Statiegeld voor blikjes en flessen

LSDsmurf

Well-known member
Statiegeld voor blikjes en flesjes komt er dan toch door.

Voor wie reeds correct sorteerde komt er dus een enorme rompslomp bij. Als ik het goed versta ga je volgens wat er momenteel op tafel ligt binnen een paar jaar telkens je een blikje of een flesje hebt de PMD zak (of openbare vuilnisbak) moeten scannen plus het blikje of flesje dat je er in steekt :sop:
 
Statiegeld voor blikjes en flesjes komt er dan toch door.

Voor wie reeds correct sorteerde komt er dus een enorme rompslomp bij. Als ik het goed versta ga je volgens wat er momenteel op tafel ligt binnen een paar jaar telkens je een blikje of een flesje hebt de PMD zak (of openbare vuilnisbak) moeten scannen plus het blikje of flesje dat je er in steekt :sop:
Ze hadden beter gedaan zoals hier waar je al die flesjes en blikjes gewoon terug geeft aan de winkel en uw geld krijgt. Werkt perfect
 
Als ik ergens een blikje koop aan een kraam en uitdrink moet ik dat lege blikje dan mee naar huis nemen om ergens te deponeren voor statiegeld? Dan mogen ze hun statiegeld wel houden en gooi ik dat ergens in een (pmd-)vuilbak op straat.
 
In Denemarken heb je dit ook (Pant heet het daar), en wat je daar ziet is dat je speciale Pant-houders aan openbare vuilnisbakken hebt, zodat je je fles daar kunt "doneren" aan een dakloze of behoeftige, die de fles dan kan inwisselen voor wat geld.

panthylde-1024x683.jpg
 
In Denemarken heb je dit ook (Pant heet het daar), en wat je daar ziet is dat je speciale Pant-houders aan openbare vuilnisbakken hebt, zodat je je fles daar kunt "doneren" aan een dakloze of behoeftige, die de fles dan kan inwisselen voor wat geld.

panthylde-1024x683.jpg
ja maar het is toch niet de bedoeling dat we nu maar meer moeten betalen voor blikjes en dat statiegeld dan maar moeten doneren aan een dakloze ?
 
Statiegeld voor blikjes en flesjes komt er dan toch door.

Voor wie reeds correct sorteerde komt er dus een enorme rompslomp bij. Als ik het goed versta ga je volgens wat er momenteel op tafel ligt binnen een paar jaar telkens je een blikje of een flesje hebt de PMD zak (of openbare vuilnisbak) moeten scannen plus het blikje of flesje dat je er in steekt :sop:
Dat klinkt echt zeer omslachtig en weer een compromis a la Bèlge.
Waar heb je die informatie vandaan? Ik vind niet direct iets.
 
Allez kom, je gooit dat gewoon weg zoals vanouds. Als je 1.5€ betaalt voor een blikje op straat ga je dan echt zitten u opjagen over 5cent...
Dan had je namelijk een grote fles gekocht in de supermarkt en dat meegenomen om te consumeren. Dan bespaar je een veelvoud van die paar cent.
Het zal over 20-25 cent per blikje gaan en als je je geld terug wil ga je al je afval stuk voor stuk moeten scannen voor je het in je PMD zak gooit.
Wat een omslachtige onzin weer. Precies bezigheidstherapie.
Ideaal voor degenen die thuis zitten te wachten op de zon om hun vaatwas aan te steken.

Het systeem van statiegeld voor glazen flessen, met terugname in automaten van supermarkten, wordt niet gekopieerd. De sector vreesde voor te veel last bij het verwerken van de verpakkingen. De bedoeling is te werken met de blauwe zak. Wie statiegeld wil innen zal via een app een code kunnen scannen op de verpakking en de blauwe zak waarin het geworpen wordt. Het digitale statiegeld wordt dan overgeschreven naar de bankrekening. Een mogelijkheid is dat er op straat of in winkels die dat willen bijkomende verzamelpunten komen.
 
Het zal over 20-25 cent per blikje gaan en als je je geld terug wil ga je al je afval stuk voor stuk moeten scannen voor je het in je PMD zak gooit.
Wat een omslachtige onzin weer. Precies bezigheidstherapie.
Ideaal voor degenen die thuis zitten te wachten op de zon om hun vaatwas aan te steken.

Bwah, als je tussen de lijnen leest, zie je al dat dit zal falen voordat het gestart is. Vals alarm.


Tegen 2025 wil Vlaanderen statiegeld invoeren op blikjes en plastic flesjes. Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft van de regering het mandaat gekregen om daarover te onderhandelen met de andere regeringen in ons land.

Ergo: gaat op niks uitdraaien.

In de loop van 2023 zal via sectorprojecten op het terrein onderzocht worden of zo'n digitaal systeem effectief beter werkt dan de systemen die vandaag al bestaan. Zo moeten er bepaalde inzamelpercentages gehaald worden en moet het ook zeker zijn dat het systeem bestand is tegen fraude. Als blijkt dat het digitale systeem effectief beter werkt, zal het ook opgelegd en verder uitgewerkt worden.

Ergo: het moet allemaal nog geanalyseerd worden dus niemand heeft er al deftig over nagedacht.
(...)
Ook Recycling Netwerk haalt aan dat het voorgestelde systeem "een enorm risico op vertraging, uitstel en afstel" biedt. "Een statiegeldsysteem waarbij consumenten via QR-codes hun geld terug moeten krijgen, bestaat nog nergens ter wereld. Het is onduidelijk wanneer de technologie überhaupt rijp is voor de markt."

Ergo: Die snappen het al. Dat is een gedoemd project.
 
Bwah, als je tussen de lijnen leest, zie je al dat dit zal falen voordat het gestart is. Vals alarm.

In de loop van 2023 zal via sectorprojecten op het terrein onderzocht worden of zo'n digitaal systeem effectief beter werkt dan de systemen die vandaag al bestaan. Zo moeten er bepaalde inzamelpercentages gehaald worden en moet het ook zeker zijn dat het systeem bestand is tegen fraude. Als blijkt dat het digitale systeem effectief beter werkt, zal het ook opgelegd en verder uitgewerkt worden.
Dat wordt lachen. Ik ga naar de supermarkt en begin daar de QR codes te scannen om statiegeld te verzamelen. :wallbash:
Geen idee hoe ze gaan voorkomen dat statiegeld geint wordt voordat het blikje verkocht/geconsummeerd is.
Ik kan nog een paar andere manieren verzinnen om mijn zakken te vullen met zo'n systeem. Gedoemd project inderdaad.
 
Het zal over 20-25 cent per blikje gaan en als je je geld terug wil ga je al je afval stuk voor stuk moeten scannen voor je het in je PMD zak gooit.
Wat een omslachtige onzin weer. Precies bezigheidstherapie.
Ideaal voor degenen die thuis zitten te wachten op de zon om hun vaatwas aan te steken.
Ik heb daar niets op tegen. Is beter dan hoe het werkt op glazen flessen. Op deze manier tellen ze dan tenminste allemaal mee, ipv dat als je die binnenbrengt bij een winkel dat je dat enkel kan binnenbrengen bij de winkel die die flesjes heeft.

Voor de rest verandert het standpunt niet omdat je 25 cent of 5 cent moet geven. Wil je die 25 cent echt zelf behouden, dan neem je het afval maar mee naar huis. Zoals je nu ook al doet met uw eigen afval, toch, in plaats van het maar ergens rond te laten slingeren? Nu brengt het tenminste nog iets op.

Al is het volgens mij nog wel even voordat dit technisch allemaal correct uitgewerkt is. Zo tamperproof zijn QR codes eigenlijk niet. Je zou al een koppeling van de inscan van de barcode bij de verkoop ervoor moeten zorgen dat de QR code pas geactiveerd wordt. Maar als men het kan doen werken, en het kost geen arm en een been dan heeft het wel iets. En voor bepaalde slimme ingenieurs (ben niet slim genoeg om het uit te werken) zou het dan mogelijks ook nog een paar nicheproducten kunnen lanceren, het idee heb ik al...
 
Dat wordt lachen. Ik ga naar de supermarkt en begin daar de QR codes te scannen om statiegeld te verzamelen. :wallbash:
Geen idee hoe ze gaan voorkomen dat statiegeld geint wordt voordat het blikje verkocht/geconsummeerd is.
Ik kan nog een paar andere manieren verzinnen om mijn zakken te vullen met zo'n systeem. Gedoemd project inderdaad.

Ik denk dat het grootste probleem is dat je binnen België (Als Wallonië en Brussel niet mee wilt doen) dus twee systemen kan hebben en dat een drankenfabrikant plots op een deel flesjes een QR code moet zetten en een deel niet.
En wat als in Waalse supermarkten geheel geen statiegeld bestaat maar er komt zo'n Vlaams flesje met een QR-code daar terecht in een Waalse winkel. Krijg je dan je statiegeld of niet als je dat uiteindelijk in je Vlaamse PMD zak inscant of niet?
Indien wel, is er een gat in het systeem want je krijgt dan statiegeld terug voor flesjes waar je geen statiegeld op betaald hebt.
Indien niet, moet je dus een database onderhouden waar je alles kan linken.
 
Gekopieerd van een FB-vriend:

Er zijn 2 opties om met statiegeld op blikken en PET-flessen te werken.

Optie 1: je zet een automaat voor blikken en pet-flessen naast die voor glazen flessen. Die automaat betaalt het statiegeld uit of je laat dat op een klantenkaart zetten om het geld te laten roteren in de zaak waar je het hebt gekocht.

