OS 2020 | Medailles: Waarom wij weinig en Nederlanders (terug) veel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Amai, veel paniek precies hier over dat ik "nieuwe Belg" gebruikte. šŸ„±:ROFLMAO:
Met "nieuwe Belg" bedoelde ik gewoon elke Belg die niet spierwit ziet en geen klassieke achternaam Ć  la Van Aert, Janssens, Peeters, *vul in* heeft.
Net zoals ik ook een nieuwe Belg (of noem het Belg met buitenlandse roots) ben, ondanks da'k hier ook geboren ben.
van is Belg, Van is Holland :p
 
Amai, veel paniek precies hier over dat ik "nieuwe Belg" gebruikte. šŸ„±:ROFLMAO:
Met "nieuwe Belg" bedoelde ik gewoon elke Belg die niet spierwit ziet en geen klassieke achternaam Ć  la Van Aert, Janssens, Peeters, *vul in* heeft.
Net zoals ik ook een nieuwe Belg (of noem het Belg met buitenlandse roots) ben, ondanks da'k hier ook geboren ben.
Maar van Aert is half Nederlander, net zoals Thiam half Senegalees is. Letterlijk dezelfde situatie...
 
Nee die zijn verhuisd naar Lille volgens Wikipedia in de jaren 60 :p
Welja, dat bedoelde ik he :p gezien zijn grootouders dus zeker Nederlanders waren, en ik gok dat zijn vader dan ook in Nederland geboren is, en dus Nederlander is.
Anyway, zo'n voorbeeld toont gewoon aan dat het racisme rond huidskleur nog steeds bestaat, aangezien Thiam echt in hetzelfde verhaal zit.
 
Welja, dat bedoelde ik he :p gezien zijn grootouders dus zeker Nederlanders waren, en ik gok dat zijn vader dan ook in Nederland geboren is, en dus Nederlander is.
Anyway, zo'n voorbeeld toont gewoon aan dat het racisme rond huidskleur nog steeds bestaat, aangezien Thiam echt in hetzelfde verhaal zit.

Blijkbaar in Belgiƫ geboren :p
 
Amai, veel paniek precies hier over dat ik "nieuwe Belg" gebruikte. šŸ„±:ROFLMAO:
Met "nieuwe Belg" bedoelde ik gewoon elke Belg die niet spierwit ziet en geen klassieke achternaam Ć  la Van Aert, Janssens, Peeters, *vul in* heeft.
Net zoals ik ook een nieuwe Belg (of noem het Belg met buitenlandse roots) ben, ondanks da'k hier ook geboren ben.
Tjah, Nieuwe Belg is een heel breed begrip blijkbaar. ??

Thiam en Abdi zijn behalve de huidskleur niet vergelijkbaar volgens mij.
 
Kdenk dat we voor Parijs moeten streven naar 10 medailles en wat meer 4de plaatsen richting het podium moeten krijgen . Hopelijk met publiek dan ,zou wel eens durven gaan dan .

Er zijn wel meer landen die NET niet scoorden op de OS. De pechlanden op een rij:

Snap-2021-08-08-at-12-25-34.png
 
Uhmm, waarom wij weinig en oa. Nederland, Nieuw Zeeland, Hongarije, Zweden, Noorwegen, Tsjechiƫ en Denemarken (veel) meer?
Omdat profsport hier amper ondersteund wordt. Het aantal topsporters (die geen mannelijke voetballers of basketballers zijn) dat hier kan overleven met alleen de sport kan je bijna letterlijk op Ć©Ć©n hand tellen. En er is hier ook relatief weinig infrastructuur en knowhow.

En zonder de "nieuwe" Belgen Ć  la Nafi Thiam, Bashir Abdi & co was het helemaal huilen met de pet op.

Ik denk dat de verdeling van Belgiƫ in twee taalgebieden veel sponsering misloopt. Enkel voetbal gaat de taalgrens over. Wielrennen is al op het randje want ik ken geen enkel Waalse actieve coureur buiten Gilbert.
 
Op tweakers een artikel gezien, gemiddeld 3 Mio euro per NL medaille. Ze hadden boven de 100mio voor alles.

Ik vraag me af (momenteel te lui) 9f we op eenzelfde gemiddde zitten in je, if yes dan halen we naargelang we er geld in steken idd.
 
