Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Putin heeft geen andere optie he dan doorgaan , het alternatief is zn einde (zeker politiek) . De vraag is hoever de wereld wil gaan in escalatie . Als diplomatie geen oplossing is , wat is het alternatief dan ?

Volledige mobilisatie. Dat wil dus zeggen dat de rijkeluis zoontjes van de big piefs mogen mee gaan vechten in Oekraïne?
Die gasten zijn nog beschikbaar, ..
Tuurlijk niet, die hun oproep raakt verloren of ze zijn cruciaal voor één of ander departement. (De meeste wonen trouwens in de EU or USA)

@Chris_147 Ik ga er zeker niet in mee, lach eerder met hun constante dreigementen.
Zoals iedereen zegt, we kunnen ze niet gewoon een land laten uitwissen.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me toch serieus af wat er nog te mobiliseren valt in Rusland, Wat ben je met een leger van een miljoen man als je niks hebt om die te gaan bewapenen.
Putin heeft geen andere optie he dan doorgaan , het alternatief is zn einde (zeker politiek) . De vraag is hoever de wereld wil gaan in escalatie . Als diplomatie geen oplossing is , wat is het alternatief dan ?
Poetin heeft -worst case scenario voor Rusland- nog altijd een scenario C hé.

De Krim veiligstellen (ik denk dat iedereen beseft dat anders Poetin zelf risico loopt gedood te worden, en het is jammer om dit moeten te zeggen, maar een Rusland zonder Poetin is niet beter af hoor, de nieuwe pipo is dan waarschijnlijk nog een grotere gangster) en dan het verlies van de oorlog toch gewoon verkopen als winst.

Hoezo? Ah wel, het doel was aan het Westen te tonen dat met de Russen niet te sollen valt en ze serieus moeten genomen worden - Check.
Het doel was de nazi's te verdrijven uit Oekraïne - Check. (Dat krijgt ie gewoon verkocht he)
Het doel was om de eigen grenzen te verdedigen inclusief de Krim - Check.
Dat de veroverde gebieden terug verloren gegaan zijn? Ba wah dat was het doel niet hé! - Check. (Dat krijgt ie ook gewoon verkocht hoor)

Ik vraag me toch serieus af wat er nog te mobiliseren valt in Rusland, Wat ben je met een leger van een miljoen man als je niks hebt om die te gaan bewapenen.
Bewapening zal er nog wel zijn, maar ik zou weinig geruststelling vinden in het kader. Het Russische leger is notoir corrupt en het is wel gebleken dat de gewone "grunt" als kanonnenvoer wordt beschouwd.

Poetin heeft -worst case scenario voor Rusland- nog altijd een scenario C hé.

De Krim veiligstellen (ik denk dat iedereen beseft dat anders Poetin zelf risico loopt gedood te worden, en het is jammer om dit moeten te zeggen, maar een Rusland zonder Poetin is niet beter af hoor, de nieuwe pipo is dan waarschijnlijk nog een grotere gangster) en dan het verlies van de oorlog toch gewoon verkopen als winst.

Hoezo? Ah wel, het doel was aan het Westen te tonen dat met de Russen niet te sollen valt en ze serieus moeten genomen worden - Check.
Het doel was de nazi's te verdrijven uit Oekraïne - Check. (Dat krijgt ie gewoon verkocht he)
Het doel was om de eigen grenzen te verdedigen inclusief de Krim - Check.
Dat de veroverde gebieden terug verloren gegaan zijn? Ba wah dat was het doel niet hé! - Check. (Dat krijgt ie ook gewoon verkocht hoor)
Dat laatste ben ik toch niet zeker , hij wil zeker de Donbass behouden . de Dnjepr als grens in het zuiden .

Bewapening zal er nog wel zijn, maar ik zou weinig geruststelling vinden in het kader. Het Russische leger is notoir corrupt en het is wel gebleken dat de gewone "grunt" als kanonnenvoer wordt beschouwd.
Dat is de kracht van Rusland. We moeten Rusland zeker niet overschatten. Maar ze ook weer niet onderschatten, want zoals je zelf zegt: Ze hebben nog kanonnenvoer genoeg over en voor het Kremlin maakt honderduizend doden meer of minder echt enkele geen reet uit. Dat is voor ons moeilijk voor te stellen, maar dat is gewoon echt zo. Zo wreed zijn ze daar echt.

Dat laatste ben ik toch niet zeker , hij wil zeker de Donbass behouden . de Dnjepr als grens in het zuiden .
The future shall tell.

Ja, dat blijkt dus nog maar eens in dit statement natuurlijk, ipv te kijken hoe men efficiënt zou kunnen optreden tegen de westerse wapens op het front willen ze er gewoon nog maar eens wat vlees tegenaan gooien.

Het is #vlees vs #kogels/bommen.
En onderschot #vlees zeker niet wat betreft Rusland & Wagner.
De aanvoer van kogels/mortier/bommen/granaten/... moet kunnen volgen anders nemen ze stuk voor stuk extra gebied is zoals nu aan het gebeuren is bij Bakhmut.

De VRT en De Standaard vinden blijkbaar de Oscar-nominatie van Close groter nieuws, want ik moest even zoeken naar die aankondiging van de tanks :unsure:

Hoewel ik zeker niet tegen de beslissing ben om de tanks te leveren, hou ik toch mijn hart vast voor verdere escalatie langs Russische kant (voor zover ze nog in staat zijn om te escaleren - dus niet gewoon met woorden)
VTM ook... :rolleyes:

Het is #vlees vs #kogels/bommen.
En onderschot #vlees zeker niet wat betreft Rusland & Wagner.
De aanvoer van kogels/mortier/bommen/granaten/... moet kunnen volgen anders nemen ze stuk voor stuk extra gebied is zoals nu aan het gebeuren is bij Bakhmut.
Gewoon blijven erop schieten en op lange termijn gewoon meer doden maken dan Russen kunnen kweken (sorry voor de bewoording)?

Je kan heel lang (langer dan de meeste mensen denken), wel terreinwinst boeken door NON STOP kanonnenvoer te leveren, maar op middellange of worst case, op lange termijn gaat ook dit toch kraken in al hun voegen en geraakt je voorraadje kanonnenvoer toch ooit wel eens op?

Dat is wel goed om hier en daar tijdelijk op korte termijn overwinningen te boeken en dit zo te verkopen aan de bevolking.
Maar op lange termijn is dit een risico. Voor elke Oekraïner sneuvelen er meerdere Russen (maar zelfs dan zijn er nog meer Russen dan Oekraïners dus an sich is dit op korte termijn géén issue voor Rusland). Daarvoor hoef ik geen nieuws te lezen, dat is gewoon een feit, door de manier waarop de Russen gebieden pogen te heroveren. (Of momenteel misschien eerder de Wagner groep)

--

Je hebt volkomen gelijk dat de aanvoer van kogels/mortier/bommen/granaten/... moet kunnen volgen MAAR het aangeleverde kanonnenvoer moet ook kunnen volgen hé ..

Mobilisatie is vreselijk weer veel ongetrainde jongemannen naar het front. Ondertussen zitten duizenden Oekraïners over heel Europa les te krijgen in allerhande krijgstechnieken en nu dus ook met steeds beter materiaal.

Kwantiteit kan inderdaad een oplossing bieden voor de Russen, maar de bevolking gaat die duizenden doden niet blijven aanvaarden...

Mobilisatie is vreselijk weer veel ongetrainde jongemannen naar het front. Ondertussen zitten duizenden Oekraïners over heel Europa les te krijgen in allerhande krijgstechnieken en nu dus ook met steeds beter materiaal.

Kwantiteit kan inderdaad een oplossing bieden voor de Russen, maar de bevolking gaat die duizenden doden niet blijven aanvaarden...

Natuurlijk wel.

We blijven keer op keer in diezelfde val lopen. We bouwen een redenering op die steunt op onze eigen kijk op de wereld en plakken die vervolgens op Rusland.

Hoe meer doden er vallen in de oorlog des te meer rabiaat de Russische bevolking gaat worden. We vergeten dat de oorlog in Rusland elke week dichter op het schavotje van de Grote Patriotische Oorlog wordt geduwd door de eindeloze propagandatrein.

Laatst bewerkt:
Heeft Oekraïne eigenlijk wel manschappen genoeg om dit alles te werk stellen?
Wat met munitie voorraad van al het verschillend materiaal dat ze 'krijgen'?

Rusland heeft nog manschappen genoeg en in aantal hebben ze WOII ook gewonnen, andere tijden natuurlijk, maar toch.

Heeft Oekraïne eigenlijk wel manschappen genoeg om dit alles te werk stellen?
Wat met munitie voorraad van al het verschillend materiaal dat ze 'krijgen'?

Rusland heeft nog manschappen genoeg en in aantal hebben ze WOII ook gewonnen, andere tijden natuurlijk, maar toch.

Munitie is een probleem. De Gepards schieten maar met kleine salvo's om patronen te sparen bijvoorbeeld. Maar tegelijkertijd hebben de Amerikanen 300,000 155mm granaten uit Israel toegewezen en zijn ze hun productie aan het opschalen.

De parallel met de Sovjet Unie uit WOII is niet echt relevant. De Sovjets hebben gewonnen omdat ze hun mobiks tot in Stalingrad kregen in Amerikaanse trucks op Amerikaanse diesel. Dat zit de dag van vandaag wel wat anders.

Golf na golf de dood injagen werkt nu niet meer.
Troepenconcentraties zijn rap te vinden met moderne technologie en door HIMARS rap te elimeneren.
Dan moet je ze gespreid laten aanvallen waardoor ze eigenlijk nog gemakkelijker te doden zijn. En wederom door bv drones gemakkelijker te localiseren.
Als je paralel wil trekken met WOI en die stellingenoorlog dan kan je gemakkelijk zien hoeveel doden er gaan vallen. Zeker met moderne wapens.

Natuurlijk wel.

We blijven keer op keer in diezelfde val lopen. We bouwen een redenering op die steunt op onze eigen kijk op de wereld en plakken die vervolgens op Rusland.

Hoe meer doden er vallen in de oorlog des te meer rabiaat de Russische bevolking gaat worden. We vergeten dat de oorlog in Rusland elke week dichter op het schavotje van de Grote Patriotische Oorlog wordt geduwd door de eindeloze propagandatrein.
Het onmenselijke regime van Stalin en de NKVD zullen ook wel een handje hebben "geholpen" om de Sovjets tot in Berlijn te krijgen. Een zachtmoediger regime had wellicht de handdoek in de ring gegooid. De NKVD executeerde alleen al in Stalingrad 13.000 soldaten wegens desertie of lafheid. Ook kinderen ontsnapten niet aan de executiebataljons wanneer ze werden betrapt voor hand- en spandiensten voor de Duitse bezetters omdat ze anders niet aan eten konden geraken.

overzichtje van de tankleveringen (vermoedelijk):

-14 Leopard 2A4 (Polen)
-8 Leopard 2A4 (Noorwegen)
-14 Leopard 2A6 (Duitsland)
-18 Leopard 2A6 (Nederland opkopen leasetanks en dan donatie)
Totaal: 54 Leopard's (vermoedelijk meer als Finland ook gaat leveren, andere realistische kandidaten tot leveren zijn Denemarken, Spanje en Zweden)

-30-50 Abrams (VS)

-14 Challengers (UK)

Ook Frankrijk denkt over het leveren van Leclerc's.

We zitten nu al aan +/-100 moderne Westerse tanks. Dat zal snel richting de 200 gaan vermoed ik.

Terug
Bovenaan