Statiegeld voor blikjes en flessen

Apache is de voorbije dagen naar buiten gekomen met enkele artikels over belangenvermenging tussen N-VA en Unbox, een bedrijf dat prominent naar boven komt in de plannen rond digitaal statiegeld.



Vorige week vrijdag (13/1) deed Apache uit de doeken hoe de plannen voor digitaal statiegeld, afkomstig van sectorverenigingen Fost Plus, Comeos en Fevia wel heel erg parallel lopen met de belangen van Unbox.

Dat bedrijf van Erik Saelens en bestuurder Johan Van Overtveldt (N-VA) duikt prominent op in een rapport dat consultancybureau PwC schreef in opdracht van de sectororganisaties over de haalbaarheid van een systeem van digitaal statiegeld. De technologie die Unbox eerder al gebruikte voor het in de stad Antwerpen geflopte testproject De Click staat model in de studie.

Het artikel leidde tot een bizarre reeks aan reacties. Achtereenvolgens kregen we: een perscommuniqué van de minister waarin ze de sector terugfloot over een exclusieve samenwerking met Unbox, kwade mails over en weer tussen het kabinet van minister en de bevoegde parlementaire commissie over het niet openbaar maken van de achterliggende studie, een vraag van Unbox om het perscommuniqué van de minister terug in te trekken, en een reactie van de sectororganisaties zelf om te zeggen dat alle speculatie over de betrokkenheid van Unbox bij de finale uitwerking van het systeem van digitaal statiegeld prematuur is.
Demir zette zaterdag (14/1) de hele zaak zelf onder stoom door een perscommuniqué uit te sturen. Ze hoopte zo de beeldvorming bij te sturen dat haar opvallende keuze voor digitaal statiegeld te maken zou hebben met de betrokkenheid van Unbox. In het vlammende persbericht floot ze de sector terug en stoorde ze zich openlijk aan het feit dat ze de betrokkenheid van Unbox via de media had moeten vernemen.

Daarop volgden kwade mails tussen haar kabinet en de leden van de parlementaire commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie, die Apache kon inkijken. Dat mailverkeer maakte duidelijk dat minister Demir al sinds 19 december over de studie beschikte en dus op de hoogte was van de betrokkenheid van Unbox. Ze gaf de studie niet vrij hoewel parlementsleden haar daar herhaaldelijk om vroegen. Ook niet afgelopen week, tijdens de commissievergadering van 10 januari.

Mieke Schauvliege van Groen beschuldigt Demir van een systeem te ontwikkelen op maat van de industrie en niet de consument, waarbij dataverzameling centraal staat.
“De studie waarin Unbox in beeld komt systematisch achterhouden voor parlementsleden is ongehoord”, zegt Mieke Schauvliege. “N-VA is altijd tegen statiegeld geweest. Ze hebben het lange tijd uitgesteld, en toen ze begrepen dat die positie onhoudbaar werd, heeft minister Demir de vlucht vooruit genomen en zich opgeworpen als groot pleitbezorger die alles snel in orde zou brengen.”

Volgens Schauvliege bewijst de ondoordachte keuze voor digitaal statiegeld dat Demir de industrie achternaloopt. Het hele systeem – waarbij burgers blikjes en flesjes via een app scannen en vervolgens worden terugbetaald – past volgens haar in de filosofie van de sector, en die draait om het verzamelen van data van consumenten, inclusief beloningsmechanismen.

De Morgen
Het leek wel een kerstcadeau vanwege de Vlaamse regering, althans voor wie natuur en dierenwelzijn liefheeft. Na jaren getreuzel verklaarden de Vlaamse meerderheidspartijen zich eind vorig jaar plots toch voorstander van de invoering van statiegeld voor drankverpakkingen. Een triomf voor bevoegd minister Zuhal Demir (N-VA), die leek te gaan slagen waar haar voorganger Joke Schauvliege (cd&v) faalde.
Helaas gaat het met dit plan zoals met menig goed voornemen: na enkele weken in het nieuwe jaar staat het al op wankelen. Pijnpunt is dat de Vlaamse regering kiest voor een digitaal systeem. Wie met een leeg blikje of fles zit, zou een QR-code kunnen scannen, waarna de verpakking in een ‘slimme’ blauwe zak of vuilnisemmer kan. Het is een systeem dat nogal wat vragen oproept over technologische haalbaarheid, fraudebestendigheid en privacy.
Waarom geeft de Vlaamse regering haar vertrouwen aan een dubieus systeem dat nog nergens zijn deugdelijkheid heeft bewezen? Het antwoord op die vraag leidt naar een studie uitgevoerd in opdracht van afvalinzamelaar FostPlus, en enkele belangenverenigingen en grote drankenproducenten. Die studie bewijst vooral wat de opdrachtgevers willen dat ze bewijst, namelijk dat een digitaal systeem het beste werkt. Dat de drankensector – notoir tégen statiegeld – zo’n digitaal systeem verkiest, is nogal wiedes. Het ‘slimme’ systeem vergaart dan immers data over wanneer u welk drankje drinkt of niet meer drinkt – informatie waar drankdistributeurs een figuurlijke arm voor over hebben. Afvalinzameling wordt zo eigenlijk data-inzameling.
 
Laatst bewerkt:
Wat een gedoe weer. En ik koop al geen blikjes in België. Elke blikje fris hier in huis komt van bij de Auchan. Nog een reden bij om dat blijven te doen.
 
"De tijd tikt voor digitaal statiegeld: “Lastig systeem”"

Mja, als je daar leest "7,5 tot 28 procent van het zwerfvuil gevonden op de locaties van de proefprojecten bestond uit verpakkingen die al gescand en ontwaard waren.", dan is er toch iets serieus mis met dat systeem.
 
Ik vraag me ook af hoe je "slimme" dieven gaat kunnen tegenhouden van eenvoudigweg een programmaatje te schrijven dat op basis van foto's van QR codes gewoon gaat lopen met het statiegeld.

Het probleem in België is ook gewoonweg een mentaliteitsprobleem. Vergelijk Brussel met Geneve, tja...
 
Snap ook niet goed waarom er nu persé een nieuw systeem moet komen, dat dan ook nog eens vrij omslachtig klinkt.
Het huidige systeem van de glazen flessen werkt toch ? Is eenvoudig, toegankelijk voor iedereen, iedereen kent het ...

Gewoon blikken en flesjes bijhouden in een plastiek zak (zoals nu in een speciale PMD zak dus), meenemen naar de winkel en in die automaat steken. Bonnetje nemen en dan afrekenen aan de kassa (na je inkopen).

Ik ga regelmatig naar Duitsland en daar werkt het perfect op die manier. Ik houd mijn blikjes/fles bij in een plastiek zak (eerst uitspoelen) en dan mee naar de winkel. Simpel.
 
Ik huiver echt van zo een digitaal systeem

Eigenlijk is het best onvoorstelbaar dat het onmogelijk is om iets banaals als afval in een afvalcontainer te gooien geen evidentie is - neen, we gaan een systeem ontwikkelen met beperkingen, dat spel gaat triljoenen aan onderhoud en ontwikkeling kosten, gaat soms niet werken, er gaat weer gesjoemel ontstaan genre Bpost, ....
 
Het huidige systeem van de glazen flessen werkt toch ? Is eenvoudig, toegankelijk voor iedereen, iedereen kent het ...
Denk dat de winkeliers dat niet zien zitten. Zij moeten uiteindelijk alles ergens stockeren tot het afgevoerd wordt. Er wordt volgens mij aanzienlijk meer PMD dan glas afgevoerd in een gemiddeld huishouden.

Ik vrees blikjes te kopen waarvan iemand de QR-code in de winkel al gescand heeft? Dat je ook de vuilbak dient te scannen is makkelijk te omzeilen.
Overigens zal een niet te verwaarlozen deel van het statiegeld gewoon niet geclaimd worden, maar daar zal het hun ook om te doen zijn natuurlijk.
 
Snap ook niet goed waarom er nu persé een nieuw systeem moet komen, dat dan ook nog eens vrij omslachtig klinkt.
Het huidige systeem van de glazen flessen werkt toch ? Is eenvoudig, toegankelijk voor iedereen, iedereen kent het ...

Gewoon blikken en flesjes bijhouden in een plastiek zak (zoals nu in een speciale PMD zak dus), meenemen naar de winkel en in die automaat steken. Bonnetje nemen en dan afrekenen aan de kassa (na je inkopen).

Ik ga regelmatig naar Duitsland en daar werkt het perfect op die manier. Ik houd mijn blikjes/fles bij in een plastiek zak (eerst uitspoelen) en dan mee naar de winkel. Simpel.

Het is hier bij ons nu al verschrikkelijk met glazen flesjes. Dat stapelt zich hier op dat het geen naam heeft (momenteel 3 bakken en 100+ flesjes bvb).
Ik ga 99% van de tijd naar de supermarkt na m'n werk, en ik wil geen hele dag stinkende flesjes in mijn auto laten fermenteren, Zeker niet als daar nog blikjes en plastic flesjes bijkomen.

Zoals @contextbinder zegt, gelijk wat ze doen, dat is een systeem dat enorm veel geld kost, aanpassingen aan infrastructuur, alle fabrikanten die extra codes op hun etiketten moeten gaan zetten, alle mensen die nu hopen zaken moeten apart bijhouden, .... Wij hebben nu wel veel plaats, maar mensen op een klein appartementje, waar moeten die dat allemaal stockeren?
En dit allemaal omdat er zo een hoop idioten rondlopen die te tam, lomp, ... zijn om hun afval te deponeren waar het hoort?
Het is praktisch niet haalbaar, maar de pakkans op sluikstorten zou veel hoger moeten zijn, en onmiddelijk een boete als je betrapt wordt op bvb een blikje zomaar weg te werpen.

Denk dat de winkeliers dat niet zien zitten. Zij moeten uiteindelijk alles ergens stockeren tot het afgevoerd wordt. Er wordt volgens mij aanzienlijk meer PMD dan glas afgevoerd in een gemiddeld huishouden.

Ik vrees blikjes te kopen waarvan iemand de QR-code in de winkel al gescand heeft? Dat je ook de vuilbak dient te scannen is makkelijk te omzeilen.
Overigens zal een niet te verwaarlozen deel van het statiegeld gewoon niet geclaimd worden, maar daar zal het hun ook om te doen zijn natuurlijk.

Heel simpel e, neem een PMD-zak van thuis mee, of knip er het stukje QR-code uit. Dan gewoon random een hoop blikjes, flesjes, ... scannen in de supermarkt.
Hier in de Albert Heijn scan ik in de winkel steeds zelf m'n boodschappen via m'n GSM om zo aan de selfscan heel snel weg te zijn. Dan valt dat ook totaal niet op.
 
Ik vraag me ook af hoe je "slimme" dieven gaat kunnen tegenhouden van eenvoudigweg een programmaatje te schrijven dat op basis van foto's van QR codes gewoon gaat lopen met het statiegeld.

Het probleem in België is ook gewoonweg een mentaliteitsprobleem. Vergelijk Brussel met Geneve, tja...
Is inderdaad mentaliteit. Toen ik in Japan was kwam ik bijna nergens openbare vuilbakken tegen, maar kwam ik ook pas na drie weken voor het eerst ergens zwerfvuil tegen ...

Nu goed, mentaliteitsprobleem of niet, er moet echt wel iets aan gedaan worden en het enige dat hier bij ons op korte termijn gaat helpen is via de portemonnee.
 
Voor mij en veel mensen die al sinds dag 1 wél fatsoenlijk kunnen sorteren is dit gewoon een pestmaatregel. Omdat er een marginaal groepje is dat het leeuwendeel van sluikstorters uitmaakt moet de ganse bevolking eraan geloven. Dit is alweer een prijsverhoging die je als burger dubbel betaalt.
 
Laatst bewerkt:
Ik was vorige week in amsterdam. Ik had paar flesjes water gekocht. Ik ben nogal van het dorstige type...

Dag later bracht ik ze terug in de winkel. Je moet die flesjes dan in zo een automaat duwen en dan wordt dat gescanned. Sommige winkels hebben dat in belgie voor glazen flessen met statiegeld.

Het systeem was brak... het duurde ongeveer 1 a 2 minuten per fles voordat het gescanned en herkend was. Ik ben niet tegen een systeem met statiegeld maar dergelijk tijd en geldverslindende maatregelen (elke winkel moet dan zo een duur toestel zetten?), daar pas ik toch voor.
 
Ze rekenen volgens mij ook op x% verloren flesjes waar ze nooit het geld voor moeten terugstorten.
 
Ik vind met flesjes ook maar omslachtig/een gedoe. Ik hou dat bij in van die versterkte plastiek zakken van de winkel en als de garage muur kast die ik ervoor heb dan vol is (7 zakken ongeveer) dan kuis ik dat is op. Collect en go maakt het wel nog simpel want niet met zo'n machine.

Meer als de helft van mijn flessen is ook zonder statiegeld om een of andere reden (drink veel Desperados en Corona) dus dat moet dan weer naar ergens anders (waarom halen ze ook al weer geen glas op aan huis ?).

Dus geen fan van dat met PMD ook te doen :p.

Ik zie bij ons ook geen zwerfvuil in de wijk. Misschien moeten ze het enkel doen op plaatsen waar de wel is (in de steden ?)
 
Ze rekenen volgens mij ook op x% verloren flesjes waar ze nooit het geld voor moeten terugstorten.
Dat is feitelijk het enige correcte antwoord. Doet me feitelijk terugdenken indertijd met die papieren maaltijdcheques en ecocheques. Ik dacht dat er toch jaarlijks 2 miljoen of meer terugvloeide naar het bedrijf dat de cheques uitgaf.
Nu ja tis ook moeilijk inschatten wat de administratieve kost van deze maatregel gaat zijn. In een digitale wereld waar je elk blikje gaat mogen scannen veronderstel ik laag.
 
Gewoon waanzinnige boetes of straffen geven vanaf 2de misdrijf.

Eerste blikje op de grond: 12h de lokale markt opvegen
Tweede blikje op de grond: 1 jaarloon boete of 2000 uur de lokale markt opvegen
Derde blikje op de grond: 1 nier en 1 long

eat that Singapore
 
Ik was vorige week in amsterdam. Ik had paar flesjes water gekocht. Ik ben nogal van het dorstige type...

Dag later bracht ik ze terug in de winkel. Je moet die flesjes dan in zo een automaat duwen en dan wordt dat gescanned. Sommige winkels hebben dat in belgie voor glazen flessen met statiegeld.

Het systeem was brak... het duurde ongeveer 1 a 2 minuten per fles voordat het gescanned en herkend was. Ik ben niet tegen een systeem met statiegeld maar dergelijk tijd en geldverslindende maatregelen (elke winkel moet dan zo een duur toestel zetten?), daar pas ik toch voor.
Ik had dezelfde ervaring in Berlijn, alleen moet je daar nog eens aanschuiven tussen clochards die met grote zakken voor het machine staan.

Waarschijnlijk krijgen bobo's een orgasme wanneer ze denken de wereld te redden wanneer ze dat plastic in de machine duwen, (of ze zetten de plastic flessen naast de vuilbakken, als een vorm van sociale hulp....)

Maar ik als "gewone vlaming" heb daar geen behoefte aan en zie het als de zoveelste pestmaatregel. Is het probleem van plastik flessen/blikjes in de natuur dan zo groot? Ik zie ze echt nog amper. En ik heb niet het idee dat er veel op vuilophalers kan bespaard worden want die moeten nog altijd ingezet worden voor elke andere vorm van sluikstort.
 
Ik had dezelfde ervaring in Berlijn, alleen moet je daar nog eens aanschuiven tussen clochards die met grote zakken voor het machine staan.
Er zijn genoeg winkels waar er helemaal niet moet aangeschoven worden. Je haalt er dan ook een van de grootste Duitse steden uit om een reden te zoeken waarom je het hier niet praktisch/aangenaam zou vinden. Klein beetje oneerlijke vergelijking.

Dat je misschien eens zal moeten aanschuiven aan zo een automaat op een druk moment wanneer meerdere mensen hun boodschappen willen doen, ja dat is mogelijk (vrijdagavond/zaterdag).

I Is het probleem van plastik flessen/blikjes in de natuur dan zo groot? Ik zie ze echt nog amper.
Beter kijken dan zou ik zeggen. Het probleem is nog altijd gigantisch groot. Zowel in een stedelijke omgeving als in de landelijke.
Eens meedoen met een zwerfvuilactie, en je zal ervan verschieten hoe rap je vuilzakken vol zitten met niet enkel PMD maar ook alle andere rommel.

Ik ben alleszins voorstander voor statiegeld op PMD, op voorwaarde dat het systeem goed uitgewerkt is.

En dat kan uiteraard in parallel met het verhogen van de pakkans/boetes voor sluikstorten. Want daar is ook nog werk aan.
 
in mijn ogen is het sop de kolen niet waard, want dit is "iedereen" opzadelen met èxtra werk en èxtra kosten omdat een deel van de bevolking onverdraagzaam is (en een ander klein deel marginaal, want het zijn altijd dezelfde mensen ).

Terwijl het zowel voor als na de invoering ervan, het uiteindelijk toch nog opgeruimd gaat moeten worden door de zwerfvuil-ophalers, in meer of mindere maten (maar die worden niet per kg betaald)

en hoeveel zou het bedrag dan moeten bedragen? in een stedelijke omgeving zie ik 20cent nog werken, maar in de natuur, kilometers van winkels vind je geen clochards en zal het bedrag toch een stuk hoger moeten liggen. (Stel ik ga naar de ardennen en langs de weg ligt een plastikken fles waar een trucker heeft in geplast)
 
Er zijn genoeg winkels waar er helemaal niet moet aangeschoven worden. Je haalt er dan ook een van de grootste Duitse steden uit om een reden te zoeken waarom je het hier niet praktisch/aangenaam zou vinden. Klein beetje oneerlijke vergelijking.

Dat je misschien eens zal moeten aanschuiven aan zo een automaat op een druk moment wanneer meerdere mensen hun boodschappen willen doen, ja dat is mogelijk (vrijdagavond/zaterdag).


Beter kijken dan zou ik zeggen. Het probleem is nog altijd gigantisch groot. Zowel in een stedelijke omgeving als in de landelijke.
Eens meedoen met een zwerfvuilactie, en je zal ervan verschieten hoe rap je vuilzakken vol zitten met niet enkel PMD maar ook alle andere rommel.

Ik ben alleszins voorstander voor statiegeld op PMD, op voorwaarde dat het systeem goed uitgewerkt is.

En dat kan uiteraard in parallel met het verhogen van de pakkans/boetes voor sluikstorten. Want daar is ook nog werk aan.
Ik heb ook al met zwerfvuil acties meegedaan. En ik ben ook van mening dat statiegeld meer last met zich meebrengt dan de voordelen.
Ik heb Nederlandse familie en als ik daar ben, prijs ik mezelf gelukkig met hoe goed we in België recycleren, zodoende dat die statiegeld geen absolute must is.
 
Terug
Bovenaan