Sparen voor kinderen: hoe pakken jullie het aan?

Timboektoe

Active member
Crowdfunder FE
Hallo,

Wij zijn vorige maand voor de eerste keer ouders geworden van een zoon.

Door corona kunnen wij jammer genoeg geen babyborrel doen of veel bezoekjes ontvangen, waardoor wij nu redelijk wat giften ontvangen op de "pamperrekening".

We hebben nog geen spaarrekening geopend voor ons kind, maar het is wel de bedoeling om dat in de komende weken te openen om de giften op te storten, alsook een vast bedrag (grootorde ~ 100 euro) dat we maandelijks zelf storten op zijn spaarrekening. Bij een spaarrekening is het wel zo dat dat geld dan "vast" staat tot wanneer het kind de volmacht verwerft over de spaarrekening. Dat zal dus over 18 jaar zijn.

Ik vraag me af of het wel echt interessant is op een termijn van 18 jaar om al dat geld op een spaarrekening te zetten, gezien de lage rentevoet. Ik was misschien eerder aan 't denken aan een opsplitsing: een deel per maand op de spaarrekening en een deel in een aandelenfonds. Zo'n aandelenfonds heeft waarschijnlijk meer rendement op lange termijn, dan een spaarrekening.

Hoe pakken jullie dit aan?

Groeten,
B.
 
Zou toch een beetje oppassen met sparen op naam van het kind. Ik weet nog hoe ik was toen ik 18 jaar was, ik profiteerde van het leven en soepeerde het meeste van mijn geld op. Ben daar pas bewuster mee beginnen omgaan toen ik begon te werken.

Wat betreft de keuze tussen sparen en beleggen: met een beleggingshorizon van 18 jaar is het in principe een no brainer om voor beleggen te kiezen, maar is en blijft een risico dat je minder gaat overhouden dan je inlegde. Maar ook met sparen is het momenteel zo dat een deel van het geld verdampt vanwege de inflatie.

Hier heb ik een aantal Keyplans lopen, wel in eigen naam zodat ik zelf beslis wanneer het geld vrijkomt.
 
Een spaarrekening is nutteloos, de rente is zo laag dat ge geld verliest ipv dat het opbrengt.

Zoals hierboven gezegd: steek het gewoon in een belegginsportefeuille. Met 18-21j looptijd kunt ge zelfs zonder veel problemen een agressief profiel nemen. Eventueel zelfs een deeltje in bv bitcoin steken
 
Zou toch een beetje oppassen met sparen op naam van het kind. Ik weet nog hoe ik was toen ik 18 jaar was, ik profiteerde van het leven en soepeerde het meeste van mijn geld op. Ben daar pas bewuster mee beginnen omgaan toen ik begon te werken.

Wat betreft de keuze tussen sparen en beleggen: met een beleggingshorizon van 18 jaar is het in principe een no brainer om voor beleggen te kiezen, maar is en blijft een risico dat je minder gaat overhouden dan je inlegde. Maar ook met sparen is het momenteel zo dat een deel van het geld verdampt vanwege de inflatie.

Hier heb ik een aantal Keyplans lopen, wel in eigen naam zodat ik zelf beslis wanneer het geld vrijkomt.
Exact hetzelfde hier, Keyplan bij Keytrade en dan beslissen wij zelf wanneer de kinderen het krijgen (als ze beginnen te werken om een autootje te kopen of pas als ze later een huis kopen - we zien wel).
Ze hebben ook elk een spaarrekening waar elke maand een klein beetje op komt, die zit in ons geval dan bij Rabobank (Rabo Plus Account). Maar opnieuw op onze naam, zodat wij er zelf altijd nog aan kunnen om te beslissen.
 
Ik stop af en toe wat geld in een algemene ETF. Dit staat op mijn eigen naam. Is wel de bedoeling dat dit naar de kinderen gaat als ze het nodig hebben. Dus eerder niet om 18j, maar als ze bvb een huis kopen. Ik hou het toch liever op mijn eigen naam om zelf nog wat flexibiliteit te hebben. Stel bvb dat iemand langdurig ziek wordt en ge financiele problemen hebt, dan lijkt dat mij hogere prioriteit te hebben.
 
Ik heb voor beide kinderen een spaarverzekering van AG. Dat geld komt vrij als ze 21 worden.
Brengt meer op dan een spaarrekening in elk geval.
 
Aparte effectenrekeningen voor de kinderen maar staan wel op onze naam (minderjarigen mogen geen effectenrekenrekeningen hebben). Heb je alle vrijheid om dat geld te beheren zonder dat het vast staat tot hun 18.
 
Ik heb momenteel een spaarrekening op mijn naam met hem als 3BD momenteel staat het geschreven dat eens hij 21 is rekening naar hem gaat maar kan dit wijzigen naar later. Tevens kan ik met geld doen wat ik wil omdat rekening nog op mijn naam staat.

Ik twijfel om er iets anders mee te doen omdat het zo weinig opbrengt.
 
Junior future plan bij BNP. Brengt nog iets op aangezien het geen gewone spaarrekening is. Maandelijks storten we een vast bedrag, maar je kan ook extra's toevoegen of het bedrag maandelijks aanpassen.

Tot hun 24e staat het gewoon op mijn naam. Tegen dan zijn ze hopelijk al wat verstandiger om met geld om te gaan.
 
Ik zie op de fiche van zo een junior invest plan staan dat de instapkosten 3,5% zijn op elke storting en bruto rendement 1.7%.
En dan nog eens 2% premietaks op elke storting.
Betekent dus hoeveel jaar wachten eer de storting rendeert.
100 eur storten = 94,5 eur sparen?

Kostenstructuur toch niet van de poes.
 
spaarrekening voor geld dat ze mogen gebruiken eens ze wat ouder zijn, gaat een deel van wat ze voor verjaardagen enzo krijgen op.

de rest gaat in aandelen die op onze naam staan. Hier heb je dan nog het leuke detail dat als het over de ongeveer 18k euro zou gaan voor ze 18 jaar zijn de staat het beheer van dat geld over neemt. Dus geen reden om het in hun naam te zetten
 
Junior future plan bij BNP. Brengt nog iets op aangezien het geen gewone spaarrekening is. Maandelijks storten we een vast bedrag, maar je kan ook extra's toevoegen of het bedrag maandelijks aanpassen.

Tot hun 24e staat het gewoon op mijn naam. Tegen dan zijn ze hopelijk al wat verstandiger om met geld om te gaan.
Bij mij hetzelfde, rond hun 24 - 25 krijgen ze dat geld. Ik stort voor elk kind 50 euro per maand.
 
Ik zie op de fiche van zo een junior invest plan staan dat de instapkosten 3,5% zijn op elke storting en bruto rendement 1.7%.
En dan nog eens 2% premietaks op elke storting.
Betekent dus hoeveel jaar wachten eer de storting rendeert.
100 eur storten = 94,5 eur sparen?

Kostenstructuur toch niet van de poes.
Toen wij 13 jaar geleden startten was het idd veel interessanter. Voor ons is het de bedoeling tegen hun 24e 50k€ per kind te hebben. Voor de intresten moet ge al goed zoeken of risico's nemen. We beseffen dat het vooral van het kapitaal zal komen.
 
Wij storten maandelijks 100 euro op een rekening. In december gaat dat, plus eventuele extratjes, naar onze Bolero rekening, waar ik het beleg in trackers. Bijv IWDA, IWDE, SXR0, etc... Dan is de brokerkost redelijk in vergelijkbaar met het totaalplaatje (7.5 euro / 1200 euro = 0.63%). Beurstaks is sowieso te verwaarlozen voor die dingen.

Bedoeling is dat te doen voor beide kinderen samen, totdat op een gegeven ogenblik iemand de kans krijgt om zijn of haar stuk eruit te halen. Natuurlijk kan je dan hebben dat je je stuk eruit haalt en de beurs daarna crasht, zodat de andere uiteindelijk veel minder heeft gehad. Maar over die dingen moet gewoon gepraat worden als het zover is. Het kan dan ook richting cash als het echt zou moeten, maar dat moeten ze dan maar zelf beslissen.

Let wel: dit alles is op onze naam. Zie niet in waarom het op hun naam zou moeten staan voorlopig.
 
Effectenrekeningen bij Keytrade op naam van de kinderen waar kwaliteitsholdings op staan. We hebben ze elk een behoorlijk startbedrag gegeven en hopen dat de lange tijdshorizon de rest doet.

Op naam van de kinderen omdat het kan en om er geen erfeniskwestie van te maken mochten we voortijdig overlijden.
 
Het erfenis gedeelte is wel een goed punt. Nu is de vraag, wat is voordeliger? Eigennaam en in ergste geval errfenisbelasting betalen of meteen of naam van kind. Gezien het om percentages gaar lijkt me erfenisbelasting het minst erge.
 
In plaats van een spaarrekening heb ik hier ook een keyplan genomen waar dan elke maand een bedrag wordt in gestort. Staat wel gewoon op mijn naam zodat ik zelf in de hand heb wat ik hiermee doe.
 
Hier gaat de kinderbijslag integraal op een spaarrekening op zijn naam. Ik hoop dat ik hem tot een redelijk mens kan opvoeden die dat geld voor nuttige doelen zal gebruiken. Mijn vrouw en ik hebben het geld dat onze ouders voor ons hadden gespaard ook niet verbrast, dus ja.
 
Terug
Bovenaan