OS 2020 | Medailles: Waarom wij weinig en Nederlanders (terug) veel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind wel dat Sporza zowel bij Derwael als bij Lecluyse in de fout gingen door hun interview met hun vriend te doen. Ik heb eigenlijk nog nooit geweten dat ze belden met zowel de winnaar als zijn vriendin...
 
Er was duivensport op de Olympische spelen van Parijs in 1900.

"Competitors in these events had to kill as many live pigeons as possible. Birds were released one at a time from 'traps' in front of the shooters; winners were determined by whoever shot the most birds out of the sky. A shooter was eliminated once they missed two birds. Nearly 300 birds were killed. A prize purse of up to 20,000 Francs was awarded to the winners".

Gouden medaille voor België trouwens. Léon de Lunden met 21 duiven.
Zou wel een coole sport zijn in een urban setting.

Men wandelt door Gent en knalt zoveel mogelijk duiven af. Atleten blij, bewoners blij 😁
 
Zou wel een coole sport zijn in een urban setting.

Men wandelt door Gent en knalt zoveel mogelijk duiven af. Atleten blij, bewoners blij 😁
Gaia bl...

Dat we als wielerland geen vaste waarde zijn op de piste is eigenlijk wel een schande. Het is hopen op een medaille die toevallig uit de kast valt terwijl Nederland de ene na de andere medaille binnenhaalt.
Langs de andere kant. Op de weg kan je goed je boterham verdienen, dus waarom zou je als jonge gast kiezen voor een onderdeel waar je maar 1x om de 4 jaar in de pers komt? 4 jaar lang kan turnen ons gestolen worden, het zijn Olympische spelen, we moeten meer investeren in turnen! Beetje absurd ook hé.
 
op zich wel logisch als je weinig medailles haalt dat je de medaillisten meer eert , toch moet de ambitie nog omhoog vind ik
Hopelijk is de toon gezet met Derwael en de hockey-mannen die niet tevreden waren met minder dan goud. Thiam heeft zich niet zo uitgesproken over gouden ambities, denk ik.
Achab was dan weer het omgekeerde resultaat :tongue:.
 
We hebben echt wel veel 4e, 5e of 6e plaatsen deze OS. Als we onze aanpak/structuur/motivatie/geld.. nog wat opdrijven zie ik belgie in de toekomst nog meer medailles halen.
Maar zoals al gezegd: wij zijn vooral met voetbal en wielrennen bezig en daar zullen veel kids tot aangetrokken worden.
Het grappige is net dat we op die twee sporten altijd underperformen.

De rode duivels slagen er niet in een prijs te pakken met zowat het beste elftal ter wereld en verslikken zich in elk moment dat het om de prijzen gaat, idem bij het wielrennen waar geen enkele Belg buiten een super Van Aert in de buurt komt van een medaille...

Vergelijk dat eens met onze atletiekers, turners, roeiers, zwemmers en hockeyspelers. Die staan er allemaal zonder teveel bla bla wanneer het om de knikkers gaan en tonen de wereld ook waarom ze tot de wereldtop behoren.

Niets dan respect voor al onze Olympische sporters die er staan wanneer het moet, want op de rode duivels hoeven we niet te rekenen om ooit eens een prijs te pakken.
 
Het grappige is net dat we op die twee sporten altijd underperformen.
euh?

Voetbal: België is momenteel nr 1 van de wereld op de FIFA ranking (en toch zeker bij de top 8 ongeacht welk rankingsysteem je neemt), we staan 13e Europees qua clubvoetbal (en jarenlang binnen de top 10).

Wielrennen: de afgelopen 2 jaren hebben alleen al 2 renners de volgende prijzen gewonnen: Strade Bianche, Milaan-San Remo, 5 etappes ronde van Frankrijk, Gent-Wevelgem, Amstel Gold Race, zilver op WK Tijdrijden, Zilver op WK op de weg, Zilver op de OS, Ronde Van Burgos, Ronde van Polen, Ronde van Algarven, Ronde van België.

Néé, België is geen topper op de OS in het voetbal, voetbal is dan ook enkel U23 én er mogen maar 4 ploegen aan deelnemen uit de EU.
Ja, België is wél een topper op de OS in het (weg)wielrennen, we hebben de laatste 5 OS'en 3 keer een medaille behaald, geen enkel land behaalde er in die periode 2. Je moet al naar de laatste 9 OS'en kijken om een land te vinden dat er ook 3 behaalde (Duitsland).

Tijdrijden is nooit echt onze specialiteit geweest en baanwielrennen da's ook al iets van lang geleden.
Kingrotra zei:
De rode duivels slagen er niet in een prijs te pakken met zowat het beste elftal ter wereld en verslikken zich in elk moment dat het om de prijzen gaat, idem bij het wielrennen waar geen enkele Belg buiten een super Van Aert in de buurt komt van een medaille...

Vergelijk dat eens met onze atletiekers, turners, roeiers, zwemmers en hockeyspelers. Die staan er allemaal zonder teveel bla bla wanneer het om de knikkers gaan en tonen de wereld ook waarom ze tot de wereldtop behoren.

Niets dan respect voor al onze Olympische sporters die er staan wanneer het moet, want op de rode duivels hoeven we niet te rekenen om ooit eens een prijs te pakken.
(telkens na-oorlogs, want de OS 1920 vervormt véél van onze prestaties)
Aantal medailles in het hockey: 2
Aantal medailles in het roeien: 4
Aantal medailles in het zwemmen: 3
Aantal medailles in het turnen: 1
Aantal medailles in de atletiek: 11
Aantal medailles in het wegwielrennen: 8

Als je dan ziet hoeveel medailles er uitgereikt kunnen worden, dan scoort wielrennen héél goed.
 
Laatst bewerkt:
De Nederlandse vrouwen hebben de laatste 20 jaar meer medailles gewonnen in het wielrennen dan de Belgische mannen. Wij hebben van aert, van avermaet en Axel Merckx in de afgelopen 30 jaar. Jij kan daar blij mee zijn, maar als land dat zich zohard focust op wielrennen is dat aan de povere kant. Dominantie zoals de nederlanders dat hebben in het vrouwenwielrennen kunnen wij enkel van dromen. Maak trouwens eens een lijstje van alles na het Eddy Merckx tijdperk, het resultaat is echt om van te huilen. Ik heb het hier over het wk/os, niet over de koers waar men voor ploegen rijdt en niet voor landen.

Voetbal is nog erger, we staan op allerlei fictieve lijstjes bovenaan, maar hebben nog nooit een groot tornooi gewonnen. Voor mij tellen de prijzen, niet die waardeloze rankings.
Onze beste prijs is brons op een WK. Daar kan je niet blij mee zijn, zeker wanneer je dat vergelijkt met hockey. Een sport die minder geld en aandacht krijgt, maar waar we wel al enkele jaren aan een stuk alles winnen wat er te winnen valt. Kunnen we met voetbal enkel van dromen.
Ook hier over landenvoetbal/os, niet over clubvoetbal.

Blijkbaar slagen we er in beide sporten in onze atleten te laten uitblinken wanneer ze voor ploegen spelen, maar ze volledig imploderen of afwezig zijn wanneer ze voor België moeten strijden.
 
De Nederlandse vrouwen hebben de laatste 20 jaar meer medailles gewonnen in het wielrennen dan de Belgische mannen. Wij hebben van aert, van avermaet en Axel Merckx in de afgelopen 30 jaar. Jij kan daar blij mee zijn, maar als land dat zich zohard focust op wielrennen is dat aan de povere kant. Dominantie zoals de nederlanders dat hebben in het vrouwenwielrennen kunnen wij enkel van dromen. Maak trouwens eens een lijstje van alles na het Eddy Merckx tijdperk, het resultaat is echt om van te huilen. Ik heb het hier over het wk/os, niet over de koers waar men voor ploegen rijdt en niet voor landen.

Voetbal is nog erger, we staan op allerlei fictieve lijstjes bovenaan, maar hebben nog nooit een groot tornooi gewonnen. Voor mij tellen de prijzen, niet die waardeloze rankings.
Onze beste prijs is brons op een WK. Daar kan je niet blij mee zijn, zeker wanneer je dat vergelijkt met hockey. Een sport die minder geld en aandacht krijgt, maar waar we wel al enkele jaren aan een stuk alles winnen wat er te winnen valt. Kunnen we met voetbal enkel van dromen.
Ook hier over landenvoetbal/os, niet over clubvoetbal.

Blijkbaar slagen we er in beide sporten in onze atleten te laten uitblinken wanneer ze voor ploegen spelen, maar ze volledig imploderen of afwezig zijn wanneer ze voor België moeten strijden.

Het concurrentieniveau in het wielrennen is x10 vergeleken met het hockey en doe voor het voetbal gerust nog eens x10.
Zoals Nederland al jaren het vrouwenwielrennen domineert, dat is onmogelijk in het mannenwielrennen. In de jaren '70 was dat nog mogelijk ja. Sinds het tijdperk Merckx haalde België overigens 7 wereldtitels op de wegrit over 45 jaar. Enkel Italië doet beter. Om van te huilen?
 
Ik vind wel dat Sporza zowel bij Derwael als bij Lecluyse in de fout gingen door hun interview met hun vriend te doen. Ik heb eigenlijk nog nooit geweten dat ze belden met zowel de winnaar als zijn vriendin...

Bij wielrennen doen ze dat toch ook vaak?
Voetballers idem met hun "WAGS"
 
Ik vind wel dat Sporza zowel bij Derwael als bij Lecluyse in de fout gingen door hun interview met hun vriend te doen. Ik heb eigenlijk nog nooit geweten dat ze belden met zowel de winnaar als zijn vriendin...

Bij Wout van Aert was er toch een reportage bij die zijn vrouw en kind?
Of was dat op vtm? :unsure:
 
Ik vind wel dat Sporza zowel bij Derwael als bij Lecluyse in de fout gingen door hun interview met hun vriend te doen. Ik heb eigenlijk nog nooit geweten dat ze belden met zowel de winnaar als zijn vriendin...
Niet naar het EK gekeken? 10x vaker Katrin Kerkhofs gehoord dan Driesje zelf.
 
De Nederlandse vrouwen hebben de laatste 20 jaar meer medailles gewonnen in het wielrennen dan de Belgische mannen. Wij hebben van aert, van avermaet en Axel Merckx in de afgelopen 30 jaar. Jij kan daar blij mee zijn, maar als land dat zich zohard focust op wielrennen is dat aan de povere kant. Dominantie zoals de nederlanders dat hebben in het vrouwenwielrennen kunnen wij enkel van dromen. Maak trouwens eens een lijstje van alles na het Eddy Merckx tijdperk, het resultaat is echt om van te huilen. Ik heb het hier over het wk/os, niet over de koers waar men voor ploegen rijdt en niet voor landen.
Dus er is 1 land die beter scoort en daarom zijn we slecht? Er is GEEN ENKEL LAND sinds 1988 die beter doet dan België in het wegwielrennen, maar het is "langs de povere kant".

En het lijstje na het Eddy Merckx tijdperk op het wegrennen?
WK: Goud: 7, Zilver: 1, Brons: 2. 1 land (ook wielerland Italië) doet beter op de medailletabel (10-10-8). Spanje en Frankrijk hebben meer medailles, maar minder gouden.
OS: 1 goud, 1 zilver, 1 brons. 1 land doet beter: Duitsland (deels wegens 2 landen voor 1990)

En dat is dan "echt om van te huilen"
Kingrotra zei:
Voetbal is nog erger, we staan op allerlei fictieve lijstjes bovenaan, maar hebben nog nooit een groot tornooi gewonnen. Voor mij tellen de prijzen, niet die waardeloze rankings.
als enkel de medailles tellen, tellen enkel de top 3. Dat een land van 11 miljoen inwoners niet in de top 3 van dé mondiale sport geraakt op regelmatige basis, is de logica zelve.
Kingrotra zei:
Onze beste prijs is brons op een WK. Daar kan je niet blij mee zijn, zeker wanneer je dat vergelijkt met hockey. Een sport die minder geld en aandacht krijgt, maar waar we wel al enkele jaren aan een stuk alles winnen wat er te winnen valt. Kunnen we met voetbal enkel van dromen.
Even vergeten dat voetbal OVERAL veel geld krijgt?
 
In het voetbal of wegwielrennen een medaille halen is niet zo evident , voor de olympics moeten we meer richting het roeien en baanwielrennen kijken om medailles te halen , hoeveel kajak disciplines zijn er niet ? Heel veel Hongaren scoren daar nu op , denk niet dat die een groter budget hebben dan België
 
Bij wielrennen doen ze dat toch ook vaak?
Voetballers idem met hun "WAGS"

Bij Wout van Aert was er toch een reportage bij die zijn vrouw en kind?
Of was dat op vtm? :unsure:

Niet naar het EK gekeken? 10x vaker Katrin Kerkhofs gehoord dan Driesje zelf.
Maar toch niet "tegelijk" in het interview. Die dienen (no offence) als programmavulling, net zoals ze de familie van Courtois ook vaak interviewen.

Nu valt het mij op dat ze tegelijk de atleet en haar partner bellen, en dan vragen beginnen te stellen aan de partner. Ge hebt sowieso een beperkte tijd met de atleet, geef die dan een deftig interview ipv hen te bellen en dan aan iemand anders vragen te stellen...

Dat zou imo hetzelfde zijn als Van Aert die WK wordt in het veldrijden, ze hem naar de studio roepen, en dan bellen met Sarah De Bie ipv hem te interviewen.
 
Een gouden medaille in het wielrennen is leuk en de winnaar zal er zeker blij mee zijn maar verder zegt dat eigelijk weinig.
Een renner staat niet bekend om zijn gouden medaille (zelfs Greg niet :D) maar omdat hij Roubaix of de RvV gewonnen heeft, zelfs het WK wordt hoger ingeschat.

Maar toch niet "tegelijk" in het interview. Die dienen (no offence) als programmavulling, net zoals ze de familie van Courtois ook vaak interviewen.

Nu valt het mij op dat ze tegelijk de atleet en haar partner bellen, en dan vragen beginnen te stellen aan de partner. Ge hebt sowieso een beperkte tijd met de atleet, geef die dan een deftig interview ipv hen te bellen en dan aan iemand anders vragen te stellen...

Dat zou imo hetzelfde zijn als Van Aert die WK wordt in het veldrijden, ze hem naar de studio roepen, en dan bellen met Sarah De Bie ipv hem te interviewen.

Mocht azijnpissen een Olympische discipline zijn had je Goud! Waar gij u druk maakt mannekes toch
 
Een gouden medaille in het wielrennen is leuk en de winnaar zal er zeker blij mee zijn maar verder zegt dat eigelijk weinig.
Een renner staat niet bekend om zijn gouden medaille (zelfs Greg niet :D) maar omdat hij Roubaix of de RvV gewonnen heeft, zelfs het WK wordt hoger ingeschat.



Mocht azijnpissen een Olympische discipline zijn had je Goud! Waar gij u druk maakt mannekes toch
Ik zou toch liever 4 jaar met een gouden helm en fiets rond rijden en Olympisch kampioen zijn dan Roubaix te winnen.
 
Ik zou toch liever 4 jaar met een gouden helm en fiets rond rijden en Olympisch kampioen zijn dan Roubaix te winnen.
Idd. GVA heeft dat de voorbije jaren al vaker gezegd dat hij vaak werd aangesproken op zijn Olympische titel. Dat hij P-R gewonnen heeft, zullen vooral de wielerfans onthouden (en zelfs dat... men onthoudt dat vooral van renners die meerdere keren RVV, P-R, ... gewonnen hebben, zoals Boonen en Museeuw).

Op internationaal vlak heeft zo'n OS titel gewoon gigantisch veel uitstraling. Enkel een TDF-overwinning gaat daar boven. Een wereldtitel kan je nog gelijkstellen.
 
Dat zou imo hetzelfde zijn als Van Aert die WK wordt in het veldrijden, ze hem naar de studio roepen, en dan bellen met Sarah De Bie ipv hem te interviewen.

Ik kijk naar geen van beiden als ze praten.

Volstrekt oninteresssant.
Voor mij mogen ze dat gebabbel in een apart programma doen want er schijnen mensen te zijn die het boeiend vinden als een voetballer of wielrenner wat open deuren intrapt.
 
Ik zou toch liever 4 jaar met een gouden helm en fiets rond rijden en Olympisch kampioen zijn dan Roubaix te winnen.

Die gouden helm heeft alleen die kleur.
Roubaix winnen levert je een4 jarig contract voor 800k p/j op. En dan snel naar Monaco verhuizen voor de goede "trainingsfaciliteiten". En je fans klappen hun handen stuk he.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan