Sparen voor kinderen: hoe pakken jullie het aan?

maandelijks vast bedragje in een ETF storten. elke 7-8j is uw inbreng verdubbelt.

als je vanaf dag 1 begint te sparen met zelf een klein bedrag zoals 50 euro per maand hebben ze op hun 18 een mooi potje van rond de 25K. op 25 jaar 50k, op 30j 75k etc...

dat scheelt hem echt duizenden euros tov spaarboekjes die verliezen van inflatie. als je geld op een spaarrekening wilt zetten doe je dat beter niet en gebruik je het beter zelf. en geef je ze gwn 20k als ze 18 zijn ofzo :p
 
Laatst bewerkt:
Hoe kunnen ze iets achterhouden dat niet eens aan je toebehoorde tot ze het gaven?
Ik ga hier niet teveel in detail gaan om topic niet te laten ontsporen, maar wil wel antwoorden op de vraag...

Als je 95% van uw centen thuis afgeeft, inclusief vakantiejobs/weekendwerk en vervroegd trouwgeld van uw grootouders, telkens onder het mom: 'we gaan dat op uw spaarboek zetten voor later, beter dat wij zulke grote bedragen beheren' en je krijgt daarvan hoogstens 1/3e terug dan wringt dat toch wel.
(En het is ook niet dat het op een andere manier terug kwam, bij aankoop huis 0,0 van ouders gekregen en bij onze trouw 200€ van moeder en geen contact meer met vader.)
 
Laatst bewerkt:
Mijn ouders hebben spaargeld achter gehouden, vandaar dat ik het nu dwangmatig in een excel zet voor mijn kinderen... :tongue:
Thanks voor jouw mening. :smile:

Ik heb mijn ouders alleszins ook nog nooit achter een overzicht gevraagd van wie wat gekregen heeft, net omdat daar wel heel openlijk over gezegd werd hoe het ging (maar dus niet tot in detail).

Hier zal ik hetzelfde doen als bij ons vroeger: wij sparen hetzelfde voor de kinderen (enerzijds aparte spaarrekeningen, anderzijds gezamelijk beleggingen die ik gewoon door 2 zal doen). Wat binnenkomt via meter/peter/grootouders is apart, met de caveat dat daar bij ons vermoedelijk weinig verschil op zal zitten en ik dus ook geen verschillen in duizenden euro's verwacht op het einde van de lijn (indien wel zou ik opteren om het idd eerlijker te verdelen door vermoedelijk bij te passen).
Van zodra ze zelf beginnen sparen is dat stukje geld wel hun eigen verantwoordelijkheid. Ik ga niet bijpassen op hun persoonlijke spaarrekening als ze op hun 20 opeens zien dat hun broer/zus meer gespaard heeft :p.

Wanneer grote bedragen worden uitgekeerd: idealiter op het moment dat ze het nodig hebben maar als daar wat tijd tussenzit dan zou ik daar ook niet op blijven zitten (tenzij in overleg met kind). Zo hebben ik en mijn zus een huis gekocht op een jaar of 2 na elkaar maar bij mijn broer zat dat er nog niet aan te komen, hij heeft dan datzelfde bedrag op zijn rekening gehad. Het idee dat ge een volwassen persoon een som geld zou ontzeggen dat uw andere kinderen wel al krijgen omdat ze trouwen/kopen/... omdat ge wilt dat het goed geinvesteerd wordt, vind ik op dat moment een beetje vreemd. Ge kunt uw kind raad geven en ik zou het niet op 18 jaar geven maar op een bepaald moment moet ge uw kind toch vertrouwen (en niet afstraffen omdat hij/zij bepaalde mijlpalen nog niet gehaald heeft).


Het moeilijkste vind ik nog hun spaargeld en wanneer starten en wanneer verhoging (en zien dat ik het niet vergeet want de oudste wilt dat graag in zijn handje :p) en dàt gelijk houden tussen hen 2. Maar dat is uiteindelijk ook minimaal qua bedragen.
 
maandelijks vast bedragje in een ETF storten. elke 7-8j is uw inbreng verdubbelt.

als je vanaf dag 1 begint te sparen met zelf een klein bedrag zoals 50 euro per maand hebben ze op hun 18 een mooi potje van rond de 25K. op 25 jaar 50k, op 30j 75k etc...

dat scheelt hem echt duizenden euros tov spaarboekjes die verliezen van inflatie. als je geld op een spaarrekening wilt zetten doe je dat beter niet en gebruik je het beter zelf. en geef je ze gwn 20k als ze 18 zijn ofzo :p

Maar waarom al die moeite doen? Transfereer gewoon een stuk van je eigen portefeuille als ze 18 zijn. Je kunt toch geen aandelen rekening openen voor een minderjarige...
 
Is dat een effectieve aandelenrekening ? Of iets met een verzekering aangeplakt dat het naar het kind gaat als je dood valt? Of een of ander fond dat ze repackagen onder een andere naam.

Want, als een aandeel effectief van het kind is, dan moet je bij elke verkoop of cash extractie in principe naar de vrederechter? Of is het met volmachten ?
 
Is dat een effectieve aandelenrekening ? Of iets met een verzekering aangeplakt dat het naar het kind gaat als je dood valt?
Effectenrekening op hun naam, géén verzekering, géén rekening op onze naam met derdenbeding. Zelfde mogelijkheden als de rekening van een meerderjarige.
Want, als het effectief van het kind is, dan moet je bij elke verkoop of cash extractie in principe naar de vrederechter? Of is het met volmachten ?
Keytrade is van oordeel dat als je dat voor strikte buy & hold gebruikt, dit binnen het wettelijk kader valt en de ouders dit bij volmacht mogen beheren.
 
Effectenrekening op hun naam, géén verzekering, géén rekening op onze naam met derdenbeding. Zelfde mogelijkheden als de rekening van een meerderjarige.

Very weird

Keytrade is van oordeel dat als je dat voor strikte buy & hold gebruikt, dit binnen het wettelijk kader valt en de ouders dit bij volmacht mogen beheren.

Is het dan enkel mogelijk om buy te doen en niks anders ? En wat met dividenden ?
 
Is het dan enkel mogelijk om buy te doen en niks anders ? En wat met dividenden ?
Voor zover ik weet zitten er geen harde beperkingen op. Veelvuldig handelen of geld vervreemden doet hopelijk alarmbellen afgaan, maar ik ga het niet uitproberen. Dividenden worden gewoon als cash op de effectenrekening geboekt.
 
Maar waarom al die moeite doen? Transfereer gewoon een stuk van je eigen portefeuille als ze 18 zijn. Je kunt toch geen aandelen rekening openen voor een minderjarige...
Hier alles in één portefeuille. En dan beslissen wij zelf wel wanneer welk kind hoeveel krijgt. Als ze het oneerlijk vinden kunnen ze fijn de boom in en krijgen ze niks (y)
Ja ik snap ook niet goed waarom mensen dit per se op een aparte rekening willen op naam van het kind.
Meer restricties, meer administratieve rompslomp etc.
 
Hier zijn dat aparte rekeningen met hun naam op maar wel op mijn naam.

Als ze hier meer dan 20k zouden hebben dan komt de staat het beheer overnemen, dus nooit op hun eigen naam zetten >.<
 
Niet als de broer/zus wel al iets substantieel gehad heeft toch?
Dat is aan de ouders om te kiezen e.. Als ze kind A 1 miljoen geven en kind B niks.. Dan it sucks to be kind B.
Mijn ouders hebben mij ook nooit iets gegeven, triestigen boel eigenlijk als ik erover nadenk. Toen we 4 jaar geleden ne grond hadden gekocht en ik ging dat vertellen aan mijn ouders was het eerste dat mijn ma zei : "Van ons moet ge geen geld verwachten e!"

Mijn vrouw heeft altijd alles gekregen van thuis en ik nooit iets. Ik kan u zeggen dat het eerste geval het beste is voor iedereen.
 
Dat is aan de ouders om te kiezen e.. Als ze kind A 1 miljoen geven en kind B niks.. Dan it sucks to be kind B.
Mijn ouders hebben mij ook nooit iets gegeven, triestigen boel eigenlijk als ik erover nadenk. Toen we 4 jaar geleden ne grond hadden gekocht en ik ging dat vertellen aan mijn ouders was het eerste dat mijn ma zei : "Van ons moet ge geen geld verwachten e!"

Mijn vrouw heeft altijd alles gekregen van thuis en ik nooit iets. Ik kan u zeggen dat het eerste geval het beste is voor iedereen.
Niet voor de ouders eh want die zijn hun geld kwijt >.>
 
Hypothethisch gezien zou ik misschien zelfs een soort mindgame spelen, kwestie van te zien of ze ethisch ok zijn opgegroeid :biglaugh:

Zoon A 100k geven en zoon B niets, zonder reden.

Indien Kind A dit onlogisch en oneerlijk vindt (wat zo is) , geeft hij hiervan 50k aan zijn broer kind B.
Want zo gaat hij onrecht tegen en behoudt hij een goede relatie met zijn broer, wat kind A belangrijker vindt dan 50k die hij 'verliest' door zijn move.

Resultaat: papa Janus is trots en geeft beiden 200k, want wat een flinke kinderen met het verstand en het hart op de juiste plaats!! :oi22:
 
Terug
Bovenaan