Optie 2: je print op elke PMD-zak en/of openbare vuilnisbak een unieke QR-code. Die QR-codes moeten op uniekheid gecontroleerd worden en in een database gekoppeld worden aan de locatie van de vuilnisbak of een validatie voor de vuilniszak. Vervolgens bouw je een systeem dat non-stop QR-codes voor blikjes en flesjes genereert, best een langere versie van MAC-adressen, en plak je die op de flesjes. Je laat uiteraard controleurs regelmatig audits hiervoor uitvoeren. Vervolgens bouw je een gans nieuwe app die Mijn burgerprofiel, of iets vergelijkbaar, koppelt aan een rekeningnummer. Daarna een backend applicatie die bij scanning direct de QR-code vergelijkt met de database van vuilniszakken en vuilnisbakken én met de database van blikken en flessen voor validatie. Daarna maak je een berekening van terugbetaling als een virtueel tegoed op Mijn burgerprofiel. Vervolgens nog wat extra ambtenaren aannemen, of de werkdruk vergroten op de bestaande, om de betalingen te regelen. Mensen die geen smartphone hebben, voorzie je van een scanner (te ontwerpen en te configureren) die je dan ook nog eens elke zoveel jaar vervangt en/of van updates voorziet. Dit is een samenvatting aangezien ik nog een pak elementen niet oplijst. Met een extra dat de overheid een perfect inzicht krijgt in een deel van je consumptiegedrag met ook meer optie voor taksen want CO2.

3 keer raden wat de Vlaamse regering als meest efficiënte oplossing beschouwt.
 
Ik denk dat het grootste probleem is dat je binnen België (Als Wallonië en Brussel niet mee wilt doen) dus twee systemen kan hebben en dat een drankenfabrikant plots op een deel flesjes een QR code moet zetten en een deel niet.
En wat als in Waalse supermarkten geheel geen statiegeld bestaat maar er komt zo'n Vlaams flesje met een QR-code daar terecht in een Waalse winkel. Krijg je dan je statiegeld of niet als je dat uiteindelijk in je Vlaamse PMD zak inscant of niet?
Indien wel, is er een gat in het systeem want je krijgt dan statiegeld terug voor flesjes waar je geen statiegeld op betaald hebt.
Indien niet, moet je dus een database onderhouden waar je alles kan linken.
Nu is dat ook al min of meer.

De flessen water uit een AH in België hebben ook de sticker op van statiegeld, maar hier betaal je geen statiegeld
Ik kan die echter wel gewoon in NL in het machine steken en geld terug krijgen
 
Nu is dat ook al min of meer.

De flessen water uit een AH in België hebben ook de sticker op van statiegeld, maar hier betaal je geen statiegeld
Ik kan die echter wel gewoon in NL in het machine steken en geld terug krijgen

Groot verschil.

Jij gaat naar de winkel in NL en je verbruikt je statiegeld daar in een NL winkel. Er is dus nog het voordeel van consumptie in die NL-winkel. (Ik vermoed dat dat zoals hier is dat je een leeggoedbonnetje krijgt om te verrekenen bij de kassa?)

In het QR-systeem is dat juist omgekeerd. Jij wordt gemotiveerd om je fles te kopen waar er geen statiegeld is. Dus, je wordt - nog meer - beloond om niet in Vlaanderen te kopen maar je shopping te doen in Wallonië of Brussel* of over de grens te doen

(* Zou mij enorm verbazen moest Wallonië of Brussel in dat systeem willen stappen. )
 
Ze hadden beter gedaan zoals hier waar je al die flesjes en blikjes gewoon terug geeft aan de winkel en uw geld krijgt. Werkt perfect
Ten opzichte van een andere oplossing wel, in Nederland is dat ook zo en daar werkt dat.
Maar voor ons Belgen zou dat een serieuze stap achteruit zijn, we doen het namelijk goed op vlak van PMD sortering.

Wat ik trouwens enorm irritant vind aan dat systeem is dat de flessen niet platgedrukt mogen worden. Als je redelijk wat flessen verbruikt, begint dat echt wel gigantisch in de weg te staan.
 
Ergo: het moet allemaal nog geanalyseerd worden dus niemand heeft er al deftig over nagedacht.

Het is dan ook weer zuivere aankondigingspolitiek. Niets uitgewerkt, niets bepaald, afhankelijk van derden en de uitrol zelfs niet voor deze legislatuur. Geen inkt of energie aan verspillen dus.
 
Het is dan ook weer zuivere aankondigingspolitiek. Niets uitgewerkt, niets bepaald, afhankelijk van derden en de uitrol zelfs niet voor deze legislatuur. Geen inkt of energie aan verspillen dus.
Dát er statiegeld komt voor blikjes en petflessen is een goede zaak, maar het voelt allemaal aan alsof Demir voor haar beurt spreekt met zo'n state of the art QR-systeem dat wellicht veel te complex is om op grote schaal uit te rollen. Gezien de recente hacks in gemeentes denk ik dat er andere prioriteiten zijn in onze IT-infrastructuur. Dus doe maar gewoon zo: we brengen de flesjes en blikjes binnen in de winkel in een automaat en krijgen daar een briefje voor in ruil om aan de kassierster af te geven. Of we doen fancy en we scannen op die automaat een code of laden dat op onze klantenkaart van de supermarkt.
 
In Duitsland werkte dat eerst nogal slecht, maar na enige tijd is Aldi ermee begonnen om alle statiegeld blikjes/plastic flessen te aanvaarden in hun automaat.
Dan moest de rest volgen en sindsdien werkt het net zo goed als bij leeggoed uit glas.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Terug
Bovenaan