Werk Studie Twijfel: Toegepaste Informatica VS Computerwetenschappen

Lucas L

New member
Hey, ik zit momenteel in mijn laatste jaar secundair in wetenschappen-wiskunde (8 uur). Volgend jaar wil ik informatica verder studeren maar ik twijfel tussen hogeschool en universiteit. Ik heb me al degelijk geïnformeerd online (diverse standpunten) en ben naar infodagen gegaan op Erasmus (hogeschool) en VUB (universiteit). Ik vond dat de praktischgerichte stijl van een hogeschool mij veel meer aansprak dan de theoretische aanpak van een universiteit. Ik zou liever gaan voor studeren aan de hogeschool om dan na 3 jaar direct te gaan werken. Toch heb ik schrik dat ik later spijt zal hebben dat ik geen master heb gedaan, gezien de grotere mogelijkheid om door te groeien. Maakt een master-diploma later in het werkleven echt een verschil in wat betreft doorgroeimogelijkheden en loon? Is het een meerwaarde vergeleken met de praktische kennis van hbo? Ik ben niet zozeer geïnteresseerd in de theoretische aspecten van de informatica, maar als dit later invloed kan hebben op mijn carrière en in mijn voordeel kan werken dan wil ik wel een universitaire opleiding aangaan omdat ik weet dat ik capabel ben (zowel inhoudelijk als studiehouding). Ik zou het dan meer doen 'voor het geld' omdat ik meer geboeid ben in het praktisch programmeren en de hogeschool spreekt me meer aan. Daarom dat ik mij afvraag of het wel nuttig is om een master te behalen. Ik wil nu de beste keuze maken om een schakelprogramma en dergelijke te vermijden. Ook weet ik niet exact welke richting ik later wil uitgaan in de informatica. Graag wil ik jullie mening en ervaring hierover horen.
 
Laatst bewerkt:
Heb 10j terug hogeschool en schakelprogramma op unief gedaan.

De lat in de hoge school ligt heel laag tov universiteit. Daar krijg je veel meer (eenvoudige) praktijk tov achterliggende theorie van computer en programmeer concepten. Veel van wat je leert op de hogeschool wordt op unief verwacht dat je gewoon kan.
Er is weinig verschil in doorgroei mogelijkheden in IT voor de doorsnee developer. 90% hangt van je eigen kunnen en inzet af.
Al moet je niet verwachten dat je met een hogeschool diploma iets waard bent in de theoretische wereld van AI.
 
Ondertussen bijna 20 jaar geleden, maar hier mijn summary:
- Universiteit is vele malen moeilijker, als in mensen die vertrokken op universiteit en echt vrijwel op alles niet geslaagd waren en naar Toegepaste Informatica gingen, haalden simpelweg 16+/20 voor al hun vakken
- Universiteit heeft veel meer theoretisch vakken, vooral wiskunde dan, maar ook informatica wordt veel theoretischer benaderd
- Qua job en loon maakt het niet zo heel veel verschil als je een technische functie uitvoert
- In sollicaties zie ik over het algemeen een enorm verschil qua benadering en capaciteit van iemand met een hogeschool of universitair diploma, vooral in 'ownership', de durf om een onbekend probleem aan te pakken, de snelheid waarmee iemand een oplossing vindt voor een probleem,... Uiteraard is dat een veralgemening, maar als je de keuze hebt en de gok moet maken voor een nieuwe aanwerving zal mijn voorkeur altijd voor de master gaan omdat die hun plafond vele malen hoger ligt.

Met jouw achtergrond zou ik altijd naar de Universiteit gaan aangezien ik denk dat je je anders gaat vervelen. Ok, het zal misschien iets praktischer zijn, maar ook vele malen minder uitdagend en complex.
 
Hangt er vanaf wat je wil later wil doen eh. Wil je later gewoon iets technisch doen (full stack, systeembeheer, ...) dan zal diploma niet veel uitmaken, maar eerder van je kunnen. Wil je eerder iets in machine learning, AI, ... doen, dan ben je beter af met een serieuze wiskundige achtergrond - en dus met computerwetenschappen.

In TI leer je toepassen (hence the name), in computerwetenschappen leer je zelf bedenken/creëren. Beetje zoals met alle hogeschoolrichtingen en hun academische tegenhanger.
 
Terug
Bovenaan