Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik krijg meer en meer het gevoel dat Oekraïne Rusland enorm aan het trollen is ivm Bakhmut.
Oekraïne: "oh nee, we kunnen het niet meer verdedigen": Wagner denkt: "yes, deze nemen wij, kunnen we lekker victorie kraaien, extra prestige"
Oekraïne: "oei, het wordt moeilijker, we zullen misschien moeten terugtrekken": Rusland: "yes, yes, yes. nog even doorzetten. Nog maar een paar golven kanonnenvlees ertegen aan gooien en we hebben iets veroverd."
En zo lijkt dat al maanden gaande.

Hoeveel Russische koppen hebben hun reputatie, carrière en misschien wel leven gekoppeld aan de verovering van Bakhmut?
Na al deze verliezen kunnen ze het eigenlijk nooit echt een overwinning noemen.
Voor wat? Een klein stadje.
Ja, met enkele spoorlijnen, maar het is niet omdat ze het stadje veroverd hebben dat ze de treinen langs daar kunnen laten rijden. Die zitten dan nog altijd binnen bereik van HiMARS.

Laatst bewerkt:
Ik krijg meer en meer het gevoel dat Oekraïne Rusland enorm aan het trollen is ivm Bakhmut.
Oekraïne: "oh nee, we kunnen het niet meer verdedigen": Wagner denkt: "yes, deze nemen wij, kunnen we lekker victorie kraaien, extra prestige"
Oekraïne: "oei, het wordt moeilijker, we zullen misschien moeten terugtrekken": Rusland: "yes, yes, yes. nog even doorzetten. Nog maar een paar golven kanonnenvlees ertegen aan gooien en we hebben iets veroverd."
En zo lijkt dat al maanden gaande.
Wagner is gekend als een gedreven trollfirm.
Hoeveel Russische koppen hebben hun reputatie, carrière en misschien wel leven gekoppeld aan de verovering van Bakhmut?
Na al deze verliezen kunnen ze het eigenlijk nooit echt een overwinning noemen.
Voor wat? Een klein stadje.
Ja, met enkele spoorlijnen, maar het is niet omdat ze het stadje veroverd hebben dat ze de treinen langs daar kunnen laten rijden. Die zitten dan nog altijd binnen bereik van HiMARS.
Bakhmut heeft misschien een opgeblazen prestige gekregen, maar het is als logistiek knooppunt wel een noodzakelijke stap om de Donbas verder te veroveren. Kiev wil zich niet terugtrekken omwille van prestigeverlies en Rusland wil niet ophouden om het proberen te veroveren omdat een overwinning hen goed zou uitkomen.

HIMARS blijft voor Rusland wel een bedreiging, maar volgens Russische rapporten worden die raketten ook wel uit de lucht gehaald en Rusland heeft haar logistiek systeem aangepast. Dat heeft zijn nadelig effect gehad op de mogelijkheid van Rusland om offensieven uit te voeren. Met het leveren van ATACMS zou die logistieke keten nog een pak complexer worden, maar voorlopig houdt de VS de boot af. De levering van Iraanse ballistische raketten zou wel een escalatiestap zijn die de VS er toch toe zou aanzetten om ATACMS te leveren.

Ook nog wel een bedenking: hoeveel weet het Westen exact en hoe transparant is Kiev over haar eigen intenties tegenover het Westen?

Op militair vlak zijn er geen geheimen voor het Westen.
De intentie van huidig Oekraïne was al pro-westers en is nu totaal pro-westers en zeker antirusland.
Op welke manier je dit als het Westen kan benutten is te zien : sowieso is een EU lidmaatschap zeker mogelijk.
Nato mss niet (hangt af van onderhandelingen) maar EU kan dit dekken als bescherming.

@Chris_147 : de DPR en LPR troepen niet vergeten hé want die worden ook door Rusland als kanonvoer gebruikt. Mocht Oekraïne Rusland kunnen overwinnen dan hebben de DPR en LPR ook geen troepen meer om Donbas te behouden.

Staat er ondertussen nog iets recht in Bakhmut trouwens? :unsure:

Dat is misschien niet meer 'het gevecht om Bakhmut' maar 'het gevecht om het grondgebied met nog wat overblijfselen van de stad Bakhmut'...

Op militair vlak zijn er geen geheimen voor het Westen.
De intentie van huidig Oekraïne was al pro-westers en is nu totaal pro-westers en zeker antirusland.
Op welke manier je dit als het Westen kan benutten is te zien : sowieso is een EU lidmaatschap zeker mogelijk.
Nato mss niet (hangt af van onderhandelingen) maar EU kan dit dekken als bescherming.

