Sparen voor kinderen: hoe pakken jullie het aan?

Klopt het dat je bij KeyTrade een beleggersrekening kunt openen op naam van het kind? Met het geld hierop zou ik dan 2x per jaar ETF's willen inkopen.
 
Klopt het dat je bij KeyTrade een beleggersrekening kunt openen op naam van het kind? Met het geld hierop zou ik dan 2x per jaar ETF's willen inkopen.
Klopt. Ik heb twee rekeningen voor mijn kinderen maar die gebruik ik nog niet want aankopen doe ik via Degiro.

Wanneer dat aangegroeid is tot een significant bedrag dan ga ik het wel laten overboeken.
 
Laatst bewerkt:
In een ideale wereld krijgen ze pas XXk als ze 5 jaar lang een project runnen dat winst maakt als kapitaalinjectie. Als 't kind een etter is of onvolwassen ga dan nog maar wat huren ipv een vastgoedkado te krijgen.
 
Ik hoor jullie spreken over VWCE, maar als ik kijk is dat toch niet zo super?: https://www.morningstar.be/be/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P0001I3S0

Is er een rede waarom deze zo populair zijn om te gebruiken voor de kinderen?

Wat bedoel je met "niet zo super"?


VWCE en IWDA zijn
één van de goedkoopste (lage beheerskosten),
accumulerende (want dividenden zijn niet fiscaal aantrekklijk),
beschikbare (weinig platformen die deze twee niet aanbieden)
meest diversifieerde

Er zijn nuances tussen die twee maar ze zijn vrij beperkt.
 
Voor mijzelf beleg ik iedere 3 maand een paar honderd Euro in IWDA, maar ik ben aan het twijfelen om voor mijn dochter ook IWDA te nemen of VWCE en zo de "portefuille" te scheiden.
 
Hier gaat er sinds hun geboorte 150/maand/kind in hun eigen fonds, en dat krijgen ze ergens na hun studies. Daarnaast hebben ze wat spaargeld waar hun spaarpot of de centjes die ze voor een verjaardag/nieuwjaar krijgen in gaat, maar van daaruit vloeit er ook over hun fonds.

Studies etc financieren wij wanneer het zover is, en bedoeling is ook om ergens de komende 3/4 jaar 2 appartementen te fixen in een studentenstad, die we kunnen verhuren tot zij gaan studeren, en die ze nadien ook krijgen als eerste woning.
 
@Ares Mooi plan, maar je weet nooit of je kinderen wel gaan studeren, en of ze dat wel in die studentenstad van dat appartement willen gaan doen? Er zijn ook altijd kinderen die wel studeren maar wat langer onder de vleugels van hun ouders willen blijven, en liever elke dag terug naar huis keren. Zelfs binnen een gezin is er vaak een groot verschil tussen kinderen. Laat staan of ze daar willen (blijven) wonen? Als het dan toch niet volgens die verwachtingen loopt: bij vastgoedtransacties komen dan redelijke kosten kijken?
 
@Ares Mooi plan, maar je weet nooit of je kinderen wel gaan studeren, en of ze dat wel in die studentenstad van dat appartement willen gaan doen? Er zijn ook altijd kinderen die wel studeren maar wat langer onder de vleugels van hun ouders willen blijven, en liever elke dag terug naar huis keren. Zelfs binnen een gezin is er vaak een groot verschil tussen kinderen. Laat staan of ze daar willen (blijven) wonen? Als het dan toch niet volgens die verwachtingen loopt: bij vastgoedtransacties komen dan redelijke kosten kijken?

Of ze al dan niet gaan studeren, daar gaan studeren en/of daar willen blijven wonen, is op zich minder relevant eigenlijk. Niet studeren is iets langer verhuren, elders/thuis studeren is langer verhuren, en eens de transfer naar hen gebeurt kunnen ze zelf verder verhuren, verkopen of er zelf gaan wonen. Het doel is niet zozeer om hen goedkoper te laten studeren, wel om hen een goeie start te geven en hen niet te laten wachten tot een vermogensinjectie via een erfenis (die komt er heus ooit nog wel eens, maar hopelijk zijn ze tegen dan ook al ver 50 jaar).

De kost van vastgoedtransacties kan je optimaliseren uiteraard, maar zelfs zonder dat lijkt dat ons ondergeschikt aan de vermogensinjectie die we hen zo kunnen geven.
 
Terug
Bovenaan