Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Vond dit wel interessant, een lange lijst met quotes van Russische officials en financiële verslagen.
Spijtig genoeg te lang om samen te vatten maar het komt erop neer dat hun economie langs alle kanten rammelt en zelfs uit elkaar aan het vallen is. (piek in schulden, bedrijven die lonen niet uitbetalen, medicijnen 30% duurder, tekort aan werknemers, daling in vleesconsumptie, ~8% meer alcohol verkoop, olie-export keldert, enz enz enz)

Vond dit wel interessant, een lange lijst met quotes van Russische officials en financiële verslagen.
Spijtig genoeg te lang om samen te vatten maar het komt erop neer dat hun economie langs alle kanten rammelt en zelfs uit elkaar aan het vallen is. (piek in schulden, bedrijven die lonen niet uitbetalen, medicijnen 30% duurder, tekort aan werknemers, daling in vleesconsumptie, ~8% meer alcohol verkoop, olie-export keldert, enz enz enz)

Allemaal door de waanzin van 1 zot... Te gek dat de boel daar nog niet in brand staat🤔

Het zou misschien een ander verhaal zijn wanneer je zelf WOII meegemaakt had.
Generatie van mijn (over)grootouders die als kind hem hebben meegemaakt gingen (op basis van een klein aantal ervaringen akkoord) toch ook gewoon op verlof in Duitsland. Kan me geen haat tegenover den Duits herinneren, de eerste jaren ongetwijfeld maar doe er is 20 jaar bij en die gevoelens zijn (gelukkig) grotendeels weg imo.

Minsten 100 Russische raketten afgevuurd. Onder meer explosies te horen in Kiev, Odessa, Kharkiv, Zjytomyr en zelfs Lviv.

Generatie van mijn (over)grootouders die als kind hem hebben meegemaakt gingen (op basis van een klein aantal ervaringen akkoord) toch ook gewoon op verlof in Duitsland. Kan me geen haat tegenover den Duits herinneren, de eerste jaren ongetwijfeld maar doe er is 20 jaar bij en die gevoelens zijn (gelukkig) grotendeels weg imo.
Klopt, veel mensen hadden tijdens de oorlog zelf al door dat de gemiddelde Duitser die oorlog helemaal niet wou. Er zijn genoeg levenslange vriendschappen ontstaan tussen Duitsers en het gastgezin waar ze hier tijdelijk verbleven tijdens de bezetting.

Mijn grootvader (bouwjaar 1930) vertelt nog regelmatig verhalen over de oorlog, maar ik heb nooit iets van wrok naar Duitsers of Duitsland in het algemeen gemerkt.

Het begint duidelijk te worden wat waarschijnlijk 1 van de voorwaarden van de US was voor de gigantische steun aan Oekraïne:

Het begint duidelijk te worden wat waarschijnlijk 1 van de voorwaarden van de US was voor de gigantische steun aan Oekraïne:

Dat ga je toch wat beter moeten onderbouwen hoor. Denk je dan niet dat Siemens of Schneider er als de kippen gaan bij zijn om te bieden op al die vernielde nutsvoorzieningen? Of Total Energies op de ontginning van gasreserves in Donbas en voor de Krim?

Oorlog zorgt nu eenmaal ook voor economische opportuniteiten. Het zou me zelfs niet verbazen dat het uiteindelijk Europese bedrijven zullen zijn die in vergelijking met de kostprijs van de Europese steun het meeste uit die wederopbouw gaan halen. Want laat ons wel wezen. We geven in vergelijking me de Amerikanen pennies on the dollar aan Oekraïne.

We geven in vergelijking me de Amerikanen pennies on the dollar aan Oekraïne
Hier moet ik toch bezwaar tegen maken.
US geeft veel militaire steun, maar EU en EU landen geven veel meer financiële steun dan de US:

Plus dat de EU landen ook nog eens heel wat vluchtelingen opvangen.

Denk je dan niet dat Siemens of Schneider er als de kippen gaan bij zijn om te bieden op al die vernielde nutsvoorzieningen?
In welke mate gaat het bieden zijn of gaat het reeds vooraf beslist zijn? Dat is de vraag!

US geeft veel militaire steun, maar EU en EU landen geven veel meer financiële steun dan de US:

In welke mate gaat het bieden zijn of gaat het reeds vooraf beslist zijn? Dat is de vraag!

Volgens de bron valt dat nog dik tegen.
US 14.1 commit / 8.5 disbursed
EU 30.3 commit / 8.1 disbursed

Ik heb toch vraagtekens bij die financiële steun. Het staat zo wel ingeschreven in de statistieken maar hoeveel ervan is effectief reeds in handen van Oekraïne dag van vandaag. Ook weer frappant dat ons land helemaal onderaan de lijst bengelt daar waar De Croo nog met veel bravoure 800 miljoen had aangekondigd een jaar geleden.

De oorlog wordt beslecht met Amerikaanse wapens want op het vlak van militaire steun, wat uiteindelijk is waar het op neer komt, doet Europa nagenoeg niets. Dat is wat ik bedoel met pennies on the dollar.

Verder denk ik ook niet dat we flauw moeten doen over die publieke toewijzingen. Black Rock heeft nu publiek contact gelegd met zelensky. Maar ik ga er van uit dat er vanuit Europa ook reeds heel wat dealtjes naar voor zijn geschoven.

Ik vond het daarom wat gratuit om dan te insinueren dat het vooral bij de Amerikanen een motivator zou zijn. Ons leiderschap is evenzeer in hetzelfde bedje ziek al doen we ons op dat vlak op het wereldtoneel maar al te graag schijnheilig voor

Die grafiek gaat ook maar tot november, als je het civiele deel van het laatse pakket bijtelt ziet alles er heel anders uit.
- $2.4 billion for resettlement and other support services, such as emergency housing,..
- $2.47 billion to address the dire humanitarian needs of Ukraine
- $13.37 billion in vital economic and budgetary support for the Government of Ukraine

da's zo al 18 miljard extra aan niet miltaire hulp.

Dat de grote spelers op de asset- en risk management markt er dan bij betrokken zijn is toch te verwachten?
Ja die gaan hun graantjes meepikken, maar je kan dat geld toch niet op de grote markt in Kiev dumpen en zeggen : 'hier, geef alles aan de lokale metsers en elektriciens. Zie dat er niks verdwijnt he!'
Het Europese geld gaat evengoed beheerd worden en grotendeels naar grote bouwbedrijven gaan, die dan lokale aannemers gebruiken en zo een hele hoop mensen zullen tewerkstellen.

Laatst bewerkt:
The hapless Russian air defense crew at the Engles airbase have finally managed to shoot something down, but apparently it was their own Russian Su-27 fighter jet! :laugh:
:clap:

Wie anders dan Amerikaanse en Europese bedrijven zou Oekraïne na de oorlog heropbouwen misschien?

Onze Chinese vrienden?
Iraanse technologiebedrijven?
Russische oliebedrijven?
De befaamde Afrikaanse nucleaire expertise?

Wie anders dan Amerikaanse en Europese bedrijven zou Oekraïne na de oorlog heropbouwen misschien?

Onze Chinese vrienden?
Iraanse technologiebedrijven?
Russische oliebedrijven?
De befaamde Afrikaanse nucleaire expertise?
Het zou nochtans correct zijn dat de Russen gaan meehelpen met de heropbouw. Zij hebben het hele land kapotgeschoten.

Ja, met in 2022 200 dagen load shedding at home, and counting.

Bron: headline on Bloomberg this week.
Wat heeft dit er mee te maken? Corruptie, criminaliteit en expertise zijn verschillende zaken.

ZA heeft bvb ook zijn eigen nuclear bomb gemaakt en dan terug vrijwillig ontbonden.

Terug
Bovenaan