Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Liveblog CNN:

Lavrov's ultimatum: Russia's Foreign Minister Sergei Lavrov said Kyiv must fulfil Moscow's proposals regarding four "new territories" occupied by Russia, or the Russian military "will take action," Russian state media reported. Russia has claimed control of Ukraine's Luhansk, Donetsk, Zaporizhzhia and Kherson regions after holding sham referendums in September. The Ukrainian government has repeatedly said it will not accept any deal that would jeopardise its territorial integrity.

Loze woorden of is er iets op til?

Bij Kreminna ligt de druk ook zeer hoog, Rusland blijft daar reserves tegenaan gooien omdat een opgave van de stad een ernstige bedreiging vormt voor de stabiliteit van het front.

Minister van Energie in Oekraïne vreest voor nieuwe aanvallen op energieinfrastructuur op Oudjaar. 9 miljoen Oekraïeners hebben op dit moment geen toegang tot stroom.
 
Poetin : We willen dolgraag onderhandelen maar die rotte Oekraïners en Westerlingen weigeren!
Lavrov 2 dagen later : Erken al onze eisen of we vegen jullie van de kaart!
Diplomatie op z'n Russisch...

Van die Drones heb ik geruchten gelezen dat ze deze keer raketten afvuurden kort voor impact.
Lijkt me te goed om waar te zijn, net zoals die 10+ bommenwerpers en controletoren. Hopium is niet vreemd aan de UA twitter/telegram space.
 
Lavrov heeft 100% gelijk, ALS de VS en Europa zelf de oorlog waren begonnen. Hij is alleen vergeten dat Rusland ermee begonnen is. Zijn geheugen laat hem in de steek.

Hij begint dement te worden. Ah neen wacht dat is hij al 40 jaar. :unsure:
 
Lavrov is het voorbeeld van een cynische diplomaat. Hij weet wellicht dat het fout loopt, maar drinkt de gifbeker tot het einde. Weinig andere keuze op dit moment. Ik zou hem zeker niet dement noemen.
 
Lavrov is het voorbeeld van een cynische diplomaat. Hij weet wellicht dat het fout loopt, maar drinkt de gifbeker tot het einde. Weinig andere keuze op dit moment. Ik zou hem zeker niet dement noemen.
Wat voor keuze heeft die man ook anders? Het is dat of uit het raam vallen/van de trap sukkelen.
 
Lavrov is het voorbeeld van een cynische diplomaat. Hij weet wellicht dat het fout loopt, maar drinkt de gifbeker tot het einde. Weinig andere keuze op dit moment. Ik zou hem zeker niet dement noemen.
Dat was ironisch bedoeld he. Lavrov is naar mijn mening gewoon zijn leven nog niet moe. :tongue:

Wat voor keuze heeft die man ook anders? Het is dat of uit het raam vallen/van de trap sukkelen.
Inderdaad :)
 
Spijtig dat het een plusartikel is maar wel interessant om te lezen. Er wordt veel over Hongarije gesproken als een dwarsligger o.m. inzake sancties tegen Rusland. Maar ook Oostenrijk onderhoudt nog altijd (innige) banden met Rusland. Mede door de economische verbondenheid sinds decennia, de neutrale status van het land en het feit dat Wenen enkele internationale instellingen huisvest waar dus ook veel diplomaten zitten. Er zitten 290 Russische diplomaten en sinds de oorlog zijn er nog maar 4 uitgewezen.

Nog 2 quotes:
Diverse bronnen vertellen, anoniem uiteraard, dat er in Wenen soms Russen uit de bezette Donbas opduiken, die door auto’s van de Russische ambassade naar discrete diners worden gereden met Oostenrijkse politici, zakenlui en intellectuelen. De dinergasten zinspelen op ‘provocaties van de Navo jegens Rusland’, of Amerika dat ‘Oekraïne heeft opgezet tegen Rusland’. Die standpunten zijn gangbaar in Oostenrijk.

