Alleen op vakantie (tips/aanraders/etc.)

San Iker

New member
Hi

Omwille van verschillende redenen zal ik deze zomer hoogstwaarschijnlijk een soloreis doen: de kans is groot dat ik met de wagen ga en mijn MTB meeneem.

Omdat dit de 1ste x is, zal het wel spannend zijn om te springen in het ondiepe. Zijn er hier mensen die vaak solo reizen? Tips/aanraders/ afraders, ...
Naar waar ging je eerste solo reis? Hoe heb je deze beleefd?
 
Al een paar keer solo gereisd (nu wel al een paar jaar geleden). O.a. Australië en Z-O Azië.
Valt wel goed mee, veel vrijheid en je kiest altijd zelf wat je doet. Je moet wel houden van de planning op voorhand, daar kruipt wel wat tijd in (als je toch gaat voor exotische reizen).
 
Je moet wel houden van de planning op voorhand, daar kruipt wel wat tijd in (als je toch gaat voor exotische reizen).
Of net helemaal niet...
Zelf ook 12 weken Z-O Azië alleen gedaan. Gewoon zalig! Met niemand rekening houden.
En het belangrijkste voor mij was het gemakkelijker contact leggen met anderen. Bijna dagelijks ontmoet je andere solo reizigers, waarmee je automatisch contact kan maken om o.a. samen te gaan eten of zaken bezoeken.
Wanneer je als koppel reist ben je automatisch wat gereserveerder.
 
Vroeger ook al gedaan maar zonder fiets.
Tent, wat eten en drank & kledij.
Voor de rest van camping tot camping gereden / af en toe een hostel.
Door NL gereden naar Denemarken, Duitsland tot poolse grens en dan naar beneden gereden. Had eens tijd nodig voor mezelf, één van m'n leukere reizen. Je legt makkelijk contact en moet naar niemand kijken.
 
Hier in België is dat precies een zielig fenomeen. De meesten gaan met vrienden/lief of blijven thuis want oeioei zo alleen op reis is wat raar. "Ik moet altijd iemand zijn handje kunnen vasthouden".... Wel, ik heb meerdere keren solo gereisd en dat is echt wel het beste. Zoveel vrijheid, je moet met niemand rekening houden en kan doen wat je wil. Ik deed altijd hostels om zo mensen te leren kennen. 3/4 reist daar alleen dus normaalste zaak van de wereld. En als je mensen snel beu bent zoals in mijn geval kan je altijd nog indien behoefte dagen alleen slijten.
 
Hi

Omwille van verschillende redenen zal ik deze zomer hoogstwaarschijnlijk een soloreis doen: de kans is groot dat ik met de wagen ga en mijn MTB meeneem.

Omdat dit de 1ste x is, zal het wel spannend zijn om te springen in het ondiepe. Zijn er hier mensen die vaak solo reizen? Tips/aanraders/ afraders, ...
Naar waar ging je eerste solo reis? Hoe heb je deze beleefd?

Ik zou vooral aanraden om voornamelijk in hostels te verblijven. Ik hecht veel belang aan goed slapen op reis, gezien ik in ploegen werk en mijn verlof de enige langere periodes zijn op het jaar dat ik kan doorslapen en wat een normaal ritme kan aanhouden. Dus ik kies wel altijd voor een privé-kamer. Maar vaak hebben hostels een gemeenschappelijke ruimte waar je makkelijk andere mensen leert kennen, waardoor je toch niet constant alleen hoeft te zitten. In hotels is het veel lastiger om mensen tegen te komen.
Ik gebruikte vooral hostelworld. In het begin is het een beetje trial en error, maar na een tijdje ontdek je welk type hostels je ligt en kan je vooral uit de reviews wel afleiden of dat het geval gaat zijn. De party hostels waar iedereen happy happy is en je iedereen moet overtuigen hoe cool en avontuurlijk je bent, zijn bv minder mijn ding. Te rustig, asociaal hoeft echter ook weer niet, dus een ruimte waar er 's avonds samen gezeten wordt, met een rustig muziekje en een pintje, op't gemak, zijn voor mij ideaal.


Je moet wel houden van de planning op voorhand, daar kruipt wel wat tijd in (als je toch gaat voor exotische reizen).

Ik heb Costa Rica en Uruguay (+ stukje Argentinië) solo gedaan en ik had net amper iets op voorhand gepland. Alleen reizen geeft super veel vrijheid en door niet te plannen versterk je dat nog. Geen planning geeft je ook de optie om al eens een eindje mee te reizen met mensen die je toevallig tegenkomt, om de tips te volgen van mensen die je ontmoet, om langer te blijven als het ergens fijn is en sneller te vertrekken als het wat tegenvalt.... Ik bekijk op voorhand wel eens welke opties er zijn, maar ter plekke zie ik wel waar de goesting van het moment en het lot mij naartoe brengen.

Als ik alleen reis bekijk ik altijd de dag dat ik ga verder reizen wat het vervolg brengt. Ik vind het niet tof om ergens toe te komen en daar nog een paar uur rond te lopen met alle bagage. Dus voor ik verder reis, boek ik online mijn volgende verblijf. Ik vind het wel comfortabel om als ik ergens op een bus stap te weten waar ik naartoe ga. Als ik ooit met de auto zou alleen reizen, zou ik dat waarschijnlijk niet doen. Je weet dan sowieso dat je in't slechtste geval in je auto kan slapen als je echt niks kunt vinden en je hoeft niet fysiek met bagage rond te slepen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: 515
Vroeger toch ook vaak alleen gereisd (o.a. Japan, Iran, VS, Georgië, ...) en dat is me altijd heel aardig bevallen. Ik plan niet teveel op voorhand, maar weet wel wat ik graag wil zien en zorg er ook wel voor dat ik op voorhand slaapplaatsen vastleg. In typische backpackerlanden zoals Thailand of Vietnam (gedaan met mijn ex) is dat wel gemakkelijker om zonder planning te doen: daar gooien ze met hostels naar je hoofd. Regelmatig ook wel aan couchsurfing gedaan en dat is iets wat ik héél warm kan aanbevelen. Niet omdat je er geld mee uitspaart (dat doe je wel), maar omdat het een boeiende ervaring is. Toch een aantal zéér fijne dingen kunnen doen met locals. Als je in hostels blijft is het contact met de locals toch eerder beperkt, maar ik vind het ook wel eens fijn om medebackpackers te ontmoeten. En als ik echt op mezelf wil zijn boek ik me wel een eenpersoonskamer in een goedkoop hotel, maar je kan perfect de eenzaat uithangen in een rustiger hostel.

Maar ik ben nu getrouwd en heb een dochter, dus ik zie me nog niet zo snel alleen backpacken. :laugh:
 
Paar keer solo gereisd in China, USA, Brazilië

Zoals hierboven al gesteld werd: probeer in hostels te overnachten, als je niet veel geld hebt (of wilt geven aan slapen) in een slaapzaal. Anders pak je een prviékamer alleen. Je kan op uw gemak de groep skippen, maar als je sociaal wil doen, schrijf je je in op een activiteit.
Probeer in een grote stad een free guided tour, die mensen willen op het einde wel een fooi, maar op zich is da altijd op't gemak en leer je tijdens de tour ook mensen kennen.
Als je de kans hebt: Probeer je reis te plannen dat je lokale feestdagen kan meepakken. Want als het volk op straat is, is het zoveel fijner :D (4th of july, carnaval, Sant Joan in Catalonië,...)
 
Ik wil rond Pasen dit inderdaad doen, al twijfel ik tussen 2 zeer uiteenlopende landen: Ierland en Tsjechië. Zijn deze beiden te doen qua hostels, wat voor type mensen komt er in hostels (tegen dan ben ik helaas bijna bejaard aka 28 jaar dus bijna 30, 18jarigen noemen me nu al meneer)...
 
Ik ben ook maar gaan backpacken in Ierland als ik 28 of zo was. Ik zou er niet zo mee inzitten, ik was toen zeker niet de oudste. Verre van zelfs.

Het is ook niet dat het daar vol loopt met 18 jarigen die er enkel zijn voor te feesten. In Thailand of zo kun je dat tegen komen maar als je een beetje zoekt, weet je rap welke hostel een wat ouder publiek heeft.

De hostel waar ik zat in Bangkok was bv zoiets. Daar een Canadees ontmoet wiens jeugdvriend een restaurant ernaast had. Bleek dat die jeugdvriend in redelijk wat restaurants over heel de wereld had stage gelopen, oa hier in België in "In de Wulf".
We waren dan beide 30-35 jaar.

Sowieso heb je al Vlaming al 1 voordeel, oa die Amerikanen kijken hun ogen uit omdat je 3 talen of meer 'spreekt' 😁
 
Ik vertrek binnen een week ook op mijn eerste soloreis, buiten een paar tweedaagse fietstochten in eigen land dan. 9 Dagen IJsland met campervan. De kinderen zitten een week bij de schoonouders, de vriendin moet werken en ik heb (bewust) een week verlof puur voor mijzelf gepland.

IJsland is niet nieuw voor mij, het wordt de vierde keer dat ik naar daar trek, maar zo'n solotrip blijft toch ergens wel spannend. Ook al omdat je van daar niet zomaar even kan terugrijden moest het echt keihard tegenvallen. Nu, ik wou het altijd al eens op eigen tempo doen zonder rekening te moeten houden met iemand anders en met mijn week verlof dan toch maar de sprong gewaagd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Ook al een paar keer een soloreis gedaan. Ideaal om te doen in typische backpacklanden zoals Vietnam, Thailand, Filipijnen, etc... Je komt constant mensen tegen en ge zijt veel opener naar anderen toe dan steeds in uw bubbel van 2 te zitten (met een goeie vriend of je vriendin).

Wel geen idee of ek zomaar naar Zuid-Frankrijk of Italië alleen zou gaan. Ik denk dat dat nogal saai is. Mensen zijn denk ik hier ook gewoon minder open dan in Zuid-Oost-Azië en de VS.
 
Ik wil rond Pasen dit inderdaad doen, al twijfel ik tussen 2 zeer uiteenlopende landen: Ierland en Tsjechië. Zijn deze beiden te doen qua hostels, wat voor type mensen komt er in hostels (tegen dan ben ik helaas bijna bejaard aka 28 jaar dus bijna 30, 18jarigen noemen me nu al meneer)...
Dat hangt veel af van hostels. Party hostels zit veel jong volk. Maar voor overige hostels is dat zeker niet oud. Voor de rest is het ook aan te raden om de reviews te lezen. Op de solotravel subreddit aanraders qua hostels vragen is ook een manier.
 
Laatst bewerkt:
Hier in België is dat precies een zielig fenomeen. De meesten gaan met vrienden/lief of blijven thuis want oeioei zo alleen op reis is wat raar. "Ik moet altijd iemand zijn handje kunnen vasthouden".... Wel, ik heb meerdere keren solo gereisd en dat is echt wel het beste. Zoveel vrijheid, je moet met niemand rekening houden en kan doen wat je wil. Ik deed altijd hostels om zo mensen te leren kennen. 3/4 reist daar alleen dus normaalste zaak van de wereld. En als je mensen snel beu bent zoals in mijn geval kan je altijd nog indien behoefte dagen alleen slijten.

Dat is echt een meme die constant door soloreizigers gepapegaaid wordt puur om zichzelf belangrijker te doen voelen dan je bent...
"Kijk hoe avontuurlijk en open-minded ik ben door alleen te gaan"
"de meeste mensen zullen nooit begrijpen hoe ik me voel"
"door alleen op reis te gaan kan ik echt betekenisvolle ervaringen opdoen. Dat kan nooit met andere mensen erbij"


realiteit is dat het eigenlijk niemand kan schelen of je nu alleen gaat of niet :shutup: Allez, de mama zal wel een beetje bezorgd zijn maar dat is het dan ook.


soloreis is inderdaad wel tof natuurlijk, en je leert vaker andere mensen kennen, maar uiteindelijk ga je maar gewoon naar een land om daar wat de lucht op te snuiven, wat te eten en wat foto's te trekken. Wordt echt vreselijk hard geromantiseerd.
 
allemaal te zien natuurlijk naar waar !

voor het eerst alleen op reis geweest naar transylvanie in 2014. vond ik best triestig, savonds vroeg in bed, mooie streek, maar weinig te beleven qua uitgaan.

het jaar nadien voor het eerst alleen naar thailand. jaaaaahh :D ik ga zelfs liever alleen, dan met m'n vrouw naar daar :D
is ook gewoon een heel andere vibe, iedereen leeft er buiten tot een gat in de nacht, veel socialer. als je je daar alleen voelt, ben je een sukkel imo
 
Dat is echt een meme die constant door soloreizigers gepapegaaid wordt puur om zichzelf belangrijker te doen voelen dan je bent...
"Kijk hoe avontuurlijk en open-minded ik ben door alleen te gaan"
"de meeste mensen zullen nooit begrijpen hoe ik me voel"
"door alleen op reis te gaan kan ik echt betekenisvolle ervaringen opdoen. Dat kan nooit met andere mensen erbij"


realiteit is dat het eigenlijk niemand kan schelen of je nu alleen gaat of niet :shutup: Allez, de mama zal wel een beetje bezorgd zijn maar dat is het dan ook.


soloreis is inderdaad wel tof natuurlijk, en je leert vaker andere mensen kennen, maar uiteindelijk ga je maar gewoon naar een land om daar wat de lucht op te snuiven, wat te eten en wat foto's te trekken. Wordt echt vreselijk hard geromantiseerd.
Het soloreizen wordt vaak gekruid met die Instagram-oneliners en -boutades. Ik heb er zelf ontzettend van genoten en kan het iedereen aanraden, maar ik besef héél goed dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Dat mensen het zo uitbundig verkondigen is ook maar een schreeuw om aandacht.
 
Terug
Bovenaan