Statiegeld voor blikjes en flessen

in mijn ogen is het sop de kolen niet waard, want dit is "iedereen" opzadelen met èxtra werk en èxtra kosten omdat een deel van de bevolking onverdraagzaam is (en een ander klein deel marginaal, want het zijn altijd dezelfde mensen ).

Terwijl het zowel voor als na de invoering ervan, het uiteindelijk toch nog opgeruimd gaat moeten worden door de zwerfvuil-ophalers, in meer of mindere maten (maar die worden niet per kg betaald)

en hoeveel zou het bedrag dan moeten bedragen? in een stedelijke omgeving zie ik 20cent nog werken, maar in de natuur, kilometers van winkels vind je geen clochards en zal het bedrag toch een stuk hoger moeten liggen. (Stel ik ga naar de ardennen en langs de weg ligt een plastikken fles waar een trucker heeft in geplast)
Dus mensen die zich storen aan zwerfvuil zijn overdraagzaam?
 
Dus mensen die zich storen aan zwerfvuil zijn overdraagzaam?
Wel, ik vind dat ze toch wat overdrijven en onverdraagzaam/intolerant zijn.
Ik erger mij ook aan zwerfvuil maar hier gaat het enkel om de plastieken flessen en blikjes, en dat zie ik echt zelden nog op straat liggen, of in de natuur. En als dat wel zo is, tja, die hebben het nog niet begrepen...
Ik ben opgegroeid in de jaren 80, dan was er een groot probleem en waren de straten vuil en lag er echt overal zwerfvuil/sluikstort, er is sinds dan al heel veel veranderd (vooral sinds 2de helft jaren 90) en het is echt sociaal onacceptabel geworden.

Dus, ik denk dat er nu belangrijkere zaken zijn om ons op te focussen (en onze tijd en geld aan te besteden)
just my 2cents ;)
 
Laatst bewerkt:
Wel, ik vind dat ze toch wat overdrijven en onverdraagzaam/intolerant zijn.
Ik erger mij ook aan zwerfvuil maar hier gaat het enkel om de plastieken flessen en blikjes, en dat zie ik echt zelden nog op straat liggen, of in de natuur. En als dat wel zo is, tja, die hebben het nog niet begrepen...
Ik ben opgegroeid in de jaren 80, dan was er een groot probleem en waren de straten vuil en lag er echt overal zwerfvuil/sluikstort, er is sinds dan al heel veel veranderd (vooral sinds 2de helft jaren 90) en het is echt sociaal onacceptabel geworden.

Dus, ik denk dat er nu belangrijke zaken zijn om ons op te focussen (en onze tijd en geld aan te besteden)
just my 2cents ;)
Bwah, als ik weet dat pakweg Hasselt, toch geen al te grote stad, eigenlijk nauwelijks de naam waardig, een 4tal mensen voltijds in dienst heeft alleen al om zwerfvuil in de binnenstad te rapen en die gezamenlijk toch een 8m³ container volkrijgen per week denk ik dat er toch nog wel wat werk aan de winkel is hoor...
 
Bwah, als ik weet dat pakweg Hasselt, toch geen al te grote stad, eigenlijk nauwelijks de naam waardig, een 4tal mensen voltijds in dienst heeft alleen al om zwerfvuil in de binnenstad te rapen en die gezamenlijk toch een 8m³ container volkrijgen per week denk ik dat er toch nog wel wat werk aan de winkel is hoor...
Als je rekent dat die 80.000 mensen in Hasselt 5 minuten per maand spenderen aan dat statiegeld, dan komt dat enkel en alleen al voor Hasselt neer op een 50 voltijds equivalenten, da's enkel om de blikjes en flesjes correct te verzamelen, niet al het potentieel zwerfvuil en da's enkel de tijdskost van de gewone gebruiker, nog niet de kost van het systeem zelf.

Je zou volgens mij een pak meer voor de natuur kunnen betekenen als je die 50 voltijdse equivalenten ergens anders zou mogen inzetten. Het lijkt me gewoon een extreem dure maatregel doordat van 90% van de mensen een extra inspanning gevraagd wordt terwijl die het vroeger ook al goed deden en er op die mensen hun gedrag geen enkele winst te rapen valt, voor de meeste mensen zal dit enkel een extra kost zijn die van onze omgeving geen nettere plaats maakt.
 
Laatst bewerkt:
Wat is dan echter ons alternatief voor zwerfvuil?

Een bepaald gedeelte van onze samenleving dat schaamteloos sluikstort van kleine tot op grote schaal heropvoeden zal moeilijk gaan...

Monsterboetes ga je een beperkt aantal mensen mee kunnen vatten, maar vaak zal ook gelden dat je een kei niet kan stropen in bepaalde gevallen, of zelfs gewoonweg maar bewijzen dat die persoon dat blikje/flesje wegwierp, ik vermoed ook dat we geen DNA-analyses gaan doen om dat te bewijzen (en zelfs dan).

Ik zou nog steeds pro het stellen van voorbeelden zijn van mensen die na recidive héél grote boetes mogen betalen, maar de vraag is of dat gaat werken zonder een drastisch hogere pakkans, en dat gaat dan weer niet zonder bijna een politiesamenleving.

En dit allemaal voor een handvol rotte appels, je zou al bijna gewoonweg erover nadenken om bijvoorbeeld je eID te laten scannen bij aankopen van blikjes/flesjes en als vervolgens flesjes met die barcodes te vaak als sluikafval teruggevonden worden: boete voor jou (i.e. politiestaat).
Plus wat met mensen zonder eID... geen plastic flesjes of blikjes voor hun?

Nog leuker zou zijn om op meer openbare plaatsen gewoonweg goede drankfonteinen te installeren (ik heb meestal een drinkbus bij), maar dat is een naïeve utopie, net omwille van datzelfde deel van onze samenleving die geen respect toont voor milieu en/of hygiëne. In de praktijk vul ik die fles enkel bij op het werk en thuis.
 
Je kan ook accepteren dat de wereld niet perfect is en verder doen gelijk we bezig zijn via gemeentediensten en allerhande campagnes van Natuurpunt en co.

Zwerfvuil is echt maar een marginaal probleem hoor. Ik zou mijn energie eerder in andere problematieken steken, mocht ik bestuurder.
 
Wat is dan echter ons alternatief voor zwerfvuil?

Een bepaald gedeelte van onze samenleving dat schaamteloos sluikstort van kleine tot op grote schaal heropvoeden zal moeilijk gaan...

Monsterboetes ga je een beperkt aantal mensen mee kunnen vatten, maar vaak zal ook gelden dat je een kei niet kan stropen in bepaalde gevallen, of zelfs gewoonweg maar bewijzen dat die persoon dat blikje/flesje wegwierp, ik vermoed ook dat we geen DNA-analyses gaan doen om dat te bewijzen (en zelfs dan).

Ik zou nog steeds pro het stellen van voorbeelden zijn van mensen die na recidive héél grote boetes mogen betalen, maar de vraag is of dat gaat werken zonder een drastisch hogere pakkans, en dat gaat dan weer niet zonder bijna een politiesamenleving.

En dit allemaal voor een handvol rotte appels, je zou al bijna gewoonweg erover nadenken om bijvoorbeeld je eID te laten scannen bij aankopen van blikjes/flesjes en als vervolgens flesjes met die barcodes te vaak als sluikafval teruggevonden worden: boete voor jou (i.e. politiestaat).
Plus wat met mensen zonder eID... geen plastic flesjes of blikjes voor hun?

Nog leuker zou zijn om op meer openbare plaatsen gewoonweg goede drankfonteinen te installeren (ik heb meestal een drinkbus bij), maar dat is een naïeve utopie, net omwille van datzelfde deel van onze samenleving die geen respect toont voor milieu en/of hygiëne. In de praktijk vul ik die fles enkel bij op het werk en thuis.
Het zal misschien niet perfect kunnen opgelost worden, net zoals tal van andere problemen, da's nog geen reden om specifiek hiervoor van die heavy handed oplossingen te gaan invoeren.
 
Je kan ook accepteren dat de wereld niet perfect is en verder doen gelijk we bezig zijn via gemeentediensten en allerhande campagnes van Natuurpunt en co.

Zwerfvuil is echt maar een marginaal probleem hoor. Ik zou mijn energie eerder in andere problematieken steken, mocht ik bestuurder.
Marginaal? In gent alleen, op 1 jaar 800 ton aan sluikstorten en 1200 ton aan zwefvuil.

Dat zijn absurde cijfers.

Zeker als je weet dat mensen zoals mezelf al lang geen moeite meet doe om het aan te geven.

Het heeft gewoon geen zin meer. Altijd dezelfde plaats en mensen. Het probleem is gekend bij het stadsbestuur en er wordt aan gewerkt. En dan spreek ik niet over een blikje of zakje chips maar over een goeie vrachtwagen vol sluikstorten. Net naast de sociale blokken. Als je lqng genoeg wqcht zie je ze het zo naar beneden smijten.

Er is een deel in de maatachappij dat aan alles lak heeft.

Ik heb het 3 jaar lang elke dag aangegeven. Opkuisen en letterlijk 2 dagen later lagen daar opnieuw vrachtwagens aan afval.
 
Marginaal? In gent alleen, op 1 jaar 800 ton aan sluikstorten en 1200 ton aan zwefvuil.

En hoeveel ton vuil wordt er via de reguliere kanalen opgehaald.
Tijdens de Gentse feesten haalt men 456ton op, enkel en alleen van de Gentse feesten via de reguliere kanalen.
Cru gezegd maar 800ton is echt wel een marginaal probleem, het gros van de mensen verzamelt en laat zijn afval wel correct afvoeren.
 
Politiek is er allang over bezig, maar ik persoonlijk hoop dat het er nooit komt.

Wij sorteren bijv alles zoals het hoort en hebben nog nooit ergens iets achter gelaten.
Waarom moeten wij gestraft worden door onze blikjes/plastic flessen wekelijks naar de supermarkt terug te brengen?

Zet hogere boetes op sluikstorten en verhoog de controles, zo pak je de oorzaak aan.
Dit vind ik nu nog steeds.

Wel leuk om lezen dat er meer en meer tegen een statiegeldsysteem zijn, sentiment was toen compleet anders.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan