Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

en ondertussen zitten we al +15 jaar met hybride acties, Russische inmenging in Europese landen (hacking, moorden, verkiezingsmanipulatie, sabotage e.d.m.)
Volgens mij is dat iets dat alle grote mogendheden proberen. VS , China, Rusland. Bij elkaar, in hun invloedssfeer, en in andere kleinere landen.
Misschien moeten we er voor pleiten dat de EU dat ook gaat doen?

Onderhandelen met de Russen, LOL.
Voor mij hoeven de Oekrainers dat niet te doen. Meer het zijn wel hun mensen die daar bij bosjes sterven.
Er zijn voor het Westen genoeg voordelen voor deze oorlog. Die voordelen zie ik echt wel. Maar laten we er ook niet hypocriet over doen aub.

- Verzwakking Rusland
- Live testen wapensystemen
- versnelde energietransitie
- Betere bewapening NAVO
- Uitbreiding NAVO met Zweden, Finland, en later wsl Oekraine.
- Uitbreiding EU

Liever iedere dag honderden soldaten met wapens uit de koude oorlog laten vechten waardoor ze gedood worden, dan de oorlog beslechten met die wapens die ze achterhouden. Het is een keuze van de Russen dat de 3-daagse oorlog reeds bijna een jaar duurt. Eigenlijk kunnen ze dat sneller afhandelen.
Geloof je dat nu echt allemaal zelf?

In militaire termen heet dat een escalatieladder. En daar zijn alle treden nog niet van gebruikt. Aan beide kanten niet.

Russofone gebied. Niet alles geloven wat de Russen zeggen he. ...

Dus uh, Oekraine had en heeft geen russofone regio's volgens jou? Dan houdt het wel op.

ZCgqlLa.jpg

Dan hadden ze dat wel in 2008 met Georgie gedaan. En dat deden ze niet.

Ze zijn in 2014 toch ook gestopt bij de krim en een stukje donbas? Nu staan ze hier al terug. Putin volgt het plan uitgezet in het boek "Foundations of Geopolitics" van Dugin. Ze willen alle vroegere sovjet republieken met geweld terug onder hun ijzeren vuist krijgen. Als je Putin's speeches van afgelopen decade een beetje gevolgd had dan is het klaar en duidelijk dat hij zijn grondgebied militair wil uitbreiden en dat gaat veel verder dan Oekraine, Moldavie en Georgie.

Georgie was dan ook maar een testfase om te zien hoe het westen zou reageren. We zijn zo dom geweest om daar niet op te reageren, zelfs geen sancties, wat een teken van zwakte was waardoor Putin denkt zich nu alles te kunnen permitteren. Als hij effectief de oorlog had verklaard aan Georgie dan hadden we waarschijnlijk wel zwaarder gereageerd.

Beetje kritisch zijn en niet zomaar alles overnemen van russische staatspropaganda want die ontkent het zonlicht en zal nooit toegeven dat hun speciale militaire operatie ter denazificatie niet meer is dan een annexatie oorloog uit op grondstoffen en machtswinst. Putin heeft zich al zwaar mispakt en kan nu niet meer terug maar hij gaat echt op zijn bek moeten gaan als we verdere oorlogen in die regio willen vermijden.

EDIT: en op je kaartje stemden zelfs die paar gebieden waar een kleine meerderheid russisch spreekt voor onafhankelijkheid van rusland. Mensen zijn echt niet vergeten hoe afgrijselijk de USSR/Rusland zich afgelopen 100 jaar keer op keer tegen zijn zogezegd eigen bevolking gedragen heeft. Zowat alle balkan landen hebben reeds voor hun vrijheid moeten vechten en nu denk je dat ze er terug bij willen omdat Putin wat valse referenda heeft georganiseerd?

Laatst bewerkt:
Dus uh, Oekraine had en heeft geen russofone regio's volgens jou? Dan houdt het wel op.

ZCgqlLa.jpg
Ah, een taal spreken maakt al dat je bij een bepaald land wil/moet horen?

Dus Nederland mag Vlaanderen annexeren, Frankrijk Wallonië en Duitsland de Oostkantons?
Belachelijk? Inderdaad, maar jij stelt de Russische taal spreken (waar ze tientallen jaren toe verplicht werden) gelijk aan Russofonie.

In militaire termen heet dat een escalatieladder. En daar zijn alle treden nog niet van gebruikt. Aan beide kanten niet.
Dus jij vindt dat Rusland zich nog inhoudt?
Mariopul, Bucha vergeten? Theater vol burgers?
Enige escalatie die Rusland nog kan uitvoeren is kernwapens gebruiken. Alle andere wapens hebben ze al gebruikt.
Clustermunitie, fosforbommen, thermobarische bommen, naar het schijnt zelfs chemische wapens. Er is niet veel meer over op de escalatieladder voor de Russen hoor.
Doe aub niet alsof de Russen hier volgens bepaalde regels oorlog aan het voeren zijn.

Laatst bewerkt:
Ah, een taal spreken maakt al dat je bij een bepaald land wil/moet horen?
Nee. zo denk ik niet dat veel Vlamingen bij Nederland willen horen.

Maar op het moment dat het onderwijs in Vlaanderen verplicht in het Frans zou worden, ontstaat er onrust en misschien zelfs boosheid. Dat was in de 19e eeuw zo bij ons. Dat zou nu niet anders zijn. vermoed ik. Dus dat dat ook zo was in Oost Oekraine vanaf 2014 is niet iets nieuws in de wereld.

Over het taalbeleid Oekraine kun je hier meer lezen
https://www.opendemocracy.net/en/odr/ukraines-new-education-law/

Dus jij vindt dat Rusland zich nog inhoudt?

Beide partijen houden zich in..
Ik hoop niet dat je serieus denkt dat er nog maar 1 overgebleven trede is op de escalatieladder. Dat is namelijk niet zo.
Men zou bv chemische wapens kunnen inzetten. Biologische ook bv. En er zijn nog andere wapens. Men zou ook tapijtbombardementen op burgerdoelen uit kunnen voeren .
De Russen, maar ook de Oekraieners zouden geografisch kunnen escaleren. De Oekraine bv met een aanval op Belgorod of Transnistrie. De Russen met een aanval op Budjak.
De Russen zouden ook in het Westen mensen kunnen gaan vermoorden die betrokken zijn bij wapenleveranties aan Oekraine. En Oekraine zou hetzelfde kunnen pogen te doen met leiders van landen die Rusland steunen.
En zo zijn er nog wel meer mogelijkheden om dit conflict te escaleren, zonder tactische of grote kernbommen te gooien.

We mogen van geluk spreken dat het Westen geleid wordt door iemand als Biden, die de rust bewaart en af en toe even op de rem trapt vwb escalatie.
Ik zit zelf namelijk niet te wachten op een oorlog die een deel van het noordelijk halfrond radio-actief zou maken.

Ik heb niet gezegd dat Oekraïne niet verder kan escaleren (waarom probeer jij er altijd een both-sides van te maken?), maar dat de Russen niet veel mogelijkheden meer hebben. Oekraïne heeft zich inderdaad al serieus ingehouden, de Russen niet. Natuurlijk zou Oekraïne dan meer escalatie mogelijkheden hebben. Wat wil je daar nu eigenlijk mee zeggen?
Neen, Rusland heeft waarschijnlijk nog geen biologische, chemische of nucleaire wapens gebruikt. Ze hebben er echter al wel mee gedreigd.
Tapijt bombardementen is een onzin argument: dat kan Rusland namelijk niet, ze hebben geen luchtoverwicht. Ze hebben al wel hetzelfde proberen te bereiken met raketten. Iedere grote stad in Oekraïne hebben ze al aangevallen.

Misschien al vergeten dat Rusland in het verleden mensen in het Westen heeft vergiftigd?

Maar vooruit: ja, als je creatief nadenkt, heeft Rusland nog wel enkele andere escalatiemogelijkheden dan enkel nucleaire wapens.

Als we denken dat ze niet dieper kunnen vallen, dan doen ze toch iets wat je u niet kan voorstellen...

Als we denken dat ze niet dieper kunnen vallen, dan doen ze toch iets wat je u niet kan voorstellen...

Bij zo´n een bericht zou je bijna hopen dat het Westerse propaganda betreft.

Als ik de beelden zie van dat terrein ginder (zeker in wintermaanden) vraag ik me af of je daar überhaupt veel kan gaan doen zonder materieel op rupsbanden? Wij hebben bijvoorbeeld een tiental jaar geleden onze artillerie op rupsen afgedankt en beschikken enkel nog over houwitsers die getrokken moeten worden door een vrachtwagen, daarmee ben je toch niets op een slagveld zoals dat in Oekraïne?

The right tool for the right job.
Beide zijn nodig op het terrein.

Denk eerder dat levering van nog meer wapens de oorlog verder verlengd en nog veel meer jonge mannen moeten sterven in de strijd.

En heeft Oekraine echt de garantie dat ze met die tanks de Krim en Donbas terug gaat veroveren? De Russen staan ook niet stil. Hun productielijnen draaien volle toeren en dat gaan we wsl vanaf het voorjaar op het slagveld zien.

Beetje ziekelijke redenering heh. Zoals tegen het slachtoffer van een verkrachting zeggen dat ze moet stoppen met spartellen zodat het sneller voorbij is.

Beetje ziekelijke redenering heh. Zoals tegen het slachtoffer van een verkrachting zeggen dat ze moet stoppen met spartellen zodat het sneller voorbij is.
Ik vind dat jouw vergelijking niet helemaal opgaat. Zich verzetten of terugvechten is niet altijd de beste optie.

Als een slachtoffer van een verkrachting het bewustzijn heeft om ofwel verkracht te worden ofwel terug te vechten en vermoord te worden. Wat gaat ze kiezen? Lesser of two evils.

Als je overvallen wordt door gangsters met een mes, je kan je portefeuille afgeven of terugvechten en riskeren om een messteek te krijgen. Wat ga je doen?

Ik bedoel daarmee niet dat Oekrainie niet moet terugvechten, maar het is misschien pijnlijk en onrechtvaardig maar er moet toch ten minste over nagedacht te worden om water in de wijn te doen en een vredesdeal na te streven in plaats van zich te blijven verzetten met nog duizenden slachtoffers en de volledige verwoesting van hun economie en infrastructuur tot gevolg. Maar dit is waarschijnlijk makkelijk gezegd, moest ik Oekraïner zijn zou ik ook niet echt compromissen willen sluiten.

Ik vind dat jouw vergelijking niet helemaal opgaat. Zich verzetten of terugvechten is niet altijd de beste optie.

Als een slachtoffer van een verkrachting het bewustzijn heeft om ofwel verkracht te worden ofwel terug te vechten en vermoord te worden. Wat gaat ze kiezen? Lesser of two evils.

Als je overvallen wordt door gangsters met een mes, je kan je portefeuille afgeven of terugvechten en riskeren om een messteek te krijgen. Wat ga je doen?

Ik bedoel daarmee niet dat Oekrainie niet moet terugvechten, maar het is misschien pijnlijk en onrechtvaardig maar er moet toch ten minste over nagedacht te worden om water in de wijn te doen en een vredesdeal na te streven in plaats van zich te blijven verzetten met nog duizenden slachtoffers en de volledige verwoesting van hun economie en infrastructuur tot gevolg. Maar dit is waarschijnlijk makkelijk gezegd, moest ik Oekraïner zijn zou ik ook niet echt compromissen willen sluiten.

Uhmm, Oekraïners verzetten zich met in het achterhoofd het voortbestaan van een soevereine, vrije natie. Voor hun familie, hun vrienden, de kinderen, etc. Dat er in (bezet) Oekraïne wrs heel wat mensen zijn die de persoonlijke keuze hebben gemaakt om te collaboreren, in plaats van zich te blijven verzetten (en mogelijks ontvoerd of geëxecuteerd te worden), dat zal wel. Maar gelukkig heeft de Oekraïense bevolking als 'aggregaat' de keuze gemaakt om te blijven vechten i.p.v. de 'gemakkelijke' opportunist uit te hangen. Blijkbaar hechten de Oekraïners veel meer belang aan de toekomst (die ze kunnen nalaten), ook al overleven ze het persoonlijk zelf niet, en maken ze minder de (egoïstische) afweging wat voor henzelf nu het beste is.

Vanuit een egocentrisch individualistisch West-Europees standpunt is dat natuurlijk onbegrijpelijk.

Wat ga je doen als je die overvaller al 4 anderen hebt zien overvallen, waarbij hij hen alsnog een messteek gaf nadat ze hun portefeuille hadden afgegeven?
Ga jij dan netjes je portefeuille afgeven in de hoop dat de kous daarmee af is, of ga je denken: "hey, die overvaller houdt zich helemaal niet aan zijn woord, dus waarom zou ik mijn portefeuille afgeven als ik alsnog word neergestoken?"

Oekraïne heeft al meermaals verdragen gesloten met Rusland, die Rusland daarna vlotjes schond.
Waarom zou het nu anders zijn?

Als iemand voor de zoveelste keer komt aandraven met voorgekauwd propaganda uit het Kremlin dan doe ik ook de moeite niet meer om nog in het lang en het breed die zever nog te ontkrachten. Je kan geen water bij de wijn doen wanneer de vijand letterlijk probeert om jouw, je gezin, je cultuur, en je natie, uit de geschiedenis te wissen. Snap dat nu toch eens.

Oekraïne heeft nu ook wel aangetoond dat het met de juiste middelen een succesvolle doorbraak kan verwezenlijken, dus die tanks kunnen zij mogelijk zeer goed gebruiken om de Russen verder terug te drijven. We weten natuurlijk niet hoe vaak zij al gefaald hebben. We krijgen in het Westen heel sterk het beeld dat het vooral Russen zijn die door de vleesmolen worden gedraaid, maar ik twijfel er niet aan dat er ook heel wat gefaalde Oekraïnse aanvallen zijn geweest.

Als iemand voor de zoveelste keer komt aandraven met voorgekauwd propaganda uit het Kremlin dan doe ik ook de moeite niet meer om nog in het lang en het breed die zever nog te ontkrachten. Je kan geen water bij de wijn doen wanneer de vijand letterlijk probeert om jouw, je gezin, je cultuur, en je natie, uit de geschiedenis te wissen. Snap dat nu toch eens.
Maar da's eigenlijk een vrij atypisch standpunt, in Europa zijn we de laatste decennia altijd heel pacifistisch en meestal wordt de beslissing van de VS en soms EU landen om ergens militair in te grijpen als oorlogszuchtig aanzien. Daar zijn we wel altijd degene die zeggen dat de partijen het diplomatisch moeten proberen oplossen (we verwoorden het wel mooier maar dat komt altijd neer op slachtoffers die over zich heen moeten laten lopen). Dit conflict is op dat vak niet speciaal anders dan al die andere conflicten dus kan je je wel de vraag wat er dan wel anders is dat we plots allemaal haviken geworden zijn, zelfs de vredesbewegingen hoor je niet of amper. Is het de bedreiging die we zelf voelen of het feit dat de Oekraïense samenleving veel herkenbaarder is, geen idee eerlijk gezegd.

Terug
Bovenaan