Nina Derwael krijgt 50000 euro voor haar gouden medaille. Eigenlijk is dat lachwekkend voor iemand die jarenlang behoort tot de wereldtop.

Dankzij haar gouden medaille is Nina Derwael meteen ook 50.000 euro rijker. Het Internationaal Olympisch ComitƩ geeft zelf geen prijzengeld, dat moet dus van de nationale federaties komen. De Belgische premies, betaald door de Nationale Loterij, zijn dezelfde als vijf jaar geleden in Rio de Janeiro. Naast goud levert zilver trouwens 30.000 euro en brons 20.000 euro op. Wie net naast een medaille grijpt, krijgt nog 10.000 euro als troostprijs. Voor de vijfde tot de achtste plaats ligt nog 5.000 euro klaar. Voor de ploegsporten bedragen de premies per atleet 12.500 euro (goud), 7.500 euro (zilver) en 5.000 euro (brons).
 
Nina Derwael krijgt 50000 euro voor haar gouden medaille. Eigenlijk is dat lachwekkend voor iemand die jarenlang behoort tot de wereldtop.
Desalnietttemin zit Belgie in de top voor wat betreft bonus voor een gouden medaille.

In Nederland bv krijgen ze 30k voor goud en moeten ze nog 42% belasting afdragen.
 
Dan klopt dat artikel op Tweakers toch niet. Maar ik vind wel dat het niet in verhouding staat met wat bijvoorbeeld voetballers verdienen. Maar dat is een andere discussie. Derwael zal ook wel geld verdienen aan sponsoring/reclame (zoals o.a. Thiam ook).
 
Dan klopt dat artikel op Tweakers toch niet. Maar ik vind wel dat het niet in verhouding staat met wat bijvoorbeeld voetballers verdienen. Maar dat is een andere discussie. Derwael zal ook wel geld verdienen aan sponsoring/reclame (zoals o.a. Thiam ook).

We zitten hier nu net op de kern van het probleem in Belgie (in Vlaanderen in het bijzonder). Waar in veel buitenlanden veel jongeren aan sporten doen die weinig geld opbrengen (vaak kost het alleen maar geld), zijn wij gefocust op sporten waar wat in te verdienen valt. Anders gaan we liever werken.

Je wordt bij ons voor compleet gek versleten qls je je toelegt op een relatief obscure sport terwijl je leeftijdsgenoten (twintigers) druk bezig zijn met hun eerste huis al af te betalen.
 
Nederland heeft het toch enorm goed gedaan, als je ziet dat ze landen zoals Frankrijk, Italiƫ, Duitsland, Canada, Braziliƫ, Spanje, ... achter zich laten. Stuk voor stuk landen met veel meer inwoners dan Nederland.

Belgiƫ heeft het beter gedaan dan de Verenigde Staten: 3 gouden medailles op 11 miljoen inwoners vs 39 gouden medailles op 332 miljoen inwoners. (of 7 vs 113 medailles)

edit: het is misschien wat een scheve vergelijking aangezien je voor sommige sporten maar met 1 team per land kan aan bod komen, en bijvoorbeeld bij het wielrennen rijden er ook niet 30x meer Amerikanen mee.
 
Laatst bewerkt:
Nederland heeft het toch enorm goed gedaan, als je ziet dat ze landen zoals Frankrijk, Italiƫ, Duitsland, Canada, Braziliƫ, Spanje, ... achter zich laten. Stuk voor stuk landen met veel meer inwoners dan Nederland.

Belgiƫ heeft het beter gedaan dan de Verenigde Staten: 3 gouden medailles op 11 miljoen inwoners vs 39 gouden medailles op 332 miljoen inwoners. (of 7 vs 113 medailles)

edit: het is misschien wat een scheve vergelijking aangezien je voor sommige sporten maar met 1 team per land kan aan bod komen, en bijvoorbeeld bij het wielrennen rijden er ook niet 30x meer Amerikanen mee.
Blijft altijd wat kort door de bocht natuurlijk aangezien je als groot land ook maar evenveel atleten per sport mag uitvaardigen als kleiner land
Je kan moeilijk 3 medailles winnen als je maar 1 atleet mag afvaardigen

(uw edit was me voor :D)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan