Sociale tarieven: is de slinger te ver aan het doorslaan?

nestorius

Well-known member
Crowdfunder FE
Naar aanleiding van dit nieuwsbericht: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/07/sociaal-telecomtarief/ .

Wederom een nieuw sociaal tarief om de minder gegoeden te beschermen. Langs de ene kant een zeer goede evolutie natuurlijk maar langs de andere kant, hoe ver moet de overheid gaan om bepaalde zaken te voorzien? Telecom en internet is volgens mij de dag van vandaag echt wel een noodzakelijk iets en dan moeten we ook zorgen dat dit voor iedereen beschikbaar is maar imo drijft men het wel weer verder dan dat. Zo is digitale tv in mijn ogen niet een noodzakelijkheid en moeten we dat dan ook faciliteren? Ik geloof toch van niet. Verder lijkt mij men ook meer en meer mensen afhankelijk te maken van de overheid door altijd maar terug terug te grijpen naar vaste tarieven ipv gewoon de basisvoorzieningen betaalbaar te houden voor iedereen. Wat is de mening hierover van anderen en vooral, hoe zou jij het graag geregeld zien?
 
Weer een extra reden voor sommige mensen om niet te gaan werken.
Deze regering heeft 0,0 ambitie om mensen aan het werk te krijgen zodat ze internet zelf kunnen betalen.
 
We kunnen stilletjes aan spreken van een basisinkomen maatschappij. Ik denk dat voor lage lonen het minder en minder opbrengt (financieel dan) om nog inspanningen te leveren.
 
Prachtig toch! Nog een reden meer om voor velen niet te gaan werken. De staat sponsort zelfs tv en internet waar ze momenteel al korting op kunnen krijgen.
 
Waarom toch steeds aan symptoombestrijding doen?

Het goedkoopste pakket bij Telenet is € 60,85 voor internet en tv, iemand met sociaal tarief betaalt er maximaal € 40,00 voor. Winst van € 20 per maand. Tel daarbij nog sociaal tarief voor energie en tal van andere voordelen.
 
Waarom toch steeds aan symptoombestrijding doen?

Het goedkoopste pakket bij Telenet is € 60,85 voor internet en tv, iemand met sociaal tarief betaalt er maximaal € 40,00 voor. Winst van € 20 per maand. Tel daarbij nog sociaal tarief voor energie en tal van andere voordelen.

Wat is volgens jou een betere oplossing? Waaruit zou de maatschappij meer voordeel halen, denk je?
 
Die maatregel is er voor een grote groep met een heel laag inkomen. Die dus ook bestaat uit veel meer dan leefloners.

Oa mensen met een overlevingspensioen. Denk aan de huismoeders die ouder zijn dan 65jaar bvb. Die kunnen niet meer analoog kijken naar één ondertussen en hebben dus -zoals de naam zegt - net voldoende pensioen om te kunnen overleven.
Maar ocharme, sommige van BG vinden het schandalige luxe dat ze aan 40 euro per maand (de prijs van Scarlet dus) wèl nog kunnen bellen en naar tv kunnen kijken.. :unsure:
 
@JPV kan jij concrete cijfers geven van de groepen die er recht op hebben? Leefloon vs erkende handicap, integratietegemoetkoming en overlevingspensioen?
 
Internet als basisgoed snap ik volledig. Digitale TV dan weer niet eigenlijk, met dat basisinternet kan je gratis allerhande kanalen streamen (zoals VRT, de openbare omroep). Je kan het punt maken dat je dan al een chromecast of smart TV nodig hebt, maar goed, het is niet of we houden anders rekening bij de nood aan randapparatuur (in het voorbeeld van @Mulan hierboven bv. kan zo'n oudere huismoeder nog een nieuwe TV moeten kopen).

In de limiet kan iemand ook gewoon met de smartphone een goedkoop abonnement (10-12 EUR bij Mobile Vikings) aangaan en dan heeft men internet voor de noodzakelijke dingen.

Maar al de doemberichten over hoe dit nu een reden is om niet te gaan werken vind ik wel nogal overdreven.
 
Die maatregel is er voor een grote groep met een heel laag inkomen. Die dus ook bestaat uit veel meer dan leefloners.

