OS 2020 | Medailles: Waarom wij weinig en Nederlanders (terug) veel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
eigenlijk is het een schande dat voetbal zoveel (media) aandacht krijgt -
Geen probleem mee.

Maar waarom moeten wij jarenlang naar domme Amerikaanse brol kijken op die andere netten?

Doe daar dan allerlei andere sporten op!
We hebben zelf echt prachtige competities in volleybal, basketbal en hockey bijvoorbeeld.
 

Topvoetballers als De Bruyne spelen natuurlijk al lang niet meer in België.
Maar voor héél Europa gewoon:
  • salaris cap voor voetbalploegen
  • normale belastingen voor deze topsporters en voetbalclubs
  • doorrekenen van kosten voor politiebeveiliging bij risicomatchen, dit is nog maar eens een verdoken extra subsidie voor het voetbal dat bij deftigere sporten zoals basketbal niet nodig is wegens afwezigheid van hoooligans.
  • financiële fair-play afdwingen - dus geen oliesjeiks of andere corrupte miljardairs die voetbalclubs komen opkopen als "investering" - of anders uitsluiten uit alle competities
  • fans een verplicht aandeel geven in de besluitvorming bij clubs naar het voorbeeld van Duitsland
Zal dat er ooit komen? Waarschijnlijk niet, politiek en voetbal zijn in Europa sterk met elkaar verweven, beiden met de nodige corruptie.

Zoals het newsmonkey artikel stelt, in het hyperkapitalistische Amerika is de topsport ironisch genoeg wel eerlijker. Ook met toplonen, maar tenminste niet met competitievervalsing zoals in het Europese voetbal.

EDIT: relevantie voor deze thread is uiteraard dat een deftig topsportbeleid geld kost, waar je het moet gaan halen zonder nog maar eens nieuwe belastingen in te voeren lijkt me bij deze duidelijk: haal het geld daar waar je het duidelijk verkwist, geen enkele topvoetballer zal er een boterham met choco minder voor moeten eten.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat deze kleine quote van het BOIC wel voldoende zegt:
21 plaatsen in de top 8. Dat is wat het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité (BOIC) vooraf als doel stelde.
Als je voor de OS je doelen in top-8 plaatsen uitspreekt en niet in medailles, dan weet je dat er aan de basis al iets fout zit. Het begint allemaal met een gebrek aan ambitie...
Zonder het te checken durf ik met vrij hoge zekerheid zeggen dat het Nederlands Olympisch comité wel een doel in medailles zal durven uitspreken hebben
 
Dat is ook maar realisme hé. Zeggen hoeveel gouden medailles je nu gaat pakken gaat weinig effect hebben op de prestaties.
Dan kan je beter een target zetten voor de spelen binnen 7 jaar. Want medaille kandidaten moeten eerst bij de jeugd gekweekt worden.
 
Dat is ook maar realisme hé. Zeggen hoeveel gouden medailles je nu gaat pakken gaat weinig effect hebben op de prestaties.
Dan kan je beter een target zetten voor de spelen binnen 7 jaar. Want medaille kandidaten moeten eerst bij de jeugd gekweekt worden.
Het om het principe he, u doel mag gerust vrij modest zijn aan het begin van een traject, maar durf toch eens in medailles spreken... 1 gouden medaille is toch veel meer waard dan die 21 "top8" plaatsen als daar geen goud bij zit... Wie spreekt volgend jaar nog over een top8 op de Spelen...?
 
De mentaliteit zit hier toch denk ik ook wel anders. We hebben een zesjescultuur. Geslaagd is al goed genoeg ipv uitblinken. Ambitie is hier een vies woord. Bescheidenheid is hier het belangrijkste dat telt. Concurrentie is veel meer ingeburgerd in landen als Nederland of de Angelsaksische landen. Misschien goed op sommige vlakken dat niet alles in de maatschappij onderhevig is aan concurrentie/ambitie maar niet op vlak van topsport. Zonder een goeie mentaliteit en sterke competitie haal je nooit de absolute top op wereldniveau.

Daarnaast natuurlijk de financiering die in NL een stuk hoger ligt + een echt topsportbeleid.

In onze scholen mag er inderdaad ook wel best meer aandacht gaan naar sport. Wij hadden vroeger 2 uurkes LO per week en dat was het. En die LO lessen waren vaak compleet belachelijk. Bijna bij elke sport of het nu handbal of basketbal of volleybal was, altijd steeds domme oefeningen doen en luisteren naar de leerkracht ipv matchkes kunnen doen. In heel men middelbaar nooit één wedstrijd volleybal of basketbal gedaan. Als ge nooit es wat matchkes kunt spelen, gaat ge nooit weten of ge goed zijt natuurlijk... Tjah...
Waar mensen zich tegenwoordig druk om maken. Alsof de gewone burger wakker ligt van het feit dat een ander land meer medailles haalt dan België. Wel schandalig dat een wielerland als België zo slecht is in het baanwielrennen... .
 
Geen probleem mee.

Maar waarom moeten wij jarenlang naar domme Amerikaanse brol kijken op die andere netten?

Doe daar dan allerlei andere sporten op!
We hebben zelf echt prachtige competities in volleybal, basketbal en hockey bijvoorbeeld.
Ondertussen zenden wij wel FC De Kampioenen en De Kotmadam uit, in primetime, op de 2 grootste Vlaamse zenders. Tijdens de Olympische spelen...
 
Ondertussen zenden wij wel FC De Kampioenen en De Kotmadam uit, in primetime, op de 2 grootste Vlaamse zenders. Tijdens de Olympische spelen...
nuja op die uren is er ook wel geen live sport meer van de olympische spelen , en ervoor is er al Studio Tokyo en erna Karl met zn show . Even een pauze kan dan wel . Vraag me wel af hoe lang ze de kampioenen nog gaan draaien :p is er nu echt niks beters
 
nuja op die uren is er ook wel geen live sport meer van de olympische spelen , en ervoor is er al Studio Tokyo en erna Karl met zn show . Even een pauze kan dan wel . Vraag me wel af hoe lang ze de kampioenen nog gaan draaien :p is er nu echt niks beters
Maar, ik (en ik vermoed de meeste mensen met kleine kinderen), vinden de show met Karl al te laat. En Studio Tokyo mag wel een pak uitgebreider, ook over sporten waar we niet aan deelnemen. Nu is dat hoogstens eens een vermelding als het iets spectaculair was...

Geef gewoon heel de catalogus van de Kampioenen aan Telenet he, dat ze het gratis op hun online platform gooien. Dan kan iedereen die dat écht nog eens wil zien, dat zo vaak doen als ze willen.
 
Maar, ik (en ik vermoed de meeste mensen met kleine kinderen), vinden de show met Karl al te laat. En Studio Tokyo mag wel een pak uitgebreider, ook over sporten waar we niet aan deelnemen. Nu is dat hoogstens eens een vermelding als het iets spectaculair was...

Geef gewoon heel de catalogus van de Kampioenen aan Telenet he, dat ze het gratis op hun online platform gooien. Dan kan iedereen die dat écht nog eens wil zien, dat zo vaak doen als ze willen.
Akkoord dat uiteindelijk het sportgedeelte te kort /beperkt is . Sporten waar geen Belgen aan meedoen doen het met een samenvatting van max een minuut . Eigl zou men op Canvas continu de olympics moeten tonen in plaats van die livestreams nu. En dan op 1 de belangrijkste samenvattingen
 
Maar, ik (en ik vermoed de meeste mensen met kleine kinderen), vinden de show met Karl al te laat. En Studio Tokyo mag wel een pak uitgebreider, ook over sporten waar we niet aan deelnemen. Nu is dat hoogstens eens een vermelding als het iets spectaculair was...

Geef gewoon heel de catalogus van de Kampioenen aan Telenet he, dat ze het gratis op hun online platform gooien. Dan kan iedereen die dat écht nog eens wil zien, dat zo vaak doen als ze willen.

Plus bij die Simone Biles heeft men meer aandacht gegeven aan opgaves en een bronzen medaille dan degenen die zilver en goud wonnen, want ja, "drama"...
 
Plus bij die Simone Biles heeft men meer aandacht gegeven aan opgaves en een bronzen medaille dan degenen die zilver en goud wonnen, want ja, "drama"...

Dat was idd een voorbeeld van compleet disrespect naar het goud en zilver en gaf ook de extreme focus van Vlaanderen op de VS weer. Het lijkt soms wel of die mannen op canvas alles door Amerikaanse ogen moeten bekijken.
 
Dat was idd een voorbeeld van compleet disrespect naar het goud en zilver en gaf ook de extreme focus van Vlaanderen op de VS weer. Het lijkt soms wel of die mannen op canvas alles door Amerikaanse ogen moeten bekijken.
Ik denk nu wel dat moest de gedoodverfde favoriet en algemene sensatie in die sport uit een ander land komen, om dan net hetzelfde te doen op de OS, dit even hard werd gecovered.
 
Ik denk nu wel dat moest de gedoodverfde favoriet en algemene sensatie in die sport uit een ander land komen, om dan net hetzelfde te doen op de OS, dit even hard werd gecovered.

Ik denk niet dat het toeval is dat we nooit horen van dit soort spannende verhalen over de vele Chinese , Russische of Japanse toppers.
Onze verslaggevers spreken de taal ook niet, dus hoe zouden ze het moeten weten?
 
Toch een niet alledaagse dag in onze Belgische medaillespiegel.

Sinds de jaren 50 al geleden dat we 2 gouden medailles op 1 dag kregen, en toen was het vooral fietsen. Voor de oorlog vooral boogschieten. Nu op 2 totaal verschillende disciplines.

Ook al van voor de oorlog geleden dat we 3 gouden medailles hadden. Dus best toch wel succesvolle spelen 'aar de normen van ons land
 
Er zijn verschillende redenen waarom topsport bij ons minder scoort. Niet alle redenen zijn ook redenen om jaloers te zijn.

- Focus op ondersteuning topsporters, minder op algemene sportbeleving: zo moest Nederland van 2000 tot 2008 naar België gaan voor indooratletiek, er is géén piste in Nederland. Nu nog altijd is er geen vaste piste. In België zijn er 2 (Gent & Louvain-La-Neuve). Ik heb het idee dat dit, relatief gezien de bevolkingsaantallen, ook voor de meeste andere sporten telt (Nederland heeft de Ahoy, wij sportpaleis, voor de rest hebben wij relatief grotere indoorhallen met de basketbalterreinen, wielerpistes en lottoarena's.
- "geluk" met een aantal sporten die voor hen beter scoren olympische spelen-gewijs, wij gaan minder voor "minder bekende sporten" (check maar onze medailles en vierde plaatsen: atletiek, turnen, hockey, judo, wielrennen, basket, ....
- betere sportbonden: typerend daarvoor vond ik het atletiek: het BK indoor was alvast vroeger een wedstrijd met nauwelijks reclame. Als je de week ervoor of erna naar Gent ging tijdens het Nederlands kampioenschap, was dáár (in belgië dus) massaal veel reclameborden en vanalles georganiseerd waardoor de beleving (en opbrengst) véél beter is. Het BK meerkampen zal ik nooit vergeten: Tia Hellebaut had daar de vierde prestatie in de wereld OOIT, voor 50 toeschouwers die nog gratis binnenmochten denk ik. Er was toen zelfs geen persbericht erover.
 
Er was duivensport op de Olympische spelen van Parijs in 1900.

"Competitors in these events had to kill as many live pigeons as possible. Birds were released one at a time from 'traps' in front of the shooters; winners were determined by whoever shot the most birds out of the sky. A shooter was eliminated once they missed two birds. Nearly 300 birds were killed. A prize purse of up to 20,000 Francs was awarded to the winners".

Gouden medaille voor België trouwens. Léon de Lunden met 21 duiven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan