Sparen voor kinderen: hoe pakken jullie het aan?

Het spaargeld van onze twee kinderen is volledig vermengd met het onze.
Er wordt voor beide een excel bijgehouden met wie hoeveel, wanneer en van wie kreeg.
Jaarlijks komt er rente bij alsof het op de meest rendabele spaarrekening stond.

Geld op hun naam vind ik gek, want dan kunnen ze er op 18 aan en op die leeftijd vertrouw ik hen er nog niet mee.
Alles apart ergens in kleine potjes steken vind ik ook gek, want daar kruipt teveel werk in qua opvolging.

Als ze er later verstandig genoeg voor zijn, krijgen ze pas het grootste deel van hun spaargeld.
Hopelijk met een door ons gesponsorde serieuze duw in de rug erbij.
 
Geld op hun naam vind ik gek, want dan kunnen ze er op 18 aan en op die leeftijd vertrouw ik hen er nog niet mee.
Ja, dat zou ik ook nooit doen. Nochtans is dat hetgeen dat elke bank u probeert te verkopen als je over "sparen/beleggen voor kinderen" begint. Maar dat hebben ze natuurlijk ook het liefste, dat het geld 18 jaar vast staat bij hen.
 
Hier 2 kinderen en voor elk een aparte rekening, wel op onze naam, waarvan de grootouders, meter en Peter,.. het rekeningnummer hebben. Op hun 21 ofzo krijgen ze dit en als er 1 minder heeft leggen we dit wel bij.
Wijzelf dachten elke maand iets opzij te zetten maar na een 2 en 4 jaar staat er op beide al bijna 10k.
We gaan dat gewoon passief beleggen, dan zalt wel goed zijn wat ze op hun 21 krijgen 😀
 
Stel je spaart 100/maand en je etf kost 380 euro. Storten jullie dan 1x kwartaal, 1x per 6 maanden of ....hoe doen jullie dat?
Ik zie hier nu 2x die vwce via degiro passeren.
Is dat ook interessant voor jezelf om daar geld in te steken.
Ik zou ook wat meer geld willen beleggen ipv op een spaarrekening te laten staan, maar aandelen heb ik geen zin/tijd in, dus zie wel vaker etf's passeren. Heb gezien dat je via degiro maandelijks kosteloos kan bijstorten, dus lijkt mij wel interessant.
S&P500 en vwce is nu hier al paar keer gepasseerd.
Of is er een specifieke reden dat jullie die vwce voor de kinderen kiezen?
Stel die vragen beter in deze thread: https://www.beyondgaming.be/threads/etfs-trackers-indexing-passive-investing-mutual-funds.1593/ ;)
Daar ga je sowieso al wat informatie kunnen terugvinden.
 
Ja, dat zou ik ook nooit doen. Nochtans is dat hetgeen dat elke bank u probeert te verkopen als je over "sparen/beleggen voor kinderen" begint. Maar dat hebben ze natuurlijk ook het liefste, dat het geld 18 jaar vast staat bij hen.
Klopt, dat is nog een bijkomend nadeel.
Je kan het niet naar goeddunken schuiven naar meer rendabele alternatieven.
 
Stel je spaart 100/maand en je etf kost 380 euro. Storten jullie dan 1x kwartaal, 1x per 6 maanden of ....hoe doen jullie dat?
Ik zie hier nu 2x die vwce via degiro passeren.
Is dat ook interessant voor jezelf om daar geld in te steken.
Ik zou ook wat meer geld willen beleggen ipv op een spaarrekening te laten staan, maar aandelen heb ik geen zin/tijd in, dus zie wel vaker etf's passeren. Heb gezien dat je via degiro maandelijks kosteloos kan bijstorten, dus lijkt mij wel interessant.
S&P500 en vwce is nu hier al paar keer gepasseerd.
Of is er een specifieke reden dat jullie die vwce voor de kinderen kiezen?

Stel die vragen beter in deze thread: https://www.beyondgaming.be/threads/etfs-trackers-indexing-passive-investing-mutual-funds.1593/ ;)
Daar ga je sowieso al wat informatie kunnen terugvinden.
VWCE kost op dit moment maar 90 euro dus dat lijkt me geen probleem. Anders inderdaad twee of driemaandelijks.

VWCE heeft ongeveer 3900 bedrijven uit 50 landen in het mandje, gerangschikt volgens market cap. Een zeer gespreide tracker van de wereldeconomie. Onze kinderen worden een stukje mede-eigenaar van al die bedrijven. Kapitalisme is en blijft dominant. Elk jaar zullen we dus moeten blijven groeien om onze maatschappij draaiende te houden. De winsten in de vorm van dividenden worden ook automatisch geherinvesteerd. Als je een lange beleggingstermijn hebt van 20 jaar is dat super veilig. In principe is uw enige kost de aankoop en de TER van 0.22% per jaar.

In het kort dus de meest gediversifieerde en goedkoopste ETF momenteel.

Recurrent beleggen en compound interest is als een sneeuwbal of een lawine die een berg afdaalt. Winsten op winsten is hoe je rijkdom creëert. Een mes dat aan twee kanten snijdt want elke percentage die afgeroomd word door banken voel je 20 jaar later eens zo hard.

@Monkytiger one ETF to rule them all (kinderen/onszelf)
 
Laatst bewerkt:
Voor ons eerste kind spaarde ik zelf altijd 40 euro per maand op een spaarrekening, maar de laatste weken tot het besef aan't komen dat dat eigenlijk niets opbrengt. Ben van plan om het via Degiro in een ETF te beleggen en dat dan tot zijn 22 jaar (of hoe lang het duurt voor dieje kleine het hier af trapt).

Nu komt er hier binnenkort een tweede kleine bij, en dan zou ik hetzelfde willen doen. Als die na haar 22 jaar dan minder heeft dan de eerste, zal ze leren over hoe de markt werkt. Of misschien zal ze meer krijgen, dan heeft ze geluk.
maar ik ga geen verschillen bijleggen uit eigen pocket. Elke cent die ze krijgen, is al meer dan dat ik ooit zelf heb gekregen bij het verlaten van het ouderlijk huis (op 21 jaar gratis wonen/eten na, natuurlijk), dus ze dienen het maar te apprecieren of ze krijgen niets.
Als er iets is waar ik niet tegen kan, is het zeuren over iets wat ge krijgt zonder er moeite voor gedaan te hebben.

Staat ook gewoon allemaal op mijn naam, zodat ik er aan kan. Ge weet maar nooit of er binnen 5-10-15 jaar iets voorvalt waarbij ge veel geld nodig hebt. Dan kunde dat toch gebruiken.
 
Met welke reden begin je dan aan kinderen?
Wat is jouw motivatie geweest om 2 kinderen op de wereld te zetten?

NIet zo serieus oppakken. Het feit dat ik al aan sparen doe, zou toch al een kleine indicatie mogen geven dat ik geen problemen heb met mijn kinderen en dat ik er tijd en moeite insteek om ervoor te zorgen dat ze het later zo goed mogelijk hebben :)
Een humoristische insteek, maar wij hebben duidelijk een andere smaak van humor.

Die "ze moeten het maar apprecieren of ze krijgen niets" is eerder een reactie op de "wat te doen als er verschillen zijn in de som die je aan uw beide kinderen geeft". Aangezien we sparen/beleggen op 20+ jaar, zou het zomaar eens goed mogelijk kunnen zijn dat er een verschil inzit van enkele duizenden euros. Dat is niet echt een bedrag dat je zomaar eventjes snel bijpast. In die optiek heb ik iets van, ze krijgen al enkele tienduizenden euros en dan zouden ze problemen maken over 5k verschil met hun broer/zus? Dan heb je duidelijk een kind dat niet om kan met geld en geen appreciatie kan tonen.
 
Kinderen krijgen hier ook geld van grootouders, meter/peter, nonkel-tantes, etc.
Dit geldbedrag is niet altijd evenveel en hun balans zal dus bij ontvangst niet hetzelfde zijn. Dat verschil ga ik ook niet bijpassen, dat is ook leren hoe geld en de wereld werkt. En ze gaan van ons ongetwijfeld ook wel wat steun krijgen maar dat zal dan voor beide exact evenveel zijn.
Hoe leg je uit aan een kind dat altijd ziet dat zij 25euro krijgt van meter en haar zus 50euro van haar meter en als ze aan hun geld kunnen is het ineens evenveel? Als je dan uitlegt dat je bijpast kan ze het bezwaar maken dat ze van ons dan minder krijgt dan haar zus. Wat ik dan ook begrijp. Ik ben verder heel transparant tegen mijn kinderen over wat ik met hun geld doe(aandelen) en ze mogen ook weten hoeveel ze hebben(hebben ze nog niet gevraagd btw) maat ik vertel ze dan wel dat ze daar discreet over moeten zijn.
 
NIet zo serieus oppakken. Het feit dat ik al aan sparen doe, zou toch al een kleine indicatie mogen geven dat ik geen problemen heb met mijn kinderen en dat ik er tijd en moeite insteek om ervoor te zorgen dat ze het later zo goed mogelijk hebben :)
Een humoristische insteek, maar wij hebben duidelijk een andere smaak van humor.
Was niet perse serieus opgepakt, maar u duiding nu doet wel veel en dan kan ik u ook wel volgen.
Maar het kon evengoed anders zijn he, maar dat kunnen we er niet uit afleiden ;)

Is gewoon ook omdat ik dat nog al gezien en gehoord hebt dat sommigen buiten moeten tegen bepaalde leeftijd, of zo die statement van al 20 jaar gratis kost en inwoon. Dan denk ik altijd van ja, dat was toch u keuze om kinderen te hebben. Niemand verplicht u daartoe (tenzij het een accidentje is) 😁
 
Hoe wij het gaan doen als we een tweede kind hebben weet ik nog niet. In principe zou je dezelfde rekening voor hun beide kunnen blijven gebruiken en dat bedrag splitsen van zodra één van de twee iets wilt kopen. Mijn vriendin is jonger en heeft haar rugzakje gekregen toen wij ons huis kochten op 25 jaar. De broer was toen 28 en heeft het op hetzelfde moment gekregen om wrevel te vermijden. Voor andere zaken hebt ge zulk bedrag toch niet nodig en moeten ze maar een vakantiejob doen als ze iets speciaal willen.

