Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ze schieten mijnen met artillerie?
Ik wist zelfs niet dat dat kon.

Toont heel mooi aan hoe Oekraïne zich aanpast maar ook omdat ze die Russische doctrine ook hebben gehad weten ze ook perfect hoe de denkwijze is van de generalen en hoe ze erop kunnen anticiperen.
Is eigenlijk een soort clusterbom, kan me wel inbeelden dat ze de 'payload' kunnen aanpassen aan de noden.

Ze schieten mijnen met artillerie?
Ik wist zelfs niet dat dat kon.

Toont heel mooi aan hoe Oekraïne zich aanpast maar ook omdat ze die Russische doctrine ook hebben gehad weten ze ook perfect hoe de denkwijze is van de generalen en hoe ze erop kunnen anticiperen.
Dat werd blijkbaar vorig jaar al gedaan, hieronder bijvoorbeeld door Oekraïne met antipersoonsmijnen. Die "butterfly"-mijnen werden berucht in Afghanistan en zowel Rusland als Oekraïne zouden er gebruik van maken.

The mines seem to have been delivered by a Uragan (“Hurricane”) 220mm multiple rocket launcher. One image shows a mine container which failed to open properly. One rocket delivers 312 mines, and the launch vehicles fires rockets in salvoes of sixteen, scattering thousands of mines over an area over half a mile across, leaving one mine every thirty feet or so.

In september werd die oproep ook al gedaan. Deze keer omdat er een risico is op willekeurige arrestatie of intimidatie door Russische autoriteiten. Bijkomend wordt het voor de ambassade ook moeilijker om Amerikaanse staatsburgers bij te staan. Een beetje gelijkaardig met Belgen in Iran: Olivier Vandecasteele is duidelijk een pion in een diplomatisch schaakspel. De wissel tussen die Amerikaanse basketbalster met Victor Bout, een notoire Russische wapenhandelaar, was een blammage voor de VS. Lijkt me dus logisch dat de VS nogmaals aandringt om niet naar Rusland te gaan.
Vorige keer was eind juli omdat de Amerikanen intelligence hadden dat er mobilisatie op komst was.

Toch een verschil tussen anti persoonmijnen en anti tank mijnen.
Zoals je toont zijn het de banden van de wagens die ontploffen. Bij een anti tankmijn is er geen wagen meer :)

Toch een verschil tussen anti persoonmijnen en anti tank mijnen.
Zoals je toont zijn het de banden van de wagens die ontploffen. Bij een anti tankmijn is er geen wagen meer :)
Het probleem met die antipersoonsmijnen is dat die klein zijn en snel worden vergeten of overgeslagen door ontmijners. Als kinderen daar op stappen of mee willen spelen zijn die een voet of hand kwijt (of erger). Er is een reden waarom die dingen zo omstreden zijn. Oekraïne zou er in 2021 zo'n 3.363.828 op stock hebben liggen, als ik Wikipedia mag geloven. Hoeveel Rusland er heeft weet ik niet, maar die worden ook beticht om dat soort mijnen te gebruiken.

Interessant artikel over de meer praktische/logistieke kant van de oorlog. En ook hoe producenten, zelfs nu nog, wat afwachtend zijn om productie op te schroeven omdat er geen gegarandeerde afname is.
UA verschiet 10000 artilleriegranaten per dag, de VS en rheinmetal samen produceerden er +_ 20000 per maand....

Ze weten amper wat er gaande is.
Ze vinden het erg.
Ze durven niet voluit spreken.

Persoon1; Als het een politieke kwestie is is het moeilijk om te antwoorden omwille van de wet
Persoon2; Ik geloof in russophobia en geloof onze verslaggeving. Even later; Ik heb dubbele nationaliteit, Rusland en een Europees land waar ik geweest ben
Persoon 3; Oorlog is beangstigend
Persoon 4; (Reporter) Men heeft ons beloofd geen burgers aan te vallen; (persoon 4) Ik wil hier niet over nadenken.
Persoon 5; (Reporter) Sommige mensen beweren dat dit foto's van Bakhmet zijn; (persoon 5) Ik wil niet geloven dat dit gebeurd in Oekraïne, maar omdat je ernaar vraagt is het waarschijnlijk wel gebeurd, maar ik kan het niet weten want ik ben er niet geweest.
Persoon 6; Men spreekt over collateral damage, en dat bestaat helaas. Mijn vader zit in het leger dus ik weet dat
Persoon 7; Het gebeurd, en je kan er niets aan doen mijn vriend

Ik ben gestopt in het midden van de video. Ze weten perfect wat er aan de hand is. Het valt me vooral op dat niemand het heeft over de Oekraïense bevolking zelf. Met uitzondering van één man zie ik vooral mensen die baden in apathie.

Persoon1; Als het een politieke kwestie is is het moeilijk om te antwoorden omwille van de wet
Persoon2; Ik geloof in russophobia en geloof onze verslaggeving. Even later; Ik heb dubbele nationaliteit, Rusland en een Europees land waar ik geweest ben
Persoon 3; Oorlog is beangstigend
Persoon 4; (Reporter) Men heeft ons beloofd geen burgers aan te vallen; (persoon 4) Ik wil hier niet over nadenken.
Persoon 5; (Reporter) Sommige mensen beweren dat dit foto's van Bakhmet zijn; (persoon 5) Ik wil niet geloven dat dit gebeurd in Oekraïne, maar omdat je ernaar vraagt is het waarschijnlijk wel gebeurd, maar ik kan het niet weten want ik ben er niet geweest.
Persoon 6; Men spreekt over collateral damage, en dat bestaat helaas. Mijn vader zit in het leger dus ik weet dat
Persoon 7; Het gebeurd, en je kan er niets aan doen mijn vriend

Ik ben gestopt in het midden van de video. Ze weten perfect wat er aan de hand is. Het valt me vooral op dat niemand het heeft over de Oekraïense bevolking zelf. Met uitzondering van één man zie ik vooral mensen die baden in apathie.
"Wir haben es nicht gewusst". Natuurlijk is zo'n beschuldiging wel gemakkelijk gezegd vanuit je knusse zetel in een Westers land waar je niet wordt weggestoken in een donkere cel omdat je een bepaalde mening hebt. Iemand die op een Youtubefilmpje zegt dat Poetin een schurk is en dat deze oorlog veroordeeld moet worden als crimineel komt daar mogelijk niet straffeloos mee weg.

"Wir haben es nicht gewusst". Natuurlijk is zo'n beschuldiging wel gemakkelijk gezegd vanuit je knusse zetel in een Westers land waar je niet wordt weggestoken in een donkere cel omdat je een bepaalde mening hebt. Iemand die op een Youtubefilmpje zegt dat Poetin een schurk is en dat deze oorlog veroordeeld moet worden als crimineel komt daar mogelijk niet straffeloos mee weg.

Dat argument begrijp ik. Maar tegelijk vind ik het dubbel. We leven hier in Europa zo'n beetje met het waanidee dat er een breed draagvlak van solidariteit met Oekraïne en een soort van anti-Putin stroming bestaat onder de oppervlakte in Rusland maar dat die omwille van de repressie niet naar boven komt.

Maken we onszelf daar dan niets wijs? Het ongemakkelijke gevoel bekruipt mij dat wanneer Putin ooit van de macht verdreven wordt we in eenzelfde desillusie gaan vallen als de Amerikanen in Afghanistan.

Dat argument begrijp ik. Maar tegelijk vind ik het dubbel. We leven hier in Europa zo'n beetje met het waanidee dat er een breed draagvlak van solidariteit met Oekraïne en een soort van anti-Putin stroming bestaat onder de oppervlakte in Rusland maar dat die omwille van de repressie niet naar boven komt.

Maken we onszelf daar dan niets wijs? Het ongemakkelijke gevoel bekruipt mij dat wanneer Putin ooit van de macht verdreven wordt we in eenzelfde desillusie gaan vallen als de Amerikanen in Afghanistan.

Zolang het ene autoritaire, anti-Westerse regime vervangen wordt door het andere zal er niets veranderen natuurlijk.
Maar ik vraag me af hoe de Russische bevolking zou gaan denken als iemand als een Navalny aan de macht zou komen (niet dat ik dat zie gebeuren in binnen afzienbare tijd).

Navalny is misschien nog een grotere nationalist dan Putin is.

Nationalist zijn is geen probleem hé.
Imperialistisch daarentegen wel.

Probleem is dat er in Rusland ook geen oppositie is, ik ga niet zeggen dat het puur democratisch moet zijn met verkiezingen om de 5 botten met 100 partijen maar totaal geen oppositie is nooit goed.
Merk je nu ook in China, daar heb je ook geen tegenkanting meer en dat maakt het gevaarlijker.

Omdat de meerderheid van de Russen niet geïnteresseerd is op dit moment in "gelijke rechten", "vrije meningsuiting", "een onpartijdige justitie" , die zijn geïnteresseerd in "welvaart", "stabiliteit", "niet weer het Rusland van de jaren '90'.

Om repressie weg te krijgen, moet er eerst aan basisnoden voor de bevolking voldaan worden. Stabiliteit, veiligheid, welvaart, onderwijs,...

Kijk naar Afghanistan. Taliban kwam terug aan de macht zonder boe of ba. Je kan niet zomaar een democratie installeren in een land waar de helft niet kan lezen. Dat is zinloos.

9:23

Wallace: 97% of entire Russian army in Ukraine​

We're hearing from UK Defence Secretary Ben Wallace again now, who is in Brussels for today's Nato meeting on how the military alliance can further help Ukraine.
He begins by discussing Moscow's offensive strategy, saying that Russia has not been able to amass a single force "to punch through" Ukraine's defences. Rather, "we've just seen an effort to advance".
He tells BBC Radio 4's Today programme: "That has come at a huge cost to the Russian army. We now estimate 97% of the Russian army, the whole Russian army, is in Ukraine."

Lijkt me toch ongeloofwaardig hoog percentage

Omdat de meerderheid van de Russen niet geïnteresseerd is op dit moment in "gelijke rechten", "vrije meningsuiting", "een onpartijdige justitie" , die zijn geïnteresseerd in "welvaart", "stabiliteit", "niet weer het Rusland van de jaren '90'.

Om repressie weg te krijgen, moet er eerst aan basisnoden voor de bevolking voldaan worden. Stabiliteit, veiligheid, welvaart, onderwijs,...

Kijk naar Afghanistan. Taliban kwam terug aan de macht zonder boe of ba. Je kan niet zomaar een democratie installeren in een land waar de helft niet kan lezen. Dat is zinloos.

Die basisbehoeften zijn voor de Russen in dat filmpje zonder twijfel voldaan. Over de bevolking in de afgelegen Oblasten durf ik dat niet zeggen.

Waar ik op aan stuur is dat het na 100 jaar indoctrinatie en verdrukking en na vier generaties wel eens tot een punt gekomen kan zijn waarop de Russische maatschappij niet kan functioneren zonder een harde authoriteitsfiguur. Een vorm van functioneel politiek alcoholisme ofzo.

Terug
Bovenaan