Statiegeld voor blikjes en flessen

[
Woon jij in een ander België? Ik heb een voortuin onder een Vlaamse kerktoren. Ik heb gisteren nog een Leo-verpakking van mijn pad mogen oprapen. Elke week, zeker in de zomer, ligt er plastic in die voortuin. Verpakkingen van snoepjes, de plastic die rond sigarettenpakjes zit, de sigarettenpakjes zelf, de sigarettenpeuken die ze gewoon tussen je planten smijten, soms gewoon volledige blikjes. Nu minder maar de laatste jaren het meest opgekuiste item: mondmaskers.
Tweemaal per jaar is het hier kermis. Dan ligt het op straat vol met de papiertjes die rond de hamburgers zitten. En plastic bekertjes in mijn voortuin. Soms een half opgegeten pak friet.

Elke maand kom ik tijdens het lopen wel een sluikstort tegen. De ergste zijn de zakken die ze in de berm van een baan gooien en die dan opengereden worden door auto's. Dan heb je zwerfvuil verspreid over 100 meter.

Inderdaad, en op de blikjes na blijven alle problemen bestaan met statiegeld. Waanzin.
 
Is dat niet op zijn minst deels omdat er daar mensen (daklozen bv) zijn die de blikjes en flesjes gaan verzamelen om in te leveren? Enkele jaren geleden in Berlijn geweest en op sommige plaatsen beginnen er daar al vies te doen als je op een bankje zit met een flesje waar nog minder dan een kwart in zit en je dat niet wil afgeven.

Ik heb in Keulen vaak mensen flesjes en blokjes aan daklozen zien geven. Maar of dat nu de reden is weet ik niet. Volgens mij berust het concept vooral de bezuinigingsreflex (of hoe je dat ook zou noemen) bij mensen. Beetje zoals mensen nog neurotisch hun verlichting constant afzetten terwijl die hoop en al 100W verbruikt.

Het idee dat je geld "bespaard" of "terugwint" werkt heel goed om mensen te motiveren iets te doen.

Het verschil in Duitsland is dat al die machines gewoon in de supermarkten staan. Toen ik ginder woonde werd dat bijna onmiddellijk een gewoonte van bij vertrek naar de winkel je zakken vol PMD te stompen. De klein mannen vonden die machines ook fantastisch.

't is daarmee dat ik niet begrijp waarom ze nu blijkbaar iets nieuw willen uitvinden. Demir kan beter eens in de Rewe van Aachen gaan winkelen voor een paar weken. Het werkt daar perfect. Waarom het warm water opnieuw uitvinden.
 
Systeem Singapore: boete voor weggooien blikje: 5.000 euro boete of 350 uren werkstraf. Geef burgers de macht om een foto of filmpje te maken van een sluikstorter (en voorzie een vergoeding van 500 € voor het aanleveren van het bewijs), veroordeling via snelrecht, geen rechter die er aan te pas komt, indien minderjarig zijn de ouders verantwoordelijk. Pakkans en sociale controle wordt zo héél groot, agenten heb je niet nodig en kunnen zich met belangrijkere zaken bezighouden.

Iets gewoon op straat gooien behoort voor mij ook niet tot een cultuur, dat is gewoon gemakzucht, en ook een falen van bepaalde steden waar je amper een vuilbak kan vinden - zet daar ook maar een boete op. Als dat toch tot de cultuur gerekend wordt - dan kan met het evengoed met boetes oplossen - dat is dan ook maar cultuur.
Sorry, maar dan heb ik liever een cultuur waar nu en dan een blikje op de grond gegooid wordt dan een cultuur waar iedereen constant zit te azen om een medemens te kunnen gaan verklikken om wat bij te verdienen.
 
Sorry, maar dan heb ik liever een cultuur waar nu en dan een blikje op de grond gegooid wordt dan een cultuur waar iedereen constant zit te azen om een medemens te kunnen gaan verklikken om wat bij te verdienen.
Ik vind dit nu ook wel wat ver gaan. Maar langs de andere kant: de Belg is zo'n klager en weigert er ook niks aan te doen.
Hier leest ge da ook dikwijls: mensen die zich ergeren aan zwartwerkers en dan geven ze wat voorbeelden van mensen die ze kennen. Maar die mensen aangeven: ho maar, daar doen we ni aan mee want ik ben geen verklikker.
 
Sorry, maar dan heb ik liever een cultuur waar nu en dan een blikje op de grond gegooid wordt dan een cultuur waar iedereen constant zit te azen om een medemens te kunnen gaan verklikken om wat bij te verdienen.
Dit is één van de redenen waarom ik intolerant ben voor dergelijke zaken, ik heb het met eigen ogen al gezien en kan het eigenlijk iedereen aanraden eens live een dier in die toestand te aanschouwen, behoudens een ongelukje of sadistische trekken zal iedereen 6 keer nadenken alvorens nog een blikje weg te gooien (in de natuur, in nabijheid van weides etc. dan toch)

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/video/4848156/jaarlijks-4000-koeien-dood-door-blikjes-gras

https://www.ad.nl/binnenland/koeien...-in~a6c9c892/?referrer=https://www.google.be/

 
Zo'n cultuurwijziging is onmogelijk, vrees ik. De Westerse wereld is hyperindividualistisch, en de Belgische cultuur al zeker. Om dat om te gooien heb je meerdere generaties nodig.
Dit soort maatregelen vergroten dat natuurlijk nog, als je iedereen die nu goed sorteerde gaat behandelen als egoïst die niet vertrouwd kan worden met een blikje en nu een aan een tijdrovende registratieprocedure moeten voldoen, dan gaan mensen zich ook zo beginnen gedragen. Als je burgerzin verwacht van je bevolking moet je ze ook wat vertrouwen geven. Dit is het groene equivalent van alle werklozen weer elke dag laten stempelen omdat er fraudeurs tussen zitten.
 
Ik vind dit nu ook wel wat ver gaan. Maar langs de andere kant: de Belg is zo'n klager en weigert er ook niks aan te doen.
Hier leest ge da ook dikwijls: mensen die zich ergeren aan zwartwerkers en dan geven ze wat voorbeelden van mensen die ze kennen. Maar die mensen aangeven: ho maar, daar doen we ni aan mee want ik ben geen verklikker.
In veel gevallen hebben die gewoon zélf al zwartgewerkt, maar hebben ze uiteraard een of andere rationalisatie waarom dat bij hen niet opgaat.
 
Dit soort maatregelen vergroten dat natuurlijk nog, als je iedereen die nu goed sorteerde gaat behandelen als egoïst die niet vertrouwd kan worden met een blikje en nu een aan een tijdrovende registratieprocedure moeten voldoen, dan gaan mensen zich ook zo beginnen gedragen. Als je burgerzin verwacht van je bevolking moet je ze ook wat vertrouwen geven. Dit is het groene equivalent van alle werklozen weer elke dag laten stempelen omdat er fraudeurs tussen zitten.
Betwijfel ik ten zeerste, eerlijk gezegd. Enfin, het systeem dat nu voorligt, daar geloof ik ook niet in. Maar onze bevolking vertrouwen geven en verwachten dat de burgerzin voldoende groot is voor het gewenste maatschappelijke resultaat, ik snap eigenlijk niet dat je nog zo naïef kan zijn na de coronajaren.
 
Betwijfel ik ten zeerste, eerlijk gezegd. Enfin, het systeem dat nu voorligt, daar geloof ik ook niet in. Maar onze bevolking vertrouwen geven en verwachten dat de burgerzin voldoende groot is voor het gewenste maatschappelijke resultaat, ik snap eigenlijk niet dat je nog zo naïef kan zijn na de coronajaren.
Toch een kanttekening: alle regeltjes m.b.t. Corona hadden een vrij serieuze impact op het dagelijkse leven, het gros zelfs een negatieve impact. In de discussie met de blikjes zijn er eigenlijk alleen maar winnaars:

- minder vervuiling / aangenamer straat en natuurbeeld
- minder kosten (hoeveel zou Vlaanderen jaarlijks spenderen aan kauwgom te verwijderen bvb) en dus potentieel lagere belastingen (of gewoon andere, meer nuttige uitgaven)
- nog meer recylage en sortering mogelijk
- enz....

Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat het bad -ass is om iets zomaar op straat te gooien ... als er ooit al iets is geweest waarvoor echt een gigantisch draagvlak zou moeten zijn, dan is het toch wel dit zeker - minimale inspanning, maximaal resultaat, schijnbaar zonder nadelen .... maar je hebt gelijk - de praktijk geeft een ander beeld, helaas
 
Betwijfel ik ten zeerste, eerlijk gezegd. Enfin, het systeem dat nu voorligt, daar geloof ik ook niet in. Maar onze bevolking vertrouwen geven en verwachten dat de burgerzin voldoende groot is voor het gewenste maatschappelijke resultaat, ik snap eigenlijk niet dat je nog zo naïef kan zijn na de coronajaren.
Maar hier scoren we toch net heel goed? we sorteren al enorm veel zonder dat we er geld voor moeten krijgen, we zijn heel deze regeling aan het invoeren om de laatste kleine groep te dwingen om het systeem te volgen en iedereen die dit a correctl deed mee te straffen.
 
Maar hier scoren we toch net heel goed? we sorteren al enorm veel zonder dat we er geld voor moeten krijgen, we zijn heel deze regeling aan het invoeren om de laatste kleine groep te dwingen om het systeem te volgen en iedereen die dit a correctl deed mee te straffen.
We sorteren redelijk goed thuis*, van zodra we buiten zijn is het een heel ander verhaal. Vinden mensen niet binnen een straal van 2 meter een vuilbak, dan vliegt alles gewoon op de grond.


* En dat in vergelijking met anderen, daarom kan het niet nog altijd een stuk beter.
 
We sorteren redelijk goed thuis*, van zodra we buiten zijn is het een heel ander verhaal. Vinden mensen niet binnen een straal van 2 meter een vuilbak, dan vliegt alles gewoon op de grond.


* En dat in vergelijking met anderen, daarom kan het niet nog altijd een stuk beter.

Van waar komt die * ?
Nu, ik geloof dat er wel een serieuze foutmarge zit op de cijfers. Op welke manier je iets rapporteert kan een groot verschil maken. (Zie corona cijfers.)
Maar dan nog is de trend duidelijk.
 
Wat met de blikken die men in bijv Frankrijk of nederland koopt?

Ik hoorde dat deze blikken een soort sticker zouden hebben die recht geven op statiegeld.
Ik zie de winkelbediende niet direct mijn 100 blikken of flesjes controleren op een sticker. En meestal plet ik die blikken plat.

Gewoon weer een typisch groen initiatief die op niets trekt... dit zou overal in de eu moeten gebeuren
 
Wat met de blikken die men in bijv Frankrijk of nederland koopt?

Ik hoorde dat deze blikken een soort sticker zouden hebben die recht geven op statiegeld.
Ik zie de winkelbediende niet direct mijn 100 blikken of flesjes controleren op een sticker. En meestal plet ik die blikken plat.

Gewoon weer een typisch groen initiatief die op niets trekt... dit zou overal in de eu moeten gebeuren
Dit dus.
Een krachtig uniform beleid dat elk Europees land hetzelfde systeem hanteert aangaande statiegeld op wegwerpverpakkingen.
Ik begrijp zelfs niet dat dit geen prioriteit is.
Het verbaast me bijna dagelijks nog hoe nonchalant en schaamteloos mensen omgaan met hun afval.
Sigarettenpeuken die achteloos uit auto's geflikkerd worden. Sluikstorters die volle dozen afval aan de glasbollen achterlaten.
Hier iets verder is een dreef waar om de 2 à 3 dagen een zak langst straat ligt met lege Cara pils blikken.
Is al meermaals doorgegeven maar er gebeurt niks mee.
Hang dan even zo'n wildcamera om da volkske te betrappen.
Zet de boetes op 100€/blikske en de vaststellers zijn al betaald.
Geen compassie mee.

We zullen maar blijven dromen zeker ?
 
Systeem Singapore: boete voor weggooien blikje: 5.000 euro boete of 350 uren werkstraf.
Niet de reden dat Singapore proper is, boete wordt immers zelden toegepast. Echte reden is een batterij aan schoonmaakpersoneel dat 24/24 in de weer is met het proper houden van de infrastructuur. Singapore is ook lang niet zo netjes als mensen geloven, zeker niet in ”achterstandswijken” zoals Little India of Geylang. Kunnen vlot concureren met bepaalde delen van Amtwerpen.

Die boetes hebben vooral de bedoeling om indruk te maken op buitenlanders, en als ik de posts hier lees werkt dit naar behoren 😜
 
Laatst bewerkt:
Wat met de blikken die men in bijv Frankrijk of nederland koopt?

Ik hoorde dat deze blikken een soort sticker zouden hebben die recht geven op statiegeld.
Ik zie de winkelbediende niet direct mijn 100 blikken of flesjes controleren op een sticker. En meestal plet ik die blikken plat.

Gewoon weer een typisch groen initiatief die op niets trekt... dit zou overal in de eu moeten gebeuren

Ik heb alleen ervaring met Nederland en Duitsland. Dat werkt daar toch heel goed. Je moet ook niet proberen om een colafles uit België in Nederland of Duitsland in dat machien te steken. Zal niet lukken. Je mag blikken wel niet gaan plat maken of het etiket van een fles halen. Dan wordt het niet aanvaard. Volgens mij leest dat de barcodes.
 
Ik heb alleen ervaring met Nederland en Duitsland. Dat werkt daar toch heel goed. Je moet ook niet proberen om een colafles uit België in Nederland of Duitsland in dat machien te steken. Zal niet lukken. Je mag blikken wel niet gaan plat maken of het etiket van een fles halen. Dan wordt het niet aanvaard. Volgens mij leest dat de barcodes.
In Nederland mag je ook de plastieken flessen niet plat maken. Dat vind ik toch ook al heel irritant.
 
In Nederland mag je ook de plastieken flessen niet plat maken. Dat vind ik toch ook al heel irritant.

Ik woon langs een drukke straat. De lege blikjes en flesjes die elke week voor mijn deur liggen vind ik nog veel irritanter. Naast mijn inrit staat nog een lantaarnpaal. Daar zijn al een paar keer wijnflessen tegen kapot gegooid. Dan ben je met veel gevloek een hele tijd bezig om al die scherven op te rapen.
 
Dit dus.
Een krachtig uniform beleid dat elk Europees land hetzelfde systeem hanteert aangaande statiegeld op wegwerpverpakkingen.
Ik begrijp zelfs niet dat dit geen prioriteit is.
Het verbaast me bijna dagelijks nog hoe nonchalant en schaamteloos mensen omgaan met hun afval.
Sigarettenpeuken die achteloos uit auto's geflikkerd worden. Sluikstorters die volle dozen afval aan de glasbollen achterlaten.
Hier iets verder is een dreef waar om de 2 à 3 dagen een zak langst straat ligt met lege Cara pils blikken.
Is al meermaals doorgegeven maar er gebeurt niks mee.
Hang dan even zo'n wildcamera om da volkske te betrappen.
Zet de boetes op 100€/blikske en de vaststellers zijn al betaald.
Geen compassie mee.

We zullen maar blijven dromen zeker ?
Akkoord hoor dat zoiets idealiter op Europees niveau geregeld zou worden. Maar ge moet ergens beginnen natuurlijk, en regionaal draagvlak binnen de lidstaten is daar wel een zet in de goede richting voor lijkt mij. Het zou mooi zijn moesten we dat direct op nationaal niveau kunnen beslissen, het feit dat zoiets niet/moeilijk kan is een symptoom van het feit dat België moeilijker en moeilijker te besturen valt.

Ik ben alleszins wel voorstander van het idee, maar over de technische oplossing voor het probleem valt natuurlijk wel een en ander te zeggen. Als ik hier lees dat ze weeral een ingewikkeld IT-systeem willen opzetten om het te gaan invoeren weet ik ook niet of dat per se de beste/meest pragmatische oplossing is voor het probleem.
 
Terug
Bovenaan