@Chris_147 : de DPR en LPR troepen niet vergeten hé want die worden ook door Rusland als kanonvoer gebruikt. Mocht Oekraïne Rusland kunnen overwinnen dan hebben de DPR en LPR ook geen troepen meer om Donbas te behouden.
Als Oekraïne Rusland terugduwt nemen ze de Donbas gewoon weer terug in, dan is er ook geen situatie waarin DPR/LPR/Rusland "vredestroepen" stationeert in dat gebied. Tot op heden heeft Oekraïne alleen maar gebied heroverd dat na 24/2/2022 door Rusland werd ingenomen, maar dat zou na een succesvol tegenoffensief wel eens kunnen veranderen.

NATO spreekt van 5-1, UK spreekt van 7 tot 8 tegen 1, Oekraïne spreekt van 10 tegen 1.
Drie onbetrouwbare bronnen dus.
Dezelfde bronnen die al 10 maanden roepen dat de Russen geen munitie meer hebben.

Niet alleen dit maar rond Bakhmut zitten ook de meest getrainde van Wagner en paar Elitetroepen van Rusland.
Als je deze kan uitschakelen tegen een kost van meest defensieve van 5-1 dan ben je heel goed bezig.
Die 5 tot 1 ratio lijkt mij vooral een politieke fantasie. om maar niet naar de onderhandelingstafel te moeten gaan.

En wat is er precies "goed bezig" aan het sterven van jonge mensen?

Ratio in Vuhledar lijkt me redelijk, genoeg indicaties daarvoor. 1:5 of meer is perfect mogelijk. Zeker sinds die DPICM munitie nu een feit lijkt te zijn. (DPICM = clustermunitie)

Bachmoet lijkt nu al een week of 2-3 ongeveer 1:1 te zijn, amper kans op 1:2. Geen kans op 1:5 daar, echt geen kans. (ugh)

Dezelfde bronnen die al 10 maanden roepen dat de Russen geen munitie meer hebben.

Die 5 tot 1 ratio lijkt mij vooral een politieke fantasie. om maar niet naar de onderhandelingstafel te moeten gaan.

Toon dan eens de juiste bronnen?
Een aanvaller die minder dan 5 tegen 1 verliezen heeft tegen een verdedigde positie is goed bezig.
Minder 3-1 is heel goed bezig.

De beelden dat wij te zien krijgen lijkt me niet dat Russische troepen goed bezig zijn dus ja ik geloof wel de minstens 5-1 casualtyrate

Mochten we Russische bronnen geloven was Bakhmut al in september gevallen. We zijn midden maart en ik zie nog altijd een Bakhmut in Oekraïnse handen.

Het goed bezig zijn is dat Oekraïne wordt aangevallen door Rusland : jammer voor die jonge mensen maar er komt ook niet veel beweging in Rusland zelf om die oorlog te stoppen. Nog altijd de simpelste manier om te zorgen dat die jonge mensen niet meer sterven door oorlogsgeweld.

De beelden dat wij te zien krijgen lijkt me niet dat Russische troepen goed bezig zijn dus ja ik geloof wel de minstens 5-1 casualtyrate
Inderdaad.

Ukraine’s president, Volodymyr Zelenskiy, claimed on Sunday that there had been more than 1,100 deaths of Russian forces in the past few days, while Russia’s ministry of defence claimed it had killed 220 Ukrainian soldiers in the last 24 hours.
Goh, ongeveer 5:1, wie had dat gedacht?

Zijn die cijfers correct? Geen idee, zijn die overdreven? Mogelijk. Maar dat doen ze dan waarschijnlijk allebei, dus zal de ratio nog wel ongeveer kloppen zeker?

De waarheid zal ergens in het midden liggen he. Maar op de manier waarop de Russen gewoon letterlijk waves van kanonnenvoer opsturen zou ik er niet van verschieten dat het effectief minstens 1:5 is..

Ooit Saving Private Ryan gezien? De landing in Normandië? Zo gaat het daar al maanden aan toe. Ik denk dus wel dat er een pak meer mensen sneuvelen aan de aanvallende kant dan de verdedigende kant..

De waarheid zal ergens in het midden liggen he. Maar op de manier waarop de Russen gewoon letterlijk waves van kanonnenvoer opsturen zou ik er niet van verschieten dat het effectief minstens 1:5 is..

