OS 2020 | Medailles: Waarom wij weinig en Nederlanders (terug) veel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

famtam

Well-known member
Hoe is het toch mogelijk dat wij met bijna 12 m inwoners zo weinig medailles pakken op de OS.
En niet alleen dit jaar, maar structureel.
Terwijl onze noorderburen nu al op 19 medailles staan en misschien wel de 30 overgaan.

Wat doen die daar anders?
Is het toch dan de kaas? Andere mentaliteit? Betere genen? Sportopleiding?

Hoe dan ook het is om doodziek van te worden (en elke dag door je Hollandse collega's even uitgelachen te worden).
 
Moet je niet teveel over piekeren imo. Ze focussen toch echt op een paar sporten waarin ze dan ook uitblinken. 4 uit vrouwenwielrennen waar ze sterk in zijn, watersporten doen ze super zowel qua aantal atleten die meedoen als in medailles (5 met roeien, 1 met surfen en zeilen, 2 met zwemmen), een paar uit bmx maar ok dat nemen we niet te serieus. En dan nog telkens 1 op bv judo en atletiek, maar daar halen wij ook medailles op.
Ze zullen in Nederland wel beter doen qua infrastructuur en beleid ed maar België doet het al bij al niet slecht. Wij hebben gewoon zo geen sport zoals roeien of de vrouwenkoers waarin we echt met een hoop atleten wereldtop zijn denk ik.
In turnen, basketbal, atletiek, tennis, ed. is het niet veel soeps (behalve die Ethiopische die ze nu hebben lopen maar soit). In de kleine sporten zijn ze ook niet oververtegenwoordigd ofzo, integendeel.
 
Moet je niet teveel over piekeren imo. Ze focussen toch echt op een paar sporten waarin ze dan ook uitblinken. 4 uit vrouwenwielrennen waar ze sterk in zijn, watersporten doen ze super zowel qua aantal atleten die meedoen als in medailles (5 met roeien, 1 met surfen en zeilen, 2 met zwemmen), een paar uit bmx maar ok dat nemen we niet te serieus. En dan nog telkens 1 op bv judo en atletiek, maar daar halen wij ook medailles op.
Ze zullen in Nederland wel beter doen qua infrastructuur en beleid ed maar België doet het al bij al niet slecht. Wij hebben gewoon zo geen sport zoals roeien of de vrouwenkoers waarin we echt met een hoop atleten wereldtop zijn denk ik.
In turnen, basketbal, atletiek, tennis, ed. is het niet veel soeps (behalve die Ethiopische die ze nu hebben lopen maar soit). In de kleine sporten zijn ze ook niet oververtegenwoordigd ofzo, integendeel.
Nederland is toch wel meer dan "enkele" sporten, denk maar aan Inge De Bruijn, Pieter Van Den Hoogeband, Daphne Schippers, Epke Zonderland, etc. Ze zijn ook vaak vrij goed tot zeer goed in allerlei ploegsporten: handbal, hockey, (vrouwen-)voetbal, volleybal, etc. Op de winterspelen blinken ze dan nog eens uit in lange baan schaatsen en ook wat in short track.

De cultuur en diversiteit in Nederland is ook gewoon groter, daar is voetbal niet eens de populairste sport qua aantal sporters. Daar dit in ons land (bij jongens/mannen) een mastodont is waar alle andere (ploeg)sporten onder kreunen. Daar wordt minder smalend gedaan over kleinere sporten, terwijl in België wel eens lachend wordt gedaan als je een bepaalde sport doet.

Soit, ik vind niet dat we ons moeten spiegelen aan NL. Maar het kan in ons land echt wel beter qua infrastructuur en cultuur qua sport. En zeker al wat meer respect naar andere sporten naast voetbal & wielrennen. Bij een OS heeft dat altijd een logische opflakkering, maar doorheen het jaar krijg je andere sporten niet of nauwelijks te zien. Zelfs niet in het nieuws.
 
Soit, ik vind niet dat we ons moeten spiegelen aan NL. Maar het kan in ons land echt wel beter qua infrastructuur en cultuur qua sport. En zeker al wat meer respect naar andere sporten naast voetbal & wielrennen. Bij een OS heeft dat altijd een logische opflakkering, maar doorheen het jaar krijg je andere sporten niet of nauwelijks te zien. Zelfs niet in het nieuws.
Idd. Nederland doet het tout court gewoon altijd fantastisch, ook ten opzichte van vele andere landen.

Frankrijk en Duitsland hebben bv. op dit moment 'amper' 5 medailles meer dan Nederland, terwijl hun bevolkingsaantal makkelijk x3 of x4 is.
Australië en Nederland zijn typisch 2 landen die het altijd fantastisch goed doen, ondanks hun eerder 'beperkte' bevolkingsaantal.

Betere infrastructuur, betere sportcultuur en misschien gewoon ook ambitieuzer dan de gemiddelde Belg.
Maar België mag gerust hoger mikken. Een medaille of 10 zou toch altijd het streefdoel moeten zijn eigenlijk.
 
Historisch gezien heeft Nederland ook altijd meer in sport geïnvesteerd. En meer in individuele talenten dan in groepssport. Daarnaast heb je voor een groter budget ook 1 sportbond, terwijl dat je in België een kleiner budget al in twee moet delen. (Vlaanderen en Wallonië)
 
Ik vond de podcast De Jogclub met Sidney Appelboom wel een heel goeie, en volgens mij haalt hij daar veel aan van wat de reden is. Investeringen, legacy, sportbonden...
 
Ik vind het jammer dat we die sport cultuur niet hebben in België.
Met ohgod 2 uurkes LO in de week is dat toch zeer triestig.

In plaats dat de school om half 4 afloopt kunnen te gemakkelijk een extra uur sport per dag voorzien. (of iets anders als muziek of PO als hun dat meer interesseert).
Dan kan een mens ten minste op een normaler uur zijn kinderen gaan afhalen ook.
 
Het is ook niet enkel NL die het zoveel beter doet dan ons , de meeste Europese landen staan eigl boven ons, onze ambitie is te beperkt .
Portugal, Ierland, Slowakije, Polen, Zweden, Roemenië, Griekenland, Slovenië, Noorwegen, etc hebben ook maar 3 of 4 medailles. En we staan boven Bulgarije, Macedonië, Finland, de Baltische landen, Bosnië, Montenegro en de allerkleinsten.
Hongarije, Nederland en Tsjechië doen het wel echt beter dan ons. Naar Italië ed moeten we niet kijken
 
Portugal, Ierland, Slowakije, Polen, Zweden, Roemenië, Griekenland, Slovenië, Noorwegen, etc hebben ook maar 3 of 4 medailles. En we staan boven Bulgarije, Macedonië, Finland, de Baltische landen, Bosnië, Montenegro en de allerkleinsten.
Hongarije, Nederland en Tsjechië doen het wel echt beter dan ons. Naar Italië ed moeten we niet kijken
de balans is meestal iets beter bij die andere (2 of 3 goud/2zilver) , Hongarije is bv ook echt een sportland, Tsjechie blijkbaar ook , dat zijn toch landen met een kleiner budget vermoed ik , als je enkel wat kleine Europese landen achter je kan laten (en voorlopig ook Oekraine(alhoewel 1 goud en die springen zo over ons)) , dan is dat toch onvoldoende .
 
Portugal, Ierland, Slowakije, Polen, Zweden, Roemenië, Griekenland, Slovenië, Noorwegen, etc hebben ook maar 3 of 4 medailles. En we staan boven Bulgarije, Macedonië, Finland, de Baltische landen, Bosnië, Montenegro en de allerkleinsten.
Hongarije, Nederland en Tsjechië doen het wel echt beter dan ons. Naar Italië ed moeten we niet kijken
Je mag wel niet vergeten dat er heel wat Europese landen zijn die ook heel goed scoren op de Olympische Winterspelen. Noorwegen, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Finland, ... Dit is natuurlijk meer geografisch bepaald maar het is niet abnormaal dat zij zich daar meer op toeleggen. Als je ziet dat Noorwegen de absolute winterkampioen is qua medailles en dat maar een land is half zo groot qua inwoners als ons..
 
De mentaliteit zit hier toch denk ik ook wel anders. We hebben een zesjescultuur. Geslaagd is al goed genoeg ipv uitblinken. Ambitie is hier een vies woord. Bescheidenheid is hier het belangrijkste dat telt. Concurrentie is veel meer ingeburgerd in landen als Nederland of de Angelsaksische landen. Misschien goed op sommige vlakken dat niet alles in de maatschappij onderhevig is aan concurrentie/ambitie maar niet op vlak van topsport. Zonder een goeie mentaliteit en sterke competitie haal je nooit de absolute top op wereldniveau.

Daarnaast natuurlijk de financiering die in NL een stuk hoger ligt + een echt topsportbeleid.

In onze scholen mag er inderdaad ook wel best meer aandacht gaan naar sport. Wij hadden vroeger 2 uurkes LO per week en dat was het. En die LO lessen waren vaak compleet belachelijk. Bijna bij elke sport of het nu handbal of basketbal of volleybal was, altijd steeds domme oefeningen doen en luisteren naar de leerkracht ipv matchkes kunnen doen. In heel men middelbaar nooit één wedstrijd volleybal of basketbal gedaan. Als ge nooit es wat matchkes kunt spelen, gaat ge nooit weten of ge goed zijt natuurlijk... Tjah...
 
Laatst bewerkt:
De mentaliteit zit hier toch denk ik ook wel anders. We hebben een zesjescultuur. Geslaagd is al goed genoeg ipv uitblinken. Ambitie is hier een vies woord.
Het is ook een groot verschil in lichaamscultuur? Bij ons ligt de nadruk op studeren en school, bij de Hollanders speelt lichaamscultuur prominente rol.

Als je daar niet minstens 1m85 en gespierd bent ga je niet makkelijk een meisje vangen bv
 
De investeringen in sport en enkele individuen om een medaille te halen op de OS moet je ergens anders wel weg halen natuurlijk én ervoor kiezen dat niet ergens anders te investeren.

Ik lig er persoonlijk weinig van wakker dat België weinig medaillers pakt.
Ik ga er niet gelukkiger van worden als met de komende jaren miljoenen wordt geïnvesteerd in het scouten en begeleiden van toptalent en er dan in 2028 meer medailles worden gepakt.

Ik weet niet goed hoe het zit qua sportinfractructuur voor de jeugd, maar ik heb wel de indruk dat ze vlot hun weg vinden naar een sportclub. Daarop focussen, of voortdoen zoals nu gebeurt, lijkt mij belangrijker. Vanzelf komt dan ook wel talent boven drijven. Ik vind echter niet dat de maatschappij moet opdraaien voor de bekostiging van hun begeleiding, of toch niet buitensporig.
 
Als men in Belgie al eens zou beginnen met het profvoetbal normaal te belasten zoals alle andere sporters, en dat extra belastinggeld herinvesteerd in andere sporten, zou dat al een gigantische sprong voorwaards zijn. We spreken dan over een hondertal extra miljoen euro op jaarbasis.
Over 10 jaar zouden onze zwemmers in gouden zwembaden oefenen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan