Uitdaging POLL | Foto Challenge #1: De Lente

Op welke foto stem je?


  • Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
Stemmen kan tot tot 25 april en nakeuvelen (feedback geven, raden welke foto van wie is, etc) tot 30 april in deze thread
Op 1 mei start de nieuwe challenge met een onderwerp gekozen door de winnaar van deze maand.

Eigenlijk is iedereen die meegedaan heeft al een winnaar :coolbrows:

@BlackOccult mss een sticky thread van maken?

REGELS

Stemmen tot 25 april
Niet op jezelf stemmen
Gelieve je foto niet bekend te maken zodat we kunnen raden achteraf
Feedback mag maar hou het leuk en contructief

PRIJS

"Foto Challenge Winner Of April" mag je in je signature zetten.
En je mag het thema van de volgende challenge kiezen!

Ik maak hiervoor nog een banner wanneer de winnaar bekend is.

VOTING TIME

De foto's staan in volgorde in de image gallerij:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volledig akkoord met Kay-Gell, bloem voor het gezicht stoort me ook een beetje. Al bij al toch op foto 1 gestemd

Ik denk zelfs dat die ervoor gephotoshopet (vervoegt ge da zo?) is nu ik erover nadenk.
Zo ne lange, rechte stengel die fel uitsteekt tov de anderen.
Ben benieuwd of dat ook zo is. Kan mij vergissen! 😁
 
Voor ik het doe...... Hoe wordt er hier omgegaan met een serieus kritische blik en bijgevolg mijn ongezouten mening?
Gaan de mensen die de foto's gemaakt hebben dan huilie, huilie doen, of staan we open voor persoonlijke meningen?
 
Voor ik het doe...... Hoe wordt er hier omgegaan met een serieus kritische blik en bijgevolg mijn ongezouten mening?
Gaan de mensen die de foto's gemaakt hebben dan huilie, huilie doen, of staan we open voor persoonlijke meningen?
We kunnen er alleen maar uit leren. Doe maar. Vuur maar af. :unsure:
 
Zolang het constructieve feedback is. 't Is ook maar voor de leut dus het is ook niet de bedoeling om mensen compleet af te breken.

Er moeten nog deelnemers zijn voor de volgende ronde. :unsure:
 
Nee het is absoluut constructief bedoelt, maar ik weet dat ik soms wat minder tactisch uit de hoek kan komen. En hoewel ik niemand wil kwetsen en vooral mijn mening wil geven zodat iemand kan groeien, ben ik gewoon wat bang dat er tere-zieltjes tussen zitten die het te 'persoonlijk' pakken. (Zelf heb ik op mijn werk ook het liefst gewoon kei harde kritiek, ik zie dat de enige manier om te groeien.)
 
Nu maak je ons wel heel benieuwd. :laugh: Kritiek is voor mij een manier om bij te leren. Als mijn foto's op geen kloten trekken hoor ik dat ook liever dan helemaal niet.
 
Dat is het hem dus. Ik wil niemand demotiveren, maar ik ben iemand die eerlijk zijn mening geeft, en dat wordt niet door iedereen in dank afgenomen. Ik denk dat als iemand mee doet met een challenge, ze dit doen om beter te worden in een hobby, als iedereen alleen maar zegt 'mooi' of 'goed gedaan' dan zullen ze geen progressie boeken.
Maar tegenwoordig zijn veel mensen nogal snel op hun teentjes getrapt en kunnen (goed bedoelde) kritiek niet meer verdragen.
 
Dat is het hem dus. Ik wil niemand demotiveren, maar ik ben iemand die eerlijk zijn mening geeft, en dat wordt niet door iedereen in dank afgenomen. Ik denk dat als iemand mee doet met een challenge, ze dit doen om beter te worden in een hobby, als iedereen alleen maar zegt 'mooi' of 'goed gedaan' dan zullen ze geen progressie boeken.
Maar tegenwoordig zijn veel mensen nogal snel op hun teentjes getrapt en kunnen (goed bedoelde) kritiek niet meer verdragen.
Ik geef je gelijk. Dat is ook het probleem dat ik heb wanneer ik foto's trek van familie en vrienden: die vinden dat allemaal "keimooi". Op die manier ga ik geen vooruitgang boeken, want ik denk dat ik dan mijn plafond heb bereikt terwijl ik wéét dat ik nog zeer veel te leren heb.