Ooit Saving Private Ryan gezien? De landing in Normandië? Zo gaat het daar al maanden aan toe. Ik denk dus wel dat er een pak meer mensen sneuvelen aan de aanvallende kant dan de verdedigende kant..

Dat lijkt me nu wel een slechte vergelijking. Landing op D-Day is 1 massale aanval over een heel breed front.

Eerder te vergelijken met loopgravenoorlog tijdens WO I, maar met veel lagere aanvalskracht. De filmpjes die online te zien zijn van Oekrainers met een GoPro op hun helm, die hun loopgraaf verdedigen is te absurd voor woorden. Aanvalsgolven zoals tijdens WOI met 500 soldaten die een positie aanvallen lijkt me nog redelijk "logisch". De Russen sturen groepjes van 12 - 20 soldaten op, die neergemaaid worden. Uurtje later nieuwe golf,... De logica is daar totaal zoek.

Laatst bewerkt:
Feit is toch wel dat de strijd om Bakhmut als sinds november bezig is, de Russen het stadje nog altijd niet in handen hebben en ze dagelijks +700 soldaten verliezen, verscheidene tanks en artillerie (vaak tientallen de laatste weken)

Ik hoor cijfers van 1 Oekraïense soldaat op 7 Russische, maar zelfs ook op 11 Russische.
Dat zijn dan nog altijd hoge verliezen, maar zeker niet onredelijk. Bij een offensief zullen ze waarschijnlijk in verhouding meer manschappen verliezen.
Inderdaad en het gaat daar allang niet meer om die stad zelf te behouden maar gewoonweg om de Russen daar zolang mogelijk bezig te houden en hun zoveel mogelijk verliezen toe te brengen zodat Oekraïne tijd wint ivm Westerse wapenleveringen en ook het verzwakken van het aanvalsfront.

Slechter nieuws vind ik dat Oekraïne grond aan het verliezen is in Avdiivka.

Dat is normaal gezien 1 van de beste defensieve posities waar ze al sinds 2014 ingegraven zijn.

Slechter nieuws vind ik dat Oekraïne grond aan het verliezen is in Avdiivka.

Dat is normaal gezien 1 van de beste defensieve posities waar ze al sinds 2014 ingegraven zijn.
We mogen niet onderschatten hoe sterk de Oekraieners en de Russen ingegraven zijn langs die grenzen van 2014. Die steden en dorpen zijn vaak uitgebouwd als forten. Op sommige plaatsen is die grens van 2014 zelfs niet overschreden geweest door de Russen.

EDIT: de Russen hebben vanochtend wat gedold met een MQ9 Reaper boven de Zwarte Zee en hebben hem daarbij geraakt, waardoor de Amerikanen zich genoodzaakt voelden die te laten neerstorten.

Laatst bewerkt:

Dit schetst toch niet zo een heel erg hoopvol beeld. Het blijft natuurlijk moeilijk om te zien welke info correct is en welke niet. En dit artikel lijkt meer een opiniestuk dan echt een weergave van feiten. Maar toch, wellicht zijn een aantal van de bedenkingen niet uit de lucht gegrepen.

Dit schetst toch niet zo een heel erg hoopvol beeld. Het blijft natuurlijk moeilijk om te zien welke info correct is en welke niet. En dit artikel lijkt meer een opiniestuk dan echt een weergave van feiten. Maar toch, wellicht zijn een aantal van de bedenkingen niet uit de lucht gegrepen.
Ik heb niet heel het artikel kunnen lezen want achter paywall.
Maar het klinkt mij eerder als weer een beetje psychologische oorlogsvoering van Oekraïne dan waarheid.
"mensen noch wapens". Er komen verdorie een hele hoop tanks en getrainde soldaten op dit moment aan!
Die gaan heus wel wat kunnen doen. Zal het voldoende zijn? Dat is koffiedik kijken, maar ik hoop in ieder geval van wel.

Ik geloof niet teveel niet meer van de meeste nieuwssites totdat het duidelijk bewezen of niet meer te weerleggen is.

Ik lees de laatste dagen geregeld dat er grote ruzie is tussen Washington en Kiev en vooral ook tussen Biden en Zelensky.
Nu ook blijkbaar munitietekort, er zouden ook veel discussie zijn in eigen rangen over de verdediging van Bakhmut.

Is het allemaal waar, is het niet waar.
Een Oekraïne die naar buiten zwakker lijkt door strubbelingen en geen munitie en ruzie met hun belangrijkste bondgenoot.

Terug
Bovenaan