Over- en ondergewicht

Daar komt het inderdaad op neer, ik heb nu 5 weken alles wat ik eet (cronometer app) en verbrand (apple watch) opgevolgd samen met mijn gewicht, en het verband caloriedeficit/weightloss is vrijwel lineair te noemen.

weight-loss.png

Een calorie deficit van - 17.000 kcal op 33 dagen is gemiddeld - 500 kcal per dag, wat vaak als aanbevolen getal gezien wordt bij weight loss.
17000 kcal aan vet is trouwens wetenschappelijk gelijk aan 2.2 kg: dat is geen rocket science, opvallend hoe accuraat dat hier naar boven komt.
Iedereen dat er voor onbekende redenen niet in slaagt om gewicht te verliezen, raad ik aan zoiets eens te maken. Er zit geen geheim achter weight loss.

Sorry als het hier elders misschien al uitgelegd wordt, maar hoe telt ge uw calorieverbruik? Bij inspanningen (lopen of wandelen of zo) kunt ge dat min of meer schatten/berekenen maar voor de dagelijkse handelingen?
 
Daar heb ik een smartwatch voor (Apple Watch). Die registreert dat vrij goed allemaal.

Sport je dan zoveel?
Heb een watch 5 LTE+GPS en na 4h fietsen (90km) heb ik volgens de watch 1100kcal verbrand. Tijdens een dag niets doen kom ik aan 400kcal.
Ben thans wel een 6,5kg kwijt op 1,5 maand. Van 75kg naar 68,5kg (ben 1m75). Dit door sporten en gezondere voeding, maar tussendoor ook wel trouwfeest, bbq’s sn andere feesten.
 
Sport je dan zoveel?
Heb een watch 5 LTE+GPS en na 4h fietsen (90km) heb ik volgens de watch 1100kcal verbrand. Tijdens een dag niets doen kom ik aan 400kcal.
Ben thans wel een 6,5kg kwijt op 1,5 maand. Van 75kg naar 68,5kg (ben 1m75). Dit door sporten en gezondere voeding, maar tussendoor ook wel trouwfeest, bbq’s sn andere feesten.
Dat lijkt me toch zeer weinig, tenzij die oude dame-stijl aan 15km/h is? Ik reken qua fietsen (wel sportief dus echt trainen) rond de 600 kcal, wat volgens Strava (en heartrate) zelfs nog een onderschatting is.

Ik heb inderdaad opnieuw myfitnesspal geïnstalleerd. In het verleden vaak calorieën bijgehouden, dus dat mag ook nu geen probleem zijn.

Vanochtend vroeg om 5u naar de Basic Fit gegaan, nog voor mijn werk. Dan was het wel rustig en is het haalbaar voor mij om te trainen. Mijn angst is nog altijd erg hoog dan, maar omdat het zo rustig is kan ik er doorbijten. Misschien is het inderdaad wel een optie om telkens 's ochtends vroeg te gaan trainen. Maar zelfs dan is het wel zwaar voor me. Vanochtend zelfs om 5u nog 10min in de auto gezeten voordat ik daadwerkelijk naar binnen durfde te gaan :unsure:
Waarvoor heb je juist schrik? Reacties van anderen? Want over een gym en Basic Fit kan je veel zeggen, maar scheef bekijken of oordelen over anderen wordt daar wel echt niet gedaan. Heel hoog 'live and let live'-gehalte daarbij vind ik.
 
Hier ondertussen 3 weken bezig met een personal coach om mij van 0 naar een marathon te begeleiden tegen april. Wat een verschil maakt die externe persoon. Ik volg de trainingen beter op, ik eet bewuster (-3,5kg op een maand).
 
Waarvoor heb je juist schrik? Reacties van anderen? Want over een gym en Basic Fit kan je veel zeggen, maar scheef bekijken of oordelen over anderen wordt daar wel echt niet gedaan. Heel hoog 'live and let live'-gehalte daarbij vind ik.

Ik begrijp rationeel gezien perfect wat je zegt, maar ik heb oa een angststoornis en die denkt er anders over ;)
 
Damn, serieus moeilijk moment vanavond. Had extreem veel zin in iets gefrituurd en had nog airfryer hapjes van een feestje onlangs.
Kon me niet bedwingen (eerste keer in 2,5 jaar) en heb me effe laten gaan.

Ben intussen zo mottig als een krab. Mijn verdiende loon...
 
Damn, serieus moeilijk moment vanavond. Had extreem veel zin in iets gefrituurd en had nog airfryer hapjes van een feestje onlangs.
Kon me niet bedwingen (eerste keer in 2,5 jaar) en heb me effe laten gaan.

Ben intussen zo mottig als een krab. Mijn verdiende loon...
Vooral niet TE hard zijn voor jezelf. Je hebt een prachtige prestatie neergezet, 1 zwak moment maakt daarin echt geen verschil.
Als je jezelf alles zou ontzeggen of het "als je verdiende loon" zien, neigt dat zelfs meer naar een eetstoornis als dat frequent het geval zou zijn...

🫂
 
Laatst bewerkt:
Vooral niet TE hard zijn voor jezelf. Je hebt een prachtige prestatie neergezet, 1 zwak moment maakt daarin echt geen verschil.
Als je jezelf alles zou ontzetten of het "als je verdiende loon" zien, neigt dat zelfs meer naar een eetstoornis als dat frequent het geval zou zijn...

🫂
No worries, geen eetstoornis op komst.

Maar ben ergens blij dat'k me zo mottig voel, dat gaat me er wel effe van weerhouden om nog zo'n folieke te doen. Heb nu ook het gevoel dat ik hier nooit nog goesting in ga hebben :)
 
Damn, serieus moeilijk moment vanavond. Had extreem veel zin in iets gefrituurd en had nog airfryer hapjes van een feestje onlangs.
Kon me niet bedwingen (eerste keer in 2,5 jaar) en heb me effe laten gaan.

Ben intussen zo mottig als een krab. Mijn verdiende loon...
Wees gewoon trots op jezelf amaai eerste keer in 2,5j meeste heben 1 cheat meal per week.
 
Hopelijk kan ik die veaag hier stellen, if not do remove. Ik pas mijn voedingspatroon wat aan zodoende dat ik wat gewicht verlies. Ik volg een aantal youtubers die aangepaste recepten posten. Vaak worden daar low calorie varianten gepost voor yoghurt, vlees enz. Zijn er vaste (web)winkels waar jullie die gaan halen?

Vb: 5% vet rundergehakt vind ik in de grote ketens niet.
 
Hopelijk kan ik die veaag hier stellen, if not do remove. Ik pas mijn voedingspatroon wat aan zodoende dat ik wat gewicht verlies. Ik volg een aantal youtubers die aangepaste recepten posten. Vaak worden daar low calorie varianten gepost voor yoghurt, vlees enz. Zijn er vaste (web)winkels waar jullie die gaan halen?

Vb: 5% vet rundergehakt vind ik in de grote ketens niet.
Is dat niet gewoon filet américain? Zo dat zeer rode gehakt (dat dan ook droog is door gebrek aan vet). Ik zie dat soms gewoon liggen in de supermarkt hoor, en denk dat een slager dat ook wel heeft.
 
Laatst bewerkt:
Oh god. Die link had ik nog niet gemaakt. Ja dat zal het wss zijn. Ziet er wat bleker uit maar idd, zal niet anders kunnen. Die zit op 6% vet.
 
Oh god. Die link had ik nog niet gemaakt. Ja dat zal het wss zijn. Ziet er wat bleker uit maar idd, zal niet anders kunnen. Die zit op 6% vet.

Kippengehakt vind je ook vlot in de supermarkt en heeft een gelijkaardig vetgehalte.
 
Ik ben op die paar weken dat ik op vakantie was weer wat bijgekomen.😭
Aub zeg niet dat ik de enige ben...
Tips (geen crashdieet) om snel weer af te vallen zijn welkom. Wat ik al zelf ga doen is IF, koolhydraten beperken en terug naar de fitness maar als er nog wat anders is dan hoor ik het graag.😭
 
Ik ben op die paar weken dat ik op vakantie was weer wat bijgekomen.😭
Aub zeg niet dat ik de enige ben...
Tips (geen crashdieet) om snel weer af te vallen zijn welkom. Wat ik al zelf ga doen is IF, koolhydraten beperken en terug naar de fitness maar als er nog wat anders is dan hoor ik het graag.😭
Wisten jullie dat een gebruinde huid na vakantie een goeie 3kg extra weegt?
Je bent de enigste niet. 😝

Vooral jezelf de nodige tijd gunnen: 1kg verliezen is 7000ckal minder verbruiken. Dat niet vergeten.

En met wat geluk is het vocht? :unsure:
 
Ik ben op die paar weken dat ik op vakantie was weer wat bijgekomen.😭
Aub zeg niet dat ik de enige ben...
Tips (geen crashdieet) om snel weer af te vallen zijn welkom. Wat ik al zelf ga doen is IF, koolhydraten beperken en terug naar de fitness maar als er nog wat anders is dan hoor ik het graag.😭
Zoals hier al vaak gezegd is: kcal out > kcal in = weight loss.
Daar heb je geen IF, koolhydraatbeperking, ... voor nodig. Naar de fitness is altijd een goede aanvulling natuurlijk. Maar qua voeding: gewoon kcal tracken met iets als MyFitnessPal, daar kan je ook macro's instellen zodat je niet TE veel koolhydraten en vetten binnenspeelt maar wel genoeg proteïnen.
 
Al enkele maanden dat ik blijf sporten maar niet zozeer meer op m'n voeding let. Ik ben 2 kg bijgekomen. Kreeg een melding van m'n foto bibliotheek '1 jaar geleden'. Toen ik dat vergeleek met een foto van enkele dagen geleden die m'n vrouw maakte zonder ik het wist, schrok ik toch wel even.

Tijd om de voeding terug onder handen te nemen. En misschien ook de alcohol intake. Eind september moet dat terug in orde zijn godverdomme.
 
Je bent de enigste niet. 😝

Vooral jezelf de nodige tijd gunnen: 1kg verliezen is 7000ckal minder verbruiken. Dat niet vergeten.

En met wat geluk is het vocht? :unsure:

Zat kennelijk wel wat vocht bij, weegschaal geeft weer wat minder aan.🤗

Zoals hier al vaak gezegd is: kcal out > kcal in = weight loss.
Daar heb je geen IF, koolhydraatbeperking, ... voor nodig. Naar de fitness is altijd een goede aanvulling natuurlijk. Maar qua voeding: gewoon kcal tracken met iets als MyFitnessPal, daar kan je ook macro's instellen zodat je niet TE veel koolhydraten en vetten binnenspeelt maar wel genoeg proteïnen.
Beperken van kh doe ik sws ivm allergie en ja die app heb ik een keertje in het verleden gehad maar vond zo'n gedoe om alles in te geven want ofwel vergat ik het ofwel vond ik niet wat ik zocht zoals bvb wanneer ik zelf pastasalade had gemaakt moest ik alles apart opzoeken en ingeven en daar had en heb ik eigenlijk helemaal geen tijd voor maar mss moet ik er wat meer tijd voor maken maar als iemand een manier heeft dit nog sneller en beter te doen dan hoor ik ook dat heel graag.😚
Toch bedankt voor de tip, ga me er nog eens verder in verdiepen.
 
Terug
Bovenaan