Over- en ondergewicht

1m75 hier en ik woog wegens antidepressiva ineens 74kg. Lijkt niet veel maar op mijn figuur was dat toch niet ok. De knopjes van mijn hemdjes stonden strak en het babybuikje zoals mijn vrouw noemt was goed zichtbaar. Cholesterol (goede en slechte) zeer slecht ook..

Gestopt met de antidepressiva en beginnen IF'en (intermediate fastening) met behulp van Matcha Pillen van Pieter Loridon. Betekent dus 15uur niet echten en dan een food window van pakweg 8uur en daar gezocht eten. Tijdens het vasten - alleen zwarte koffie of water.

Was echt enorm moeilijk, ben van 74 naar 66 kg gegaan in 1 maand tijd. Cholesterol was ook ineens goed. Echter gestopt en jezus begint iere als een joyo weer te schommelen ondanks geen suikers meer. (koffie zwart, geen candarel én geen cola meer).

Het frusterende is, tijdens die periode deed ik dan buikspieroefeningen en planken en die baby buik was dus bijna echt volledig weg tot je bijna zelf mssh een licht packje begon te zien. Echter wegen onvoorziene omstandigheden gestopt en tja voordat je het weet is het nog maar een paar keer oefeningen en dan niks en dat resultaat verdwijnt zo snel é :(
 
1m75 hier en ik woog wegens antidepressiva ineens 74kg. Lijkt niet veel maar op mijn figuur was dat toch niet ok. De knopjes van mijn hemdjes stonden strak en het babybuikje zoals mijn vrouw noemt was goed zichtbaar. Cholesterol (goede en slechte) zeer slecht ook..

Gestopt met de antidepressiva en beginnen IF'en (intermediate fastening) met behulp van Matcha Pillen van Pieter Loridon. Betekent dus 15uur niet echten en dan een food window van pakweg 8uur en daar gezocht eten. Tijdens het vasten - alleen zwarte koffie of water.

Was echt enorm moeilijk, ben van 74 naar 66 kg gegaan in 1 maand tijd. Cholesterol was ook ineens goed. Echter gestopt en jezus begint iere als een joyo weer te schommelen ondanks geen suikers meer. (koffie zwart, geen candarel én geen cola meer).

Het frusterende is, tijdens die periode deed ik dan buikspieroefeningen en planken en die baby buik was dus bijna echt volledig weg tot je bijna zelf mssh een licht packje begon te zien. Echter wegen onvoorziene omstandigheden gestopt en tja voordat je het weet is het nog maar een paar keer oefeningen en dan niks en dat resultaat verdwijnt zo snel é :(

Mja herval is vaak voorkomend dus ge zijt echt niet de enige.
Gewoon eens kijken door welke omstandigheden dat was en daaruit proberen leren en verder de draad oppikken. Ge gaat sneller terug staan waar ge waart dan ge denkt se 💪
 
Mja herval is vaak voorkomend dus ge zijt echt niet de enige.
Gewoon eens kijken door welke omstandigheden dat was en daaruit proberen leren en verder de draad oppikken. Ge gaat sneller terug staan waar ge waart dan ge denkt se 💪
Goh herval, zo blijven leven is onmogelijk é. Morgens niet eten heb ik geen probleem mee, maar middags wordt het al een pak lastiger.
Daar nog rekening met houden dat ik PDS heb (prikkelbaar darm), is helemaal niet plezierig.

Ik eet graag in het weekend een pak friet of chips (geen zak maar kommetje) en ik heb dat toen allemaal afgezworen, maar voor mijn vrouw die ook goed van figuur is, is het niet leuk als die vraagt van "frietje of pita halen" en ik dan zeg: 'goh nee, liefst een sla'tje'.
 
Hoe pakte zij dat aan? Ik zou dan denk ik mezelf tussenin proberen vullen met zelfgemaakte groentensoepjes/thee/koffie en misschien zelf gemaakt water met een smaakje (komkommer/citroen/munt)? :p

In de lente/zomermaanden rij ik vaak met de koersfiets in de week 1 avond een 40 km en zondags 70-90 km.
Daarnaast een resem groepslessen in de fitness gaande van spinning, trampoline, high intensity interval training tot bodypump (kracht).
Momenteel kan ik online eigenlijk enkel kiezen tussen BBB, zumba, Hiit (welke ik nu niet kan meedoen) met af toe eens specialleke zoals pilates, stepaerobic of tae bo. Voor mijn doen is dat eigenlijk te soft en voel dat wel, maja in tussentijd blijf ik wel in beweging. In juni hoop ik weer te kunnen fietsen, met als extraatje nieuwe koersfiets die begin juli geleverd zou worden ^^.
Ook meer water drinken. Maar na een 3-tal weken werd ze het gewoon en had ze geen honger meer.

Amai, een druk sportschema. Frustrerend als je daarvan moet afwijken door blessure of andere revalidatie. Fiets je in groep of op je eentje?
 
1m98 en 91kg

sport: 3x tot 4x/weeks: telkens 12km lopen

eten en drinken volgens goesting.. ik let op niks specifiek.. je leeft maar 1x
 
Momenteel 89.4kg ( kom van 96.3 eind vorige maand ) klinkt alsof het snel gaat maar het begint wel te stagneren op +- 400 gram per week nu.

Wss in het begin een deel vocht en een snelle eerste duik en dan gewend aan de nieuwe intake, laatste 3 weken doe ik ook niet echt veel meer op een dag, soms maar 8k steps ) maar ik zit qua calorieen wel nog steeds een stukje onder mijn onderhoud.
Qua eten eet ik enkel s'avonds een maaltijd van rond de 750 calorieen en erna een snack van rond de 450, tussen 22u en 13u eet ik niets, rond 13u is dat iets van boterham met <insert beleg van +- 120kcal/100gram> en een banaan.

Als ik kook let ik wel op bv boter maar ik meet het niet af tot op de gram, ik weet op het zicht hoeveel 15gram is bv en met wat ik zo op een dag eet en drink heb ik zowiezo kcal over voor de vetstof die ik dan gebruik.
Ik zie ook dat ik bij mijn eten altijd calorieen over heb voor iets van saus ( niet perse mayo ofzo maar bv curry saus of teriyaki of vlees jus ) heel die light mayo heb ik in het verleden geprobeerd en geen fan van en die low calorie sauskes van bv XXL ook nie.\

Enige wat ik echt vermijd is dingen die me niet vullen maar schandalig veel kcal zijn, bv een zakje kookrijst vliegt na 2u al door me uit maar dat is wel op de 400kcal voor enkel de rijst, idem met pasta.
Vaak eet ik patatten of van die zakken spinazie/wortel/whateverstoemp uit de diepvries in de Colruyt, in de week zakje aardappelschijfjes in de pan, 75kcal/100gram veel beter dan 62.5/125gram ongekookte rijst.

Nu zien of het volgende week nog -400 gram is ( +- ) en dan ofwel dat aanhouden ofwel zien om een drupje ''harder'' te gaan, zou graag tegen eind Juni onder de 85 zitten.
 
Laatst bewerkt:
Goh herval, zo blijven leven is onmogelijk é. Morgens niet eten heb ik geen probleem mee, maar middags wordt het al een pak lastiger.

Dit is echt waarom ik geen voorstander ben van (relatief) kortstondig vrij extreem te gaan doen zonder na te denken om veranderingen over lange termijn aan te brengen. Ik zie overal rond mij mensen in IF vliegen, keto gaan doen, etc. Na 2 maand allemaal euforisch, "IK BEN 10 KG kwijt!!!". Half jaar later: alles is er weer bij. Waarom? Omdat die zaken handig zijn om op korte termijn (veel) gewicht te verliezen, maar mensen het zien als "ik doe dit nu even, dan ben ik goed en daarna kan ik weer normaal leven". Maar zo werkt het natuurlijk niet, want als je achteraf weer oppikt waar je gebleven was dan ga je terug omhoog. Logisch ook: die gewoontes brachten je voordien in een stijgende lijn naar een te hoog gewicht, dat gaan ze dus gewoon opnieuw doen.

Je eetgedrag onder de loep nemen (meten is weten!) en op basis daarvan zaken gaan elimineren of tenminste sterk reduceren zodat je kcal-inname correct is zal je wel de goede richting uitsturen en kan je wel op lange termijn gaan volhouden. Eerst natuurlijk wat minder innemen zodat je ook echt gaat vermageren, eens je op gewicht bent kan je wat bijsturen.
Het is ook niet alleen eten natuurlijk, let ook op je beweging.

En ja, dat zal trager gaan dan je een paar weken in keto gooien. :)

Disclaimer bij hierboven: ik spreek algemeen - er zijn vast en zeker uitzonderingen waardoor dat niet voor iedereen zal opgaan.
 
1,6kg kwijt na vijf dagen nog een 7 te gaan idealiter. Van (quasi) enkel frisdrank naar enkel water gegaan, nul eten naast middagmaal en avondmaal en dus ook geen koeken, chocolade, snoep, ...(ontbijten doe ik al zo'n 15 jaar niet meer).

Avondeten volgens het Dukan dieet principe, enkel vlees of vis (wel redelijk ruime hoeveelheid) met een mager sausje bij. Na het weekend wat groentjes erbij :) . Moet zeggen dat ik al bij al nog geen grote honger heb gehad al heb ik voor t avondeten wel altijd grote honger nu.
 
1,6kg kwijt na vijf dagen nog een 7 te gaan idealiter. Van (quasi) enkel frisdrank naar enkel water gegaan, nul eten naast middagmaal en avondmaal en dus ook geen koeken, chocolade, snoep, ...(ontbijten doe ik al zo'n 15 jaar niet meer).

Avondeten volgens het Dukan dieet principe, enkel vlees of vis (wel redelijk ruime hoeveelheid) met een mager sausje bij. Na het weekend wat groentjes erbij :) . Moet zeggen dat ik al bij al nog geen grote honger heb gehad al heb ik voor t avondeten wel altijd grote honger nu.
Niet grof bedoeld, maar elk dieet waar je de eerste dagen zelfs geen groenten mag eten moet je zo ver mogelijk links laten liggen. Voor de rest lijkt het mij gewoon een keto dieet met een fancy naam. Ik blijf alleszins geen fan van een dieet dat een volledige voedingsgroep links laat liggen. Er is helemaal niets mis om bij uw avondeten bv wat volkoren rijst ofzo te eten.

Nu, als je het wilt volgen doe uzelf dan een plezier en eet veel groenten en dan liefst ook nog die hoog in vezels zijn. Want praktisch alleen vetten en eiwitten eten en laag in vezels zitten is om problemen vragen met uw darmen.
 
Niet grof bedoeld, maar elk dieet waar je de eerste dagen zelfs geen groenten mag eten moet je zo ver mogelijk links laten liggen. Voor de rest lijkt het mij gewoon een keto dieet met een fancy naam. Ik blijf alleszins geen fan van een dieet dat een volledige voedingsgroep links laat liggen. Er is helemaal niets mis om bij uw avondeten bv wat volkoren rijst ofzo te eten.

Nu, als je het wilt volgen doe uzelf dan een plezier en eet veel groenten en dan liefst ook nog die hoog in vezels zijn. Want praktisch alleen vetten en eiwitten eten en laag in vezels zitten is om problemen vragen met uw darmen.
Ja sowieso t zal idd wel een volgende fancy naam zijn voor iets dat vijf anderen al quasi hebben uitgeschreven :) . Vanaf maandag zal er ook wel goeie portie groenten bijkomen :) . Met goeie portie spinazie ofzo dan, vind ik nog lekker ook :p .

Het is ook "maar" een week dat ze aanraden om het enkel op vlees/vis te houden (met eventueel sausje bij). Ik hoop dat mijn darmen dat nog gaan aankunnen, moest ik het pakweg een maand zo moeten doen dan had ik zelf ook wel iets gehad van echt gezond kan het niet zijn.

Maar ik ga de info zeker meepakken hoor, ben niet meteen een ervaringsdeskundige qua diëten, ik heb dit eigenlijk letterlijk genomen omdat dit mij doenbaar leek (ik heb echt wel mijn stevig stuk vlees of vis nodig 's avonds).
 
1,6kg kwijt na vijf dagen nog een 7 te gaan idealiter. Van (quasi) enkel frisdrank naar enkel water gegaan, nul eten naast middagmaal en avondmaal en dus ook geen koeken, chocolade, snoep, ...(ontbijten doe ik al zo'n 15 jaar niet meer).

