Alleen op vakantie (tips/aanraders/etc.)

Ik ben net terug van mijn week IJsland solo en moet zeggen dat het een zalige ervaring was. Met kinders in huis was het al > 10 jaar geleden dat ik zo lang alleen was. Ergens één van de eerste dagen een dipje gehad, daarna niet meer en het mocht gerust nog wat langer geduurd hebben. Geen last gehad van eenzaamheid waar ik voor gevreesd had.
 
Ik ben net terug van mijn week IJsland solo en moet zeggen dat het een zalige ervaring was. Met kinders in huis was het al > 10 jaar geleden dat ik zo lang alleen was. Ergens één van de eerste dagen een dipje gehad, daarna niet meer en het mocht gerust nog wat langer geduurd hebben. Geen last gehad van eenzaamheid waar ik voor gevreesd had.
Daar kijk ik ook wel naar uit. Drie weken krijg ik niet gedaan van mijn vrouw, maar met een paar dagen op een jaar zou ik al content zijn.
 
eerste week van november ga ik er ook eens alleen op uit. is lang geleden.

beetje kut experience achter de rug, maat die beloofde mee te gaan, speciaal verlof genomen, en nu komt hij af dat hij afhaakt.


Nuja op zich niet zo erg, het zou toch maar voor een 4 a 5 dagjes zijn ( mijn vriendin moet werken van de dinsdag tem de vrijdag, dus zou zeker die dagen al gaan).

wat ik wel interessant vind is google flights. zeker als het niet meteen een rol speelt naar waar je wil gaan. gewoon de data opgeven dat je wil, en de vertrek luchthaven (brussel bv) opgeven, en hij zoekt zelf de goedkope vluchten. dan krijg je een EU kaart met per stad, de prijs.


alleen op reis gaan is echt wel es even herbronnen en stilstaan bij jezelf. uw plan leren trekken en verstand op nul. aanrader voor iedereen imo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
eerste week van november ga ik er ook eens alleen op uit. is lang geleden.

beetje kut experience achter de rug, maat die beloofde mee te gaan, speciaal verlof genomen, en nu komt hij af dat hij afhaakt.


Nuja op zich niet zo erg, het zou toch maar voor een 4 a 5 dagjes zijn ( mijn vriendin moet werken van de dinsdag tem de vrijdag, dus zou zeker die dagen al gaan).

wat ik wel interessant vind is google flights. zeker als het niet meteen een rol speelt naar waar je wil gaan. gewoon de data opgeven dat je wil, en de vertrek luchthaven (brussel bv) opgeven, en hij zoekt zelf de goedkope vluchten. dan krijg je een EU kaart met per stad, de prijs.


alleen op reis gaan is echt wel es even herbronnen en stilstaan bij jezelf. uw plan leren trekken en verstand op nul. aanrader voor iedereen imo
Google Flights vind ik inderdaad ook wel fijn om te gebruiken. Vertrek ingeven en dan gewoon wat ronddwalen op de kaart tot je een interessante bestemming aan een interessante prijs vindt. Op die manier ben ik voor 440 euro naar Tokio gevlogen in 2015, dat was een meevaller.
 
jup.

mijn plan nu is letland en litouwen te combineren.
2 dagen riga en 2 dagen vilnius. de bus nemen van de ene naar de andere stad op dag 3. dus 5 dagen in totaal.

ik neem aan dat ik niets speciaals nodig heb, buiten mijn covid safe ticket? op de website van "reopen europe" zie ik niets speciaals staan; dus geen healt declaration form zoals naar spanje... ?
 
Google flights gebruik ik ook altijd, in november mijne maat in Warschau nog eens gaan bezoeken waarschijnlijk, heb nog eens zin in een Pools feestje:clap:
 
Iemand ervaring met de trail Du Mont Blanc of de Balkan Peaks trail? In juni al mogelijk? Ik ben van plan het misschien volgend jaar (alleen) te doen.
 
Iemand ervaring met de trail Du Mont Blanc of de Balkan Peaks trail? In juni al mogelijk? Ik ben van plan het misschien volgend jaar (alleen) te doen.
Trail rond de Mont Blanc, kan er nog veel sneeuw liggen in juni, zeker in het begin van de maand. Sommige passen worden dan eigenlijk onmogelijk (tenzij je daar ervaring in hebt, want de risico's zijn niet min). Hangt een beetje af van de omstandigheden van het moment.
Geen idee voor de Balkan, en hoe hoog je daar gaat
 
Deze even bumpen.

Ik heb niet zo heel veel reis ervaring, tenzij het om georganiseerde groepsreizen gaat waar ik eigenlijk maar op het juiste tijdstip op de juiste plaats moest zijn, en zou dit jaar graag eens een aantal solo citytrips doen.

Nu, aangezien ik geen ervaring heb, heeft er iemand interessante websites of blogs om zoiets aan te pakken? Waar en wanneer, daar ben ik nog niet over uit, ik sta open voor suggesties, maar ik zou gewoon eens een dag of 3 weg willen zijn. Na 2 jaar thuis werken ben ik mijn 4 muren wel beu gezien.

Concreet ben ik wat op zoek naar uur-tot-uur voorbeelden.
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn je interesses? Ik ben deze zomer voor de eerste keer 5 dagen alleen naar Normandië geweest. Op voorhand alles gepland (en ook extra dingen voorbereid moest ik nog tijd over hebben). Is prima bevallen. Ik verbleef in een dorpje aan de kust, dus kon 's avonds nog wandeling maken, op café iets drinken etc. Als je in the middle of nowhere of 3-4km buiten een stad zit, moet je telkens je auto nemen om ergens naartoe te gaan. Natuurlijk afhankelijk wat je zoekt. Ga deze zomer ook enkele dagen alleen richting Verdun.
Enige tip die ik kan geven: indien je lange wandelingen doet. Laat iemand op het thuisfront weten wat en waar precies. Ik heb zelf één gedaan van 13km en ben op die drie uren niemand tegen gekomen. Heb het ook maar half laten weten wat ik ging doen en ben toch op enkele punten gekomen waar ik dacht, als er hier nu iets gebeurt, dan vinden ze me in het eerste half jaar niet terug.
 
Laatst bewerkt:
Relatie net gedaan maar het was wel de bedoeling deze periode eens op reis te gaan.
Ik moet er ook gewoon eens even tussenuit dus ben wat opzoek om ergens heen te gaan alleen.
Zou het liefst de wagen nemen zodat ik mijn koersfiets kan meepakken, wel iets waar ik ook gewoon eens een dagje kan luieren aan het zwembad.
Iets van B&B/agriturismo achtig of dergelijke op degelijke rijafstand (800-900km)
Zou al zijn voor 4-9 juni of 11-16 juni.
Iemand aanraders?

Aleja iets totaal anders mag ook aangeraden worden, alleen wil ik het beperken van zondag tot vrijdag.
Dus voor die periode naar Bali vliegen is misschien wat gek.
 
Laatst bewerkt:
Bij solotrip ook makkelijker om mini bucketlist dingen te doen zoals ebook lezen, ipod horen, dagelijkse fitness routine, Wim Hof adem oefeningen, etc.

Car + MTB zou ik Baskenland of Kroatië doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik ben 1 keer alleen op reis geweest, een citytrip naar Praag, maar dat was eigenlijk retesaai. Maar ja, op je eentje een grootstad doorwandelen was misschien gewoon een stom idee. De mensen zijn hier in West- en Centraal Europa ook niet zo open dus contact leggen is moeilijk. Zeker voor een introverte persoon als ik.

Ik denk erover na om solo naar Argentinië te gaan volgend jaar. Dat zou wel een ervaring zijn. Al kan het natuurlijk ook dat solo reizen gewoon totaal niks voor mij is. Alleen eten bijvoorbeeld doe ik niet graag. De hoogtepunten qua bezichtigingen deel ik ook altijd liever met iemand. Maar soit, ik wil ook niet thuis blijven omdat ik geen reisgezel heb. T is nu dat ik jong en reislustig ben dus dan wil ik het daar wel op wagen. In Argentinië zijn de mensen alleszins een pak warmer dan hier.
Ik ben niet meteen spontaan naar mensen die ik niet ken, t is voor mij niet simpel met Jan en alleman contact te leggen, zeker niet in groep. Maar ik zou wel op voorhand op couchsurfing of tinder ofzo al gezelschap kunnen zoeken op voorhand. Of als iemand van hier zin heeft om mee te gaan, mag altijd😄
 
Ik vraag me wel eens af hoe die ontmoetingen dan lopen tussen soloreizigers. Ik neem aan dat men dan Engels spreekt met elkaar. Kan iedereen hier op Beyondgaming dan zo vlekkeloos Engels? Ik begrijp het ook wel, maar Nederlands is onze moedertaal en er gaan toch zo veel nuances en dergelijke verloren in die gesprekken in het Engels... Het blijft dan toch wat oppervlakkig, nee?
 
Ik ben een 10 tal jaar geleden alleen 3 weken naar Brazilië gegaan.

Geen rondreis, 3 weken op 1 plaats gebleven in Salvador. In de voormiddag volgde ik Portugees les, in de namiddag uitstapjes enz...

Bijkomend deed ik toen nog zeer actief capoeira, waardoor ik savonds ging trainen.

Voertaal tussen mede studenten aan de school was Engels. De meeste beheerste Engels voldoende om een fatsoenlijk gesprek te voeren. Wat wel is dat je in je gesprekken uw nuances meer zal moeten verduidelijken als je de juiste termen niet in het Engels kent ofdat de andere het niet begrijpt. Maar dat op zich maakt al dat gesprekken juist minder oppervlakkig zijn.

Een ander voordeel was dat je in Brazilië sommige toeristen er zo uithaalt en altijd op hun kunt afstappen om iets te vragen ofzo.
 
Ik vraag me wel eens af hoe die ontmoetingen dan lopen tussen soloreizigers. Ik neem aan dat men dan Engels spreekt met elkaar. Kan iedereen hier op Beyondgaming dan zo vlekkeloos Engels? Ik begrijp het ook wel, maar Nederlands is onze moedertaal en er gaan toch zo veel nuances en dergelijke verloren in die gesprekken in het Engels... Het blijft dan toch wat oppervlakkig, nee?
Ontmoetingen als soloreiziger zijn meestal oppervlakkig ja. Dat hoeft ook niet altijd meer dan dat te zijn. Dat geldt overigens ook voor ontmoetingen als niet-soloreiziger.
Meestal in het Engels, voor de andere personen is dat ook niet altijd de moedertaal.
 
Basic Engels is sowieso toch wel een beetje een vereiste als je solo reist.
waar kom je vandaan, wat heb je al gedaan en hoe lang reis je, zijn de vragen die het meest terugkomen 😀

ik weet niet of het echt iets voor mij zou zijn solo reizen, de verre en lange trips die ik deed waren steeds met de vriendin, die heel wat socialer is. Maar met wat ik nu weet kan ik het enkel maar aanraden.
Maar op zich kom je wel alle soorten personaliteiten tegen, van rustige introverte types tot luidruchtige irritante.
 
Ik denk er ook wel over na om eens alleen een reis te doen met auto / fiets. Alleen is het er nog niet echt van gekomen. Ik heb wel al meerdaagse fietstochten (met tent enal als bagage op de fiets) gedaan met maten, en al een paar keren met mijn pa.

Probleem voor fiets-trektochten is, dat het de eerste keer een enorme investering is (geschikte fiets + bagagedragers + tent/slaapzak/fietszakken/luchtmatras) , reken er op dat je naast die fiets nog zeker 500 euro kwijt bent, maar als je dat graag doet kan je dat in de toekomst nog doen.

Voor wie Hongarije wilt doen is het misschien een aanrader om naar Wenen te rijden, en van daaruit kan je dan snel naar Bratislava geraken met de fiets en de Donau volgen naar Boedapest. In Boedapest toen een camping gevonden waar er nog fiets-trekkers waren. Dat is wel eens tof omdat je dan tussen gelijkgestemden zit (niet tussen Hollanders met een caravan maar tussen mensen die met hun fiets heel Europa rondtrekken)
Ik weet niet of 2-3 weken alleen reizen mijn gedacht is., zou eerst eens willen proberen dan voor een week ofzo.

Ik denk dat alleen in een (all-in) hotel zitten ook wel rapper zou tegen steken (al zeker als het voor meer dan een week is). Je zit dan altijd in dezelfde omgeving. Ik ben ook niet echt zo extravert dat ik met iedereen een gesprek aanknoop.
 
Ik denk dat alleen in een (all-in) hotel zitten ook wel rapper zou tegen steken (al zeker als het voor meer dan een week is). Je zit dan altijd in dezelfde omgeving. Ik ben ook niet echt zo extravert dat ik met iedereen een gesprek aanknoop.
Voor een soloreis zou ik eerder voor een rondreis/roadtrip gaan dan een week liggen bakken in een all-in idd.
 
Terug
Bovenaan