Pensioen

Toch wel wat ongemakkelijk van geworden.

Eigenlijk vind ik dit niet democratisch:
Iemand (echte belg gaan we maar zeggen) die zijn hele leven gestempeld heeft of aan OCMW heeft gestaan, dus 42 jaar al heeft geprofiteerd, kan dan nog eens profiteren op pensioen tot aan zijn/haar dood.

En dan mijn vrouw die misschien 2 a 3 jaar te kort zal hebben (werkt nu 6 dagen op 7 maar speelt blijkbaar geen rol, er word gekeken naar gewerkte jaren), krijgt dan helemaal GEEN pensioen, tenzij dat overlevingspensioen van net geen 1000 euro waar Mulan van spreekt.
Maar zij zal dan wel 16 of 17 jaar RSZ hebben afgedragen voor niets.

Vraag me dan ook wel af , of het nog de moeite loont om zo verder te doen.
Want wij hebben geen kinderen, dus later zal niemand voor ons kunnen zorgen.
En als we beiden in een rusthuis zijn, gaan we er niet geraken (zij 1000 overlevingspensioen, ik 1500).

Het enige wat ik kan doen, is haar echt pushen om nog harder te sparen, zodat zij binnen 16 a 17 jaar als ze stopt met werken, een appartement kan kopen, en het verhuren. Dan heeft ze haar huur inkomst + overlevingspensioen. Wat misschien heel krap de rusthuisfactuur zal kunnen dekken.

Jeezes #werkenloont zeggen ze dan.

Als je geen kinderen hebt is misschien België verlaten een optie? Want in België is het goed vertoeven als je niet uitsteekt boven het maaiveld en kinderen hebt.

Iemand (echte belg gaan we maar zeggen) die zijn hele leven gestempeld heeft of aan OCMW heeft gestaan, dus 42 jaar al heeft geprofiteerd, kan dan nog eens profiteren op pensioen tot aan zijn/haar dood.

En dan mijn vrouw die misschien 2 a 3 jaar te kort zal hebben (werkt nu 6 dagen op 7 maar speelt blijkbaar geen rol, er word gekeken naar gewerkte jaren), krijgt dan helemaal GEEN pensioen, tenzij dat overlevingspensioen van net geen 1000 euro waar Mulan van spreekt.

En als we beiden in een rusthuis zijn, gaan we er niet geraken (zij 1000 overlevingspensioen, ik 1500).

Het enige wat ik kan doen, is haar echt pushen om nog harder te sparen, zodat zij binnen 16 a 17 jaar als ze stopt met werken, een appartement kan kopen, en het verhuren. Dan heeft ze haar huur inkomst + overlevingspensioen. Wat misschien heel krap de rusthuisfactuur zal kunnen dekken.

Ge moet natuurlijk ook niet al uw geld opsouperen voor je naar een rusthuis gaat he
Gemiddeld blijft een man 2j in een rusthuis en een vrouw 3.4j

Stop gerust met werken en kijk wat het leven je brengt.
Dan zal je zien dat je met een loon ipv een uitkering een beter leven kan leiden, meer luxe kan betalen, sociaal anders bekeken wordt,...

Wie werkt kan sparen. Denk je dat leefloners kunnen sparen? Een eigen huis kunnen verwerven dat ze kunnen verkopen eens ze naar een bejaardentehuis gaan? Geen financiële zorgen hebben omdat ze, na jaren op de wachtlijst natuurlijk, een sociale woning hebben etc?

Dus stop gerust met werken als het toch niet loont.

Stop gerust met werken en kijk wat het leven je brengt.
Dan zal je zien dat je met een loon ipv een uitkering een beter leven kan leiden, meer luxe kan betalen, sociaal anders bekeken wordt,...

Wie werkt kan sparen. Denk je dat leefloners kunnen sparen? Een eigen huis kunnen verwerven dat ze kunnen verkopen eens ze naar een bejaardentehuis gaan? Geen financiële zorgen hebben omdat ze, na jaren op de wachtlijst natuurlijk, een sociale woning hebben etc?

Dus stop gerust met werken als het toch niet loont.
Sociale koopwoningen uit jaren 70 waar niets aan veranderd is die verkocht worden voor > 250k zijn geen uitzondering

Zelf ken ik heel wat koppels waarvan de vrouw uit het buitenland komt. Filippijnen, Thailand…veel gaan full time werken maar vrijwel al het geld gaat naar de familie in het land van herkomst. Dan nog regelmatig op vakantie naar daar om familie te bezoeken. Veel wordt daar niet gespaard.

Sociale koopwoningen uit jaren 70 waar niets aan veranderd is die verkocht worden voor > 250k zijn geen uitzondering
En waar wil je heen met deze opmerking?

Ik ben zelf ook opgegroeid in een sociale koopwoning. Die mijn ouders enkel konden betalen omdat ze met 2 uit werken gingen.
Of denk je dat een koppel dat enkel leeft van een uitkering een woning kan kopen vandaag de dag zonder dat daar 1 of andere jackpot mee gepaard gaat?

Uiteraard heeft ze ook gewerkt in haar thuisland wat natuurlijk niet meetelt.
Natuurlijk telt dat niet mee. De pensioenkas is geen goed doel he.
Als dat thuisland een pensioenstelsel heeft kan ze daar misschien nog iets van krijgen.
Net zoals je vanuit België nog iets kan krijgen (denk ik?) als je emigreert en elders de rest van je pensioen opbouwt.

En waar wil je heen met deze opmerking?

Ik ben zelf ook opgegroeid in een sociale koopwoning. Die mijn ouders enkel konden betalen omdat ze met 2 uit werken gingen.
Of denk je dat een koppel dat enkel leeft van een uitkering een woning kan kopen vandaag de dag zonder dat daar 1 of andere jackpot mee gepaard gaat?
Dat ze er goed geld aan verdienen want ze kopen die woning veel goedkoper aan maar verkopen dat dan wel aan volle pot

Dat ze er goed geld aan verdienen want ze kopen die woning veel goedkoper aan maar verkopen dat dan wel aan volle pot

Je mag natuurlijk ook niet zomaar doen wat je wil met een sociale woning.
Iedereen die onder een bepaalde inkomensgrens zit, kan een sociale woning kopen, dus als je daar zin in hebt, leef je uit en word over 20j rijk!

En ik dacht dat tegenwoordig de sociale maatschappijen het eerste kooprecht hebben waarbij de verkopers dus niet de prijs bepalen maar een berekening van de sociale maatschappij geldt.

Edit: link gevonden die de samenstelling van dat bedrag duidt:

Ze zal dan wel een pensioen krijgen (voor de gewerkte jaren waar er rsz werd afgedragen worden er wel degelijk pensioenrechten opgebouwd) , maar mogelijks is dit pensioen lager dan het (pro-rata) minimum pensioen.
Als haar loon hoog genoeg is, kan het zelfs hoger zijn dan het minimum-pensioen.

Ik beaam wat BOB89 zegt (en wat ik al zelf zei in mijn vorige post, maar blijkbaar niet duidelijk).

Je krijgt wel degelijk pensioen voor de gewerkte jaren. Er is gewoon geen opening van het recht op minimumpensioen. Je krijgt wel gewoon pensioen op basis van je bijdragen. Elke gewerkte dag = pensioenopbouw.

Dan heeft mijn vrouw chance. Zij is in België begonnen met werken op haar 32ste. Uiteraard heeft ze ook gewerkt in haar thuisland wat natuurlijk niet meetelt.
Je hebt recht op een minimumpensioen als je kan bewijzen dat je een loopbaan van minstens 30 jaar hebt (2/3 van een volledige loopbaan van 45 jaar).

Voor de duur van je loopbaan, houden we rekening met:

• je loopbaan als zelfstandige, helper of meewerkende echtgeno(o)t(e) (maxistatuut),
  • je loopbaan als werknemer in België,
  • je loopbaan in een andere lidstaat van de Europese Unie,
  • je loopbaan in een land waarmee België een socialezekerheidsovereenkomst heeft afgesloten.

Dus afhankelijk van haar thuisland kan het wel meetellen.

Je mag natuurlijk ook niet zomaar doen wat je wil met een sociale woning.
Iedereen die onder een bepaalde inkomensgrens zit, kan een sociale woning kopen, dus als je daar zin in hebt, leef je uit en word over 20j rijk!

En ik dacht dat tegenwoordig de sociale maatschappijen het eerste kooprecht hebben waarbij de verkopers dus niet de prijs bepalen maar een berekening van de sociale maatschappij geldt.

Edit: link gevonden die de samenstelling van dat bedrag duidt:
Ja mag inderdaad niet zomaar doen wat je wil met een sociale woning maar het blijft toch interessant.
De eerste 20 jaar kan je niet verkopen tenzij je een boete betaalt en de maatschappij heeft voorkooprecht. Er is wel geen beperking op het aantal woningen dat je mag kopen na de aankoop van je sociale woning (domicilie moet uiteraard wel daar blijven staan).
Sociale woning van 200k die op de normale markt 300k zou kosten is geen uitzondering.

Daarnaast houden ze ook rekening met een ruimer inkomensbegrip ( kindergeld, alimentatie, … telt allemaal mee). Er zijn dus gezinnen die op deze manier een woning verwerven terwijl ze beide een leefloon/andere uitkering hebben van 1.000 euro en nadien nog eens 1.000 kindergeld.

Mijn vriendin werkt bij een maatschappij en ziet regelmatig dergelijke gevallen passeren .

België is simpelweg een land waar je goed kan gedijen als je in de lagere sociale klasse valt of heel rijk bent. Alles ertussen wordt gewoon langs alle kanten afgeript.

Ik beaam wat BOB89 zegt (en wat ik al zelf zei in mijn vorige post, maar blijkbaar niet duidelijk).

Je krijgt wel degelijk pensioen voor de gewerkte jaren. Er is gewoon geen opening van het recht op minimumpensioen. Je krijgt wel gewoon pensioen op basis van je bijdragen. Elke gewerkte dag = pensioenopbouw.
Oef. Das toch ietwat een geruststelling.

Daarnaast houden ze ook rekening met een ruimer inkomensbegrip ( kindergeld, alimentatie, … telt allemaal mee). Er zijn dus gezinnen die op deze manier een woning verwerven terwijl ze beide een leefloon/andere uitkering hebben van 1.000 euro en nadien nog eens 1.000 kindergeld.
Iemand die ik ken die recent een sociale lening is aangegaan, mocht maar 30% van het kindergeld als inkomen laten meetellen. Ik bij mijn eigen bank, mocht het voor de volle 100% laten meetellen. 🤷‍♀️

Iemand die ik ken die recent een sociale lening is aangegaan, mocht maar 30% van het kindergeld als inkomen laten meetellen. Ik bij mijn eigen bank, mocht het voor de volle 100% laten meetellen. 🤷‍♀️
Ah wist niet dat dat kon. Bij ons rekenden ze niets extra buiten zuiver maandelijks loon (niet dat het iets zou uitgemaakt hebben, leenden ver onder onze limiet).

Ah wist niet dat dat kon. Bij ons rekenden ze niets extra buiten zuiver maandelijks loon (niet dat het iets zou uitgemaakt hebben, leenden ver onder onze limiet).
Ik ben gescheiden "en het kindergeld komt altijd de moeder toe" aldus de bankier.
We werken met een kindrekening op beide onze namen. :unsure:

Ik vind dat vooral bizar dat kindergeld en alimentatie bij inkomsten worden geteld soms omdat de lening langer loopt dan die 2 zaken.

En voor mij maakte het ook weinig uit hoor, ik zat toen zonder kindergeld op 25% van mijn inkomen dat naar de hypotheek ging. 🤷‍♀️

Ik ben momenteel 37 jaar en ik reken echt niet er op dat ik nog een pensioen kan krijgen.

Ik vrees beetje dat de belgische staat zijn rekening niet op orde zal hebben.

Of toch op zijn allerminst niet het pensioen zoals we dat de dag van vandaag kennen.

Terug
Bovenaan