Avondeten volgens het Dukan dieet principe, enkel vlees of vis (wel redelijk ruime hoeveelheid) met een mager sausje bij. Na het weekend wat groentjes erbij :) . Moet zeggen dat ik al bij al nog geen grote honger heb gehad al heb ik voor t avondeten wel altijd grote honger nu.

Dat is hetzelfde dat ik al jaren doe.

Geen frisdrank, nul eten naast middagmaal en avondmaal (dus ook geen ontbijt). Geen koeken, chocolade, snoep of eender welke desert (eig. ook nooit fruit tbh).

Ik weet niet wat jouw doel is met het dieet, maar let it say me this way. Mensen zeggen dat ik veel te veel eet s'middags en s'avonds (en enorm veel eetlust heb) Toch kom ik niet bij, al heb ik nu wel weer mijn balans bereikt, zodat ik niet echt meer afval (dus BMI 17-18) en mijn homeostase heb bereikt. Maar ik heb altijd wel vaak weinig gewicht had, en ik vermoed wel dat ik toch een zeer hoog metabolisme heb voor een of andere reden waar ik niet de vinger op kan leggen.

Intermittent fasting heb ik trouwens ook nog gedaan, maar nu is dat eigenlijk echt niet nodig.
 
Dat is hetzelfde dat ik al jaren doe.

Geen frisdrank, nul eten naast middagmaal en avondmaal (dus ook geen ontbijt). Geen koeken, chocolade, snoep of eender welke desert (eig. ook nooit fruit tbh).

Ik weet niet wat jouw doel is met het dieet, maar let it say me this way. Mensen zeggen dat ik veel te veel eet s'middags en s'avonds (en enorm veel eetlust heb) Toch kom ik niet bij, al heb ik nu wel weer mijn balans bereikt, zodat ik niet echt meer afval (dus BMI 17-18) en mijn homeostase heb bereikt. Maar ik heb altijd wel vaak weinig gewicht had, en ik vermoed wel dat ik toch een zeer hoog metabolisme heb voor een of andere reden waar ik niet de vinger op kan leggen.

Intermittent fasting heb ik trouwens ook nog gedaan, maar nu is dat eigenlijk echt niet nodig.
Je eet weinig en je weegt dus weinig...ik zie het raadsel niet hoor. Ik vraag mij wel af wat het nut is van ondergewicht uit te lokken.
 
Dat is hetzelfde dat ik al jaren doe.

Geen frisdrank, nul eten naast middagmaal en avondmaal (dus ook geen ontbijt). Geen koeken, chocolade, snoep of eender welke desert (eig. ook nooit fruit tbh).

Ik weet niet wat jouw doel is met het dieet, maar let it say me this way. Mensen zeggen dat ik veel te veel eet s'middags en s'avonds (en enorm veel eetlust heb) Toch kom ik niet bij, al heb ik nu wel weer mijn balans bereikt, zodat ik niet echt meer afval (dus BMI 17-18) en mijn homeostase heb bereikt. Maar ik heb altijd wel vaak weinig gewicht had, en ik vermoed wel dat ik toch een zeer hoog metabolisme heb voor een of andere reden waar ik niet de vinger op kan leggen.

Intermittent fasting heb ik trouwens ook nog gedaan, maar nu is dat eigenlijk echt niet nodig.
Silverscythe is me voor maar dan heb je (naast mogelijks een goed metabolisme) ook gewoon een goed patroon qua eten en drinken he :) . Ik val er mee af, dus dat jij op gewicht blijft is niet abnormaal (maar goed voor u he daar niet van).

Speciaal doel is er niet, buiten dan een gewicht waar ik naar streef, omdat ik weet dat ik dat lang gewogen heb :). Zou van bmi van 25.5 naar 22.1 zijn (dus nog wel stevig stukje hoger dan jou), waarmee ik op zich bijna perfect in t midden van een gezond gewicht zou zitten qua bmi, en waar ik mezelf ook beter mee voel. Ik was ook nog niet echt dik dik maar ik voelde het wel aan veel zaken dat er net iets te vlot gewicht bij was naar mijn eigen gevoel.
 
In maart 2020 woog ik 82kg (BMI: 24). Nu weeg ik 64kg (BMI: 18.7). Laagste punt heb ik bereikt begin januari. Dan woog ik zelfs 1kg minder. Maar vooral tussen september en januari verloor ik veel (van 75.5kg naar 63kg). Tussen september en januari amper mezelf gewogen, dus dat kwam als een complete verrassing eigenlijk. En door de coronastress waarschijnlijk ook sinds eind maart gewicht beginnen verliezen, letterlijk vanaf het begin van de lockdown wanneer ik mijn zwaarste gewicht ooit had.

Deel is wel te verklaren doordat ik met medicatie abrupt ben gestopt ben eind september, en datzelfde is deels de verklaring waarom ik ook veel bijkwam tijdens 2019 en begin 2020.

Vroeger was mijn gewicht ook steevast rond de 64kg. Vrij stabiel. Enkel tijdens periodes dat ik minder at ging dat meer naar beneden naar de 50's (56kg is laagste begin 2019). Maar veel meer dan 64 heb ik zonder hulp van medicatie nog nooit gehad.
 
Dat is hetzelfde dat ik al jaren doe.

Geen frisdrank, nul eten naast middagmaal en avondmaal (dus ook geen ontbijt). Geen koeken, chocolade, snoep of eender welke desert (eig. ook nooit fruit tbh).

Ik weet niet wat jouw doel is met het dieet, maar let it say me this way. Mensen zeggen dat ik veel te veel eet s'middags en s'avonds (en enorm veel eetlust heb) Toch kom ik niet bij, al heb ik nu wel weer mijn balans bereikt, zodat ik niet echt meer afval (dus BMI 17-18) en mijn homeostase heb bereikt. Maar ik heb altijd wel vaak weinig gewicht had, en ik vermoed wel dat ik toch een zeer hoog metabolisme heb voor een of andere reden waar ik niet de vinger op kan leggen.

Intermittent fasting heb ik trouwens ook nog gedaan, maar nu is dat eigenlijk echt niet nodig.
Maar als je enkel lunch and avondeten doet dan toch je toch gewoon intermittent fasting?
 
Is hier iemand die goed onderbouwde core oefeningen heeft voor thuis?

Ik ben normaal een fietser, recreatief, maar door de geboorte van ons zoontje en het bijberoep (fotograaf) ontbreekt het me voorlopig aan veel tijd om te fietsen. Lopen zal nooit mijn grootste passie worden, gecombineerd met ruglast, is dat niet de to-go sport om te doen met weinig tijd.
Nu er enkele papakilo's aanhangen, is het dringend tijd om er weer eens in te vliegen.
Ondertussen let ik ook terug op de voeding, grotendeels. Ik zou alleen de pintjes (wat meer) achterwege moeten laten.

Dus
1) wil ik thuis wat core proberen te doen
2) alternatieve sport ook welkom. Fietsen stop ik sowieso niet, maar heb niet altijd 2-4u tijd om te gaan fietsen.
 
Is hier iemand die goed onderbouwde core oefeningen heeft voor thuis?

Ik ben normaal een fietser, recreatief, maar door de geboorte van ons zoontje en het bijberoep (fotograaf) ontbreekt het me voorlopig aan veel tijd om te fietsen. Lopen zal nooit mijn grootste passie worden, gecombineerd met ruglast, is dat niet de to-go sport om te doen met weinig tijd.
Nu er enkele papakilo's aanhangen, is het dringend tijd om er weer eens in te vliegen.
Ondertussen let ik ook terug op de voeding, grotendeels. Ik zou alleen de pintjes (wat meer) achterwege moeten laten.

Dus
1) wil ik thuis wat core proberen te doen
2) alternatieve sport ook welkom. Fietsen stop ik sowieso niet, maar heb niet altijd 2-4u tijd om te gaan fietsen.
Gezien je al een basisconditie hebt zou ik zeggen: Hiit-training. Moet maar eens googlen op youtube. Combinatie lange herhalingen kracht gevolgt door cardiopieken doet uw vetverbranding boomen. Maar je moet wel de motivatie vinden om u wekelijks achter een pcscherm te sleuren :p.

Of gezien je graag fietst: rollen of spinningfiets thuis.
Ik twijfel ook altijd om dat aan te schaffen, maar denk dan altijd 'waar ga ik dat weer zetten, het is beter weer dus kan weer buiten fietsen en eens we met zijn allen gevaccineerd zijn zal ik wel weer naar de spinning kunnen'.
 
Terug
Bovenaan