Sparen voor kinderen: hoe pakken jullie het aan?

Wij storten maandelijks 100 euro op een rekening. In december gaat dat, plus eventuele extratjes, naar onze Bolero rekening, waar ik het beleg in trackers. Bijv IWDA, IWDE, SXR0, etc... Dan is de brokerkost redelijk in vergelijkbaar met het totaalplaatje (7.5 euro / 1200 euro = 0.63%). Beurstaks is sowieso te verwaarlozen voor die dingen.

Bedoeling is dat te doen voor beide kinderen samen, totdat op een gegeven ogenblik iemand de kans krijgt om zijn of haar stuk eruit te halen. Natuurlijk kan je dan hebben dat je je stuk eruit haalt en de beurs daarna crasht, zodat de andere uiteindelijk veel minder heeft gehad. Maar over die dingen moet gewoon gepraat worden als het zover is. Het kan dan ook richting cash als het echt zou moeten, maar dat moeten ze dan maar zelf beslissen.

Let wel: dit alles is op onze naam. Zie niet in waarom het op hun naam zou moeten staan voorlopig.
Maak je dan een aparte rekening aan in Bolero voor minderjarigen? Of wordt dat gewoon op een hoopje gegooid bij uw geld? Geraak je daar dan makkelijk aan uit?
 
Hier hebben we een aparte beleggingsrekening geopend op onze beide namen. Zo scheiden we het in ieder geval mentaal van de overige financiën. Momenteel komt hier 1200 per jaar op. Om kosten te vermijden storten we 1x per jaar op de verjaardag en doen we hier 1 aankoop mee. Gegeven de lange tijdshorizon (21 jaar) zit dit volledig in aandelen. Laatste aankoop was shell rond de 12euro.
Als we de inbreng indexeren & bij een beetje een normale markt zal onze zoon dus rond de 65k krijgen aan zijn 21 jaar. Toch een leuk duwtje in de rug mijn "voorhuwelijkssparen" was 500 euro destijds :headshake:
 
Maandelijks gaat er samen met de grootouders (75/25) voor onze dochter 100 euro naar een aparte DeGiro-rekening. Deze staat op mijn naam omdat het niet anders kan helaas.

Wij kopen daarmee elke maand één aandeel VWCE. Dat is een all-world ETF met 3000 bedrijven uit 50 landen in het mandje. Voordeel bij DeGiro is dat deze ETF in de kernselectie zit dus gratis gekocht kan worden.

Als alle sterren goed staan dan heeft ze op haar 25ste zo’n 100k. Kan zeker wat minder zijn maar in ieder geval hebben wij geen schuldgevoel dat we de helft hebben laten verbranden op een spaarrekening door inflatie.
 
Voor de geïnteresseerden, de laatste aflvering van 'Jong beleggen, de podcast' gaat hier over. Wat technischer naar voor- en nadelen om het op eigen naam of naam kind te doen en later samen met je kind sparen als het een tiener is. Wel Nederlands dus misschien niet hetzelfde in Belgische wetgeving.

Ik spaar ook voor mijn petekinderen €50 per maand en ben ook vanzin dit jaarlijks op tweede rekening bij Binckbank in VWRL of S&P500 te steken. Eerst even afwachten wat de overgang van Binck naar Saxo brengt en indien nodig ook naar Degiro gaat voor de kernselectie.
 
Kan je ook een manier van sparen inbrengen in de belastingen?
Voorlopig tak 21/23 bij bnp. (Junior future plan)
 
Hoe pakken jullie dat aan met meerdere kinderen in het geval van een beleggingsplan?
Het is de bedoeling om alle kinderen evenveel te geven. Op dit moment hebben we er eentje, maar laat ons hopen dat daar ooit nog een tweede bij komt.
Met verschillende soorten beleggingen, heb je dan op de 21ste verjaardag van beide dan geen verschillende bedragen? Of pas je dan zelf gewoon het verschil bij?
 
Hier is alles 1 pot nat. Als de tijd rijp is alloceer ik een percentage van die pot voor ieder kind.

Alle geld dat ze nu krijgen gaat daar sowieso ook in, en zelf storten wij daar nog eens 100 maandelijks in. Is een mengeling van 'veilige' beleggingen en hoog risico investeringen.
 
Hoe pakken jullie dat aan met meerdere kinderen in het geval van een beleggingsplan?
Het is de bedoeling om alle kinderen evenveel te geven. Op dit moment hebben we er eentje, maar laat ons hopen dat daar ooit nog een tweede bij komt.
Met verschillende soorten beleggingen, heb je dan op de 21ste verjaardag van beide dan geen verschillende bedragen? Of pas je dan zelf gewoon het verschil bij?
Je kan ze ook gewoon de beleggingen geven ipv puur cash. Dan kunnen ze ook gewoon door beleggen als ze dat willen.
 
