Bordspelreview: Escape Your House - Spy Team

Bordspelletjes gaan al sinds mensenheugenis mee. In dat opzicht zijn escape rooms nog gloednieuw, maar toch zijn ze voor veel mensen al niet meer weg te denken uit hun vrijetijdsactiviteiten met vrienden. Escape rooms blijven als paddenstoelen uit de lucht schieten. Intussen heeft het escape-principe zijn weg ook al een tijdje naar de bordspeltafels gevonden. In de razend populaire escape- en exit-spellen ligt de focus op samen puzzels oplossen, hoofdzakelijk met kaarten. Nu is er een nieuw spel opgedoken dat dit principe nog een hele stap verder neemt: Escape Your House. Zoals de naam al doet vermoeden, beperken we ons deze keer niet tot de tafel, maar gebruik je werkelijk je hele huis!

Het is intussen wel duidelijk: bij Idenity Games uit Nederland zijn een paar creatieve meesterbreinen aan het werk. Sinds 2015 maken zij het ene na het andere ‘Escape Room: The Game’-spel, wat keer op keer in enorme successen resulteert en vaak prijzen oplevert. De laatste tijd proberen ze dergelijke coöperatieve spellen vanuit een andere invalshoek te benaderen. Zo waren ze bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor het erg vermakelijke Nightmare Horror Adventures, dat we hier recent ook aan de tand voelden. Deze keer keren ze terug naar hun vertrouwde formule, maar weten ze het in een erg verfrissend jasje te steken.

EscapeOpdracht.jpg


Uitdaging 1: zoek een locatie

Bij het openen van de speldoos springt meteen de grote blikvanger in het oog: een groot, felgekleurd plastieken slot met sleutel en timer. Op de doos zelf staat de geruststellende boodschap ‘speelbaar in elk huis!’. Mijn nieuwsgierigheid wordt alvast erg geprikkeld en ik lees de korte, duidelijke handleiding. Ik begin al snel wat peinzend door mijn weinig resterende haren te krabben ... Het wordt namelijk duidelijk dat een geschikte locatie vinden toch een uitdaging wordt. Er wordt vermeld dat je je huis kunt gebruiken, een vakantiehuisje, je school of zelfs je kantoorruimte. Daarna wordt verduidelijkt aan welke normen die locatie moet voldoen. Je hebt tien ruimtes nodig en de eerste vier ruimtes moeten meteen toegankelijk én met elkaar verbonden zijn. De overige zes moeten elk afzonderlijk aansluiten op één van die eerste vier ruimtes. Concreet betekent dit dat ruimte zes bijvoorbeeld niet enkel toegankelijk mag zijn via ruimte vijf. We hebben uiteindelijk wel een tijdje gezocht naar de beste locatie en vrienden om met dit spel aan de slag te kunnen. Ons eigen huis is momenteel een halve bouwwerf, sommige vrienden hun huizen waren niet geschikt of zitten met kleuters in huis. Eigenlijk kun je dit niet spelen met wakkere of slapende kleuters, want Escape Your House evolueert al snel van rustig puzzels oplossen naar een chaotische work-out waarbij je over verdiepingen heen rent en doorheen het huis moet schreeuwen om samen te werken. Uiteindelijk speelden we de missies met mijn hoogzwangere zus en haar vriend, gewoon thuis, op onze bouwwerf. Eigenlijk voegde dit een leuk sfeerelement toe. Met belichting probeerde ik een fijne setting te creëren waarin we de puzzels zouden oplossen. Onaangetaste, gezellige woonruimtes werden afgewisseld met kamers waarin een kille, verlaten sfeer heerste.

De focus ligt volgens mij vooral op gezinnen en ik kan me inbeelden dat dit geweldig is om als koppel samen met je kinderen te kunnen spelen.


Sleutels zoeken

De speldoos bevat naast het eerdergenoemde grote slot ook zes kartonnen sloten en dikke stapels kaarten van verschillende formaten. Het grote slot hang je in principe aan de voordeur. De kartonnen sloten kun je na het betere vouwwerk aan de deuren hangen van ruimtes vijf tot en met tien. Zoals je al kunt raden, moet je tijdens het spel puzzels oplossen om de sleutels tot deze ruimtes te verkrijgen. Escape Your House bestaat uit zes missies waarbij je telkens een kwartier tijd krijgt om de meestersleutel te vinden en de laatste deur te openen. Zo’n missie vergt uiteraard wat voorbereiding. Je neemt een stapel puzzel- en antwoordkaarten en legt deze in de vooraf bepaalde kamers. Een ruimte mag gelukkig ook een deel van een kamer zijn. Zo kun je de woonkamer en eetkamer als twee aparte ruimtes beschouwen, ook al vormen ze in werkelijkheid één grote kamer. Als een missie start, draagt één speler de timer met zich mee en iedereen stort zich op de puzzels. Puzzelkaarten stellen niet noodzakelijk altijd een vraag. Veel kaarten die verspreid liggen in het huis, zijn slechts deel van één grote puzzel. Als je een puzzelkaart ziet liggen met een aantal kleine kaarten eronder, weet je dat je een vraag zult moeten beantwoorden. Zo zul je veel raadsels moeten oplossen op basis van meerkeuzevragen. Je draait dan de bijhorende antwoordkaart om. Als het antwoord juist was, krijg je op dat moment gewoonlijk een sleutel die je toegang geeft tot een nieuwe ruimte. Die sleutelkaart schuif je dan in één van de kartonnen sloten. Bij een fout antwoord steek je die kaart in je zak en gaat de puzzel gewoon door. De kaarten die je in je zak moet steken, resulteren in minpunten bij de berekening van de eindscore. Elke missie bevat ook een doe-opdracht, gewoonlijk de leukste momenten in Escape Your House. Bij sommige opdrachten kunnen kaarten sneuvelen omdat je erin moet knippen of omdat je ze nat moet maken. Gelukkig zitten er reservekaarten bij, zodat je het spel later nog kunt doorgeven.

EscapeMeesterslot.jpg


De puzzels zelf zijn helemaal niet moeilijk. De focus ligt volgens mij vooral op gezinnen en ik kan me inbeelden dat dit geweldig is om als koppel samen met je kinderen te kunnen spelen. Escape Your House voelt in dat opzicht eigenlijk meer aan als een race dan als een echt escape-spel waarbij je je hersenen moet pijnigen. De missies worden wel steeds een tikkeltje moeilijker. Na afloop had ik het gevoel een marathon achter de rug te hebben. Voor een couch-potato als ik, is dertig keer van de gelijkvloers naar de zolder rennen en weer terug toch een heel karwij. Maar wie plezier wil hebben, moet lijden in Escape Your House! Gelukkig is dit wel een topspel en we speelden het met volle overgave. Het scoresysteem moedigt aan om je voorgaande scores steeds wat op te krikken. Je krijgt een aantal basispunten afhankelijk van het aantal spelers en daar voeg je punten aan toe, afhankelijk van of je binnen de tijd geëindigd bent en hoeveel tijd er nog resteerde. Het aantal valstrikkaarten die je mee droeg door vragen fout te beantwoorden, resulteren in minpunten.

Gekleurde sloten openen

Ik vermoed dat Escape Your House: Spy Team de eerste wordt van een nieuwe reeks. Dit smaakt absoluut naar meer en het spel werd terecht bekroond tot familiespel van het jaar. Omdat dit het eerste spel is van dit soort, is er op sommige vlakken ook een beetje ruimte voor verbetering. Met name de kleuren van de sloten mochten iets feller afwijken van elkaar. Vooral het roze en rode slot zijn erg moeilijk van elkaar te onderscheiden onder iets zwakkere belichting. Dit zorgde ervoor dat we een keer per ongeluk de verkeerde deur openden en puzzels probeerden op te lossen waartoe we eigenlijk nog geen toegang hadden. Dit verpeste de missie een beetje. Het grote plastieken slot, dat er op zich wel leuk uitziet, is eigenlijk iets te fragiel. Zo bleef het hekje dat over het sleutelgat moet blijven zolang de timer er niet terug wordt in gestopt niet altijd op zijn plaats zitten en viel het een paar keer onbedoeld op de grond.

EscapeKartonnenSlot.jpg

Conclusie

Escape Your House: Spy Team staat garant voor anderhalf uur chaotisch plezier dat in eerste plaats bedoeld lijkt te zijn voor gezinnen, maar waar een groep vrienden zich net zo goed mee kan amuseren. Ik ben erg benieuwd of Identity Games hier nog een vervolg aan zal breien. De zes missies zijn opgedeeld in makkelijk verteerbare brokken van elk een kwartier. Eigenlijk heeft dit niet de intentie om echte escape rooms of escape-bordspellen te vervangen. Dit verdient gewoon zijn eigen plekje in je spelkast, een nieuw spelgenre is uitgevonden!

Pro

  • Origineel concept
  • Geschikt voor verschillende doelgroepen
  • Leuke doe-opdrachten
  • Scorekaart voegt competitief element toe

Con

  • Sommige kleuren van slotkaarten lijken te hard op elkaar
  • Geschikte locatie vinden niet zo makkelijk als wordt gezegd
8

Over

Uitgever

  1. Identity Games
 
Terug
Bovenaan