Marsalek, die journalisten eens documenten toonde over de Skripal-vergiftigingszaak die van westerse inlichtingendiensten kwamen. Hij is na het Wirecard-faillissement naar Rusland gevlucht. Dat beschadigde het vertrouwen van EU-landen in Oostenrijk zodanig dat Wenen terugtrad uit de Club van Bern, het overleg tussen de 27 EU-veiligheidsdiensten. De Oostenrijkse veiligheidsdienst BVT is sindsdien hervormd, maar twijfels over Oostenrijkse lekken naar Moskou bestaan in de EU nog steeds.
:crazy:


 
Laatst bewerkt:
Beelden uit Bakhmut die net uit een film/game kunnen komen:

Ik zag daarnet Oekraïeners in de lokale Colruyt en ik bedacht me hoe absurd het zou zijn om hier in België dezelfde situatie te hebben met een agressief Duitsland of Frankrijk. Het doet me beseffen dat we in West-Europa, ondanks hier en daar wat terreuraanslagen, nog altijd in een relatief veilig coconnetje zitten.

Toch is dat laagje beschaving snel verdwenen als er écht eens een crisis aankomt. Corona was thuisblijven en Netflixen, oorlog is een héél ander dier.
 
Hier ook al een keertje Oekraïners in de lokale Colruyt gezien en gesproken ... die dag kwam de oorlog inderdaad een stukje dichter.
 
Ik zag daarnet Oekraïeners in de lokale Colruyt en ik bedacht me hoe absurd het zou zijn om hier in België dezelfde situatie te hebben met een agressief Duitsland of Frankrijk. Het doet me beseffen dat we in West-Europa, ondanks hier en daar wat terreuraanslagen, nog altijd in een relatief veilig coconnetje zitten.

Toch is dat laagje beschaving snel verdwenen als er écht eens een crisis aankomt. Corona was thuisblijven en Netflixen, oorlog is een héél ander dier.
Nog nooit met oudere mensen gesproken mss ? We hebben hier ook 2 wereldoorlogen meegemaakt he de vorige eeuw .

Met de EU en vooral de NAVO hebben we hier wel een veel veiligere omgeving kunnen maken in West-Europa , op oorlogsgebied toch , maar niks is een zekerheid .
 
Ik zag daarnet Oekraïeners in de lokale Colruyt en ik bedacht me hoe absurd het zou zijn om hier in België dezelfde situatie te hebben met een agressief Duitsland of Frankrijk. Het doet me beseffen dat we in West-Europa, ondanks hier en daar wat terreuraanslagen, nog altijd in een relatief veilig coconnetje zitten.

Toch is dat laagje beschaving snel verdwenen als er écht eens een crisis aankomt. Corona was thuisblijven en Netflixen, oorlog is een héél ander dier.

Daarom dat ik het ook zo lachwekkend vond als ik mensen hoorde spreken over "we zijn in oorlog met een onzichtbare vijand". Yep, vanuit uwe zetel met een hoop koeken in de hand. Zware oorlog.
 
Nog nooit met oudere mensen gesproken mss ? We hebben hier ook 2 wereldoorlogen meegemaakt he de vorige eeuw .

Met de EU en vooral de NAVO hebben we hier wel een veel veiligere omgeving kunnen maken in West-Europa , op oorlogsgebied toch , maar niks is een zekerheid .
Goh, de meeste mensen die WO2 "bewust" hebben meegemaakt zijn toch al van redelijke leeftijd.

Met bewust meegemaakt wil ik dan zeggen pakweg ouder dan een jaar of 14 tijdens de oorlog, een leeftijd waar ge wat begint te snappen wat er speelt in de wereld en je dat ook correct plaats kan geven in uw geheugen.
Die mensen zijn nu dus al een (heel) eind in de 90.
Mijn ouders zijn beide geboren tijdens de oorlog (80 jaar oud nu), maar die kunnen daar eigenlijk niet zo veel over vertellen, en wat ze er van weten is eigenlijk wat hun ouders hen hebben verteld, dus zelfs voor hen al niet meer eerstehands.
De oorlog zelf was ook een zwarte periode natuurlijk en dus wat onderdrukt in de herinneringen, hun herinneringen zijn meer gericht op de positieve evoluties net na de oorlog, een naoorlogse "wederopbouw" is bijna een soort van periode van "versnelde" evolutie, naar een aantal jaren achteruit te zijn geboerd door de oorlog.

Maar ik ben zelf een heel stuk ouder (staat al een 5 voor bij mij :cool: ) dus ben zelf veel in contact geweest jaren geleden met volwassenen die als puber/volwassene de oorlog hebben meegemaakt (grootouders bijvoorbeeld), en er ook over gesproken!
Tieners van vandaag gaan met zulke mensen zeer zelden pakweg serieuze discussies over wat er speelt in de wereld aangaan!
Kans is groot dat die persoon (als ze er al een kennen) een overgrootouder in een rusthuis gaat zijn!

