welke sector je zou willen werken. Je kan bijvoorbeeld perfect na je master kinesitherapie nog een extra master volgen, bijvoorbeeld de master in gezondheidsmanagement. Binnen de gezondheidssector zijn ze ook heel erg hard op zoek naar "managers" die voeling hebben met de sector en hier een achtergrond in hebben.

Het zijn twee heel verschillende opleidingen, economie versus wetenschappen/gezondheid/medisch. Ik denk dat je best de komende maanden zo veel mogelijk cursussen doorneemt van beide richtingen en jezelf afvraagt welke cursus je het liefst zou blokken en het interessantst vindt.
 
Terug
Bovenaan