Proximus - Ervaringen, discussies & vragen

Net verhuisd naar Schaarbeek, naar een pand met een beschermde gevel. Volledig gerenoveerd geweest in 2017. Telenet laten langskomen voor internet, en helaas konden ze niet installeren zonder iemand langs te laten komen die een serieus diep gat kon maken in de gevel, waarvoor ik dan ook ineens toestemming zou moeten krijgen van de gemeente vermoedelijk. Er lagen wel al Proximuskabels in ons appartement. Telenet-technieker zei dat het logischer leek om Proximus te nemen.

2 weken later, vandaag, kan eindelijk de Proximus technieker langskomen. Heeft wat moeilijkheden en verduidelijkt het niet echt, moest even naar de centrale om iets te halen en was een halfuur later terug. Blijft sukkelen, maar zegt niet echt wat er aan de hand is. Halfuurtje later rondt hij af. Internet werkt. Speedtest met ethernetkabel laten lopen. Ik surf tegen de belachelijke snelheid van 18 mbps. Dit in de hoofdstad van Europa. Ik ben van mijn stoel gevallen. Hoe is dit anno 2023 nog acceptabel?

Ik zoek vervolgens op welke snelheid mogelijk zou moeten zijn op mijn adres, en vind een minimale snelheid van 34 mbps. Ook bijzonder laag, maar toch al bijna het dubbele van wat ik nu ervaar. Ik bel de technieker op, leg het uit en hij zei dat de snelheid niet kon verhogen en dat we moeten wachten op fiber. Sorry, maar dat is toch absurd? Ondertussen wat opgezocht en tips gevonden op het Proximus forum van een zeker lid daar dat ik zelf wel wat kan uitzoeken wat mogelijk is via Sagemtool en een lijntest.

Alleszins belachelijk dit. We zijn anno 2023. Hoe kan dit zelfs? Is die infrastructuur zo verouderd? Heeft die technieker gesukkeld met bepaalde dingen? Als ik die internetsnelheid na die laatste truukjes via Sagemtool en een lijntest niet omhoog zou kunnen krijgen, zou ik het maar al te absurd vinden om voor deze service te betalen. Met mijn tijdelijke Tadaam standaard-formule haal ik zelfs gemakkelijk 50 mbps uit het mobiele netwerk. Zwaar teleurgesteld in deze service.
 
Zwaar teleurgesteld in deze service.
Dat heeft weinig met service te maken en alles met de lengte en kwaliteit van de telefoonkabel (en dat kan evengoed vooral het allerlaatste stuk dat door uw huis loopt zijn), dat is de technische beperking van VDSL. Uw 18mbit is het standaardprofiel, nu doorloopt uw lijn het DLM proces om de snelheid langzaamaan op te krikken. Die Sagem bbox tool gaat dat proces niet versnellen, het kan enkel inzicht geven in uw profiel en wat er mogelijk is maar met een profiel van 18 mbit gaat dat sowieso niet spectaculair zijn.

Met een slechte of te lange lijn ben je beter af met kabel (Telenet/Orange) maar dan moet die kabel binnenraken natuurlijk. Tadaam is heel variabel in snelheid en evengoed afhankelijk van technische beperkingen (netwerkdekking en gebruikte bandbreedte op uw cel). Een straat verder kan Tadaam een ramp zijn en Proximus top.
 
Iemand een idee om op te lossen voor volgend probleem:
Alles moeten resetten van box en afstandsbediening tv wegens problemen (schemeren beeld en geen opgenomen programma's kunnen bekijken) en nu kunnen we als de deur van de kast dicht is niet meer van kanaal wisselen of aan en uit doen (bakje is van Proximus)..
Als we de deur openzetten lukt alles zoals normaal.
Beetje stom om telkens de deur te moeten open zetten als je tv wil kijken als je weet dat alles voor de reset wel werkte..
Alvast bedankt.
 
Iemand een idee om op te lossen voor volgend probleem:
Alles moeten resetten van box en afstandsbediening tv wegens problemen (schemeren beeld en geen opgenomen programma's kunnen bekijken) en nu kunnen we als de deur van de kast dicht is niet meer van kanaal wisselen of aan en uit doen (bakje is van Proximus)..
Als we de deur openzetten lukt alles zoals normaal.
Beetje stom om telkens de deur te moeten open zetten als je tv wil kijken als je weet dat alles voor de reset wel werkte..
Alvast bedankt.
Hier de stappen eens bekijken, mogelijks moet je dat opnieuw instellen: https://www.proximus.be/support/nl/...iening-via-radiofrequenties-of-bluetooth.html
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik zit momenteel bij Telenet maar wou overschakelen naar Proximus omdat zij fiber aanbieden. Nu heb ik de indruk dat ze er totaal nog niet klaar voor zijn. Er ligt al fiber in de straat maar de aftakkingen zijn nog niet naar binnen getrokken in de huizen. Ze proberen me dan maar wanhopig eerst nog binnen te rijven als klant op hun koper-netwerk. Maar dan heb ik geen enkele reden om over te schakelen en blijf ik liever bij Telenet.

Zonet was er een Proximus-callcenter-medewerker die me opbelde "voor mijn afspraak morgen". Ik wist van niets en vroeg: "Ah, is het om die fiber binnen te trekken?".
Antwoord: "Neen, we gaan eerst de koper kabel binnentrekken!".
Mac-bc: "Neen, dank u, ik heb Fiber gevraagd"
Antwoord: "Ja, maar je hebt koper nodig om daarna op de fiber te kunnen aansluiten".
Mac-bc "Dat lijkt me sterk."
Antwoord: "Ok, dan ga ik uw afspraak annuleren voor morgen!".
Mac-bc "Euh, ok." :wtf:

Die kerel was nu toch totaal uit zijn nek aan het lullen? Je hebt toch geen koper telefoondraad nodig om op de fiber te kunnen aansluiten?
 
Ik zit momenteel bij Telenet maar wou overschakelen naar Proximus omdat zij fiber aanbieden. Nu heb ik de indruk dat ze er totaal nog niet klaar voor zijn. Er ligt al fiber in de straat maar de aftakkingen zijn nog niet naar binnen getrokken in de huizen. Ze proberen me dan maar wanhopig eerst nog binnen te rijven als klant op hun koper-netwerk. Maar dan heb ik geen enkele reden om over te schakelen en blijf ik liever bij Telenet.

Zonet was er een Proximus-callcenter-medewerker die me opbelde "voor mijn afspraak morgen". Ik wist van niets en vroeg: "Ah, is het om die fiber binnen te trekken?".
Antwoord: "Neen, we gaan eerst de koper kabel binnentrekken!".
Mac-bc: "Neen, dank u, ik heb Fiber gevraagd"
Antwoord: "Ja, maar je hebt koper nodig om daarna op de fiber te kunnen aansluiten".
Mac-bc "Dat lijkt me sterk."
Antwoord: "Ok, dan ga ik uw afspraak annuleren voor morgen!".
Mac-bc "Euh, ok." :wtf:

Die kerel was nu toch totaal uit zijn nek aan het lullen? Je hebt toch geen koper telefoondraad nodig om op de fiber te kunnen aansluiten?
De vraag is ook welke snelheid je nu haalt bij Telenet, dat zou ook richting 1Gbps down moeten zijn momenteel. FTTH kan theoretisch bij Proximus (op hun huidige technologie) tot 1Gbps up/down tenzij je extra betaalt. Ik geloof dat het standaard fiber abo bij Proximus duurder is dan hun koper abo en ze daar cappen op 350 Mbps down.

Zoals ik in de Telenet thread al gepost heb komt Telenet samen met Fluvius nu met de JV Wyre, die instaat voor de uitrol van FTTH bij Telenet (en eventuele wholesale klanten zoals Orange).
 
Ik zit momenteel bij Telenet maar wou overschakelen naar Proximus omdat zij fiber aanbieden. Nu heb ik de indruk dat ze er totaal nog niet klaar voor zijn. Er ligt al fiber in de straat maar de aftakkingen zijn nog niet naar binnen getrokken in de huizen. Ze proberen me dan maar wanhopig eerst nog binnen te rijven als klant op hun koper-netwerk. Maar dan heb ik geen enkele reden om over te schakelen en blijf ik liever bij Telenet.

Zonet was er een Proximus-callcenter-medewerker die me opbelde "voor mijn afspraak morgen". Ik wist van niets en vroeg: "Ah, is het om die fiber binnen te trekken?".
Antwoord: "Neen, we gaan eerst de koper kabel binnentrekken!".
Mac-bc: "Neen, dank u, ik heb Fiber gevraagd"
Antwoord: "Ja, maar je hebt koper nodig om daarna op de fiber te kunnen aansluiten".
Mac-bc "Dat lijkt me sterk."
Antwoord: "Ok, dan ga ik uw afspraak annuleren voor morgen!".
Mac-bc "Euh, ok." :wtf:

Die kerel was nu toch totaal uit zijn nek aan het lullen? Je hebt toch geen koper telefoondraad nodig om op de fiber te kunnen aansluiten?
Je kan ook overschakelen naar MV, die gebruiken gewoon het Proximus netwerk en cappen de snelheid niet zoals Proximus.
Heb fiber gehad bij Proximus, max 300Mbps. Overgeschakeld naar MV en nu zit ik rond de ~900Mbps down.
En het kost mij ook nog eens €20 minder per maand.
 
Nog mensen waar je precies minder programma's kan terugkijken?
Zit in mijn abonnement dat ik tot een dag terug (de meeste) programma's kan terugkijken.
Gisteren viel mij op dat het er opeens een stuk minder waren, sommige die ik vroeger zeker kon herbekijken.
 
Mailtje gekregen dat de snelheden verhoogd zullen worden,
Download van 350 naar 500
Up van 50 ook naar 500

(Flex fiber S)
 
Proximus. Arrogante gangsters.

Contract getekend om op Fiber aan te sluiten. Hun vooropgestelde datum om aan te sluiten wordt niet gehaald. Intussen continu agressieve verkoopsmannetjes aan de deur, die precies niet begrijpen dat ik al een contract heb getekend maar dat ze zélf ervoor zorgen dat ik nog niet kan aansluiten door hun ongelofelijke traagheid.

Intussen ook nog agressieve verkoopsmannetjes aan de telefoon die staan liegen dat ze zwart zien. Ze wilden mij eerst nog een koperen kabel aansmeren. Ik heb geweigerd omdat ik enkel Fiber wil. Begint die daar te liegen dat je eerst koper nodig hebt vooraleer je fiber kunt hebben. Gezegd dat me dat nogal sterk leek. Zijn antwoord: "Ah ok, dan wens ik u nog een prettige dag meneer". :wtf: Fucking leugenaars. Het gore lef.

Nu kreeg ik vandaag een sms: "Hallo, uw factuur van 25 euro staat klaar en moet betaald zijn binnen de 14 dagen. Groetjes, Proximus." :wtf::wtf:

België heeft echt een ongelofelijk groot probleem met zijn twee duopolisten en hun daaruit voortvloeiende arrogantie. Wat een kutbedrijven.
 
Laatst bewerkt:
Proximus. Arrogante gangsters.

Contract getekend om op Fiber aan te sluiten. Hun vooropgestelde datum om aan te sluiten wordt niet gehaald. Intussen continu agressieve verkoopsmannetjes aan de deur, die precies niet begrijpen dat ik al een contract heb getekend maar dat ze zélf ervoor zorgen dat ik nog niet kan aansluiten door hun ongelofelijke traagheid.

Intussen ook nog agressieve verkoopsmannetjes aan de telefoon die staan liegen dat ze zwart zien. Ze wilden mij eerst nog een koperen kabel aansmeren. Ik heb geweigerd omdat ik enkel Fiber wil. Begint die daar te liegen dat je eerst koper nodig hebt vooraleer je fiber kunt hebben. Gezegd dat me dat nogal sterk leek. Zijn antwoord: "Ah ok, dan wens ik u nog een prettige dag meneer". :wtf: Fucking leugenaars. Het gore lef.

Nu kreeg ik vandaag een sms: "Hallo, uw factuur van 25 euro staat klaar en moet betaald zijn binnen de 14 dagen. Groetjes, Proximus." :wtf::wtf:

België heeft echt een ongelofelijk groot probleem met zijn twee duopolisten en hun daaruit voortvloeiende arrogantie. Wat een kutbedrijven.
En zulke verhalen zorgen er voor dat ik bij Telenet blijf voorlopig. Telenet is ook niet oke, maar de praktijken die Proximus aanhangt... Ben er zelf een tiental jaar geleden klant geweest en ik ben nog jaren daarna lastiggevallen door verkopers aan de telefoon.
Heel jammer want hun aanbod is zonder meer interessant.
 
Ik hang nu alweer drie kwartier aan de lijn. Ze vinden zelfs nergens mijn factuur terug. Ze kunnen niet eens zeggen over wat het gaat. :laugh:

Ik zou die willen aangetekend protesteren maar ik heb niet eens officiële adresgegevens naar waar ik de aangetekende zending kan versturen want het gaat om een sms'je. :crazy: Precies uw moeder die u wil laten weten dat het eten klaar is. Zo worden tegenwoordig facturen gestuurd, van een bedrijf als Proximus nota bene. Niet joske van achter den hoek die je in het zwart wil betalen, neen, een miljardenbedrijf.

Je zou bijna denken dat het phishing is, maar het komt van dezelfde afzender.

Proximus: "Meneer, ik garandeer u dat er geen bedrag openstaat"
mac-bc: "Dat kan jij nu wel zeggen aan de telefoon, maar volgende week heb ik deze discussie opnieuw met uw collega. En ik heb geen zin om elke week opnieuw drie kwartier aan de telefoon te hangen. Kun je dat niet op papier zetten?"
Proximus: "Neen, dat kunnen we niet doen".
mac-bc, kwaad: "Ik heb geen zin om elke week 3 kwartier met een andere collega van jou deze discussie te hebben. Dat is nu toch niet moeilijk om dat op papier te zetten?"
Proximus: "Ok ok, ik zet het even op mail voor u".
*Schrijft tekst luidop neer. Blijft daarna even stil, maar ook geen wachtmuziek*
Proximus: "Ik heb even mijn coach gesproken en ik mag toch niets op papier zetten."
mac-bc: "Ah zo? Geef jouw coach eens aan de lijn".
Proximus: "Dat mag ik niet doen, meneer."
mac-bc: "Waarom niet?"
Proximus: "Standaardprocedures, meneer. Maar dit is mijn naam en mijn ID, dit gesprek wordt opgenomen en is steeds traceerbaar."
mac-bc: "Ja, voor jullie wel. Maar niet voor mij. :wtf: Trouwens, hoe lang wordt dat bewaard?"
Proximus: "Heel lang meneer". -> :rofl:
mac-bc, kwaad: "Dit is absoluut onaanvaardbaar. Geef maar de boodschap aan uw coach en gans uw hiërarchie dat jullie service op NIETS trekt." En dichtgesmeten.

Dat soort gesprekken dus. Drie kwartier lang.

Fucking kutbedrijven. En maar arme zieltjes van het callcenter uitbuiten om daar een telefonische muur op te trekken om als schokdemper te fungeren, zodat de hogere managers ongestoord hun klanten verder kunnen uitmelken zonder de "ruis" van de roepende en tierende klanten die op ontploffen staan. Dat vuile werk mogen de callcenter-medewerkers wel doen.

Je moet toch een speciale mentaliteit hebben om voor zo'n degoutant kutbedrijf als Proximus nog maar te willen werken.
 
Laatst bewerkt:
Door alle fratsen die we op't werk al met Proximus hebben meegemaakt zal ik particulier ook nooit klant bij hun worden. Nooit worden afspraken nagekomen, constant valse beloftes maken, regelmatig dat onze lijnen gewoon aan de voetpadkast uitgetrokken worden omdat er voor een andere installatie ergens in de buurt koperparen tekort zijn, vaste aansluiting beloven maar dan met een 4G modem afkomen, ongelofelijk slordig werk afleveren, facturatie is gewoon een ramp, dat moet echt elke maand nagekeken worden, staat steeds weer iets verkeerd op. Een hoop van onze collega's krijgen ook al jaren een privé gsm factuur ter waarde van 0 euro in de brievenbus,... We kunnen er al boeken vol over schrijven ondertussen.
 
Beste allen,

Omdat we met onze gsm's al bij proximus zitten heb ik vandaag is gaan horen voor totaalklant te worden. met dat telenet alleen maar de prijzen omhoog gooit op alles..

Even schetsen:
Internet Superieure ervaring VDSL
4x Mobile Flex S + nog 1 gsm aan 35 per maand
2x de tv box
Pickx All Stars & Sports
Samen 210 euro

Nu heb ik wel nog enkele vragen bij dit.

1. De neflix & disney+ abbos zijn ook te gebruiken via een apple tv & aan 4k kwaliteit?

2. Wat is de ervaring met internet snelheid, is dit nog altijd zeer omgeven door hoeveel mensen bij proximus zitten & hoever je van de kast zit?

3. kan je zonder al te veel problemen internet gebruiken & tv kijken & nog streamen?

4. Wat is het verschil tussen "Superieure ervaring" & "Standaard ervaring" van internet?

En zijn er nog tip & tricks?

Momenteel heb ik dit trouwens:
ONEup
1 gsm
2 x digibox
Play sports
Disney + apart abbo
Neflix apart abbo

Ik hoor graag jullie meningen en bevindingen
 
Laatst bewerkt:
Bij proximus krijg je gewoon een Android box, daar staan die apps op, in dezelfde kwaliteit als op je smart tv.
Met fiber heb ik zelden last van snelheden, maar ik heb er wel die versterker van tuasen gehaald
Mijn appartement is te klein, die signalen stoorden elkaar

Ik heb wel het duurste internet abo, denk ik, en daar lykt het wel alles samen te doen. Al kijk ik zelden tv en streaming tesamen
 
"2. Wat is de ervaring met internet snelheid, is dit nog altijd zeer omgeven door hoeveel mensen bij proximus zitten & hoever je van de kast zit?"

Dat was Telenet dat afhankelijk was van hoeveel buren aan het downloaden waren, bij proximus is enkel de afstand van belang.

Ik denk dat de meerderheid wel 100Mbit aan kan tegenwoordig, in afwachting van fiber.
Hier kan je testen op adres: https://www.proximus.be/nl/id_cr_in...ptie/speedtest-internet-connectie.html#/input
 
Intussen ook nog agressieve verkoopsmannetjes aan de telefoon die staan liegen dat ze zwart zien.
Vorige week ook zo'n dametje aan de lijn in naam van Proximus die iemand wou langs sturen om de telecomkosten even te herbereken.
- "Mevrouw, ik ben bij Telenet en verander niet"
- "Ja, maar, onze interventie is volledig gratis, alsook dit telefoontje" (🤔)
- "Dat kan, maar ik verander niet"
- "Wij kunnen anders nu maandagavond vrijblijvend langskomen"
- "Wat is het nut dat je zou langs komen, als ik zeg dat ik niet verander. U wilt toch een product van Proximus aan mij verkopen?"
- "Heu ja..."
- "Wel, leg mij dan eens uit waarom je zou willen langskomen als ik zeg dat ik niet verander".

Ze kon het niet uitleggen...

De volgende jongedame die mij opbelt van Proximus vraag ik mee op date.
Dan gaat het gesprekje misschien nog eens ergens over! 😇
 
Terug
Bovenaan