Net zoals er vandaag nog maar zeer weinig overlevenden van de concentratiekampen zijn, die er nog deftig eerstehands uitleg over kunnen geven/herinneringen delen.

Wat er speelde voor de gewone mens tijdens WO2 is iets wat zeer binnenkort enkel nog uit geschiedenisboeken komt, en dus een heel pak abstracter dan voor de vorige generaties!
 
Nog nooit met oudere mensen gesproken mss ? We hebben hier ook 2 wereldoorlogen meegemaakt he de vorige eeuw .

Met de EU en vooral de NAVO hebben we hier wel een veel veiligere omgeving kunnen maken in West-Europa , op oorlogsgebied toch , maar niks is een zekerheid .
Tuurlijk, mijn bomma woonde bvb. tijdens WO II in centrum Antwerpen en kon vrij levendig vertellen over de V1-bommen. "Als je de vlam in de staart zag verdwijnen moest je gaan lopen, want dan ging 'em vallen". Die was 15 toen de oorlog begon.

Maar we kennen al 77 jaar vrede in West-Europa en dat is best al een lange tijd, mogelijk zelfs vrij uniek. Als je even terugkijkt vanaf de 18de eeuw met de Napoleontische oorlogen zijn er in de 19de eeuw toch nog aardig wat conflicten en gewelddadige omwentelingen geweest: Belgische Revolutie in 1830, de onrust van 1848, oorlog Pruisen-Denemarken 1851, oorlog Pruisen-Oostenrijk 1866, oorlog Duitsland/Pruisen-Frankrijk 1870-1871, WOI 1914-1918, WO II 1939-1945 en dan een lange lapsus die tot vandaag aanhoudt.
 
Zelinski's vredesvoorstel (bron: DS):

1. Nucleaire veiligheid moet gewaarborgd worden. De rust moet terugkeren in Zaporizja, waar de Russen Europa’s grootste kerncentrale bezetten.

2. De voedselveiligheid moet gewaarborgd worden. Oekraïne moet naar de hele wereld graan kunnen exporteren.

3. De energievoorraden moeten gewaarborgd worden. Oekraïne moet geholpen worden bij de wederopbouw van zijn energie-infrastructuur.

4. Alle oorlogsgevangenen en gedeporteerden, waar ook kinderen tussen zitten, moeten vrijgelaten worden.

5. Het Oekraïense territorium moet gerespecteerd worden. Rusland moet daarin het VN-charter volgen en daar ‘valt niet over te onderhandelen’, aldus Zelenski.

6. Rusland moet zijn troepen terugtrekken en landgrenzen respecteren.

7. Er moet een speciaal tribunaal worden opgezet om Russische oorlogsmisdaden te vervolgen.

8. Ecocide moet vermeden worden door onder andere te ontmijnen.

9. Nieuwe escalaties van het conflict moeten vermeden worden. Oekraïne moet garanties krijgen dat er gewaakt zal worden over de veiligheid, bijvoorbeeld door officieel landen aan te duiden die tussenbeide zullen komen, mocht Rusland zich opnieuw agressief opstellen.

10. Er moet een document ondertekend worden door de betrokken partijen dat een einde stelt aan de oorlog.

Een aantal realistische voorstellen, maar ook een aantal onrealistische tenzij je de VN gaat hervormen en het systeem met 5 permanente leden met vetorecht op de schop doet. Iedereen is dan gelijk voor de wet en iedereen kan aansprakelijk gesteld worden voor internationale misdaden, maar dat impliceert ook wel het deels opgeven van nationale soevereiniteit en het deels opgeven van nationale belangen.
 
Zelinski's vredesvoorstel (bron: DS):



Een aantal realistische voorstellen, maar ook een aantal onrealistische tenzij je de VN gaat hervormen en het systeem met 5 permanente leden met vetorecht op de schop doet. Iedereen is dan gelijk voor de wet en iedereen kan aansprakelijk gesteld worden voor internationale misdaden, maar dat impliceert ook wel het deels opgeven van nationale soevereiniteit en het deels opgeven van nationale belangen.
Toch alleen 7 is eigenlijk ietwat onrealistisch voor de VN (maar zeker terecht)?
De rest is eigenlijk toch niet meer dan normaal?
Rode lijnen voor de Russen, maar who gives a f***?

Wat Kaja Kallas, Estse premier (dus ze weet waarover ze spreekt), over onderhandelen met de Russen te zeggen heeft:
 
Terug
Bovenaan