Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Kunt u de vraag stellen wat na de oorlog.
Ukraine zal de verkregen wapens niet meer afgeven zeker?

1 van de volgende twee of beiden gaan na de oorlog gebeuren :

Oekraïne wordt lid van de EU
Oekraine wordt lid van de NAVO

In beide gevallen is Oekraïne geen gemakkelijke prooi meer voor Rusland maar houdt ook in dat Oekraïne een goed uitgeruste en getrainde leger moet hebben dus ja waarschijnlijk gaan de gegeven wapens daar ook blijven :D

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230218_98068262
Weer een stapje dichter bij een wereldoorlog?
Toch wel hoog spel van de US, ze zijn zelf hofleverancier van dodelijke wapens in oekraine.

Flashbacks naar Feb vorig jaar toen men de US beschuldigde de oorlog uit te lokken door te trachten rusland te ontmoedigen hem te starten.

De US probeert dat stapje dichter bij wereldoorlog te voorkomen door nu china te ontmoedigen zich militair aan de kant van de schurken te scharen... En wederom zijn zij het die hoog spel spelen.

Daarnaast, doen alsof wapens leveren aan oekraine, hetzelfde is als wapens leveren aan rusland... Het slachtoffer helpen Vs de aggressor.

Flashbacks naar Feb vorig jaar toen men de US beschuldigde de oorlog uit te lokken door te trachten rusland te ontmoedigen hem te starten.

De US probeert dat stapje dichter bij wereldoorlog te voorkomen door nu china te ontmoedigen zich militair aan de kant van de schurken te scharen... En wederom zijn zij het die hoog spel spelen.

Daarnaast, doen alsof wapens leveren aan oekraine, hetzelfde is als wapens leveren aan rusland... Het slachtoffer helpen Vs de aggressor.
Vanuit een Europees standpunt te begrijpen uiteraard maar ik denk nu niet dat een Rus of zelf een chinees er dezelfde mening op nahoudt.
Ondertussen gaan we jaar twee in van de oorlog en is er nog steeds weinig opening om te onderhandelen, daarbij zijn er dus indicaties dat china ook wapens gaat leveren. Ik had het liever anders zien evolueren.

Laatst bewerkt:
1 van de volgende twee of beiden gaan na de oorlog gebeuren :

Oekraïne wordt lid van de EU
Oekraine wordt lid van de NAVO

In beide gevallen is Oekraïne geen gemakkelijke prooi meer voor Rusland maar houdt ook in dat Oekraïne een goed uitgeruste en getrainde leger moet hebben dus ja waarschijnlijk gaan de gegeven wapens daar ook blijven :D

Laten we hopen het tweede.
Nooit begrepen waarom mensen zo happig zijn om Oekraïne bij de EU te hebben.
Er lijkt zo het idee te leven dat die mensen gewoon "noordelijke Europeanen" zijn.
- Oekraïne was een kans om de EU onafhankelijker te maken voor gas en olie. Met de oorlog zijn we juist versneld in de andere richting aan het gaan en is die gas en olie een groot probleem. Gaat iemand Oekraïne straks vertellen dat ze er mee moeten stoppen?
- Land van +40milj inwoners. Dat maakt het de 5de grootste. Dat is gigantisch als je dat vertaalt naar invloed op toekomstige beleidskeuzes.
- Bijkomend, men schat dat 1/3de zich nog effectief Russisch voelt. Dat is 14miljoen Russen in de EU!
- Oekraïne heeft nog altijd een oost-Slavische cultuur. Dat is echt wel een groot cultuur verschil. Dat gaat nog clashen. Zeker met ex-soviet landen waar die cultuur, omwille van Rusland, niet zo hoog aangeschreven staat.
- Het is een rechts land. Steek het morgen in de EU en je hebt een 2de Hongarije.
- De huidige politieke leiding is gehard door de oorlog. Iemand als Zelenskyy gaat nooit nog iemand anders zijn toekomst laten bepalen. Hij is vriendelijk op dit moment, dat is geen synoniem voor vriend zijn.

Tenzij er een traject van 40 jaar aan hangt zie ik de EU hier weeral als de verliezer uitkomen.
In elk geval gaan we de teokomst in met een zwaar gemilitariseerd en bewapend land aan onze grenzen.

Voor Oekraïne hoop ik dat ze door de oorlog zich terug kunnen heruitvinden en hun land kunnen opkuisen. Dat ze bij de Navo gaan.
Dat ze economische verdragen kunnen sluiten met de rest van de wereld en op eigen tempo kunnen groeien.

Vanuit een Europees standpunt te begrijpen uiteraard maar ik denk nu niet dat een Rus of zelf een chinees er dezelfde mening op nahoudt.
Ondertussen gaan we jaar twee in van de oorlog en is er nog steeds weinig opening om te onderhandelen, daarbij zijn er dus indicaties dat china ook wapens gaat leveren. Ik had het liever anders zien evolueren.
Allez, de vraag is nochtans vrij simpel als ge wilt weten wie de agressor is, welk land is het andere land binnengevallen?
Dat de Chinezen en Russen zich daarin vinden verbaast me niet, want diplomatiek raken ze steeds meer geïsoleerd, dus als ze willen 'uitbreiden' kan het enkel militair.

Allez, de vraag is nochtans vrij simpel als ge wilt weten wie de agressor is, welk land is het andere land binnengevallen?
Dat de Chinezen en Russen zich daarin vinden verbaast me niet, want diplomatiek raken ze steeds meer geïsoleerd, dus als ze willen 'uitbreiden' kan het enkel militair.
Dat is de vraag niet. De vraag is waar eindigt het conflict als er geen ruimte is voor dialoog en enkel maar landen die een hoop wapens op oekraine gooien in de hoop dat hun proxy oorlogje hun tegenstander een kloot kan afdraaien (en dat geldt voor zowel de US als China.)

Als het uitdraait op een globaal conflict is de vraag wie is de agressor dan nog belangrijk? Ik zie dan liever dan leiders opstaan die kunnen onderhandelen en een compromis kunnen sluiten.

Dat is de vraag niet. De vraag is waar eindigt het conflict als er geen ruimte is voor dialoog en enkel maar landen die een hoop wapens op oekraine gooien in de hoop dat hun proxy oorlogje hun tegenstander een kloot kan afdraaien (en dat geldt voor zowel de US als China.)

Als het uitdraait op een globaal conflict is de vraag wie is de agressor dan nog belangrijk? Ik zie dan liever dan leiders opstaan die kunnen onderhandelen en een compromis kunnen sluiten.
WO2 waren er ook die bleven denken dat ze Hitler met onderhandelingen en een diplomatieke aanpak konden in toom houden, we weten allemaal hoe dat is afgelopen. Als de agressor een halve gare is zoals Hitler of Poetin dan heeft onderhandelen geen zin, de eisen die de Russen stellen kan je toch onmogelijk aan de Oekraïners opleggen? En de Russen gaan nooit een deal aanvaarden die enigzins als een nederlaag kan gezien worden aan het thuisfront.

Iedereen had het liever anders zien evolueren. Niemand in het westen en al zeker oekraine zelf niet wilt oorlog. De enige die de oorlog kan stoppen is degene die hem aanvoert, rusland dus.

Dat is geen europees of russisch standpunt. Dat is de realiteit.

Je mag er zoveel spin opzetten als je wil en Putin's praat overnemen als hulp aan oekraine is een proxy oorlogje en een NATO aanval op rusland en bla bla bla. Putin wil niet praten en blijft oekraine aanvallen op zelfs altijd maar grotere en brutere schaal. Het is rusland dat wapens gooit op oekraine. Wij leveren er. Je lijkt te opperen dat we daar mee moeten stoppen oekraine te helpen omdat we er rusland "een kloot mee afdraaien". Maar ik denk dat je goed genoeg beseft waar het Dan eindigt. Met het einde van oekraine.

De enige die misschien rusland tot praten kan dwingen is china dus laten we hopen dat ze daarvoor kiezen en niet voor militaire steun aan rusland

China mag de pot op sorry maar we zijn op een punt gekomen dat het gedaan is met toegevingen aan schurken. als we nu niet opstaan als het westen zullen ze blijven proberen met van alles om land af te pakken van kleinere landen.

Sommigen gaan hier nogal snel voorbij aan het feit dat het Westen (USA op kop) dit conflict in gang heeft gestoken door de gewelddadige Maidan-opstand in 2014 op alle mogelijke manieren te steunen.
Het extreem-rechtse karakter van deze opstand was toen geen probleem voor onze super-democraten.

En voor de rest heeft de USA niemand lessen te geven over het zich bemoeien met buitenlandse conflicten, regimeveranderingen en het opstarten van agressieoorlogen op valse gronden (Irak vergeten vrienden ?) .
Ze doen zelf al decennia lang niets anders.

Sommigen gaan hier nogal snel voorbij aan het feit dat het Westen (USA op kop) dit conflict in gang heeft gestoken door de gewelddadige Maidan-opstand in 2014 op alle mogelijke manieren te steunen.
Het extreem-rechtse karakter van deze opstand was toen geen probleem voor onze super-democraten.

En voor de rest heeft de USA niemand lessen te geven over het zich bemoeien met buitenlandse conflicten, regimeveranderingen en het opstarten van agressieoorlogen op valse gronden (Irak vergeten vrienden ?) .
Vergeet niet dat de rebellen in Donetsk en Loehansk diverse regeringsgebouwen bezette een minderheid welliswaar.
De VS heeft niets uitgelokt hier enkel de rebellen.

Ja natuurlijk, het stoute westen dat de maidan opstand steunde is de grote schuldige. Dat Rusland gepoogd heeft om in de VS en andere landen verkiezingen te manipuleren, onrust en opstand te zaaien en meer van dat soort fratsen vergeten we er voor de schoonheid maar bij te vertellen natuurlijk. Het enige verschil met de VS is dat Rusland de ballen niet heeft om toe te geven dat ze erbij betrokken zijn als men ergens het vuur aan de lont steekt.

Laatst bewerkt:

Na bijna een jaar en 700 pagina's van redelijk evenwichtige en geïnformeerde discussie met een account die geen week oud is die niet noemenswaardig aan de discussie heeft deelgenomen de thread binnen vallen om zelfvoldaan de andere leden even weg te zetten als ongeïnformeerd of vergeetachtig. Shit zeg.

Laatst bewerkt:

Onzin. Dat pro europees sentiment en die afkeer van rusland leeft al in oekraine sinds de jaren 90. Precies zelf al vergeten dat dat volksprotest er kwam toen Yanukovych op zijn verkiezingsbelofte terugkwam en tegen de wil van het volk zich zwichtte voor russische druk.

Die protest beweging proberen weg te zetten als een door de US opgezet extreme rechtse opstand is gewoon onzin.

Syrië en Afghanistan ook maar efkes vermelden, en 't is niet alsof de Russen tijdens de Maidan crisis achterover leunend in de zetel zijn blijven toekijken é, ze hebben toen de lont aan 't vuur gestoken in Oost-Oekraïne en hebben de intrek genomen op een schoon lapke grond aan de Zwarte Zee.
Dat de VS geen vlekkeloos parcours heeft op dat gebied is zeker waar, maar hier iemand anders dan de Russen aanwijzen als agressor is gewoon onnozel, en dan is alle hulp aan het land dat aangevallen wordt wat mij betreft gelegitimeerd. Misschien ook eens kijken van welke landen de Russen effectief enige vorm van militaire hulp krijgen in die oorlog: Iran, Noord-Korea en Wit-Rusland...zou voldoende moeten zijn me dunkt.

Je mag er zoveel spin opzetten als je wil en Putin's praat overnemen als hulp aan oekraine is een proxy oorlogje en een NATO aanval op rusland en bla bla bla. Putin wil niet praten en blijft oekraine aanvallen op zelfs altijd maar grotere en brutere schaal. Het is rusland dat wapens gooit op oekraine. Wij leveren er. Je lijkt te opperen dat we daar mee moeten stoppen oekraine te helpen omdat we er rusland "een kloot mee afdraaien". Maar ik denk dat je goed genoeg beseft waar het Dan eindigt. Met het einde van oekraine.

De enige die misschien rusland tot praten kan dwingen is china dus laten we hopen dat ze daarvoor kiezen en niet voor militaire steun aan rusland
Echt man je mag een eindje gaan opz**t*n met iedereen die anti oorlog is als liefhebber van putin te gaan afschilderen.
Kijk nu eens gewoon overkoepelend naar het conflict. Het is geëvolueerd in een proxy oorlog, je kan daar nog 'bla bla bla' aanhangen (sterk argument trouwens) Je hebt staten die een conflict sponseren. USA/NATO/EU vs Noord korea/belarus/Iran/syrie en wss China met intel en 'non lethal aid' maar deze zal mogelijks wel veranderen in de toekomst. Alle andere landen met nogal anti amerikaanse sentimenten zullen ook er alles aan doen om sancties te bypassen of openlijk steun uit te spreken. Ik denk dan aan Venezuela, cuba, soedan en nicaragua. Meer definitie heb ik feitelijk niet nodig.
A proxy war is an armed conflict between two states or non-state actors, one or both of which act at the instigation or on behalf of other parties that are not directly involved in the hostilities.[1] In order for a conflict to be considered a proxy war, there must be a direct, long-term relationship between external actors and the belligerents involved.[2] The aforementioned relationship usually takes the form of funding, military training, arms, or other forms of material assistance which assist a belligerent party in sustaining its war effort.[2]
Nergens zeg ik dat we moeten stoppen met wapens te leveren. Ik breek alleen maar een lans om zo snel mogelijk een compromis te sluiten of een dialoog aan te gaan want hoe meer hout er op het russisch oekrains vuur gegooid gaat worden hoe harder de vlam zal branden.

Dit topic is echt te zwart wit aant worden zonder ruimte voor dialoog. Ergens op een manier wel een mooie parallel met het huidige conflict...

Laatst bewerkt:
Euh, we zijn 2023 he @Avi :crazy:
Freedom of speech :)

Even Offtopic :offtopic:

Topic hijacken gebeurt natuurlijk wel. Ik ben admin op een niet nader genoemd forum, en nog niet zo lang geleden was daar een invasie van nieuwe accounts die plots de strijd aangingen met de normale leden. Het was nu wel een Engelstalig forum.

IP checks leerde ons, dat tientallen nieuwe accounts, toen allemaal Russische IP addressen waren. Dus ja dit gebeurt. :tongue:
(Maar niet hier op dit forum, zoveel Russen spreken nog géén Nederlands)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan