OS 2020 | Medailles: Waarom wij weinig en Nederlanders (terug) veel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, ze winnen niet allemaal goud, maar is uberhaupt kwalificeren voor de Olympische Spelen al geen teken dat ze best wel op topniveau zitten?
Ik vind het zeer aangenaam om te weten dat veel van onze atleten ook buiten sport iets (kunnen) betekenen.
Op topsportniveau ben je fysiek kaput vanaf 30-35 jaar, en moet je nadien wel iets anders zien te doen.
Het is en blijft zo dat enkel de top van de top genoeg geld bij elkaar schraapt op nadien niets meer te hoeven doen.
Maar wat als ze zich volledig op sport kunnen richten? Dan geraken ze niet alleen op de OS maar strijden ze misschien wel mee voor medailles.
Je kan dan bv iemand ten volle voor sport laten gaan en hun carrière begeleiden zodat ze nog iets buiten hun sport kunnen betekenen?
 
Ik kan alleen maar zeggen dat er 8 UGent studenten deelnemen aan de Olympische Spelen:
Daarnaast 6 atleten van de UA:
Voor de KULeuven vind ik geen overzicht, maar Ben Broeders is toch al van de partij.

Nee, ze winnen niet allemaal goud, maar is uberhaupt kwalificeren voor de Olympische Spelen al geen teken dat ze best wel op topniveau zitten?
Ik vind het zeer aangenaam om te weten dat veel van onze atleten ook buiten sport iets (kunnen) betekenen.
Op topsportniveau ben je fysiek kaput vanaf 30-35 jaar, en moet je nadien wel iets anders zien te doen.
Het is en blijft zo dat enkel de top van de top genoeg geld bij elkaar schraapt op nadien niets meer te hoeven doen.
Qua atletiek zijn er veel die in Leuven studeren
Maar wat als ze zich volledig op sport kunnen richten? Dan geraken ze niet alleen op de OS maar strijden ze misschien wel mee voor medailles.
Je kan dan bv iemand ten volle voor sport laten gaan en hun carrière begeleiden zodat ze nog iets buiten hun sport kunnen betekenen?
Of ze vervelen zich steendood want wat moeten ze tussen hun trainingen doen?
Sommige doen 1 of 2 examens per jaar he
 
Maar wat als ze zich volledig op sport kunnen richten? Dan geraken ze niet alleen op de OS maar strijden ze misschien wel mee voor medailles.
Je kan dan bv iemand ten volle voor sport laten gaan en hun carrière begeleiden zodat ze nog iets buiten hun sport kunnen betekenen?
Het is ook een foute gedachte dat iemand die enkel en alleen aan zijn sport moet denken sowiese betere resultaten gaat behalen. Heel wat atleten hebben naast hun sport ook (mentale) afleiding nodig in een studie, deeltijds werken, inzetten voor bepaalde organisatie,... om tot topprestaties te komen.
 
7 medailles

3x goud
1x zilver
3x brons
beste resultaat sinds de oorlog voor ons land.

We. Hebben er misschien niet veel, maar elke medaille wordt toch gekoesterd bij ons. Ook weer een paar unieke medailles of degene waar we al een jaar of 40 op wachten.

Ik ben best tevreden van deze spelen en fier op de atleten, dat ze zo mogen verder doen op dit elan!
 
7 medailles

3x goud
1x zilver
3x brons
beste resultaat sinds de oorlog voor ons land.

We. Hebben er misschien niet veel, maar elke medaille wordt toch gekoesterd bij ons. Ook weer een paar unieke medailles of degene waar we al een jaar of 40 op wachten.

Ik ben best tevreden van deze spelen en fier op de atleten, dat ze zo mogen verder doen op dit elan!
Zijn er ook niet gewoon een pak meer disciplines? Dus statistisch wel logisch dat er meer medailles zijn.
Hoe dan ook is het wel een geslaagde OS geweest, velen die toch meestreden voor de medailles.
 
Zijn er ook niet gewoon een pak meer disciplines? Dus statistisch wel logisch dat er meer medailles zijn.
Hoe dan ook is het wel een geslaagde OS geweest, velen die toch meestreden voor de medailles.
Er zijn inderdaad meer en meer disciplines bijgekomen, maar het is niet alsof één van de huidige Belgische medailles er één is in pakweg muurklimmen, surfen, karate, skaten of BMX. De Belgische medaillewinnaars hebben toch allemaal (?) knappe prestaties neergezet in klassieke disciplines die al decennia deel uitmaken van de moderne Olympische Spelen?
 
7 medailles

3x goud
1x zilver
3x brons
beste resultaat sinds de oorlog voor ons land.

We. Hebben er misschien niet veel, maar elke medaille wordt toch gekoesterd bij ons. Ook weer een paar unieke medailles of degene waar we al een jaar of 40 op wachten.

Ik ben best tevreden van deze spelen en fier op de atleten, dat ze zo mogen verder doen op dit elan!
Ik hoop vooral dat dit een precedent kan zijn voor een hogere financiering en ondersteuning van atleten.
Het zilver van Wout tel ik ook niet echt de verdienste van België.
 
Omdat hij voor een Nederlands team rijdt?
Misschien wat verkeerd verwoord. Maar Wout was de beste die aan de start stond. Een medaille pakken zat er dus dik in. Alleen is wielrennen zo op geluk gebaseerd dat je het nooit weet.
Maar België heeft weinig te maken met deze prestatie natuurlijk. Rijdt voor een Nederlands team zoals je zegt, doen geen trainingen zoals het hockey of voetbal samen.

Ik weet zelfs niet of hij betaald krijgt. Maar bon daarom niet minder mooi die zilveren medaille natuurlijk.
 
Misschien wat verkeerd verwoord. Maar Wout was de beste die aan de start stond. Een medaille pakken zat er dus dik in. Alleen is wielrennen zo op geluk gebaseerd dat je het nooit weet.
Maar België heeft weinig te maken met deze prestatie natuurlijk. Rijdt voor een Nederlands team zoals je zegt, doen geen trainingen zoals het hockey of voetbal samen.

Ik weet zelfs niet of hij betaald krijgt. Maar bon daarom niet minder mooi die zilveren medaille natuurlijk.
Dat is puur de aard van de sport he, vooral overwinning in 'klassieke' olympische sporten (turnen, zwemmen, atletiek) zijn vaak pure nationale verdiensten.

Wielrennen, voetbal, basketbal, rugby en allicht nog een hoop meer sporten, zijn vooral opgebouwd door verdergezette prestaties op club niveau.

En zelfs de marathon, zie ik net dat Abdi aangesloten is bij NN, op deze manier heeft Nederland drie medailles in de marathon want Kipchoge zit daar ook bij :p
 
Laatst bewerkt:
Als Servië het haalt van Griekenland in het waterpolo eindigen die nog net boven ons in de medaillestand . Sowieso lijken we het zelfde niveau te halen als de Balkanlanden(Kroatie,Servie,Slovenie,Bulgarije) , Oké het beste resultaat sinds WO II , maar toch moeten de ambities nog omhoog richting de Skandinavische landen (en met wat meer geluk dat we onze 7 chocolademedailles kunnen verbronzen of zelfs verzilveren tegen Parijs moet dit de volgende ambitie zijn)
 
Misschien wat verkeerd verwoord. Maar Wout was de beste die aan de start stond. Een medaille pakken zat er dus dik in. Alleen is wielrennen zo op geluk gebaseerd dat je het nooit weet.
Maar België heeft weinig te maken met deze prestatie natuurlijk. Rijdt voor een Nederlands team zoals je zegt, doen geen trainingen zoals het hockey of voetbal samen.

Ik weet zelfs niet of hij betaald krijgt. Maar bon daarom niet minder mooi die zilveren medaille natuurlijk.
Belgische trainer en gegroeid in een Vlaamse sport. Dus die Hollandse invloed is toch klein :p
Dat is puur de aard van de sport he, vooral overwinning in 'klassieke' olympische sporten (turnen, zwemmen, atletiek) zijn vaak pure nationale verdiensten.

Wielrennen, voetbal, basketbal, rugby en allicht nog een hoop meer sporten, zijn vooral opgebouwd door verdergezette prestaties op club niveau.

En zelfs de marathon, zie ik net dat Abdi aangesloten is bij NN, op deze manier heeft Nederland drie medailles in de marathon want Kipchoge zit daar ook bij :p

Niet meer :p
 
Uhmm, waarom wij weinig en oa. Nederland, Nieuw Zeeland, Hongarije, Zweden, Noorwegen, Tsjechië en Denemarken (veel) meer?
Omdat profsport hier amper ondersteund wordt. Het aantal topsporters (die geen mannelijke voetballers of basketballers zijn) dat hier kan overleven met alleen de sport kan je bijna letterlijk op één hand tellen. En er is hier ook relatief weinig infrastructuur en knowhow.

En zonder de "nieuwe" Belgen à la Nafi Thiam, Bashir Abdi & co was het helemaal huilen met de pet op.
 
Zijn er ook niet gewoon een pak meer disciplines? Dus statistisch wel logisch dat er meer medailles zijn.
Hoe dan ook is het wel een geslaagde OS geweest, velen die toch meestreden voor de medailles.
Ook een pak meer landen en atleten van andere landen. Statistisch is het resultaat net beter denk ik.
 
Ik hoop vooral dat dit een precedent kan zijn voor een hogere financiering en ondersteuning van atleten.
Het zilver van Wout tel ik ook niet echt de verdienste van België.
Hangt er vanaf of je dat dan rechtstreeks kan koppelen aan meer jongeren/mensen die sporten. Aan medailles hebben we uiteindelijk niets aan een gezondere maatschappij wel.
 
Het aantal topsporters (die geen mannelijke voetballers of basketballers zijn) dat hier kan overleven met alleen de sport kan je bijna letterlijk op één hand tellen.
veel vingers aan je hand dan. Ik gok dat er zo'n 150 topsporters in België betaald worden via sport vlaanderen, Boic en adeps. Daarnaast nog heel wat volleyballers, wat vrouwelijke voetballers en dergelijke
 
Uhmm, waarom wij weinig en oa. Nederland, Nieuw Zeeland, Hongarije, Zweden, Noorwegen, Tsjechië en Denemarken (veel) meer?
Omdat profsport hier amper ondersteund wordt. Het aantal topsporters (die geen mannelijke voetballers of basketballers zijn) dat hier kan overleven met alleen de sport kan je bijna letterlijk op één hand tellen. En er is hier ook relatief weinig infrastructuur en knowhow.

En zonder de "nieuwe" Belgen à la Nafi Thiam, Bashir Abdi & co was het helemaal huilen met de pet op.
Nafi Thiam is toch helemaal geen "nieuwe Belg"? Geboren in Brussel en haar moeder is ook gewoon een Belgische.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan