Over- en ondergewicht

trekt ge u niks aan van voeding (eigen fout): maagring betaald door de overheid.

ben je bijziend? Ah sorry, betaal maar alles uit eigen zak! (Los van die 50 eur die ge om de 3 jaar trekt van de mutualiteit).

nooit begrepen.
Meer wortelen eten. Of je jij al ooit een konijn met bril gezien?
Toevallig last van overgewicht? En nee ik weeg niet alles af..niks zelfs. Heb dat toch nergens gezegd?
Wat ben je met alles lezen van hoeveel kcal er in zitten als je daarna gewoon eet zonder alles afwegen? Als ik 100gr eet van iets dat 50kcal/100gr heeft of 200gr van iets dat 40kcal/100gr heeft?

En nee mijn BMI is 20, ik eet superveel maar sport dat er wel weer af
 
Meer wortelen eten. Of je jij al ooit een konijn met bril gezien?

Wat ben je met alles lezen van hoeveel kcal er in zitten als je daarna gewoon eet zonder alles afwegen? Als ik 100gr eet van iets dat 50kcal/100gr heeft of 200gr van iets dat 40kcal/100gr heeft?

En nee mijn BMI is 20, ik eet superveel maar sport dat er wel weer af
Ik doe dat enkel als ik producten koop die ik normaal nooit koop: bv. vorige week had ik voor bepaald gerecht confituur nodig, wat ik normaal nooit koop. Dan eens een paar merken vergeleken en sommigen waren 100 kcal/100g, anderen meer dan 200. In dat geval ga ik voor die van 100. Het is absoluut niet dat ik dan thuis nog eens begin af te wegen om mijn totale calorie intake te kennen hoor, eerder bewust voor de "gezondere" optie te kiezen binnen een bepaalde productcategorie. En volgens mij zouden meer mensen dat moeten doen (althans als ik eens op straat rondkijk).

Dus je zit hier weer wat valse dingen te zeggen voor repkes, kinderachtig.
 
Ik doe dat enkel als ik producten koop die ik normaal nooit koop: bv. vorige week had ik voor bepaald gerecht confituur nodig, wat ik normaal nooit koop. Dan eens een paar merken vergeleken en sommigen waren 100 kcal/100g, anderen meer dan 200. In dat geval ga ik voor die van 100. Het is absoluut niet dat ik dan thuis nog eens begin af te wegen om mijn totale calorie intake te kennen hoor, eerder bewust voor de "gezondere" optie te kiezen binnen een bepaalde productcategorie. En volgens mij zouden meer mensen dat moeten doen (althans als ik eens op straat rondkijk).

Dus je zit hier weer wat valse dingen te zeggen voor repkes, kinderachtig.
Het is niet omdat er minder kcal inzitten dat het gezonder is he. Dus gij zit pas valse dingen te zeggen
 
Ik vergelijk ook wel kcal momenteel als ik iets koop maar tenzij dat snoep of chips of iets vettig is gelijk prepare ga ik dat niet laten staan.
Heb dat in het verleden lang genoeg gedaan toen ik naar de fitness ging dus weet wel wat ik pak en wat ik laat liggen in de winkel.

Vettig vlees bij avondeten vermijd ik zowiezo want anders zit je al snel aan 300kcal voor een stukske vlees van 100 gram ( denk aan een boomstammetje of iets gepaneerd van kip ) maar iets als confituur als dat niet voor een gerecht is dan neem je daar pakweg 30 gram van op ne dag bij bv het ontbijt, dan zit je aan 75Kcal ipv 275 voor 100 gram dus dan maakt dat niet uit of het 275kcal op 100 gram is.

Anyway ik zit nu vandaag op 90.6kg, vorige week Donderdag op 96.5, zal ook wel vocht bij zitten ( zoals altijd als ge weer begint ) maar kan niet klagen, nu de 2de week zal dat getal wel trager zakken maar ik mik tegen eind volgende week op 88 of 88.5

Ik ontbijt wel niet en de lunch probeer ik op max 500kcal te houden, avondeten rond de 700-750 ( al zijn dat richtlijnen en staat niet elke dag ''vast'' ) mijn doel is gewoon dat ik tegen 21u nog wat over heb voor een stukje kaas of wat wortels met iets van hummus of tomato dip of whatever.

Sommige dingen laat ik wel staan want het is de calorieen niet waard tov de hoeveelheid voedsel die je binnen krijgt ( bv een worstenbroodje ) Nog een voorbeeld is bv de tomato/basil/walnut dip die ik heb staan momenteel van de Boni, is met olie en is 457kcal op 100 gram maar realistisch gezien dipt ge daar eens een paar mini wortels in als snack en dan is dat ''maar'' 100-150kcal, want zo een heel potje is al maar 150gram dus dan moet ge 2/3de van die pot in 1x eten voor 457kcal maar dat proeft veel te sterk door naar tomaat en basilicum om dat te kunnen doen.

Dus op sommige dingen staar ik me niet blind als dat x kcal op 100gram is want dat zijn dingen waar ik op een dag maar 30 gram van gebruik.
 
- Beperk eetmomenten en porties
- Drank? Enkel water, thee en koffie

Hiermee ben ik het toch niet echt eens. Wat je moet beperken is niet noodzakelijk je porties, dat zeg je daarboven ook, maar je inname van kcal en ongezonde zaken. En het maakt verder ook niet zoveel uit over hoeveel eetmomenten je alles uitspreidt. Ik heb 5 eetmomenten, op dagen waar ik veel loop zelfs 6.

Wat drank betreft, weinig mis met spuitwater of eens een glas cola light of zero. Daar ga je niet van bijkomen of je lichaam ziek mee maken.
 
Laatst bewerkt:
Hiermee ben ik het toch niet echt eens. Wat je moet beperken is niet noodzakelijk je porties, dat zeg je daarboven ook, maar je inname van kcal en ongezonde zaken. En het maakt verder ook niet zoveel uit over hoeveel eetmomenten je alles uitspreidt. Ik heb 5 eetmomenten, op dagen waar ik veel loop zelfs 6.

Wat drank betreft, weinig mis met spuitwater of eens een glas cola light of zero. Daar ga je niet van bijkomen of je lichaam ziek mee maken.
Over hoe vaak je voedsel nuttigt zijn de studies inderdaad niet eenduidig. Maar ik meen dat slechts 3 tot 4x per dag de spijsvertering in gang zetten gezonder is dan 5 tot 6x aangezien dan de spijsvertering de kans krijgt te recupereren.

Spuitwater kan inderdaad geen kwaad. Frisdranken daarentegen. Dat drink je toch enkel uit trek? Na een zware inspanning kan dat inderdaad nuttig zijn maar daar stopt het ook. Door het gamma uit te breiden met Zero en andere dranken aangezoet met artificiële zoetstoffen blijft het lichaam wel verlangen naar zoet. Dit dient niet bekeken te worden vanuit het calorieverhaal maar vanuit het verhaal dat het lichaam snakt naar zoet door conditionering. Het gevolg is dat je de frisdranken blijft kopen en drinken (original of zero maakt niet uit). Die' trek' zorgt er ook voor dat je naar andere zoete producten grijpt zoals snoep, patisserie, etc...

Louter anekdotisch maar om mijn punt te onderstrepen:
Ik drink nooit frisdranken maar ik heb er ook geen behoefte aan.
Ik drink nooit alcohol maar heb er ook geen behoefte aan.
Ik rook nooit maar heb er geen ook behoefte aan.
Snoep eet ik wel omdat ik het als kind deed daar heb ik dus jammer genoeg behoefte aan. Hier is de oplossing: niet kopen :p
 
Louter anekdotisch maar om mijn punt te onderstrepen:
Ik drink nooit frisdranken maar ik heb er ook geen behoefte aan.
Ik drink nooit alcohol maar heb er ook geen behoefte aan.
Ik rook nooit maar heb er geen ook behoefte aan.
Snoep eet ik wel omdat ik het als kind deed daar heb ik dus jammer genoeg behoefte aan. Hier is de oplossing: niet kopen :p

Ik deel je mening over conditionering, maar je anekdote gaat wat ver :).

Heb je als kind nooit frisdrank gedronken? Ik geloof niet dat omdat je als kind snoep hebt gegeten, je daardoor daar nu nog steeds behoefte aan hebt. Er zal wel een bepaalde tijd zijn waarbinnen je lichaam afgekickt is..

Om een vervolg te geven aan mijn verhaal:
De endocrinoloog vroeg een doorverwijsbrief van de dokter, dus ben toch eerst naar de dokter moeten gaan.

Ze heeft bloedonderzoek laten doen en de resultaten waren positief, enkel een groot vitamine D tekort en een iets te hoge cholesterol en ze zij me dat dit te wijten is aan dierlijke vetten (de cholesterol dan, niet de vitamine D). Over 3 weken is de afspraak met de endocrinoloog om alles verder te bekijken.
 
Over hoe vaak je voedsel nuttigt zijn de studies inderdaad niet eenduidig. Maar ik meen dat slechts 3 tot 4x per dag de spijsvertering in gang zetten gezonder is dan 5 tot 6x aangezien dan de spijsvertering de kans krijgt te recupereren.

Spuitwater kan inderdaad geen kwaad. Frisdranken daarentegen. Dat drink je toch enkel uit trek? Na een zware inspanning kan dat inderdaad nuttig zijn maar daar stopt het ook. Door het gamma uit te breiden met Zero en andere dranken aangezoet met artificiële zoetstoffen blijft het lichaam wel verlangen naar zoet. Dit dient niet bekeken te worden vanuit het calorieverhaal maar vanuit het verhaal dat het lichaam snakt naar zoet door conditionering. Het gevolg is dat je de frisdranken blijft kopen en drinken (original of zero maakt niet uit). Die' trek' zorgt er ook voor dat je naar andere zoete producten grijpt zoals snoep, patisserie, etc...

Louter anekdotisch maar om mijn punt te onderstrepen:
Ik drink nooit frisdranken maar ik heb er ook geen behoefte aan.
Ik drink nooit alcohol maar heb er ook geen behoefte aan.
Ik rook nooit maar heb er geen ook behoefte aan.
Snoep eet ik wel omdat ik het als kind deed daar heb ik dus jammer genoeg behoefte aan. Hier is de oplossing: niet kopen :p

Het is maar de vraag in hoeverre de spijsvertering écht moet werken indien je 5-6 keer per dag eet. Als mensen zeggen dat ze 5 keer per dag eten wilt dat vaak zeggen 3 deftige maaltijden (ontbijt, middag en avondeten) en dan tussendoor een koek of stuk fruit. Ik kan me niet inbeelden dat uw spijsvertering dergelijke prestaties moet zetten om een appel te verteren dat het daarna moet recupereren.

Uiteraard drink je frisdrank voornamelijk uit trek, omdat het lekker is. Maar dat doen we met grote delen van ons eten ook eh. Waarom eten we friet, pizza, spaghetti bolognese, etc? Voornamelijk omdat het lekker is, voor de voedzaamheid moet je dat niet persé doen. Ik wil het laten vallen van zero-frisdranken wel ondersteunen in het begin. Eens je een maand of 2 verder bent gaat uw zin naar frisdrank automatisch verminderen en heb je na pakweg 1 blikje uw goesting al verzadigd waar dat voordien misschien pas was na een 1,5 liter fles.

Voor mij is het persoonlijk makkelijker geworden vanaf het moment dat ik wat feller ben beginnen sporten en ik voedsel meer en meer begon te zien als hetgeen het is: brandstof voor mijn lichaam. Uiteraard eet ik nog steeds graag ne goeie friet van de frituur (die ga ik ook nog steeds wekelijks halen), maar minstens 5 dagen per week kijk ik gewoon naar wat de beste brandstof is voor mijn lichaam. En dat is water, kip, rijst, groenten, fruit, etc. En dat die brandstof dagelijks een klein beetje aangelengd wordt met 1 blikje Cola Zero gaat daar niet veel aan veranderen.
 
Over hoe vaak je voedsel nuttigt zijn de studies inderdaad niet eenduidig. Maar ik meen dat slechts 3 tot 4x per dag de spijsvertering in gang zetten gezonder is dan 5 tot 6x aangezien dan de spijsvertering de kans krijgt te recupereren.
Is dit ergens op gebaseerd of is dit eerder volkswijsheid?
Spuitwater kan inderdaad geen kwaad. Frisdranken daarentegen. Dat drink je toch enkel uit trek? Na een zware inspanning kan dat inderdaad nuttig zijn maar daar stopt het ook. Door het gamma uit te breiden met Zero en andere dranken aangezoet met artificiële zoetstoffen blijft het lichaam wel verlangen naar zoet. Dit dient niet bekeken te worden vanuit het calorieverhaal maar vanuit het verhaal dat het lichaam snakt naar zoet door conditionering. Het gevolg is dat je de frisdranken blijft kopen en drinken (original of zero maakt niet uit). Die' trek' zorgt er ook voor dat je naar andere zoete producten grijpt zoals snoep, patisserie, etc...
Dit is nog niet bewezen: https://www.healthline.com/nutrition/diet-soda-good-or-bad#weight-loss
 
Wow, how did you know? Er zijn er zoveel.

En inderdaad, wat haar vriendinnen betreft zijn er gewoon teveel variabelen. Zo kan iemand die er 200% invliegt aan het crashdiëten zijn of gewoon veel meer cardio doen als vroeger. Tijd van weegmomenten. Enz.

Bedankt voor uw reactie.
En? Hoe was het eindresultaat? Was het vol te houden? ^^
 
Welke apps gebruiken jullie op gewicht te tracken en calorie-inname op te volgen?
Een vlugge google-zoektocht geeft te veel resultaten om bruikbaar te zijn (zonder moeite te moeten doen :unsure: )

Ik wil mijn gewicht op twee tijdstippen kunnen ingeven, 's ochtends na het opstaan en dan 's avonds voor het slapen.
Daarnaast zou ik graag mijn calorie-inname een beetje handig kunnen inbrengen. Al gelezen dat er apps zijn die barcodes kunnen scannen enzo, maar mij zeker ook nog niet ingelezen.

Ik verneem graag jullie ervaringen.

En gratis uiteraard :) Dat er reclame in de app zit stoort niet.
't is maar voor de volgende maanden.
 
Myfitnesspall zal hetgene zijn dat de meesten hier gaan zeggen: zeer handig en alle functies die je hierboven aanhaalt zijn aanwezig.

zelf gebruikte in het enkel in het begin, ondertussen weet ik wel ongeveer wat ik kan eten op een dag maar MFP was hier zeker een uitstekende hulp bij.
 
En? Hoe was het eindresultaat? Was het vol te houden? ^^
Moh, dat jij dat onthouden hebt. :)

Ze heeft het vol gehouden en is toch 8 kg op 12 weken kwijt.
Heel tevreden en ze is haar wel een pak bewuster geworden van wat ze precies eet. Op eigen voet zal ze nu nog 2 maanden bijdoen.

Op het einde werd het wel lastig en heeft ze de laatste 2 weken eigenlijk ongewijzigd gebleven in gewicht, doordat ze toch wat meer ging 'cheaten'.
 
Moh, dat jij dat onthouden hebt. :)

Ze heeft het vol gehouden en is toch 8 kg op 12 weken kwijt.
Heel tevreden en ze is haar wel een pak bewuster geworden van wat ze precies eet. Op eigen voet zal ze nu nog 2 maanden bijdoen.

Op het einde werd het wel lastig en heeft ze de laatste 2 weken eigenlijk ongewijzigd gebleven in gewicht, doordat ze toch wat meer ging 'cheaten'.
Oh zalig!
Ja omdat ik continu gestalkt word met mails in mijn mailbox van Charro :p. En dan denk ik om het ook eens te proberen zolang de normale sportinfrastructuren dicht zijn. Mijn koersfiets kan ik momenteel door revalidatie niet van stal halen, ik mag wat sporten maar lopen raadt de dokter ook af. Momenteel ga ik 1 keer per week fysiek trainen bij een coach en 2-3 uur volg ik online mee, maar voor mij is dat persoonlijk toch een vrij laag pitje :(.

Al zou geen vieruurtje voor mij enorm zwaar vallen :p...
 
Oh zalig!
Ja omdat ik continu gestalkt word met mails in mijn mailbox van Charro :p. En dan denk ik om het ook eens te proberen zolang de normale sportinfrastructuren dicht zijn. Mijn koersfiets kan ik momenteel door revalidatie niet van stal halen, ik mag wat sporten maar lopen raadt de dokter ook af. Momenteel ga ik 1 keer per week fysiek trainen bij een coach en 2-3 uur volg ik online mee, maar voor mij is dat persoonlijk toch een vrij laag pitje :(.

Al zou geen vieruurtje voor mij enorm zwaar vallen :p...
Die tussendoortjes achterwege moeten laten, vond ze ook heel zwaar.

Als je niet geblesseerd bent en er is geen corona. Hoe ziet uw week op gebied van sport er dan uit?
 
Die tussendoortjes achterwege moeten laten, vond ze ook heel zwaar.

Als je niet geblesseerd bent en er is geen corona. Hoe ziet uw week op gebied van sport er dan uit?
Hoe pakte zij dat aan? Ik zou dan denk ik mezelf tussenin proberen vullen met zelfgemaakte groentensoepjes/thee/koffie en misschien zelf gemaakt water met een smaakje (komkommer/citroen/munt)? :p

In de lente/zomermaanden rij ik vaak met de koersfiets in de week 1 avond een 40 km en zondags 70-90 km.
Daarnaast een resem groepslessen in de fitness gaande van spinning, trampoline, high intensity interval training tot bodypump (kracht).
Momenteel kan ik online eigenlijk enkel kiezen tussen BBB, zumba, Hiit (welke ik nu niet kan meedoen) met af toe eens specialleke zoals pilates, stepaerobic of tae bo. Voor mijn doen is dat eigenlijk te soft en voel dat wel, maja in tussentijd blijf ik wel in beweging. In juni hoop ik weer te kunnen fietsen, met als extraatje nieuwe koersfiets die begin juli geleverd zou worden ^^.
 
Terug
Bovenaan