Maandelijks gaat er samen met de grootouders (75/25) voor onze dochter 100 euro naar een aparte DeGiro-rekening. Deze staat op mijn naam omdat het niet anders kan helaas.

Wij kopen daarmee elke maand één aandeel VWCE. Dat is een all-world ETF met 3000 bedrijven uit 50 landen in het mandje. Voordeel bij DeGiro is dat deze ETF in de kernselectie zit dus gratis gekocht kan worden.

Als alle sterren goed staan dan heeft ze op haar 25ste zo’n 100k. Kan zeker wat minder zijn maar in ieder geval hebben wij geen schuldgevoel dat we de helft hebben laten verbranden op een spaarrekening door inflatie.
Wij hadden ook in gedachten om 100 euro/maand te steken in een beleggingsfonds voor ons kind.

Maar als ik dan even bereken:

12 x 100 euro x 25 jaar = 30000 euro

Hoe kom jij dan aan 100K euro op 25 jaar? Of is dat het meest optimistische scenario van het beleggingsplan?
 
Wij hadden ook in gedachten om 100 euro/maand te steken in een beleggingsfonds voor ons kind.

Maar als ik dan even bereken:

12 x 100 euro x 25 jaar = 30000 euro

Hoe kom jij dan aan 100K euro op 25 jaar? Of is dat het meest optimistische scenario van het beleggingsplan?
Optimistisch maar niet onrealistisch :)

 
Optimistisch maar niet onrealistisch :)

Hoe werken die beleggingsplannen dan eigenlijk? Is dat gewoon een extra bankrekening zoals bijvoorbeeld het pensioensparen waarop je een bedrag stort? Of is dat storten naar een rekening op bijv. Bolero en dan zélf nog aandelen aankopen? En hebben die beleggingsplannen ook een minimum gegarandeerd rendement?

Ik moet nog gaan "shoppen" bij banken i.v.m. beleggingsplannen, dus weet nog niet wat te verwachten. :)
 
Hoe werken die beleggingsplannen dan eigenlijk? Is dat gewoon een extra bankrekening zoals bijvoorbeeld het pensioensparen waarop je een bedrag stort? Of is dat storten naar een rekening op bijv. Bolero en dan zélf nog aandelen aankopen? En hebben die beleggingsplannen ook een minimum gegarandeerd rendement?

Ik moet nog gaan "shoppen" bij banken i.v.m. beleggingsplannen, dus weet nog niet wat te verwachten. :)
In de eerste post die je gequote hebt staat alles in. Wij beleggen via DeGiro en dat is zelf beleggen. Spaarplannen via de bank zijn imo één van de grootste rip-offs die er bestaan. Ik ben er nog geen enkele tegengekomen die nog maar een beetje interessant is. Instapkosten, bewaarkosten, verborgen kosten. Meer kosten dan opbrengsten.
 
Hier wordt voor beide kinderen elk €10 per maand op een investplan(BNP Paribas) gestort en af en toe eens iets extra voor nieuwjaar, communie,...
Voor mijn dochter is dat dacht ik Junior Invest Plan met een vaste rentevoet(hoewel ze die al door de jaren heen 2 keer hebben aangepast). Toen mijn jongste geboren werd in 2018 bestond dat niet meer en was het dan Junior future Invest ofzo. Verschil is dat je een deel met risico moet beleggen(hebben 8% oid genomen). Toekomst zal moeten uitwijzen of de opbrengst echt wel zoveel beter is dan een traditionele spaarrekening.

Staat voor beiden vast tot hun 18. Plan is dat we voor beiden uitkomen op 10.000 euro(verschil zullen we dus later bijstorten zodat ze elk evenveel krijgen). Kreeg zelf een spaarrekening van amper €2000 mee van huis dus vind het wel mooi zo.
 
Ondertussen hebben wij het volgende gedaan:

Mijn lege beleggingsrekening bij DeGiro aangevuld met 5k en dit in VWCE gestoken. Af en toe wat bij doen en binnen 20 jaar ofzo overhandigen aan haar.
 
Ik ben ook aan het nadenken om een keyplan te openen, wel interessant. Zal sowieso wel op mijn naam blijven staan.
 
Ik zie hier nu 2x die vwce via degiro passeren.
Is dat ook interessant voor jezelf om daar geld in te steken.
Ik zou ook wat meer geld willen beleggen ipv op een spaarrekening te laten staan, maar aandelen heb ik geen zin/tijd in, dus zie wel vaker etf's passeren. Heb gezien dat je via degiro maandelijks kosteloos kan bijstorten, dus lijkt mij wel interessant.
S&P500 en vwce is nu hier al paar keer gepasseerd.
Of is er een specifieke reden dat jullie die vwce voor de kinderen kiezen?
 
Stel je spaart 100/maand en je etf kost 380 euro. Storten jullie dan 1x kwartaal, 1x per 6 maanden of ....hoe doen jullie dat?
 
Terug
Bovenaan