OS 2020 | Medailles: Waarom wij weinig en Nederlanders (terug) veel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als men in Belgie al eens zou beginnen met het profvoetbal normaal te belasten zoals alle andere sporters, en dat extra belastinggeld herinvesteerd in andere sporten, zou dat al een gigantische sprong voorwaards zijn. We spreken dan over een hondertal extra miljoen euro op jaarbasis.
Over 10 jaar zouden onze zwemmers in gouden zwembaden oefenen.
Euhm bij mijn weten is dat belastingsvoordeel voor alle sporters hoor
 
Vandaar dat alle topwielreners in Monaco "wonen"?
Omdat het voordeel daar nog veel groter is.
Denk 2000 euro betalen en dat is het qua 'belasting'. Daarnaast is het daar om te trainen ook gewoon goed

Trouwens er wonen/woonden ook heel wat Nederlandse wielrenners vlak over de grens he (VDP zijn pa bv ;))
 
We hebben per OS weinig medailles, maar zo dragen we onze medaillisten op een hoger voetstuk.
In China; VS; UK; Nederland ben je een van de zovelen, als je een medaille wint.
Wij Belgen - ondanks ons timide karakter - appreciëren die atleten met medailles wel, denk ik.
Een ex-collega, kwam Van Snick eens tegen, een paar jaar na haar bronzen medaillewinst.
Hij was haar heel dankbaar voor die derde plek. Ze voelde zich wat ongemakkelijk, maar liet toch een foto nemen :biglaugh:.
Ik zou zelf niet weten wat ik ga doen als ik er eentje tegenkom. Ze met rust laten lijkt me logisch, maar ik zou een medaillewinnaar graag eens bedanken voor de inzet en ons land op kaart te zetten.
 
Voor als je eens 15 minuten hebt.

Vlaanderen is eigenlijk gewoon gemiddeld in de belangrijke criteria qua topsport. We zijn goed in het herkennen van talent en de ontwikkeling ervan, maar een kneusje qua financiering en da's wel essentieel natuurlijk.

 
Heeft dit niet meer te maken met de sporten waar wij Belgen in proberen uitblinken tegenover de Nederlanders die uitblinken in enkele nichesporten en daar dan echt meerdere medailles halen?
 
We hebben per OS weinig medailles, maar zo dragen we onze medaillisten op een hoger voetstuk.
In China; VS; UK; Nederland ben je een van de zovelen, als je een medaille wint.
Wij Belgen - ondanks ons timide karakter - appreciëren die atleten met medailles wel, denk ik.
Een ex-collega, kwam Van Snick eens tegen, een paar jaar na haar bronzen medaillewinst.
Hij was haar heel dankbaar voor die derde plek. Ze voelde zich wat ongemakkelijk, maar liet toch een foto nemen :biglaugh:.
Ik zou zelf niet weten wat ik ga doen als ik er eentje tegenkom. Ze met rust laten lijkt me logisch, maar ik zou een medaillewinnaar graag eens bedanken voor de inzet en ons land op kaart te zetten.
op zich wel logisch als je weinig medailles haalt dat je de medaillisten meer eert , toch moet de ambitie nog omhoog vind ik
 
Heeft dit niet meer te maken met de sporten waar wij Belgen in proberen uitblinken tegenover de Nederlanders die uitblinken in enkele nichesporten en daar dan echt meerdere medailles halen?

Die atletieknummers zijn toch niet echt "niche" sporten?
 
Heeft dit niet meer te maken met de sporten waar wij Belgen in proberen uitblinken tegenover de Nederlanders die uitblinken in enkele nichesporten en daar dan echt meerdere medailles halen?

Focus op baanwielrennen, roeien en zeilen levert inderdaad veel medailles op. Maar ook in de grote sporten doen ze het goed toch. Zwemmen al jaren. Turnen ook (Zonderland, Wevers). En anno 2020 ook in de atletiek (6-7 medailles straks in totaal?).

Professionalisering in het turnen en hockey heeft bij ons ook heel wat opgeleverd, dus het is wel duidelijk wat er nodig is. Maar je moet het er voor over hebben.
 
Maar ook in de grote sporten doen ze het goed toch. Turnen ook (Zonderland, Wevers).

In Nederland hebben ze het topturnen voorlopig kapot gemaakt door na klachten van B-turnsters, alle "harde" coaches van misbruik te beschuldigen en eruit te gooien.

Zo werd de vader (en trainer) van Lieke en Sanne Wevers bv weggezet als misbruiker en grensoverschrijder en presteren zijn dochters, die beiden witheet zijn, geen kat meer.

Bij ons was er ook discussie over de harde trainingsmethodes maar mochten Marjorie Heuls en Kiefer gelukkig wél aanblijven.
Als ze die hadden weggestuurd een jaar terug was het voor Nina ook klaar geweest en had ze nooit een medaille kunnen pakken.

 
nog een gouden plak erbij in het vrouwen keirin , zot hoeveel medailles er te rapen vallen bij dat baanwielrennen en roeien/kajak/kano , daar moeten wij toch ook meer uit halen .
 
Mja baanwielrennen zou nochtans logisch zijn om in te investeren gezien de traditie en de basis die we daar in hebben, maar dat gebeurt al jaren onvoldoende.
 
Momenteel zijn we toch nog wel op schema. Thiam die hoogstwaarschijnlijk een medaille haalt, hockey die sowieso al eentje mee neemt naar huis, dat zijn er al 5. Meer dan het gemiddelde van de afgelopen 10 spelen. Misschien dat Vidts ook nog eentje pakt
 
Zalig, dat wist ik niet: in 1948 heeft medaille zilver gehaald op 4 man bobslee, 1924 brons op de 5 man bobslee :biglaugh:
 
Een collega van mij vertelde me eens dat Belgen naar "de voetbalclub" of "de wielerclub" gaan en Nederlanders naar "de sportclub".
Waardoor Nederlanders met meer sporten in aanraking komen en talenten sneller boven komen drijven.

Geen idee of dat in de praktijk er echt zo aan toe gaat, maar het klinkt wel plausibel.
 
Er is nochtans een "sport" waarin België absolute wereldtop is, sterker nog, geen enkel land komt zelfs maar in de buurt, krijgen zeer weinig subsidies, genereren zelf gigantische opbrengsten. Vroeger telde deze "sport" veel leden en behoorde het tot de Belgische cultuur, vandaag de dag spreken we van een uitstervend ras.

Ik ben eigenlijk wel fan van de olympische spelen, de passie en toewijding die de atleten uitstralen, de diversiteit aan disciplines - eigenlijk is het een schande dat voetbal zoveel (media) aandacht krijgt - ik ben ervan overtuigd dat de media een grote rol spelen in de ontwikkeling van sport in het algemeen.
 
Er is nochtans een "sport" waarin België absolute wereldtop is, sterker nog, geen enkel land komt zelfs maar in de buurt, krijgen zeer weinig subsidies, genereren zelf gigantische opbrengsten. Vroeger telde deze "sport" veel leden en behoorde het tot de Belgische cultuur, vandaag de dag spreken we van een uitstervend ras.

Ik ben eigenlijk wel fan van de olympische spelen, de passie en toewijding die de atleten uitstralen, de diversiteit aan disciplines - eigenlijk is het een schande dat voetbal zoveel (media) aandacht krijgt - ik ben ervan overtuigd dat de media een grote rol spelen in de ontwikkeling van sport in het algemeen.
Over wat heb je het dan? Duivensport? :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan