farmacie of chemie aan universiteit/hogeschool?

Laatste tip: niet teveel denken aan afzakken. Tijdens mijn schakel zaten een deel mensen met het gedacht van "ja als het niet lukt kan ik toch terugvallen op mijn hogeschool diploma". Het zijn net die mensen die het net gehaald hebben. Klinkt mss raar, maar ik haal mijn hogeschool diploma pas op ná ik mijn 2de master gehaald heb (3j verder). Symbolisch, maar voor mij was het eerder zoiets van "er is geen andere keus, ik moet dit doen". Het is gewoon doorzettingsvermogen wat je nodig hebt, teveel denken aan je plan B kan ervoor zorgen dat je toch gewoon afhaakt.

Wat Cege zegt moet je afdrukken en als het ware op het plafond kleven boven u bed. Ik ben een fundamenteel stressvrije persoon, maar mijn eerste semester unief had ik toch wel een paniekaanval en tijdens de blok at/sliep ik amper. Na een semester / jaar leer je gewoon hoe het moet, leer je plannen, studeren, ... stress is 100x gezakt en sindsien ook gewoon niet meer lager dan 15/20 gehaald.
Ja dat is wel waar, met de mentaliteit beginnen dat het niet gaat lukken is nooit goed. Goede moed inspreken ga ik doen de komende maanden, thanks voor de tips!
En omgekeerd kan het ook. Voor de vakken die me interesseerden was ik in het ASO ook bij de beste van mijn jaar, al moest ik ook daar zeker "zwaar" voor blokken, maar voor alles wat me minder lag heb ik echt afgezien en zitten zwoegen. Aan de universiteit slaagde ik dan weer voor examens waar ik minder voor deed dan voor mijn examens in het middelbaar ... tegen de 3de bachelor en de master toe ging ik gewoon op reis tijdens de blok :unsure:. Op den duur las ik mijn cursus 1 keer en was dat (meestal) voldoende.

Ik ben er echter zeker van dat had ik hogeschool gedaan ik het veel moeilijker zou gehad hebben. De manier van lesgeven, de manier waarop je kennis wordt bevraagd, de inhoud van de vakken, ... lag mij aan de universiteit gewoon 100 keer beter dan op het middelbaar waar ik grensje van schoolmoe was. Het meer schoolse van de hogeschool zou mij echt niet gelegen hebben.
Ik ben dus ook schoolmoe en het schoolse gedoe hoef ik ook niet meer te hebben. Ik verkies meer vrijheid (zoals tijdens de lockdowns), bepaalde lessen volledig zelfstandig door werken doe ik echt wel vele liever. Voor sommige hoofdstukken heb ik meer tijd nodig dan andere, maar met andere dingen ben ik ook vele sneller klaar.
 
Ik zal hier toch ook even reageren. Mijn dochter vond biologie op school verschrikkelijk. Toen ze dus ineens aankondigde dat ze farmacie ging studeren hield ik mij hart vast. Op school had ze weinig motivatie, altijd zuchten, zo weinig mogelijk doen maar elke dag hobbies etc.

Ik heb haar nog nooit zo gemotiveerd gezien als sinds ze aan de unief zit. Ze werkt op bizarre uren, gaat nagnoeg niet naar de les; ze volgt meeste lessen online maar is voor haar 3 semeseters op alles geslaagd van de 1ekeer. Ze verteld heel regelmatig over haar lessen, puur omdat het haar interesseert en er eindelijk een bepaalde diepgang is. Dat miste ze erg in het middelbaar. Echt... ik zou dit soort motivatie en inzet nooit geloofd hebben. Voorwaarde voor haar voor inzet is echt wel intrinsieke interesse.

Je kan overigens wisk en chemie oefeningen allemaal online vinden en indien nodig summerschool doen. Succes!
 
Ik zal hier toch ook even reageren. Mijn dochter vond biologie op school verschrikkelijk. Toen ze dus ineens aankondigde dat ze farmacie ging studeren hield ik mij hart vast. Op school had ze weinig motivatie, altijd zuchten, zo weinig mogelijk doen maar elke dag hobbies etc.

Ik heb haar nog nooit zo gemotiveerd gezien als sinds ze aan de unief zit. Ze werkt op bizarre uren, gaat nagnoeg niet naar de les; ze volgt meeste lessen online maar is voor haar 3 semeseters op alles geslaagd van de 1ekeer. Ze verteld heel regelmatig over haar lessen, puur omdat het haar interesseert en er eindelijk een bepaalde diepgang is. Dat miste ze erg in het middelbaar. Echt... ik zou dit soort motivatie en inzet nooit geloofd hebben. Voorwaarde voor haar voor inzet is echt wel intrinsieke interesse.

Je kan overigens wisk en chemie oefeningen allemaal online vinden en indien nodig summerschool doen. Succes!
Bedankt! Leuk om de verhalen te horen :)
 
Terug
Bovenaan