OS 2020 | Medailles: Waarom wij weinig en Nederlanders (terug) veel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die gouden helm heeft alleen die kleur.
Roubaix winnen levert je een4 jarig contract voor 800k p/j op. En dan snel naar Monaco verhuizen voor de goede "trainingsfaciliteiten". En je fans klappen hun handen stuk he.
Ook een strak plan idd 😂
 
Idd. GVA heeft dat de voorbije jaren al vaker gezegd dat hij vaak werd aangesproken op zijn Olympische titel. Dat hij P-R gewonnen heeft, zullen vooral de wielerfans onthouden (en zelfs dat... men onthoudt dat vooral van renners die meerdere keren RVV, P-R, ... gewonnen hebben, zoals Boonen en Museeuw).

Op internationaal vlak heeft zo'n OS titel gewoon gigantisch veel uitstraling. Enkel een TDF-overwinning gaat daar boven. Een wereldtitel kan je nog gelijkstellen.

Bij jan-met-de-pet misschien maar bij een wielerliefhebber toch niet?
 
Misschien een op het eerste zicht dom antwoord MAAR Nederlanders zijn gemiddeld groter dan Belgen.
Groter = meer inhoud = sterker. Volgens wiki is het verschil gemiddeld 3 cm. :tongue:
 
Ik ben zelf geen grote sportliefhebber maar gewoon al meedoen aan de olympische spelen is toch iets speciaal. Ik was op een feest van een vriend en zijn familie was daar ook. Een van de tantes heeft blijkbaar tweemaal meegedaan aan de olympische spelen. Tweemaal zonder enige kans op medaille, maar ik dacht toch meteen 'amaai, die moet toch goed zijn geweest in haar tijd' en ook 'die zal er wel hard voor moeten trainen hebben'. Voor de rest ken ik niets van haar sport en moest je zeggen dat ze een of ander prestigieus toernooi gewonnen zou hebben, wat sportief misschien een veel grotere prestatie was, zou ik dat niet naar waarde kunnen schatten.

Voor de rest ook oneindig veel respect voor mensen die het voor de liefde van de sport doen. Kijk eens naar de medaillewinnaars, wie buiten Wout Van Aert zou echt al veel geld aan zijn sport verdiend hebben? Waarschijnlijk hadden ze meer geld op hun rekening staan gehad hebben als ze helemaal geen sport hadden gedaan...
 
Bij jan-met-de-pet misschien maar bij een wielerliefhebber toch niet?
Daarmee dat ik het over de internationale uitstraling heb. TDF is met voorsprong dé wielerwedstrijd. Alle andere wedstrijden zijn toch 3 niveau's lager, daar ligt de modale sportliefhebber uit de VS of Australië niet wakker van.

Een gouden medaille pakken zorgt gewoon voor meer uitstraling internationaal gezien, dan een MSR of RVV winnen. P-R is dan nog een wat speciale/mytische wedstrijd die ook buiten Europa nog wel goed gekend is. Je bent wel een Olympische kampioen, dat is echt niet niks.

Ook als wielerfan wil ik de OS echt niet minimaliseren hoor. Ik zie niet in waarom 1x P-R winnen meer waard is op je palmares dan een OS titel. Het belang mag je daar niet van onderschatten. Genoeg wielrenners die dat op hun palmares willen zetten. Dat je het maar één keer om de 4 jaar kan winnen, maakt het toch ook een stuk specialer. Kijk bijvoorbeeld naar het fantastische deelnemersveld in de TT dit jaar.

Als ik later terugdenk aan de carrière van GVA, zal ik eerst denken aan de overwinning in Rio en pas daarna aan P-R.

Bekijk gewoon al eens de erelijst van deze eeuw op de OS. Dat zijn stuk voor stuk toppers:
- Ullrich
- Bettini
- Sanchez
- Vinokourov
- Van Avermaet
- Carapaz
 
Als ik later terugdenk aan de carrière van GVA, zal ik eerst denken aan de overwinning in Rio en pas daarna aan P-R.

In zijn geval zeker wel, dat was gewoon een fantastische koers. Zaten op onze GSM te kijken op een terras met enkele maten en toen Greg won hebben we gans dat terras bij één geschreeuwd :laugh:

Ik wil de medalisten hun prestaties zeker niet minimaliseren maar de renners die je oplijst gaan nooit op de eerste plaats gekend staan als Olympische winnaars, daar voor is hun palmares te groot. Behalve Sanschez dan misschien :p
 
Laatst bewerkt:
In zijn geval zeker wel, dat was gewoon een fantastische koers. Zaten op onze GSM te kijken op een terras met enkele maten en toen Greg won hebben we gans dat terras bij één geschreeuwd :laugh:

Ik wil de medalisten hun prestaties zeker niet minimaliseren maar de renners die je oplijst gaan nooit op de eerste plaats gekend staan als Olympische winnaars, daar voor is hun palmares te groot.
Nee, dat is zo. Zodra je veel belangrijke wedstrijden wint (en vooral meerdere keren), dan herinner je vooral ook het 'hele plaatje'. Bij een Boonen denk je meteen 3xRVV en 3xP-R en ook zijn wereldtitel natuurlijk. Maar dat maakt wel een verschil. Als hij maar één keer de RVV en P-R had gewonnen, dan krijg je toch meteen een ander beeld.

Dat is toch anders bij de TDF en bij een WK. Als je dat één keer wint, heb je toch al meteen een speciale status (vind ik).

Bij Ullrich denk je meteen aan de TDF. Bij Bettini vooral zijn status als beste eendagscoureur en zijn twee WK's achter elkaar. Hun OS titel is een fraaie extra op hun palmares, maar maakt hun palmares niet inderdaad.

Bij Vinkourov vooral zijn bloeddoping en gekochte OS titel :unsure:
 
Voor de rest ook oneindig veel respect voor mensen die het voor de liefde van de sport doen. Kijk eens naar de medaillewinnaars, wie buiten Wout Van Aert zou echt al veel geld aan zijn sport verdiend hebben? Waarschijnlijk hadden ze meer geld op hun rekening staan gehad hebben als ze helemaal geen sport hadden gedaan...
Dat is ook zo een dooddoener maar ik geloof dat niet. Precies of elke werkende mens massa's geld verdiend
Zeker met al die influence dingen kan je als vrouwelijke sporter en er beetje goed uit zien al meer verdienen dan gemiddelde werkmens :p
 
En nu ze een medaille winnen, opent dat sowieso veel deuren natuurlijk. Alleen al om uithangbord te zijn van bepaalde merken. Denk dat Thiam o.a. al reclame maakte voor Axa Bank? Daar houden ze ongetwijfeld mooie bedragen aan over.
 
En nu ze een medaille winnen, opent dat sowieso veel deuren natuurlijk. Alleen al om uithangbord te zijn van bepaalde merken. Denk dat Thiam o.a. al reclame maakte voor Axa Bank? Daar houden ze ongetwijfeld mooie bedragen aan over.
Thiam is wereldwijd uithangbord voor Nike, zal wel wat meer opbrengen :p

Maar als je ziet bij bv Hanne Claes die was geblesseerd en kreeg van Scott een fiets van 5-6k.

Ken zelfs iemand die haar bouwgrond 10-15j geleden gekocht heeft puur van prijzengeld in de atletiek en die heeft zelfs nooit OS gehaald
 
Thiam is wereldwijd uithangbord voor Nike, zal wel wat meer opbrengen :p
Dat wist ik zelfs al niet, maar mag ook niet verbazen natuurlijk :p

Atleten als Thiam gaan dus niet echt wakker liggen van hun standaard salaris dat ze via de bond krijgen.
 
Thiam is wereldwijd uithangbord voor Nike, zal wel wat meer opbrengen :p

Maar als je ziet bij bv Hanne Claes die was geblesseerd en kreeg van Scott een fiets van 5-6k.

Ken zelfs iemand die haar bouwgrond 10-15j geleden gekocht heeft puur van prijzengeld in de atletiek en die heeft zelfs nooit OS gehaald
Haar RM aan de pols zal ook wel wat waard zijn. :coolbrows:
 
Een paar dagen geleden ook met collega's over gehad. Eén van hen deed vroeger aan zwemmen en heeft wat kenissen in het milieu.
Blijkbaar komen redelijk wat van hen op het punt waar ze moeten kiezen: sporten (zwemmen) of studeren. Met een topsport statuut gaat dat maar het komt er nog op neer dat je op beide moet focussen. Hij haalde daar een voorbeeld aan van iemand die na een EK nog examens moest gaan afleggen. Uiteindelijk zijn na een paar jaar al die personen gestopt omdat het combineren niets opleverde: geen van beide ging geweldig goed; noch het studeren, noch het zwemmen. Maar hij snapte de initële keuze wel: volop de kaart van de sport trekken levert te weinig op na je carrière. Daarom dat velen een diploma wilden.

Ik snap het ook wel: zie naar bv Deburghgraeve: die is na zijn carrière schoenen gaan verkopen. Ik denk niet dat het droomleven is wat velen voor ogen hebben. Misschien is het wel voordeliger om iemand volledig te laten focussen op sport en er voor zorgen dat ze na hun carrière nog kunnen genieten van begeleiding en een opleiding?

Geen idee of dat nu nog altijd zo is en of dat voor alle takken geldt. Hopelijk is dat iets dat ondertussen wel verbeterd is. Maar ik hoop alleszins van wel.
 
Een paar dagen geleden ook met collega's over gehad. Eén van hen deed vroeger aan zwemmen en heeft wat kenissen in het milieu.
Blijkbaar komen redelijk wat van hen op het punt waar ze moeten kiezen: sporten (zwemmen) of studeren. Met een topsport statuut gaat dat maar het komt er nog op neer dat je op beide moet focussen. Hij haalde daar een voorbeeld aan van iemand die na een EK nog examens moest gaan afleggen. Uiteindelijk zijn na een paar jaar al die personen gestopt omdat het combineren niets opleverde: geen van beide ging geweldig goed; noch het studeren, noch het zwemmen. Maar hij snapte de initële keuze wel: volop de kaart van de sport trekken levert te weinig op na je carrière. Daarom dat velen een diploma wilden.

Ik snap het ook wel: zie naar bv Deburghgraeve: die is na zijn carrière schoenen gaan verkopen. Ik denk niet dat het droomleven is wat velen voor ogen hebben. Misschien is het wel voordeliger om iemand volledig te laten focussen op sport en er voor zorgen dat ze na hun carrière nog kunnen genieten van begeleiding en een opleiding?

Geen idee of dat nu nog altijd zo is en of dat voor alle takken geldt. Hopelijk is dat iets dat ondertussen wel verbeterd is. Maar ik hoop alleszins van wel.
Tegenwoordig is de combinatie sport en studeren wel veel makkelijker dan in Fredje zijn tijd. Je moet al niet eens bijster veel doen voor überhaupt in aanmerking te komen bv

En werken: in het leger gaan daar heb je in de juiste functie naast onderbroeken plooien tijd zat om te trainen (zelfs zonder topsport-statuut). :p
 
Nee, dat is zo. Zodra je veel belangrijke wedstrijden wint (en vooral meerdere keren), dan herinner je vooral ook het 'hele plaatje'. Bij een Boonen denk je meteen 3xRVV en 3xP-R en ook zijn wereldtitel natuurlijk. Maar dat maakt wel een verschil. Als hij maar één keer de RVV en P-R had gewonnen, dan krijg je toch meteen een ander beeld.

Dat is toch anders bij de TDF en bij een WK. Als je dat één keer wint, heb je toch al meteen een speciale status (vind ik).

Bij Ullrich denk je meteen aan de TDF. Bij Bettini vooral zijn status als beste eendagscoureur en zijn twee WK's achter elkaar. Hun OS titel is een fraaie extra op hun palmares, maar maakt hun palmares niet inderdaad.

Bij Vinkourov vooral zijn bloeddoping en gekochte OS titel :unsure:

Welke PR overwinning vergeet je dan? :unsure:
 
Geen idee of dat nu nog altijd zo is en of dat voor alle takken geldt. Hopelijk is dat iets dat ondertussen wel verbeterd is. Maar ik hoop alleszins van wel.
Ik kan alleen maar zeggen dat er 8 UGent studenten deelnemen aan de Olympische Spelen:
Daarnaast 6 atleten van de UA:
Voor de KULeuven vind ik geen overzicht, maar Ben Broeders is toch al van de partij.

Nee, ze winnen niet allemaal goud, maar is uberhaupt kwalificeren voor de Olympische Spelen al geen teken dat ze best wel op topniveau zitten?
Ik vind het zeer aangenaam om te weten dat veel van onze atleten ook buiten sport iets (kunnen) betekenen.
Op topsportniveau ben je fysiek kaput vanaf 30-35 jaar, en moet je nadien wel iets anders zien te doen.
Het is en blijft zo dat enkel de top van de top genoeg geld bij elkaar schraapt op nadien niets meer te hoeven doen.
 
Daarmee dat ik het over de internationale uitstraling heb. TDF is met voorsprong dé wielerwedstrijd. Alle andere wedstrijden zijn toch 3 niveau's lager, daar ligt de modale sportliefhebber uit de VS of Australië niet wakker van.
In de VS en Australie ligt er ook niemand wakker van de Tour de France hoor.

Zelfs de Duitsers stopten met het uitzenden van de TDF van zodra Ulrich niet meer meedeed.

Dat is het hele verhaal: Apart van de enkele échte sportliefhebber, een land ligt alleen wakker van een bepaald evenement als dat land daar zelf kanshebbers of serieuze deelnemers in heeft. Anders zoeken ze gewoon weer een andere sport.

Zo zullen de "hockeyfans" hier rap weer weg zijn als de successen uitdoven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan