Over- en ondergewicht

Je zegt spiermassa maar spreekt van een buikje? :p
Mijn armen, billen, schouders/bovenlichaam zijn duidelijk in positieve zin geëvolueerd.

Dat van de buik is een laagje van 1 tot 2 cm maar m'n buikspieren zijn wel getraind, al zeg ik het zelf. Plankharde buik met zichtbare 6-pack, zelfs ondanks het speklaagje ^^
Dat laagje is op zich niet zodanig veel dikker geworden.
 
Ik zou nu wel denken dat zo'n 7-8 kg spiermassa duidelijk zichbaar zou zijn op een frame van 60 kg. Aangezien je spreekt van "bewegen met enkele appjes" wat niet echt klinkt als doorgedreven krachttraining, zou ik eerder denken dat je nu een caloriesurplus hebt omdat je misschien meer opneemt, en dit spiermassa/vetmassa oplevert. De verhouding geen idee, maar zal zeker niet 100/0 zijn.
Het is wel duidelijk zichtbaar bij de armen, rug, schouders en bovenlichaam. Ook de billen. Intensief genoeg om toch visueel effect te hebben.
Ik heb nooit gezegd dat het pure efficiëntie was, helaas.
De appjes helpen enige structuur aan te brengen in de beweging die ik wel moet hebben naast m'n sedentair bestaan.
M'n torso mocht ook wel wat breder en da's wel goed onderweg, al zeg ik het zelf.
Het helpt ook het zelfvertrouwen een beetje vooruit.
 
7-8kg spieren op anderhalf jaar? Voorschriftje voor dezelfde spullen aub.
Een beginner die krachtsport gaat doen, zich aan een goed schema houd en op zijn dieet let kan makkelijk tot 10-12kg spiermassa winnen in hun eerste jaar. Hangt beetje af van wat je ervoor deed, en je aanleg (genen) maar 7-8kg met krachttraining in je eerste jaar is zeker haalbaar.

In geval van screw zal het eerder een combo van de 2 zijn vermoed ik. spier en vetmassa bij door een surplus in kcal

Zelf ben ik vorige week maandag terug begonnen aan een cut.
104,5kg startgewicht, 1900kcal per dag met veel eiwit

ontbijt: havermout met eiwitpoeder
10u: eiwitshake
12u: 4 sneden bruin brood met kipfilet
14u: 200gr skyr of kwark
18u: avondeten, wat de pot schaft die dag

deze morgen was het 102kg op de weegschaal, dus loopt goed momenteel.
Eerste doel is om terug tot 92kg, wat ik pakweg een jaar geleden heb gehaald. Daarna wil ik verder proberen gaan tot 85kg om onder 15% lichaamsvet te komen.
 
Laatst bewerkt:
Een beginner die krachtsport gaat doen, zich aan een goed schema houd en op zijn dieet let kan makkelijk tot 10-12kg spiermassa winnen in hun eerste jaar. Hangt beetje af van wat je ervoor deed, en je aanleg (genen) maar 7-8kg met krachttraining in je eerste jaar is zeker haalbaar.

In geval van screw zal het eerder een combo van de 2 zijn vermoed ik. spier en vetmassa bij door een surplus in kcal
Het klinkt niet alsof hij echt krachttraining doet, vandaar. 'Bewegen met wat appjes' en zoveel spier bijkomen lijkt me daarom nogal sterk. Het zal een combo zijn van vocht, vet en spier. Maar een beetje vet op een dun lijf helpt ook gewoon alles er wat beter uit te laten zien.

Ik denk ook dat hij er een beetje mee lachte dat het vooral spieren waren. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Een beginner die krachtsport gaat doen, zich aan een goed schema houd en op zijn dieet let kan makkelijk tot 10-12kg spiermassa winnen in hun eerste jaar. Hangt beetje af van wat je ervoor deed, en je aanleg (genen) maar 7-8kg met krachttraining in je eerste jaar is zeker haalbaar.

In geval van screw zal het eerder een combo van de 2 zijn vermoed ik. spier en vetmassa bij door een surplus in kcal
Hier kan ik mee leven :p

Vroeger zagen ze me als een doorbrander omdat ik niet bij kwam maar mogelijks werden de (noodzakelijke?) voedingsstoffen dan gewoon niet goed opgenomen?
Of zorgt de rit met tram 3 er effectief ook voor dat er meer blijft hangen?

Ik vind het nu "ambetant" omdat beide situaties (medicatie + sprong naar tram 3) op 't zelfde moment vielen waardoor ik niet kan uitgaan van een causaal verband. De combo lijkt mogelijks waarschijnlijker maar ik had het interessant gevonden om de impact van beide situaties vrij correct te kennen. Louter interesse.

Veel succes met jouw plannen!
 
Hier kan ik mee leven :p

Vroeger zagen ze me als een doorbrander omdat ik niet bij kwam maar mogelijks werden de (noodzakelijke?) voedingsstoffen dan gewoon niet goed opgenomen?
Of zorgt de rit met tram 3 er effectief ook voor dat er meer blijft hangen?

Ik vind het nu "ambetant" omdat beide situaties (medicatie + sprong naar tram 3) op 't zelfde moment vielen waardoor ik niet kan uitgaan van een causaal verband. De combo lijkt mogelijks waarschijnlijker maar ik had het interessant gevonden om de impact van beide situaties vrij correct te kennen. Louter interesse.

Veel succes met jouw plannen!
Persoonlijk denk ik nu niet dat 30 worden plots je metabolisme verandert. Wel komen velen met het ouder worden in een levensstijl die het moeilijker maakt om nog gewicht te verliezen, terwijl je misschien net meer/slechter eet. Ook veel "doorbranders" zijn gewoon mensen die niet zoveel eten maar denken van wel uiteindelijk.

Als je plots dan massa bijkomt zonder je eetgewoontes te veranderen, vermoed ik dat je meer opneemt, zeker omdat je aangeeft dat er toch iets niet 100% is aan je spijvertering.
 
Ik ben het volledig eens met de boodschap. Ik heb het ook zo gedaan. Voor wie dit nog niet geprobeerd heeft en zegt dat niets werkt: probeer dit (zonder cheaten).

Ik wil alleen even zeggen dat een test waarbij je gewicht 2.2 kg schommelt in theorie niet geweldig is omdat de dagelijkse spelingen (+/-500 g is niet eens veel, dus 1kg in totaal) hierop een grote invloed kunnen hebben. Zoals je ziet ga je ook op een dag van -0.2 naar -1.5.
 
Daar komt het inderdaad op neer, ik heb nu 5 weken alles wat ik eet (cronometer app) en verbrand (apple watch) opgevolgd samen met mijn gewicht, en het verband caloriedeficit/weightloss is vrijwel lineair te noemen.

weight-loss.png

Een calorie deficit van - 17.000 kcal op 33 dagen is gemiddeld - 500kcal per dag, wat vaak als aanbevolen getal gezien wordt bij weight loss.
17000 kcal aan vet is trouwens 2.2 kg: dat is geen rocket science.

Iedereen dat er voor onbekende redenen niet in slaagt om gewicht te verliezen, raad ik aan zoiets eens te maken.
Data is beautiful.

Ik vind het omgekeerd ook altijd zo gek wanneer mensen zeggen dat ze zo ‘enorm veel’ eten maar dat ze niets bijkomen. En dan zeg ik “Begin met je calorieën te tellen, deze app kan je helpen en dan weet je meer.” => “Neenee, blablabla”

Bizar.
 
Daar komt het inderdaad op neer, ik heb nu 5 weken alles wat ik eet (cronometer app) en verbrand (apple watch) opgevolgd samen met mijn gewicht, en het verband caloriedeficit/weightloss is vrijwel lineair te noemen.


Een calorie deficit van - 17.000 kcal op 33 dagen is gemiddeld - 500 kcal per dag, wat vaak als aanbevolen getal gezien wordt bij weight loss.
17000 kcal aan vet is trouwens wetenschappelijk gelijk aan 2.2 kg: dat is geen rocket science, opvallend hoe accuraat dat hier naar boven komt.
Iedereen dat er voor onbekende redenen niet in slaagt om gewicht te verliezen, raad ik aan zoiets eens te maken. Er zit geen geheim achter weight loss.
Zou je eventueel je excel-template kunnen sharen? (ik ben er sinds vorige vrijdag ook terug aan begonnen ... na 12 kg bijgekomen te zijn op één jaar tijd)
 
Een vraag voor de mensen met overgewicht, voelen jullie je soms ook gewoon fysiek ongemakkelijk? Niet dat er per se iets pijn doet ofzo, maar dat je ergens zit en er een bepaalde "druk" heerst op uw lichaam. Zit atm spijtig genoeg op mijn zwaarste gewicht ooit nu en da's toch iets dat me sinds kort overkomen is. Verzekerst iets dat ik niet voor de rest van mijn leven wil eigenlijk :unsure:
Qua fysiek ben ik er precies op achteruit gegaan sinds het afvallen (en vele sporten). Momenteel geen sport meer wegens overbelaste knie en schouder.
 
Ben weer belachelijk slecht aan het eten , woon ´u even bij mijn schoonouders in dus we gaan al sneller iets gaan eten. Wij zijn gasten dus ik doe niet wat ik wil en als ze koken ist spaghetti, vol au vant mee frieten. Heb ook geen weegschaal, eet wel elke dag mijn portie fruit maar amper groenten.
 
Ben weer belachelijk slecht aan het eten , woon ´u even bij mijn schoonouders in dus we gaan al sneller iets gaan eten. Wij zijn gasten dus ik doe niet wat ik wil en als ze koken ist spaghetti, vol au vant mee frieten. Heb ook geen weegschaal, eet wel elke dag mijn portie fruit maar amper groenten.
momenteel woon ik 3 dagen bij mijn moeder in (verhuis over de komende dagen).
daarbij heb ik mijn frigo inhoud meegenomen en alles dat ik eet, wordt door mij voorzien.
zo ben ik nog minder een last voor hun, dan moeten ze geen extra inkopen doen voor mij EN heb je uw dieet nog zelf in handen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
momenteel woon ik 3 dagen bij mijn moeder in (verhuis over de komende dagen).
daarbij heb ik mijn frigo inhoud meegenomen en alles dat ik eet, wordt door mij voorzien.
zo ben ik nog minder een last voor hun, dan moeten ze geen extra inkopen doen voor mij EN heb je uw dieet nog zelf in handen.
Mij vandaag toch ergens kunnen wegen en ben 1.5 kg lichtere sinds ik hier woon. Loet zijn dat ik toch minder calorieën binnen neem dan ik denk. Voel me wel minder actief dus het heeft wel effect op u energie al zullen die warme dagen er ook wel mee te maken hebben denk ik. Totaal verlies is nu 42 kg
 
3 jaar geleden heb ik een DEXA scan laten doen, toen ik echt op het hoogtepunt van mijn sportiviteit was. Ik zat toen op 8% lichaamsvet met een degelijke spiermassa. Ik was zeker en vast geen bodybuilder ofzo, maar gewoon een deftig atletisch lichaam.
Toen staken mijn mentale problemen weer zwaar de kop op, moest ik hiervoor medicatie beginnen nemen en kwam corona plots in ons leven. Ik wil mijn verantwoordelijkheid absoluut niet afschuiven ofzo, maar mede daardoor gestopt met bewegen en meer beginnen eten, snoepen en drinken.

Nu, 3 jaar later, voel ik mij echt op mijn laagtepunt qua gezondheid en hoe ik naar mijn lichaam kijk. Door mijn ervaringen in het verleden weet ik eigenlijk perfect hoe ik calorieën kan tellen of kan sporten, maar ondanks dat ik walg van mezelf lijk ik niet genoeg motivatie hiervoor te hebben en zijn mijn angsten te groot om naar de sportschool te gaan.

Vandaag dan uiteindelijk opnieuw een DEXA scan laten doen, in de hoop dat dit me vooruit kan helpen qua motivatie. Een wake-up call was het zeker... Op 3 jaar tijd van 8% lichaamsvet naar 25% en een spiermassaverlies van 5kg.

Ik weet niet helemaal wat ik wil bereiken met dit te posten, maar ik denk dat ik hoop dat ik mijn gedragsveranderingen die nodig zijn wat kracht kan bijzetten door dit openbaar te maken.
Ik wil dus terug op mijn voeding beginnen letten (vooral stoppen met drinken in eerste instantie en eens bijhouden hoeveel calorieën ik momenteel binnen krijg) en ik wil op zoek gaan naar manieren om te bewegen die voor mij haalbaar zijn.
 
3 jaar geleden heb ik een DEXA scan laten doen, toen ik echt op het hoogtepunt van mijn sportiviteit was. Ik zat toen op 8% lichaamsvet met een degelijke spiermassa. Ik was zeker en vast geen bodybuilder ofzo, maar gewoon een deftig atletisch lichaam.
Toen staken mijn mentale problemen weer zwaar de kop op, moest ik hiervoor medicatie beginnen nemen en kwam corona plots in ons leven. Ik wil mijn verantwoordelijkheid absoluut niet afschuiven ofzo, maar mede daardoor gestopt met bewegen en meer beginnen eten, snoepen en drinken.

Nu, 3 jaar later, voel ik mij echt op mijn laagtepunt qua gezondheid en hoe ik naar mijn lichaam kijk. Door mijn ervaringen in het verleden weet ik eigenlijk perfect hoe ik calorieën kan tellen of kan sporten, maar ondanks dat ik walg van mezelf lijk ik niet genoeg motivatie hiervoor te hebben en zijn mijn angsten te groot om naar de sportschool te gaan.

Vandaag dan uiteindelijk opnieuw een DEXA scan laten doen, in de hoop dat dit me vooruit kan helpen qua motivatie. Een wake-up call was het zeker... Op 3 jaar tijd van 8% lichaamsvet naar 25% en een spiermassaverlies van 5kg.

Ik weet niet helemaal wat ik wil bereiken met dit te posten, maar ik denk dat ik hoop dat ik mijn gedragsveranderingen die nodig zijn wat kracht kan bijzetten door dit openbaar te maken.
Ik wil dus terug op mijn voeding beginnen letten (vooral stoppen met drinken in eerste instantie en eens bijhouden hoeveel calorieën ik momenteel binnen krijg) en ik wil op zoek gaan naar manieren om te bewegen die voor mij haalbaar zijn.
Je zoekt naar het duwtje in de rug om de uitvoering van jouw plan kracht bij te zetten en ik denk dat het wel belangrijk is dat mensen dit krijgen. Bij deze het eerste duwtje om de trap naar de overwinning te kunnen beklimmen. Trap per trap dichter bij 't doel.

Ik heb eerder gesproken van appjes wat nu wat is stilgevallen door een weekje naar 't buitenland te gaan. Ook moet ik bekennen dat het qua vetmassa waarschijnlijk slechter is dan ik wil denken. Dus dat buikvet zou ik willen wegkrijgen.
De appjes hebben me geholpen om periodiek toch enige beweging te hebben, wel meer in functie van krachtraining want m'n uithouding is nog altijd minder.

Ik heb 't gevoel dat men de appjes wat in 't belachelijke trekt maar mogelijks zijn we daadwerkelijk gebaat om op z'n minst op te starten. Dus als hier mensen zijn die ervaring hebben met dergelijke appjes mogen zeker reageren.
 
Gewoon myfitnesspal. Alles loggen wat je eet. Eerlijk zijn met jezelf. Anders kom je er nooit. Dat helpt je ook om 'domme' caloriën te vermijden. Dat koekje dat niet zo heel lekker is maar gewoon in de buurt ligt, die chipjes die toch niet zoveel deugd doen, dat roomijsje ondanks dat het niet de moment is ervoor.
 
Ik heb inderdaad opnieuw myfitnesspal geïnstalleerd. In het verleden vaak calorieën bijgehouden, dus dat mag ook nu geen probleem zijn.

Vanochtend vroeg om 5u naar de Basic Fit gegaan, nog voor mijn werk. Dan was het wel rustig en is het haalbaar voor mij om te trainen. Mijn angst is nog altijd erg hoog dan, maar omdat het zo rustig is kan ik er doorbijten. Misschien is het inderdaad wel een optie om telkens 's ochtends vroeg te gaan trainen. Maar zelfs dan is het wel zwaar voor me. Vanochtend zelfs om 5u nog 10min in de auto gezeten voordat ik daadwerkelijk naar binnen durfde te gaan :unsure:
 
Terug
Bovenaan