Oa mensen met een overlevingspensioen. Denk aan de huismoeders die ouder zijn dan 65jaar bvb. Die kunnen niet meer analoog kijken naar één ondertussen en hebben dus -zoals de naam zegt - net voldoende pensioen om te kunnen overleven.
Maar ocharme, sommige van BG vinden het schandalige luxe dat ze aan 40 euro per maand (de prijs van Scarlet dus) wèl nog kunnen bellen en naar tv kunnen kijken.. :unsure:

Het goedkoopste internet abbo bij scarlet kost 23eur.
En TV kijken hoeft helemaal niet gesponsord worden door de staat. Dat kan je op het internet al doen.

Opzich geen probleem met deze regel, maar het is weer een zoveelste voordeel. Als ze gaan werken houden ze amper iets over (of minder).
 
Het goedkoopste internet abbo bij scarlet kost 23eur.
En TV kijken hoeft helemaal niet gesponsord worden door de staat. Dat kan je op het internet al doen.

Opzich geen probleem met deze regel, maar het is weer een zoveelste voordeel. Als ze gaan werken houden ze amper iets over (of minder).
Mijn punt is net dat ik vermoed dat het grootste deel van de mensen die er recht op hebben, niet KUNNEN gaan werken...

En hooggeschoolden gaan net minder afhankelijk zijn van dat type uitkering, ongeschoolden of laaggeschoolden wel. Maar hey, die hebben vast allemaal wel dure smartphones, smarttv's of tablets, weten wat streamen is,... :S
 
En hooggeschoolden gaan net minder afhankelijk zijn van dat type uitkering, ongeschoolden of laaggeschoolden wel. Maar hey, die hebben vast allemaal wel dure smartphones, weten wat streamen is,... :S
Je hebt geen dure smartphone nodig om op het internet te surfen volgens mij hoor. Sowieso ga je anders een PC nodig hebben, en die zijn ook niet gratis. Lijkt me dat voor de echte digibeten "het internet" een probleem is, niet enkel streamen.
 
Imo een goed initiatief. Ben content dat we in een land wonen waar er rekening wordt gehouden met de minder bedeelden. Ik verdien imo niet slecht, maar volgens mij een pak minder dan het merendeel hier. Als ik dan zo een artikel lees ben ik blij dat ik geen aanspraak hoef te maken op een sociaal tarief. Soms heb ik het gevoel dat mensen elkaar niks meer gunnen. Alsof elke persoon met een sociaal tarief een marginale cara pils drinkende leegloper is.
 
Imo een goed initiatief. Ben content dat we in een land wonen waar er rekening wordt gehouden met de minder bedeelden. Ik verdien imo niet slecht, maar volgens mij een pak minder dan het merendeel hier. Als ik dan zo een artikel lees ben ik blij dat ik geen aanspraak hoef te maken op een sociaal tarief. Soms heb ik het gevoel dat mensen elkaar niks meer gunnen. Alsof elke persoon met een sociaal tarief een marginale cara pils drinkende leegloper is.
Dat het goed is dat we in een land wonen waar men rekening houd met minder bedeelden is natuurlijk goed. De vraag is wel waar de grens ligt natuurlijk. Imo is men het draagvlak voor sociale maatregelen zwaar onder druk aan het zetten door enerzijds overal voor sinterklaas te spelen en de doelgroepen dermate groot te maken dat veel te veel mensen er gebruik kunnen van maken en anderzijds het gat in de begroting te laten ontsporen. De vraag is dan of men niet meer moet inzetten op een basispakket voorzieningen voor ieder huishouden en dan de luxe meer te belasten om de boel betaalbaar te houden.
 
Dat het goed is dat we in een land wonen waar men rekening houd met minder bedeelden is natuurlijk goed. De vraag is wel waar de grens ligt natuurlijk. Imo is men het draagvlak voor sociale maatregelen zwaar onder druk aan het zetten door enerzijds overal voor sinterklaas te spelen en de doelgroepen dermate groot te maken dat veel te veel mensen er gebruik kunnen van maken en anderzijds het gat in de begroting te laten ontsporen. De vraag is dan of men niet meer moet inzetten op een basispakket voorzieningen voor ieder huishouden en dan de luxe meer te belasten om de boel betaalbaar te houden.

Ik ben geen expert van de cijfers, maar het artikel spreekt van 200.000 mensen die momenteel gebruik maken van dat sociaal tarief. Als we ieder gezin een basispakket geven gaat dit toch een veel groter gat in de begroting maken? Ik heb het in ieder geval niet nodig, dan heb ik liever dat ze iemand anders helpen die wel moeite heeft om rond te komen. Hetzelfde met die energie premie van de overheid. In principe heb ik die niet nodig, ik kan mijn energiefactuur betalen. Maar toch ga ik die krijgen, dat noem ik pas voor Sinterklaas spelen.
 
Internet als basisgoed, absoluut. Maar digitale TV erbij ... En dan nog eens de timing van die aankondiging, net als vele werkenden al op hun tandvlees zitten. Vorige maand had ik 5.09eur over bvb. En heb geen zotte uitgaven voor luxe zaken gedaan.
Graag ook wat subsidies hier.
Of het ligt aan mij en moet mijn levenstandaard aanpassen ntrlk 🤷‍♂️
 
Ik snap de heisa hierover echt niet... Het artikel begint nochtans heel duidelijk: Het idee van een sociaal telecomtarief is niet nieuw. Al meer dan dertig jaar bestaat er een sociaal tarief waarbij je 11,5 euro korting krijgt op je telecomabonnement.

Het internetabonnement binnen het sociaal tarief zal max 19 euro kosten. Dat is dus ongeveer de prijs van een standaard internetabonnement min de reeds bestaande korting waar naar verwezen wordt.
Het combipakket van internet + tv zal max 40 euro kosten. Hier is eigenlijk zelfs geen sprake van een korting, aangezien Scarlet en Tadaam dit reeds voor deze prijs aanbieden. Meer zelfs, voor deze prijs bieden ze zelfs meer data aan... Eigenlijk helemaal geen goeie deal dus.

Ik snap de verontwaardiging dus echt niet. Dit sociaal tarief zal sommige mensen kunnen helpen die nog niet helemaal mee zijn dat er ook verschillende providers etc bestaan, maar in praktijk wijzigt er eigenlijk amper iets.
De toevoeging van tv kan wat vreemd lijken, maar zoals eerder gezegd is daar eigenlijk geen korting op. Daarnaast wordt er hier geredeneerd dat iedereen maar moet weten wat een chromecast etc is. Nee, dat is niet de realiteit als je spreekt met mensen die van een bepaalde uitkering ofzo moeten leven.

En nee beste BG'ers, een premie van 11,5 euro zorgt er niet voor dat er minder mensen zullen gaan werken. Het zijn echter wel 2 broden en wat beleg die sommige mensen misschien wel kunnen gebruiken op de laatste 2 dagen van de maand.
 
Ik ben geen expert van de cijfers, maar het artikel spreekt van 200.000 mensen die momenteel gebruik maken van dat sociaal tarief. Als we ieder gezin een basispakket geven gaat dit toch een veel groter gat in de begroting maken? Ik heb het in ieder geval niet nodig, dan heb ik liever dat ze iemand anders helpen die wel moeite heeft om rond te komen. Hetzelfde met die energie premie van de overheid. In principe heb ik die niet nodig, ik kan mijn energiefactuur betalen. Maar toch ga ik die krijgen, dat noem ik pas voor Sinterklaas spelen.
Meer dan een half miljoen huishoudens kunnen vanaf 2024 een sociaal internettarief aanvragen
Het gaat dus al over een hoop meer huishoudens. Een basispakket invoeren zal inderdaad impliceren dat de kostprijs hiervoor hoger zal komen te liggen maar dan kan je wel de verhoginging / gebruik van belastingsgeld blijven verdedigen tegen de bevolking. Of een verhoging van de btw op bvb luxe zaken als digitale tv. En ook mag men wel eens een basistarief voor de btw gebruiken bij noodzakelijke voorzieningen en de rest hoger belasten, ipv de huidige politiek dat wie het kan betalen dubbel belast wordt, 1 keer wanneer hij zijn loon ontvangt en de dag dat hij zijn geld uitgeeft.
 
Terug
Bovenaan