Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Even verder in perspectief zetten: de kans is klein dat deze tanks zullen opereren als echte tanks. Net als bijvoorbeeld de Leopard 1A5 aan Oekraïnse kant zullen deze niet de typische tankrol vervullen (dus die gaan echt niet de Leopards en Abrahams bewust gaan opzoeken), omwille van de beperkte bepantsering en vuurkracht, maar bijvoorbeeld als ondersteuning bij een infanterie aanval.

Als ze deze T-54s echt gaan inzetten in hun oude tankrol zijn ze echt zot.

On both March 19 and 21, the analysts at the Oryx blog identified at least one destroyed T-62, T-72, T-80 and T-90. The T-62 is the oldest Russian tank type in the Ukraine war. The T-90 is the newest.

The T-62 is a Soviet medium tank that was first introduced in 1961.[8] As a further development of the T-55 series, the T-62 retained many similar design elements of its predecessor including low profile and thick turret armour.

Ze zetten al de tanks in van 1961 ;)
Waarom zouden we moeten van uit gaan dat ze de nog oudere tanks niet gaan inzetten als tanks? :D

Desperate times voor Russische tanks

Gisteren een beetje minder Russische soldaten verloren, maar des te meer zwaar materiaal en artillerie:

##### Change since the previous day,day range averages and total all time

|Category|Change|7d|14d|30d|Total|
|:---|:---:|:---:|:---:|:---:|:---:|
|Personnel|+660|798.6|859.3|790.3|168150|
|Tanks|+13|9.4|9.2|8.1|3570|
|APVs|+11|12.6|11.6|11.2|6898|
|Artillery|+19|9.9|10.2|9.0|2608|
|MLRS|+2|1.1|1.6|1.3|511|
|Anti-aircraft Systems|+1|1.1|1.4|1.0|273|
|Aircraft|-|-|0.1|0.2|305|
|Helicopters|-|0.1|0.1|0.1|290|
|UAVs|+20|8.3|7.5|6.0|2203|
|Missiles|-|0.3|2.6|1.2|909|
|Warships / Boats|-|-|-|-|18|
|Other Vehicles|+18|8.3|8.6|8.1|5452|
|Special Equipment|+3|2.3|2.6|1.6|273|

Ik denk niet dat het forum Markdown support heeft?

Ze zetten al de tanks in van 1961 ;)
Waarom zouden we moeten van uit gaan dat ze de nog oudere tanks niet gaan inzetten als tanks? :D
Het is niet omdat ze vernietigd worden dat ze effectief ten volle gebruikt werden als tanks ;-) . Zegt uiteraard wel veel over de huidige toestand van het leger.

Ik denk niet dat het forum Markdown support heeft?
Gewoon door ChatGPT draaien, tip voor de volgende keer @Chris_147

CategoryChange7d14d30dTotal
Personnel+660798.6859.3790.3168150
Tanks+139.49.28.13570
APVs+1112.611.611.26898
Artillery+199.910.29.02608
MLRS+21.11.61.3511
Anti-aircraft Systems+11.11.41.0273
Aircraft--0.10.2305
Helicopters-0.10.10.1290
UAVs+208.37.56.02203
Missiles-0.32.61.2909
Warships / Boats----18
Other Vehicles+188.38.68.15452
Special Equipment+32.32.61.6273

Wagner zou z'n troepen uit Oekraïne halen en terug concentreren op Afrika

Een shift om Rusland z'n greep op Afrika te behouden?

De vraag is hier vooral hoe de transfer van troepen gaat verlopen. Gaan die wagner huurlingen over naar het Russische leger of mee naar Afrika?

Op het eerste zicht wel een propere exit voor Prigozjin... .

De kostprijs per dode rus moet voor die drones echt fenomenaal zijn. Inzetbaar 's nachts en dus virtueel onaantastbaar voor het merendeel van de russische troepen aan het front (gebrek aan nachtkijkers en/of luchtafweer). Zo'n octocopter kan antitankgranaten heffen.
Ik zie die beelden van de strijd ook regelmatig en ik vind dat zo vreselijk. Ook voor de Russen. Ik weet dat het nodig is, maar besef dat dat jonge mannen zijn, opgetrommeld uit één of ander Russisch boerendorp, en dat voor de waanzin van paleisprinsesje Poetin.

Ik zie die beelden van de strijd ook regelmatig en ik vind dat zo vreselijk. Ook voor de Russen. Ik weet dat het nodig is, maar besef dat dat jonge mannen zijn, opgetrommeld uit één of ander Russisch boerendorp, en dat voor de waanzin van paleisprinsesje Poetin.

Ik heb nog een interessante denkpiste.

Wat doe je met iemand die zich overgeeft aan een drone?

Ik heb beelden opgeslagen van russen die kennelijk zich lijken over te geven aan een drone en vervolgens toch een granaat op hun kop krijgen. Iets waar de conventie van Geneve per definitie al geen pasklaar antwoord op kon hebben.

Wagner zou z'n troepen uit Oekraïne halen en terug concentreren op Afrika

Een shift om Rusland z'n greep op Afrika te behouden?
Ik denk vooral dat het een plan is van Wagner om te kunnen blijven voortbestaan, ook vanuit financiele overweging te kunnen loskomen van poetin.

Ik heb nog een interessante denkpiste.

Wat doe je met iemand die zich overgeeft aan een drone?

Ik heb beelden opgeslagen van russen die kennelijk zich lijken over te geven aan een drone en vervolgens toch een granaat op hun kop krijgen. Iets waar de conventie van Geneve per definitie al geen pasklaar antwoord op kon hebben.
Op zich mag dat niet.
Hoe duidelijk was de overgave? Want men kan zich 'overgeven' en zo gauw de drone weg is (want dat ding blijft niet lang in de lucht), kan men zich omdraaien en verder vechten. Aan een persoon kan men zich duidelijk overgeven, boeien errond, klaar.
Maar aan de andere kant hebben we ook al verscheidene filmpjes gezien van Russen die zich leken over te geven en dan begonnen te schieten. Mag ook niet.

Ik denk vooral dat het een plan is van Wagner om te kunnen blijven voortbestaan, ook vanuit financiele overweging te kunnen loskomen van poetin.
Een goed bedrijf moet zich op tijd heroriënteren. Men mag niet vallen voor de sunk-cost fallacy. (wat zijn nu een paar tienduizenden soldaten levens?)
Want laten we wel duidelijk zijn: voor Progozhin is dit gewoon business.
Uiteindelijk zijn bijna alle oorlogen business (om gebied, grondstoffen, buffer, ...). Tenzij godsdienstige oorlogen zoals de kruistochten. Hoewel ik vermoed dat voor enkele leiders er ook een business reden achter zat.

Kan natuurlijk ook gewoon blufpoker van Wagner zijn in de hoop van toch nog de nodige munitie te kunnen krijgen.
Hij is niet dom. Hij beseft dat zijn positie in gevaar is. Dit is letterlijk zeggen tegen Poetin: Steun je mij niet meer? Dan BOL IK HET AF.
Los het dan hier zelf maar op!

Uw broodnodige overwinning die je nodig hebt in Bahkmut? Dat is dan NIET mijn probleem meer. Ik ben ermee weg. Salukes!

Dit kan dus inderdaad gewoon blufpoker zijn. Het zet druk op Poetin: "Wat moet ik hiermee?"

Hij zet hier Poetin voor een gedwongen feit he. Finaal denkt hij aan zichzelf he. Zijn 'ego' is net zo groot als dat van 'Poetin'.
Als hij voelt dat Poetin hem laat vallen, waarom zou hij zijn eigen positie in gevaar willen brengen? (NOT)

Een goed bedrijf moet zich op tijd heroriënteren. Men mag niet vallen voor de sunk-cost fallacy. (wat zijn nu een paar tienduizenden soldaten levens?)
Want laten we wel duidelijk zijn: voor Progozhin is dit gewoon business.
Uiteindelijk zijn bijna alle oorlogen business (om gebied, grondstoffen, buffer, ...). Tenzij godsdienstige oorlogen zoals de kruistochten. Hoewel ik vermoed dat voor enkele leiders er ook een business reden achter zat.
Bij verschillende kruistochten was het religieuze motief vooral het verhaal dat verteld werd om beter te slapen.

Even een fait divers: Challenger 2 vs T-5
ofp1mb3bmhpa1.png

Edit: en een artikel over de V-2 dieselmotoren familie die al 90 jaar de Russische tanks aandrijft, van de T-34 tot de T-90!

Laatst bewerkt:
Is dit niet de allereerste oorlog waar er -langs beide kanten- enorm veel beeldmateriaal uit eerste hand beschikbaar is? Dus echt gefilmd tijdens de gevechten zelf en niet achteraf in scène gezet voor propaganda.
Ik vraag me soms af hoe dit beeldmateriaal bestudeerd zal worden op militaire scholen en wat de invloed op toekomstige oorlogsvoering gaat zijn.

Feit is wel dat je als soldaat door drones nergens meer veilig zal zijn

Terug
Bovenaan