Alleen op vakantie (tips/aanraders/etc.)

All-in en soloreizen rijmt toch niet echt met elkaar, vind ik. Zo'n hotelresort richt zich op een ander soort van vakantiegangers, meestal koppels of gezinnen. Als ik aan soloreizen denk beeld ik me eerder jeugdherbergen of kleinschalige hotels of airbnb en couchsurfing. Afhankelijk van hoeveel contact je wil met medereizigers neem je dan een hostel waar je meestal een gezellige gemeenschappelijke ruimte hebt waar je pinten kan pakken met anderen of een airbnb waar je even kan relaxen op je eentje.

Als je alleen maar Nederlands kan spreken is reizen in een ander land wel wat moeilijk, tenzij je naar Nederland gaat. Met basisengels kom je wel een heel eind en met wat pinten erin gaat het vaak nog vlotter.
 
Bij mij gaat sowieso wel altijd mijn fiets mee wanneer ik op reis ga (zelfs naar all-ins). Dus dan fiets ik 's morgens en is het relax (pinten pakken en mss eens zwemmen) in de namiddag. Een week all-in en niks doen zou mij tegensteken.
En meestal idd in een all-in dat je veel koppels tegenkomt, daar ben je dan niets mee aangezien die enkel met elkaar of met hun kinderen op gang zijn. In het verleden heb ik dat al gedaan voor het gemak (buffet dus je moet niet wachten op je eten, en moet ook geen restaurants zoeken), en omdat Turkije prijs-kwaliteit altijd wel goed zat. Maar tegenwoordig is het daar ook veel opgeslagen (vooral de vlucht die duurder geworden is wat de totaalprijs opdrijft natuurlijk). Dus dan wordt Spanje terug interessanter als fietsvakantie, aangezien je daar meer fietshuurmogelijkheden en betere wegen hebt.
 
Laatst bewerkt:
All-in zou ik als solo reiziger toch ook niet doen idd.
Dat lijkt me toch meer een vakantie waar je echt wel wat sociaal contact kan gebruiken en dat lijkt me daar eerder schaars aangezien de meesten in zo'n resort vooral gefocusd zijn op hun eigen gezelschap. Tenzij je natuurlijk een grote fan bent van al die randanimatie en heelder dagen wil meedoen met waterpolo, darts en de lokale bingo.

Ik ga nu in september 2 weken naar Italië maar ik heb, als ik wil, elke dag wel vanalles om handen waardoor het plots minder belangrijk is als je eens geen babbeltje kan slaan met iemand. Het alleen eten s'avonds is het enige waar ik niet naar uit kijk maar dat zal ook nog wel los lopen en eens het avondeten gepasseerd is en je een bar induikt kom je allicht wel in contact met andere mensen.
 
Het alleen eten s'avonds is het enige waar ik niet naar uit kijk maar dat zal ook nog wel los lopen en eens het avondeten gepasseerd is en je een bar induikt kom je allicht wel in contact met andere mensen.

Tip voor alleen reizen en op restaurant gaan: zorg dat je iets mee hebt om te doen tijdens het wachten: een boek, uw reisgids, ne sudoku.... Het ambetante is de tijd dat je daar in je eentje op je eten zit te wachten, zeker als het een rustig restaurant is en mensen kijken al gauw staren naar je buren wordt. Dus als je die kan opvullen, is dat helemaal niet zo erg. En je buren "afluisteren" valt veel minder op, als je je ogen het merendeel van de tijd op een boekje gericht hebt.

Tijdens mijn solo reizen had ik standaard een boek in mijn dagrugzak zitten. Dat maakt de momenten dat je ergens moet wachten veel minder lastig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sond
Tip voor alleen reizen en op restaurant gaan: zorg dat je iets mee hebt om te doen tijdens het wachten: een boek, uw reisgids, ne sudoku.... Het ambetante is de tijd dat je daar in je eentje op je eten zit te wachten, zeker als het een rustig restaurant is en mensen kijken al gauw staren naar je buren wordt. Dus als je die kan opvullen, is dat helemaal niet zo erg. En je buren "afluisteren" valt veel minder op, als je je ogen het merendeel van de tijd op een boekje gericht hebt.

Tijdens mijn solo reizen had ik standaard een boek in mijn dagrugzak zitten. Dat maakt de momenten dat je ergens moet wachten veel minder lastig.
Protip: zoek naar een restaurant met een schoon uitzicht of waar wat passage is. Dan kan je of genieten van het schoon uitzicht of gewoon naar de mensen kijken (waar af en toe een schoon uitzicht tussen zit).
 
  • Leuk
Waarderingen: Sond
Ben ook al solo op all-in vakantie geweest, valt wel mee hoor, heb me geen seconde verveeld maar 8 dagen is wel het maximum. :)
Je doet mee aan randannimatie, leert elke dag heel makkelijk, nieuwe mensen kennen.
Nu ik ben niet het type dat zelf initiatief neemt om te infiltreren in mensen hun gezinsvakantie dus samen met een ander koppel gaan eten, of excursie, heb ik niet gedaan. (zou ik ook niet leuk vinden als koppel)

Er is altijd wel een bar, restaurant of activiteit waar je kan deelnemen, anders doe je eens een wandeling langs het grote resort en strand.
 
All-in is wel praktisch. Geen zorgen waar ge dan weer gaat eten. En aangezien het buffet is moet je ook nooit wachten op je eten. In feite ideaal als het is om eens een week te relaxen. Maar ik zou dus ook geen hele week in mijn hotel kunnen zitten. Ik zou dan wel wat rondlopen of rondfietsen ook. Maar die randanimatie en bingo en zo dat interesseert mij eigenlijk geen zak.

Ik weet niet of een hostel of een slaapzaal iets voor mij zou zijn, dan heb je toch geen eigen badkamer/toilet en in een slaapzaal ligt ge samen met wildvreemden op dezelfde kamer. Dan nog liever een appartement denk ik. Een hostel is vooral ideaal voor 1 nacht, op doortocht. Ik ben in Slovakije al eens blijven overnachten in een hostel en dat is beter dan je tent te moeten opzetten in de regen :) In die landen kunt ge eigenlijk heel goedkoop verblijven in B&B's ook.

Uiteindelijk heeft elke formule wel zijn voor-en nadelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou misschien graag eens een paar dagen (max 5) solo erop uit willen trekken en dan denk ik aan Scandinavië of Ijsland. Vooral om eens wat foto's te kunnen nemen en te experimenteren. Iemand een tip qua of ik best iets zelf uitstippel of toch maar aanklop bij een reisorganisatie zoals Nordic of Zuiderhuis?
 
Ik zou misschien graag eens een paar dagen (max 5) solo erop uit willen trekken en dan denk ik aan Scandinavië of Ijsland. Vooral om eens wat foto's te kunnen nemen en te experimenteren. Iemand een tip qua of ik best iets zelf uitstippel of toch maar aanklop bij een reisorganisatie zoals Nordic of Zuiderhuis?
Geen Scandinavië-expert, maar Bergen is misschien wel een interessante uitvalsbasis. Mooie, fotogenieke stad en niet tal te ver van prachtige landschappen. Je kan er zelf heen rijden als je een auto huurt, maar mogelijk zijn er ook wel begeleide dagtrips.
 
Ik zou misschien graag eens een paar dagen (max 5) solo erop uit willen trekken en dan denk ik aan Scandinavië of Ijsland. Vooral om eens wat foto's te kunnen nemen en te experimenteren. Iemand een tip qua of ik best iets zelf uitstippel of toch maar aanklop bij een reisorganisatie zoals Nordic of Zuiderhuis?
IJsland is ideaal voor soloreizen, heb ik 3 jaar terug ook solo gedaan. Dat hoeft op zich niet via een organisatie, zeker niet als je bvb. een campervan huurt (maakt je ook superflexibel). Zelf geen ervaring met hotels of hostels daar, altijd gekampeerd/campervan. *Nu* is ook het moment, er is weer een vulkaan aan het uitbarsten vlakbij de luchthaven. Met slechts 5 dagen ben je wel beperkt tot de Zuidkust en wordt het heen-en-terug rijden.
Geen Scandinavië-expert, maar Bergen is misschien wel een interessante uitvalsbasis. Mooie, fotogenieke stad en niet tal te ver van prachtige landschappen. Je kan er zelf heen rijden als je een auto huurt, maar mogelijk zijn er ook wel begeleide dagtrips.
Noorwegen is zeker ook de moeite. Bergen is wel de regenhoofdstad van Europa, moet je rekening mee houden. Lofoten zijn ook de moeite (staat nog op de bucketlist hier) en op zich vrij vlot (naar Noorse normen) te bereiken met het vliegtuig vanuit Evenes, Bodo of Tromso (overstap in Oslo, vanuit Schiphol wel rechtstreekse vluchten naar één van die drie, Evenes is de interessantste optie). Maar als je maar 5 dagen hebt wellicht minder interessant omdat je te veel tijd verliest met de verplaatsing.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je daar ook moet rekening mee houden als je naar Ijsland of Schotland gaat, je gaat daar niet om goed weer te hebben.
 
Ik ben 5 jaar geleden solo naar de VS geweest. Wel de grote steden als New York, Boston en Washington DC gedaan (met wat kleine daguitstappen) op een 3-tal weken.
Kan ik ook zeker aanraden. Daar is zo veel te zien en te doen dat je je niet verveelt op jezelf. Ook als je iets gaat eten of drinken kan je makkelijk aan de praat geraken, en niet enkel om je een hogere fooi te doen betalen.
 
Ik ben 5 jaar geleden solo naar de VS geweest. Wel de grote steden als New York, Boston en Washington DC gedaan (met wat kleine daguitstappen) op een 3-tal weken.
Kan ik ook zeker aanraden. Daar is zo veel te zien en te doen dat je je niet verveelt op jezelf. Ook als je iets gaat eten of drinken kan je makkelijk aan de praat geraken, en niet enkel om je een hogere fooi te doen betalen.
Amerikanen zijn wel goed in small talk, vind ik. Doorgaans vrij toegankelijk en open. Belgen zijn op dat vlak veel geslotener.
 
Unpopular opinion: ik vind solo-reizen niet zo leuk (meer)

Toen ik begin de 20 was ben ik solo enkele maanden naar Azië en Australië getrokken. Daar heb ik de tijd van mijn leven gehad. Elke dag nieuwe mensen leren kennen in hostels en die daarna weer tegenkomen op andere plaatsen. Elke avond feestjes met nieuwe vrienden. Mensen uit alle hoeken van de wereld leren kennen. Heerlijk.

Met het ouder worden heb ik geen tijd meer om er verschillende maanden op uit te trekken maar ik heb wel nog heel wat soloreizen ondernomen van enkele dagen. Letland, Zweden, Slovakije, Noorwegen, ...

Misschien ligt het aan het ouder worden, aan de korte reisduur of aan de (Europese) locaties, maar ik heb nooit meer dezelfde vibe gevonden dan die ik had in Azië en Australië. Dat resulteert erin dat ik eigenlijk vaak op m'n eentje rondzwerf door de steden. Ik kan me wel wat amuseren door trekpleisters te bezoeken en te verdwalen in de steden. Maar soms voelt het toch ook wat deprimerend en zielig aan.


Ik heb het gevoel dat veel mensen niet durven zeggen dat ze zich soms ook niet amuseren op solo-reizen, want dat is uiteraard minder cool om te vertellen aan je omgeving. Maar het is denk ik wel een realiteit die voor veel mensen waarheid is.
 
Ik heb het gevoel dat veel mensen niet durven zeggen dat ze zich soms ook niet amuseren op solo-reizen, want dat is uiteraard minder cool om te vertellen aan je omgeving. Maar het is denk ik wel een realiteit die voor veel mensen waarheid is.
Ik denk dat je die 'solo' mag schrappen.

Als mensen terugkomen is elke reis altijd 'fantastisch geweest'.
Uiteraard is dat gewoon (soms) bullshit.

De meeste van mijn reizen zijn leuk geweest, sommige super, en één dikke stinker.
Dat was Zuid-Afrika + Mozambique. Na twee dagen safari had ik alle beesten wel gezien. Helaas waren er nog vele dagen safari die zouden volgen. Ik heb mij daar gigantisch verveeld. Uiteraard waren er ook leuke en mooie momenten. Maar ik wil nooit meer naar Afrika (of toch niet op safari). Ik vond dat even saai als naar de dierentuin gaan.

Ik word bijna steeds scheef bekeken als ik dat zeg. "allez jong, dat kan toch niet?!"
 
Unpopular opinion: ik vind solo-reizen niet zo leuk (meer)

Waarom unpopular opinion? Toch heel veel mensen die dat niet leuk vinden?

Ik kan wel genieten van volledig ontkoppelen van mensen, gewoon doen waar ik zin in heb zonder met iemand rekening te moeten houden. Maar ik kan ook in mijn dagelijks leven best genieten van eens een paar dagen alleen zijn en echt niemand te zien. Omgaan met anderen is iets dat ik vaak graag doe, maar is voor mij wel iets dat energie vergt. Dus dat eens een langere tijd niet hoeven te doen, geeft mij een energieboost.

Maar ik ken genoeg mensen die bij reizen net het delen van ervaringen heel belangrijk vinden. Genoeg mensen dat dat willen doen met iemand met een echte connectie en geen random vreemden die toevallig je pad kruisen en die gedeelde herinneringen later ook nooit meer gedeeld zullen worden. En ook daar is niets mis mee.

't Is gewoon kwestie van jezelf (leren) kennen en voor jezelf uitmaken wat belangrijk is.

Solo-reizen is nu net iets dat je maar voor 1 iemand doet en dat is voor jezelf. Dus dat zou compleet absurd zijn om net dat te doen omwille van de mening van anderen.
 
Waarom unpopular opinion? Toch heel veel mensen die dat niet leuk vinden?

Ik kan wel genieten van volledig ontkoppelen van mensen, gewoon doen waar ik zin in heb zonder met iemand rekening te moeten houden. Maar ik kan ook in mijn dagelijks leven best genieten van eens een paar dagen alleen zijn en echt niemand te zien. Omgaan met anderen is iets dat ik vaak graag doe, maar is voor mij wel iets dat energie vergt. Dus dat eens een langere tijd niet hoeven te doen, geeft mij een energieboost.

Maar ik ken genoeg mensen die bij reizen net het delen van ervaringen heel belangrijk vinden. Genoeg mensen dat dat willen doen met iemand met een echte connectie en geen random vreemden die toevallig je pad kruisen en die gedeelde herinneringen later ook nooit meer gedeeld zullen worden. En ook daar is niets mis mee.

't Is gewoon kwestie van jezelf (leren) kennen en voor jezelf uitmaken wat belangrijk is.

Solo-reizen is nu net iets dat je maar voor 1 iemand doet en dat is voor jezelf. Dus dat zou compleet absurd zijn om net dat te doen omwille van de mening van anderen.

Klopt, maar ik doel eerder op wat @Arkaine aanhaalt.

Niet veel mensen gaan na hun solo-reis toegeven dat ze het eigenlijk niet zo leuk vonden als verwacht.
Hierdoor ontstaat er een verkeerd beeld dat solo-reizen voor iedereen is weggelegd en dat het telkens fantastisch is.

Ik geef toe dat ik er soms ook aan meedoe. Wanneer vrienden en familie me na de reis vragen hoe het was vind ik het moeilijk om te zeggen dat het soms toch allemaal wat minder was dan verhoopt.
 
Klopt, maar ik doel eerder op wat @Arkaine aanhaalt.

Niet veel mensen gaan na hun solo-reis toegeven dat ze het eigenlijk niet zo leuk vonden als verwacht.
Hierdoor ontstaat er een verkeerd beeld dat solo-reizen voor iedereen is weggelegd en dat het telkens fantastisch is.

Ik geef toe dat ik er soms ook aan meedoe. Wanneer vrienden en familie me na de reis vragen hoe het was vind ik het moeilijk om te zeggen dat het soms toch allemaal wat minder was dan verhoopt.
Dat is toch met alles zo? Je mindere foto's ga je ook niet houden of maken om aan anderen te tonen. Uiteindelijk wil je toch het goede horen en geen klaagzang.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Ook wel mijn solo reizen gedaan. Voor het meeste was dat echt wel vet en de moeite. Er waren wel een paar momenten waarop ik dacht, als die of die vanuit België hier zou zijn, dan zou die dat ook geweldig vinden en is dat een fantastische herinnering samen.

Ook nu ik niet meer alleen reis, is het plezanter om herinneringen op te halen met de reizen die ik samen gemaakt heb. Als je alleen reist moet je al je foto's gaan herbekijken en wie doet dat eerlijk gezegd.
 
Ik herleef toch wel vaak mijn meest intense reiservaringen. Soms is dat via een Proustiaans moment: een bepaald lied, geuren en smaken, een uitzicht. Soms komt gewoon héél spontaan op en dan kan dat best intens zijn of geeft het toegang tot herinneringen die ik tot dan toe was vergeten.

Bang bang van Nancy Sinatra staat bijvoorbeeld verbonden aan het "raampjesflirten" in Shiraz. Cruisen en keuvelen met knappe Perzische grieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Terug
Bovenaan