Servië

berenod

Well-known member
Begin augustus een dag of 10 naar ginder.
Moeten daar zijn voor een trouwfeest, maar eerst een weekje Belgrado.

Iemand al geweest?
Aanraders/afraders?

Thanks!
 
Jazeker!
Een week Belgrado lijkt me heel veel. Ik zou daar zeker een free walking tour aanraden over de recente geschiedenis (Balkanoorlog). Wij kennen het verhaal vanuit de Westerse kant maar ook eens "hun" kant van het verhaal horen kan eens een anders perspectief geven. Als je (ooit) in Sarajevo hetzelfde doet, krijg je echt twee heel andere versies te horen.

Het "Ram-fort" aan de Donau kan tof zijn als je in de buurt bent maar ik zou er niet speciaal voor omrijden. Srebrno jezero ligt daar ook in de buurt, een soort van openluchtzwembad/entertainment.
Đerdap (in dezelfde buurt) is wel mooi, stop dan zeker eens de "prins" uitgehouwen in steen aan de Donau.

Bor is een triestige mijnbouwstad met een zielige dierentuin. Wordt nogal gehyped maar is echt een tegenvaller.

Sokobanja is nog wel tof.
Nis is een grote stad, gezellig maar niet super.

Đavolja Varoš of Devil's town is wel vet om te zien. Neem zeker iets mee tegen de muggen.

Beschouw je Kosovo als "Servië" of is dat een brug te ver?

Studenica- en Mileševaklooster is zoals er velen in de Balkan zijn: Orthodox en veel goud. Wel indrukwekkend.

Het NP rond Sargan en Tara is ook wel mooi. Je kan daar een historische treinrit (Mokra Gora) doen en er is een soort fake Bokrijk (ooit een filmset geweest): Drvengrad

Wij waren met de auto en zijn een laatste nacht in Novi Sad geweest, ook nog wel een Oostenrijks/Habsburgs aanvoelende stad. De grensovergang met Hongarije is een tantaluskwelling.

Al reiservaring in de Balkan algemeen?
 
Begin augustus een dag of 10 naar ginder.
Moeten daar zijn voor een trouwfeest, maar eerst een weekje Belgrado.

Iemand al geweest?
Aanraders/afraders?

Thanks!
Hoe ga je naar daar? Met de auto, vliegtuig,... ? Alles hangt er vanaf hoe mobiel je bent, zoals je ziet aan StevenP zijn suggesties.
Ik ben zelf maar kortstondig in Belgrado geweest, dus ik kan ook niet echt een goede inschatting maken. Maar een weekje Belgrado lijkt me wel lang.

Buiten de voorgestelde walking tour (die je vast en zeker voorbij enkele gebombardeerde sites brengt, zoals het radiostation) kan ik ook aanraden om een bezoek te brengen aan "the house of flowers" (rustplaat van Josef Tito). Tito's "blue train" is ook wel de moeite. Ik kan alleen momenteel online niet vinden hoe je die kan bezoeken. Ben je in de buurt van Slavija Square en je bent niet vies van een McDo, zeker daar eens binnenspringen. Het is een stukje geschiedenis, gezien het de eerste McDo in een communistisch land was.

Kosovo als Servië beschouwen is een brug te ver. Wat ons wel naadloos naar de brug in Mitrovicë brengt, het enige dat iets of wat boeiend is in dat land. Voor de rest was in mijn ogen een vrij saai gedoe en tenzij je serieus wilt omrijden (ik dacht dat je Kosovo niet binnen kon via de grens met Servië) zijn er wel betere plekken om te bezoeken.

Ga je met de auto, pits dan een dag of twee van Serviê af en stop in Sarajevo. historisch gezien een belangrijk stadje en als je kort na belgrado gaat, kan je de twee verhalen nog goed met elkaar vergelijken en begrijpen.
 
Kosovo als Servië beschouwen is een brug te ver. Wat ons wel naadloos naar de brug in Mitrovicë brengt, het enige dat iets of wat boeiend is in dat land. Voor de rest was in mijn ogen een vrij saai gedoe en tenzij je serieus wilt omrijden (ik dacht dat je Kosovo niet binnen kon via de grens met Servië) zijn er wel betere plekken om te bezoeken.
Daarmee dat ik de vraag stel, in Servië vindt men Kosovo gewoon een lastige provincie maar wel deel van Servië. Daarom wordt stevig afgeraden om vanuit Montenegro, Albanië, Macedonië eerst Kosovo binnen te gaan en door te reizen en dan door te reizen naar Servië: in hun ogen ben je dan via een illegale grenspost Servië binnengekomen. Als je Kosovo via Servië binnengaat en terugkomt zouden zich niet veel problemen mogen stellen.
Ga je met de auto, pits dan een dag of twee van Serviê af en stop in Sarajevo. historisch gezien een belangrijk stadje en als je kort na belgrado gaat, kan je de twee verhalen nog goed met elkaar vergelijken en begrijpen.
Toptip! Sarajevo en omgeving is veel interessanter dan Belgrado. Je hebt de belegering van de stad, met Sniper Alley, je hebt de overblijfselen van de winterspelen, de verhalen van Alexander Prilep en Franz Ferdinand, de mengelmoes van culturen,... Als je ergens in de hele wereld een free walking tour doet, doe het in Sarajevo. De locals die de tour doen hebben de burgeroorlog meegemaakt als 10-jarige en zijn opgegroeid post-balkanoorlog. Erg beklijvend.

Eventueel ook met een bus te doen als je geen auto hebt maar dan kan je ter plaatse moeilijk de winterspelen zien.
 
In Belgrado heb je een hele rij aangemeerde boten op de rivier. Op elke boot een andere feestje.
Daar heb ik nog enkele (vage maar) goede herinneringen aan :p
 
Belgrado is idd tof om op stap te gaan, maar voor de rest lijkt het land het minst interessante van heel de Balkan, van de treinrit en busrit door Servie herinner ik mij niet meer zo veel, redelijk grauw en strand/bergen/natuur is toch mooier in Bosnie, Albanie, Macedonie, Kroatie, Montenegro..
 
Mijn aanrader is West Servië. Wel biased, ik woon daar namelijk.

Nationaal park Tara
Drina rivier huisje - Bajina Bašta
Drina regatta - Bajina Bašta - helaas is deze activiteit net voor je bezoek
Banjska Stena bezichtigingspunt over het Perućac meer
Zaovine meer
Rača klooster & Lađevac bronnen
Dorp van Drvengrad (Mokra Gora)

Op mijn website staan er foto's bij :
 
Wij wilden Servië & Kosovo doen dit jaar, maar is uiteindelijk Albanië geworden gezien dat ons een meerzijdig land leek. Uiteindelijk ook blij hiervoor gezien de onrust aan de Servische/Kosovaarse grens. Was constant in het nieuws in Albanië, iets met ontvoerde agenten ofzo.

Als het daar terug wat rustiger is, kunnen we daar misschien volgend jaar naartoe.

Is het eigenlijk veilig om daar naartoe te gaan met de auto? Ik bedoel qua inbraak, corruptie bij politie, ... Hoe dieper ik Oost-Europa intrek, hoe liever ik met het vliegtuig ga en ter plaatse een huurauto gebruik. Dan val je minder op bij de plaatselijke politie en heb ik er ook minder problemen mee om de auto ergens op een verlaten plek achter te laten om een wandeling te maken in de natuur.

@sPELE : Geen idee wat er allemaal op je website staat, maar die wordt op mijn werk laptop als high risk aanzien en dus geblokkeerd. En ik kan nu niet zeggen dat het beleid hieromtrent streng is bij ons. :tongue:
 
Echt helemaal niets speciaals, WordPress met een booking calender plugin. Wel op een vage cheapo Amerikaanse hosting, asura, wellicht shared ip problemen.

Ivm de auto naar Servië en Kosovo, dit is geen probleem. Je zal met een buitenlandse nummerplaat net minder kans op controle hebben, de agenten kunnen nauwelijks Engels en besparen hunzelf de moeite. Het rijd trouwens vol luxewagens met Belgische, Nederlandse, Duitse nummerplaten, vooral in de zomer. Dit zijn de "gastarbeiters", Serviërs die op vakantie komen naar hun familie.
 
Terug
Bovenaan