Kzou het een beetje oneerlijk vinden als ze een verschillend bedrag zouden krijgen. Een beurscrash of bubbel kan je niet inschatten. De ene kan er toch niet aan doen later geboren te worden dan de andere? Als ze volwassen zijn is die leeftijd ook maar een nummer dus ik beschouw het als startgeld.
 
Laatst bewerkt:
Hoe leg je uit aan een kind dat altijd ziet dat zij 25euro krijgt van meter en haar zus 50euro van haar meter en als ze aan hun geld kunnen is het ineens evenveel?
Ik denk dat het moeilijker is uit te leggen dat de ene 25 euro krijgt en de andere 50 euro dan dat je moet uitleggen waarom ze beiden evenveel krijgen op het einde van de rit.
 
Kinderen krijgen hier ook geld van grootouders, meter/peter, nonkel-tantes, etc.
Dit geldbedrag is niet altijd evenveel en hun balans zal dus bij ontvangst niet hetzelfde zijn. Dat verschil ga ik ook niet bijpassen, dat is ook leren hoe geld en de wereld werkt. En ze gaan van ons ongetwijfeld ook wel wat steun krijgen maar dat zal dan voor beide exact evenveel zijn.
Hoe leg je uit aan een kind dat altijd ziet dat zij 25euro krijgt van meter en haar zus 50euro van haar meter en als ze aan hun geld kunnen is het ineens evenveel? Als je dan uitlegt dat je bijpast kan ze het bezwaar maken dat ze van ons dan minder krijgt dan haar zus. Wat ik dan ook begrijp. Ik ben verder heel transparant tegen mijn kinderen over wat ik met hun geld doe(aandelen) en ze mogen ook weten hoeveel ze hebben(hebben ze nog niet gevraagd btw) maat ik vertel ze dan wel dat ze daar discreet over moeten zijn.
Dus jullie zijn de reden dat de 1 meer krijgt als de andere, jullie hebben de meters en peters gekozen.
Natuurlijk kon je dit niet op voorhand weten.

Bij ons geven ze voorlopig ook andere bedragen en wij gaan dit op het einde van de rit juist wel bijpassen om elk gelijk te starten.
Als ze hun zakgeld anders opdoen, dat is voor hun rekening.
 
Ik denk dat het moeilijker is uit te leggen dat de ene 25 euro krijgt en de andere 50 euro dan dat je moet uitleggen waarom ze beiden evenveel krijgen op het einde van de rit.
Wat is daar nu moeilijk aan? Ze zien toch met hun eigen ogen dat ze niet hetzelde krijgen. Je kan toch maar hebben wat je krijgt, niet? Van ons krijgen ze beide exact evenveel, dat is duidelijk. Als er verschil is komt het niet door ons, maar door wat ze van anderen gekregen hebben. Dat is nu eenmaal het leven, niet? En eerlijk, het is niet dat dat duizenden euros verschil gaat zijn hé.
Maar al dat bijpassen is normaal zeker in de huidige pampermaatschappij waarin onze kinderen overbeschermd worden en waarbij nog maar de minste ontgoocheling vermeden moet worden.
 
Sowieso is het toch heel moeilijk om evenveel aan uw kinderen te geven als er een serieus aantal jaren verschil tussen zit. Zelfs in het gemakkelijkste geval als je gewoon 20 jaar lang voor beiden maandelijks geld op de spaarrekening wegschrijft. de (bv) 20.000 euro die je aan kind A in 2030 geeft, is meer waard dan de 20.000 euro die je aan kind B in 2035-2040 geeft, wegens inflatie. Ga je inflatie dan ook mee doorverrekenen zodat de koopkracht voor beide kinderen op hun 20ste met hun gift gelijk blijft? Waar trek je de lijn?
 
Wat is daar nu moeilijk aan? Ze zien toch met hun eigen ogen dat ze niet hetzelde krijgen. Je kan toch maar hebben wat je krijgt, niet? Van ons krijgen ze beide exact evenveel, dat is duidelijk. Als er verschil is komt het niet door ons, maar door wat ze van anderen gekregen hebben. Dat is nu eenmaal het leven, niet? En eerlijk, het is niet dat dat duizenden euros verschil gaat zijn hé.
Maar al dat bijpassen is normaal zeker in de huidige pampermaatschappij waarin onze kinderen overbeschermd worden en waarbij nog maar de minste ontgoocheling vermeden moet worden.
Ik zou dat toch maar moeilijk kunnen begrijpen als kind dat ik meer of minder zou krijgen dan mijn broers/zussen.
Hoe leg je dat dan uit? 'Ja de opa houdt meer van uw broer dan van u, dus krijgt hij meer, that's life'? :D
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan