Noord Macedonië & Albanië

Zubrowka

Well-known member
Iemand in bovenstaande landen al geweest?
In september vliegen we naar Skopje en we hebben dan een dikke 10 dagen een auto gehuurd om de twee landen te verkennen. De bedoeling is om direct door te rijden naar meer van Ohrid om vervolgens richting Albanië te gaan: Berat en Gjirokaster om vervolgens de Adriatische zee (Himare?, Llogara pass) richting Tirana en het noorden te rijden (eventueel Theth bezoeken, ligt een nieuwe afsfaltweg) om daarna terug naar Skopje te gaan.
Jaren geleden wel al eens in de regio geweest (Montenegro, Bosnie en Servië), wat mij toen zeer goed meeviel.

Iemand tips? Tricks?
 
Een boottocht op het meer van Ohrid richting St-Naum herinner ik me.
Was best de moeite.
Aan St-Naum kan je ook een klein boottochtje doen, in een kleurrijk water.

Gewoon in Ohrid rondwandelen, met de kerkjes en vergezichten.

Er is ook een ruïne van een kasteel, maar niets wat je nog niet gezien zal hebben.


Bezoek dit restaurantje:

Destijds per toeval ontdekt.
Dat ligt dus bovenop een berg, een hele tijd stijgen. Het bijhorend dorpje is desolaat, hier en daar woonde nog iemand. Allemaal huisjes met minder comfort dan een modern tuinhuis. De tijd blijven stilstaan.
Ik deed daar een wandeling, en ineens out of the blue ligt daar een mooi pitoresk proper hotelletje/restaurantje.
(Ik had het in mijn hoofd gehaald, ik wandel die berg eens op.)
Je kan er met de auto naartoe, een zigzagbaan volgen.

Maar dan kan je eten met zicht op het meer van bovenaf.
En ze serveren er typische Macedonische gerechten. Voor 5 euro heb je daar goed gegeten.
Ook de inrichting is authentiek Macedonisch.

(Eerst kom je een ander restaurantje tegen. Maar is maar iets grauw.
En het menubord aan de kant van de straat, precies of ze serveerden hond.)
 
Nu niet echt Albanië, maar wij hebben 4jr geleden Montenegro gedaan (roadtrip van België tot ginder). En hebben aan de grens met Albanië de Skadar Lake gedaan (Skadarsko Jezero). Was leuk om te doen. Tip..onderhandel over de prijs.

Het leuke aan die landen is dat er heel weinig toeristen zijn. Meeste toeristen willen de cultuur ontdekken & niet klakkeloos zonnen zoals in de typische Westerse badplaatsen.
Wa ook mega hard opviel in Kroatie & Montenegro...op die 2 weken dat we er waren, lettelijk geen enkele allochtoon gezien (buiten de toeristen eh hah..ge snapt wel wat ik bedoel). We vroegen ons zelfs af hoe dat kwam. Zijn ze daar zoveel rechtser/strenger dan in Westerse landen? Of is het geen begeerd land voor allochtonen?

Hoe dan ook, echt een verademing om eens niet-westerse cultuur te leren kennen. Ge krijgt nog de restjes van het Soviet tijdperk te zien :).
 
Wa ook mega hard opviel in Kroatie & Montenegro...op die 2 weken dat we er waren, lettelijk geen enkele allochtoon gezien (buiten de toeristen eh hah..ge snapt wel wat ik bedoel). We vroegen ons zelfs af hoe dat kwam. Zijn ze daar zoveel rechtser/strenger dan in Westerse landen? Of is het geen begeerd land voor allochtonen?
Als het gaat over allochtonen van het Midden-Oosten of met Afrikaanse roots: in Oekraïne en Wit-Rusland zien ze die mensen liever niet komen, in Polen en Hongarije zijn ze over 't algemeen ook niet heel welkom, landen als Kroatië zijn wel gastvrijer denk ik maar oke ik denk niet dat allochtonen hun land verlaten om naar Servië of Albanië te trekken als Duitsland, Zweden, België etc. de deur open zetten

Kijk alleen al naar de nationale voetbalploegen van Balkanlanden of de andere landen die ik opsomde, daar zie je geen enkele speler met buitenlandse roots.
 
Ik was laatst in Skopje en Tirana.

Skopje, tghoja.. dat was een blitzbezoek en dat was ook voldoende. Veel grandeur in't centrum met om de 5 meter wel één of ander standbeeld. Maar je hebt het na een half uurtje wel gehad. Ik ben nu wel nergens binnen geweest, dus misschien kan je daar wel meer tijd aan besteden.
Even buiten Skopje vind je de Matka kloof. Een redelijk pittige wandeling langs de rand is wel de moeite, maar je kan evengoed met een bootje daar de waterloop afvaren. 't is de moeite, maar als het druk is, zou ik de wandeling niet aanraden. Het is een smal padje en niet altijd even makkelijk begaanbaar. Als het druk is, is't schuifelen en niet aangenaam om er te vertoeven.

Tirana vond ik wel de moeite. Interessante geschiedenis en toch ook wel een mooie plek om een city tour in te doen. Soms vind je er nog wel verborgen pareltjes, maar wat zeker op je lijstje moet staan is :
Bunkart 2 & house of leaves (voormalig gebouw van de geheime dienst)
Wat niet te doen : Melbourne bar... blijf daar weg, Ik denk niet dat ze nog Belgen willen ontvangen na mijn passage 😬
Ik ben buiten de hoofdstad geweest, dus ik kan niet echt zeggen wat er interessant is, al heb ik me wel laten vertellen dat Albanië op zich wel een prachtige natuur heeft.
 
Ik was laatst in Skopje en Tirana.

Skopje, tghoja.. dat was een blitzbezoek en dat was ook voldoende. Veel grandeur in't centrum met om de 5 meter wel één of ander standbeeld. Maar je hebt het na een half uurtje wel gehad. Ik ben nu wel nergens binnen geweest, dus misschien kan je daar wel meer tijd aan besteden.
Even buiten Skopje vind je de Matka kloof. Een redelijk pittige wandeling langs de rand is wel de moeite, maar je kan evengoed met een bootje daar de waterloop afvaren. 't is de moeite, maar als het druk is, zou ik de wandeling niet aanraden. Het is een smal padje en niet altijd even makkelijk begaanbaar. Als het druk is, is't schuifelen en niet aangenaam om er te vertoeven.

Tirana vond ik wel de moeite. Interessante geschiedenis en toch ook wel een mooie plek om een city tour in te doen. Soms vind je er nog wel verborgen pareltjes, maar wat zeker op je lijstje moet staan is :
Bunkart 2 & house of leaves (voormalig gebouw van de geheime dienst)
Wat niet te doen : Melbourne bar... blijf daar weg, Ik denk niet dat ze nog Belgen willen ontvangen na mijn passage 😬
Ik ben buiten de hoofdstad geweest, dus ik kan niet echt zeggen wat er interessant is, al heb ik me wel laten vertellen dat Albanië op zich wel een prachtige natuur heeft.
What did you do? :oink:
 
In Ohrid enkele uitstappen gedaan met Nederlandse begeleiding 'Ohrid Excursies (ALEX)'
Kan dat wel aanraden. https://alexexcursies.nl/tour/

Prespa meer -> was niet zo bijzonder
Watervallen van Doef -> Leuke wandeling, mooie natuur
Boottocht langs de kust -> zo zie je alles wat er te zien valt aan het meer.

De overvloed aan Hollanders moet je erbij nemen (Ohrid zit er vol mee)

Foto die ik daar heb kunnen trekken als bewijs van de natuur :D
cYNzAF1.png
 
What did you do? :oink:
't Was niet proper :oops:
We waren daar op een avond iets gaan drinken en ik kreeg wat last van krampkes na het nuttigen van een Stella daar.
De groep ging al door naar een volgende locatie, maar ik bleef wat hangen om daar de porseleinen troon te bestijgen.
Nu, een iets of wat degoutante gewoonte daar is het feit dat ge uw WC-papier niet in't toilet moogt deponeren, maar dat ge dat in een klein vuilbakje moet steken. Als het dan al uitpuilt, moet ge dus uw vuil papierke daar gaan in proppen.
Maar goed, als ge daar met krampen zit en zwaar onder druk staat, denkt ge daar ook ni aan als de tijd aanbreekt. Dus zonder na te denken deponeerde ik mijn WC-papier in het toilet. Ik trek door en... jeps... het water loopt niet weg en stijgt tot bijna aan't randje van de bril.. En dan staat ge daar natuurlijk.. ga't ge vluchten of lost ge't op. En ik koos voor't laatste, heldhaftig als ik was. Met de WC borstel zat ik dan maar het WC-papier op te vissen, maar gezien dat al zowat aan de bodem plakte, moest ik echt gaan schrapen en kleurde het water dan ook iets bruiner dan normaal. Na enkele scheppen en het meeste WC-papier dan te hebben verplaatst naar het vuilbakje, hoorde ik het verlossende "slurp" geluidje. (Dat wat het water in het toilet maakt als het ineens weer lucht hapt en kan wegstromen) Ik was een fractie van een seconde euforisch door mijn uitstekende ontstoppingswerk, maar dat verdween weer evensnel toen ik merkte wat er werkelijk gebeurde. Blijkbaar is de loodgieterij daar echt bagger en zijn de buizen daar slecht aan elkaar gezet. Dat gecombineerd met het feit dat de WC niet afgekit was aan de vloer, zorgde ervoor dat de bruine watersmurrie die ik zo vakkundig wou laten verdwijnen nu vanonder het toilet doorkwam en gans de vloer overspoelde. Gelukkig had ik voor ik doortrok al mijn broek aangedaan, want zo kon ik direct uit de WC lopen, onopvallend het café met stevige pas buitenwandelen en dan spurten om de eerste de beste straat in te duiken zodat ze me niet meer konden vinden.
Ter mijner verdediging: voor ik er kwam, waren die toiletten ook al niet echt proper en onderhouden, dus.. shame on them
 
Terug van 11 dagen Noord-Macedonië en Albanië. Gevlogen vanuit Eindhoven op Skopje, auto gehuurd en rechtstreeks doorgereden naar Ohrid en vervolgens via Berat, Ksamil, Himare , Tirana, Skohdra en Theth (allen Albanie) teruggereden naar Skopje, absoluut prachtige natuur, heb nu op drie landen na alle landen in Oost-Europa bezocht, en Albanie kan qua natuurpracht absoluut op de eerste plaats komen. Alles ook vlot verlopen, het moeilijkste was nog het vertrek (+2uur vertraging), maar vanaf dan aan, geen problemen meer. Bevolking hoeweel vaak Engels niet machtig, is vriendelijk, de wegen vallen over het algemeen goed mee (op een stuk bij de Albanese-Macedonische grens na waar veel putten, en stukken uit d de weg waren). Kortere weg zou via Kosovo zijn, maar hadden we geen verzekering afgesloten bij verhuurmaatschappij.
 
Ik en mijn vriendin zijn van plan in juni +- 2,5 week te gaan naar Albanië. Weekje zee en de rest binnenland + natuur. Wie tips heeft waar we best kunnen verblijven en wat we waar moeten zien laat me maar weten. Skadar meer hebben we al grotendeels gezien toen we in Montenegro waren, dit hoeft er dus niet opnieuw bij. Ook tips voor autoverhuurbedrijf zijn welkom of lokale/internationale betrouwbare sites buiten Airbnb/booking waar we overnachtingen kunnen boeken. Merci.
 
Terug
Bovenaan