Sparen voor kinderen: hoe pakken jullie het aan?

Ik ook.

Wij zetten het spaargeld van onze kinderen ook op onze rekening.
Alles wordt tot op de cent bijgehouden in een excel en jaarlijks komt er fictief ook rente bij.

De oudste zijn peters geven echter vaker cadeaus en als er geld gegeven wordt, is het veel minder dan bij de jongste.
Jongste (5 jaar) is 2 jaar jonger en ondertussen staat er al 25% meer opzij voor hem.

Wat moet je daarmee doen later...
Zelf het verschil bijpassen en bestaan van de excel ontkennen? Of oudste +- 10.000€ minder meegeven?
Ik vind het een moeilijke, maar probleem stelt zich gelukkig nog lang niet. :tongue:


Ik wou dat ook doen, een gouden Napoleon geven voor de geboorte van een petekind.
Mijn vrouw vond dat ouderwets en het is een nieuwe kinderwagen geworden.
Ouders hebben daarmee de prijs van een kinderwagen uitgespaard, het kind is er niets meer mee.
Napoleon was toen 180€, nu 351€. Tja, vrouwen... :laugh:
Ik heb voorlopig het idee om bij meerdere kinderen alles wat ze krijgen van ons en geld dat ze krijgen om te sparen (dus niet het kermisgeld van oma) op één rekening te storten en wanneer ze 18 worden de rekening door twee te kappen.
Hier zal er ook eentje zijn die financieel meer krijgt dan de andere, dus ik zit een beetje met hetzelfde probleem.
 
Wat je ook kan doen stel dat ze 2-3 jaar verschillen. Hun de voorkeur geven of ze het op 18 al willen hebben of gelijk met de jongste waardoor ze het hetzelfde krijgen qua waarde.
 
Persoonlijk zou ik dat enorm oneerlijk vinden mocht de ene meer krijgen dan de ander.
Mijn ouders hadden het op moreel vlak al lastig dat de ene meer had "gekost" dan de andere (meer bepaald een 2de beugel toen mijn zus +-18j was waardoor mijn ouders enkele duizenden euro's meer aan haar hebben gespendeerd).
Ik ben eerder voor hetzelfde bedrag op dezelfde leeftijd/hetzelfde moment.

Mijn zus kreeg een bepaald bedrag toen ze ging trouwen, ik kreeg ongeveer hetzelfde bedrag toen ik mijn huis kocht.
Geld krijgen voor je 18de of wanneer je net bent afgestudeerd vind ik ook niet zo "nuttig". Het is meer welgekomen in ècht grote stappen in het leven.
 
Ik vind dat altijd een moeilijke, rationeel gezien.
Want wanneer bepaal je de 50/50? Op het moment dat de oudste het krijgt of de jongste?
Indien de oudste bv. 50k krijgt, en de andere 50k blijft staan tot de jongste ook een huis koopt 5 jaar later, dan is de kans groot dat die jongste dan bv. 70k gaat krijgen, wat doorgaans meer zal zijn dan de inflatie.
Ergens is dat logisch, maar ergens kan dat ook wringen bij de oudste :)

Dan moet je ook een gratis put geven aan je jongste kind?
Bv. als het 50k is bij de oudste, maar 2 jaar later als de jongste een huis wil kopen is er net een daling van -30% en zit er maar 35k meer in de pot :)
De oudste is 3 jaar en de jongste 8 maanden dus in principe is het leeftijdsverschil later niet zo groot. Het verschil in levensfase is inderdaad wel iets om over na te denken. Bij mijn vrouw hebben de grootouders ook iets soortgelijk gedaan. Zij (de jongste) kreeg geld bij aankoop van de woning en haar broer hetzelfde bedrag cash op zijn rekening.

Dat laatste zou ik wel niet liever niet doen want ik wil toch graag dat het geld ergens "vast" zit zodat het waarde blijft behouden. Wellicht zou ik de keuze geven het geld te laten staan als investering of het op een spaarrekening te zetten. Niet vrij over te beschikken tot ze er een doel voor hebben. Als goede huisvader zou je geen geld mogen investeren wat je nodig hebt, dus een huis kopen net als de beurs crasht is wel een bummer :sop:

Chance dat we nog even tijd hebben om erover na te denken.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik dat enorm oneerlijk vinden mocht de ene meer krijgen dan de ander.
Ik ook.

Maar mijn partner is van mening dat de oudste dan meer cadeaus zal gekregen hebben, wat de jongste niet had.
Minder cadeaus gaandeweg wordt bij hem gecompenseerd door meer centen achteraf. Daar is ook iets voor te zeggen...

Wel een moeilijke evenwichtsoefening vind ik, er kan achteraf verontwaardiging zijn bij wat je ook doet. :tongue:
 
Mijn zus kreeg een bepaald bedrag toen ze ging trouwen, ik kreeg ongeveer hetzelfde bedrag toen ik mijn huis kocht.
Was dat bedrag dan aangepast voor inflatie? (ik herinner mij vaag dat ik dat al eens gevraagd heb...)
Geld krijgen voor je 18de of wanneer je net bent afgestudeerd vind ik ook niet zo "nuttig". Het is meer welgekomen in ècht grote stappen in het leven.
Ok, mijn geval is wat speciaal, maar ik heb nog geen enkele 'grote stap' achter de rug :)
Krijg ik dan niets tot de ouders sterven?
 
De oudste is 3 jaar en de jongste 8 maanden dus in principe is het leeftijdsverschil later niet zo groot. Het verschil in levensfase is inderdaad wel iets om over na te denken. Bij mijn vrouw hebben de grootouders dat ook iets soortgelijk gedaan. Zij (de jongste) kreeg geld bij aankoop van de woning en haar broer hetzelfde op zijn rekening.

Dat laatste zou ik wel niet liever niet doen want ik wil toch graag dat het geld ergens "vast" zit zodat het waarde blijft behouden. Wellicht zou ik de keuze geven het geld te laten staan als investering of het op een spaarrekening te zetten. Niet vrij over te beschikken tot ze er een doel voor hebben. Als goede huisvader zou je wel geen geld mogen investeren wat je nodig hebt, dus een huis kopen net als de beurs crasht is wel een bummer :sop:

Chance dat we nog even tijd hebben om erover na te denken.

Ik denk dat je ook een schenking kan doen met een specifiek doel (bv. aankoop huis).
 
Wat mij betreft heeft het kind natuurlijk geen enkele keuze in cadeaus en geldbedragen die gegeven worden. Het is niet dat kind 1 achtergesteld raakt tegenover kind 2 omdat die meer lego heeft waar toch samen mee gespeeld wordt.
Als mijn ouders later zouden zeggen: "uw broer heeft 10k meer, maar jaaaa... Jij had wel meer lego he, dat trekt het wel gelijk!" Dan zou ik oprecht een wtf-gedacht hebben ...
 
Was dat bedrag dan aangepast voor inflatie? (ik herinner mij vaag dat ik dat al eens gevraagd heb...)

Ok, mijn geval is wat speciaal, maar ik heb nog geen enkele 'grote stap' achter de rug :)
Krijg ik dan niets tot de ouders sterven?
Nee, was niet aangepast. Maar heb me daar nooit vragen over gesteld of er zelfs maar aan gedacht dat ik puur door indexatie minder geld heb gekregen.

Tja, jouw ouders MOETEN jou ook niets geven he, los van grote stappen of niet. 🤷🏼
 
@Mulan
Dus de ene zijn geldsom zelf optrekken totdat je aan het bedrag van de andere komt of de andere x-duizend euro afromen om aan de andere te geven? :smile:
 
Hier 2 spaarrekeningen voor de kindjes, grootouders, .. storten hier af en toe op. We steken hiervan en van onze rekening af en toe iets bij in ETFs. Dit gaat /2 wanneer de eerste het huis uit gaat.
De rest bij de 2e, het verschil van eventuele meerwaarde zullen we dan wel in 2 doen.
 
@Mulan
Dus de ene zijn geldsom zelf optrekken totdat je aan het bedrag van de andere komt of de andere x-duizend euro afromen om aan de andere te geven? :smile:
Aangezien het jullie geld is, doen jullie ermee wat jullie zelf willen he! 😝
Ik zou bij de eerste schenking het totale bedrag in 2 doen en de helft geven aan persoon 1 en gelijk zeggen aan persoon 1 dat persoon 2 nu hetzelfde bedrag heeft, maar dat dit door beleggen/rente waarschijnlijk hoger zal liggen als persoon 2 dat krijgt.
Ik zou het vreemder vinden mocht mijn pa me een Excel bezorgen met hoe dat bedrag precies tot stand kwam met de melding dat "er wel 2000 euro minder op staat dan gepland omdat uw broer toch ook een gelijk bedrag verdient" dan dat mijn ouders zeggen: "Er is gespaard geweest voor jullie door ons en jullie krijgen op dit moment exact hetzelfde, alleen krijgt persoon 2 het nog niet in handen van ons op dit moment".
 
Mijn ouders hebben spaargeld achter gehouden, vandaar dat ik het nu dwangmatig in een excel zet voor mijn kinderen... :tongue:
Thanks voor jouw mening. :smile:
 
Goh, als de bomma voor haar 70ste verjaardag elk kleinkind 50.000 bef heeft gegeven bvb en @TNTim die nooit heeft gezien omdat die toen nog minderjarig was, kan ik me wel inbeelden dat dit als achterhouden over komt.
Hoe kunnen ze iets achterhouden dat niet eens aan je toebehoorde tot ze het gaven?
Als het puur om geld geschonken voor verjaardagen etc gaat, dan zie ik dat ook niet als achterhouden maar als "extraatje voor het gezinsbudget dat de kinderen toch ten goede komt" al was het maar via hobby, cadeaus, hogere studies,...
 
Wij sparen zoals gezegd op een spaarrekening (voor elk kind 1) en een stukje daarvan wordt om de x-tijd gebruikt om ETFs te kopen. Moest er een verschil zijn op hun x leeftijd (18 of 21 waarschijnlijk, of als ze een auto of huis willen kopen, ...) dan gaan wij dat bijpassen en zorgen dat ze allebei evenveel hebben.

Geld dat ze krijgen voor verjaardagen en dergelijke mogen ze gewoon in hun spaarpot steken en zelf iets leuk mee doen.
 
De grootvader spaart op een rekening, de tante steekt maandelijks gespreid in crypto & als ouders willen wij de kinderen een bouwgrond elk geven, misschien dat we er al zo logisch als mogelijk op bouwen als we dit zelf financieel kunnen en het verhuren tot ze het nodig hebben.
Een bouwgrond op de ideale locatie voor jou is dit niet noodzakelijk voor je kind. Als jij een grond in het Antwerpse koopt en je kind zijn droomjob in Gent vindt zal die bouwgrond mogelijks snel verkocht worden.
Dan is het waarschijnlijk nog steeds een goeie belegging. Maar met de aankoop van een brouwgrond beslis jij waar u kind later zou moeten wonen. Dan is beleggen en een gift doen een betere strategie denk ik.

Een cadeau is nooit slecht, maar het zou bij mij toch een beetje wringen :) .
 
Terug
Bovenaan