Dus geef maar kritiek, we kunnen er alleen maar door groeien.
 
Ik geef je gelijk. Dat is ook het probleem dat ik heb wanneer ik foto's trek van familie en vrienden: die vinden dat allemaal "keimooi". Op die manier ga ik geen vooruitgang boeken, want ik denk dat ik dan mijn plafond heb bereikt terwijl ik wéét dat ik nog zeer veel te leren heb.

Dus geef maar kritiek, we kunnen er alleen maar door groeien.

Ja, vind ik ook.
En een mening is een mening hé, wat iemand "mooi" vindt of niet is ook voor een deel subjectief maar we kunnen er allemaal maar alleen van opsteken lijkt me.
 
Fotofora waar iedereen met bloemetjes gooit naar elkanders beelden zijn waardeloos hé. Gemotiveerde kritiek is altijd OK :)

Los daarvan, is het inderdaad wel een punt om mensen niet te demotiveren, want als niemand nog meedoet is het ook spijtig...
 
disclaimer. deze post is mijn persoonlijke mening en is bedoeld als opbouwende kritiek. Iedereen heeft het recht om het oneens te zijn met mij. En als iemand het niet eens is met mij mag hij/zij mijn ongelijk altijd ventileren. Ik moet ook nog veel leren

Foto 1:
Opzich is dit een heel mooie foto, De kadering is goed en het is een sprekend beeld. Maar.... niet voor dit thema. Zoals eerder gezegd, komt die ene bloem wat ongelukkig in beeld. Was die bloem er niet geweest was het een veel interessanter beeld, omdat de foto dan echt in 2 gedeeld zou worden door de verticale lijn die in het midden van het beeld zit.
De sfeer vind ik persoonlijk absoluut niet 'lente'. Ik krijg persoonlijk juist een beetje het gevoel dat het een doodprentje zou kunnen zijn voor op een rouwkaart. Een foto sessie van iemand die op deze manier afscheid wilt nemen zeg maar.

Foto 2:
Deze foto oogt wat rommelig. Mede door de rare plaats van de boom en de struikjes. Ook is er nergens echt een focus het DOF effect is in dit geval veel te sterk. Het is lente, dat is duidelijk, maar ik krijg het er niet warm van.

Foto 3:
Deze foto heeft een mooie scherptediepte, de focus ik mooi op de hond. Het contrast tussen de bloemen en de hond is ook aangenaam.
De kadrering maakt de foto misschien wat minder interessant. (sorry voor de te rappe photoshop, maar heb hier niet echt de beste tools voorhanden)

OuTp4NTp0nrGdoAO2U9EkZH3.jpg


0kGDL1f10V0eVKbVgGJr0bRO.jpg


Foto 4:
Het perfecte focuspunt hebben bij dit soort foto's is kei lastig. Ik denk dat je zelf ook liever had dat ie meer op het lijf, dan op zijn pootjes op de voorgrond was. Des al wel te plus. Vind ik dit de meest aangename foto om naar te kijken en heeft mijn stem gekregen. Dus behalve het focus punt weinig op aan te merken. (een iets andere crop had misschien gemogen, maar dat is een detail)
igFtYI9zj2SyDId3sXdCjgsh.jpg


Foto 5:
Mooie foto op zich, maar wel wat saai, het roept een beetje de zelfde sfeer als de eerste foto op. Niet echt een lente gevoel dus.

Foto 6:
Op zich echt een heel leuke foto, de belichting en kadering vind ik zeer interessant. Maar ook in deze foto komt voor mij de lente niet echt terug. Bij een ander onderwerp had ik deze hoogst waarschijnlijk gekozen.
 
Laatst bewerkt:
Foto 4. Heb een hekel aan insecten, die rotzakken komen bij de eerste keer +15°C al direct uit hun nest gekropen. Lente start voor mij als ik verschillende insecten bespeur en horen eerder thuis in de bek van een vogel of zoals hier op foto, waar ik wel van kan genieten.
 
Foto 1:
Opzich is dit een heel mooie foto, De kadering is goed en het is een sprekend beeld. Maar.... niet voor dit thema. Zoals eerder gezegd, komt die ene bloem wat ongelukkig in beeld. Was die bloem er niet geweest was het een veel interessanter beeld, omdat de foto dan echt in 2 gedeeld zou worden door de verticale lijn die in het midden van het beeld zit.
De sfeer vind ik persoonlijk absoluut niet 'lente'. Ik krijg persoonlijk juist een beetje het gevoel dat het een doodprentje zou kunnen zijn voor op een rouwkaart. Een foto sessie van iemand die op deze manier afscheid wilt nemen zeg maar.

Foto 2:
Deze foto oogt wat rommelig. Mede door de rare plaats van de boom en de struikjes. Ook is er nergens echt een focus het DOF effect is in dit geval veel te sterk. Het is lente, dat is duidelijk, maar ik krijg het er niet warm van.

Foto 3:
Deze foto heeft een mooie scherptediepte, de focus ik mooi op de hond. Het contrast tussen de bloemen en de hond is ook aangenaam.
De kadrering maakt de foto misschien wat minder interessant. (sorry voor de te rappe photoshop, maar heb hier niet echt de beste tools voorhanden)

OuTp4NTp0nrGdoAO2U9EkZH3.jpg


0kGDL1f10V0eVKbVgGJr0bRO.jpg


Foto 4:
Het perfecte focuspunt hebben bij dit soort foto's is kei lastig. Ik denk dat je zelf ook liever had dat ie meer op het lijf, dan op zijn pootjes op de voorgrond was. Des al wel te plus. Vind ik dit de meest aangename foto om naar te kijken en heeft mijn stem gekregen. Dus behalve het focus punt weinig op aan te merken. (een iets andere crop had misschien gemogen, maar dat is een detail)
igFtYI9zj2SyDId3sXdCjgsh.jpg


Foto 5:
Mooie foto op zich, maar wel wat saai, het roept een beetje de zelfde sfeer als de eerste foto op. Niet echt een lente gevoel dus.

Foto 6:
Op zich echt een heel leuke foto, de belichting en kadering vind ik zeer interessant. Maar ook in deze foto komt voor mij de lente niet echt terug. Bij een ander onderwerp had ik deze hoogst waarschijnlijk gekozen.

Das toch net goeie opbouwende kritiek?
Snap de schrik niet, vond dit net een heel goeie insteek! :p

Enige waar ik me niet echt in kan vinden is dat foto 6 niet lente zou zijn. Nu goed, dat is mening maar ik vind dat net op dat vlak de origineelste omdat die link maakt met lente-schoonmaak en wat verder gaat dan de typische bloemetjes.
 
Foto 1:
Opzich is dit een heel mooie foto, De kadering is goed en het is een sprekend beeld. Maar.... niet voor dit thema. Zoals eerder gezegd, komt die ene bloem wat ongelukkig in beeld. Was die bloem er niet geweest was het een veel interessanter beeld, omdat de foto dan echt in 2 gedeeld zou worden door de verticale lijn die in het midden van het beeld zit.
De sfeer vind ik persoonlijk absoluut niet 'lente'. Ik krijg persoonlijk juist een beetje het gevoel dat het een doodprentje zou kunnen zijn voor op een rouwkaart. Een foto sessie van iemand die op deze manier afscheid wilt nemen zeg maar.

Foto 2:
Deze foto oogt wat rommelig. Mede door de rare plaats van de boom en de struikjes. Ook is er nergens echt een focus het DOF effect is in dit geval veel te sterk. Het is lente, dat is duidelijk, maar ik krijg het er niet warm van.

Foto 3:
Deze foto heeft een mooie scherptediepte, de focus ik mooi op de hond. Het contrast tussen de bloemen en de hond is ook aangenaam.
De kadrering maakt de foto misschien wat minder interessant. (sorry voor de te rappe photoshop, maar heb hier niet echt de beste tools voorhanden)

OuTp4NTp0nrGdoAO2U9EkZH3.jpg


0kGDL1f10V0eVKbVgGJr0bRO.jpg


Foto 4:
Het perfecte focuspunt hebben bij dit soort foto's is kei lastig. Ik denk dat je zelf ook liever had dat ie meer op het lijf, dan op zijn pootjes op de voorgrond was. Des al wel te plus. Vind ik dit de meest aangename foto om naar te kijken en heeft mijn stem gekregen. Dus behalve het focus punt weinig op aan te merken. (een iets andere crop had misschien gemogen, maar dat is een detail)
igFtYI9zj2SyDId3sXdCjgsh.jpg


Foto 5:
Mooie foto op zich, maar wel wat saai, het roept een beetje de zelfde sfeer als de eerste foto op. Niet echt een lente gevoel dus.

Foto 6:
Op zich echt een heel leuke foto, de belichting en kadering vind ik zeer interessant. Maar ook in deze foto komt voor mij de lente niet echt terug. Bij een ander onderwerp had ik deze hoogst waarschijnlijk gekozen.
Deze commentaar valt héél goed mee op vlak van tenentrapperij hoor. ;) Daar zijn we iets mee.

Ik maak ook even mijn commentaar, ook om wat discussie op te wekken:

1. Tonen spreken me wel aan in dit beeld, al was die iets te grauw om echt een lentegevoel over te brengen ondanks de duidelijk aanwezige bloesems. Mooie diepte, bloem aan haar gezicht is wel wat vreemd en storend.
2. Zoals eerder gezegd: zo'n foto's neem ik zelf graag en dus ook op gestemd. DoF is tricky en komt hier inderdaad niet helemaal tot zijn recht. Ik had in dit geval wat meer afstand genomen zodat we een betere diepte en een meer sprekende focus hadden omdat die hier wat zoek is.
3. Fantastisch beest, leuke foto. Ik had die zelf van een iets lagere positie genomen, maar ik ken de situatie niet en het kan zijn dat de achtergrond storend was geweest. Had ook een fraai plaatje geweest in het gouden uurtje, zelfs episch.
4. Macrofotografie is fascinerend en van deze BG-fotograaf heb ik al mooie dingen zien passeren. Deze vond ik iets te eentonig, het gele domineert en het geheel is me te onscherp. De bloem mocht hier even scherp zijn.
5. Fair enough, héél spannend en ravissant is de foto niet. Lentesneeuw, behoorlijk ingetogen maar niet out of the box.
6. Lenteschoonmaak! Heel mooie compositie, zou een gegeerde stockfoto zijn. Meest out of the box van alle foto's.
 
Laatst bewerkt:
@kay-gell & @Avondland
Het is idd. opbouwende kritiek. En ook vooral mijn mening. Maar veel mensen zijn zo enorm teer tegenwoordig.
Ik ben daarom enorm opgelucht dat mijn post ook vooral opgevat wordt, zoals ik ze bedoeld heb.

@kay-gell , die laatste foto is, zoals ik ook zei, inderdaad heel goed. Maar geeft mij persoonlijk gewoon geen lente gevoel. En daar verschil ik van mening met anderen en dat is helemaal goed. Niet iedereen voelt dezelfde associaties bij bepaalde beelden. Dat maakt het alleen maar interessant. (misschien komt het gewoon omdat ik persoonlijk een schurft hekel aan ramen zemen heb :cry:)
 
D
Dat maakt het alleen maar interessant. (misschien komt het gewoon omdat ik persoonlijk een schurft hekel aan ramen zemen heb :cry:)

Ik heb ook een grondige hekel aan alles dat met kuisen of huishoudelijke taakjes te maken heeft, en ik vind foto 6 prachtig, dus dat zal het wel niet zijn? :tongue:

Ik vind dat het best wel een lente-gevoel oproept, maar dan op een minder letterlijke manier. Eerder het concept van de lente als een nieuw begin, een propere lei (of een propere ruit in dit geval), en dat vind ik dan net véél interessanter en creatiever dan een foto van wat bloemen in een bos (met alle respect).

Als je daar dan die schitterende compositie, de kleuren en de texturen bij rekent vind ik dat echt met grote voorsprong de leukste foto. De rest is echt héél braaf en voorspelbaar in vergelijking vind ik. Maar zoals eerder gezegd heb ik nul specifieke kennis van fotografie en kan ik enkel zuiver visueel oordelen.
 
Terug
Bovenaan