Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat is die bron? Zatte Dmitri die elke week de stocks gaat natellen?
Bron is het Oekraïense ministerie van defensie.
Ze kunnen idd niet de hele stock persoonlijk natellen, maar zatte Dimi in die in het arsenaal werkt heeft Oekraïense roots, wilt wat extra zakgeld of is gewoon het regime beu. Wat info van Five Eyes + Europa en het kan dicht bij de waarheid liggen.

Nu, hoezeer de meesten van ons het wel niet zouden willen zie ik Rusland niet stoppen of ineenstorten, al zeker niet met onze taktiek van UA aan het infuus te leggen en druppelsgewijs in leven te houden.
Poetin was van in het begin vastberaden en is volgens mij 100% all-in gegaan toen ie in September mobiliseerde en die 4 regio's 'officieel' bij Rusland voegde. Zelfs als er een staakt-het-vuren komt gaan Russen binnen 10-50-200 jaar nog zeggen dat Kherson Russisch is, al zeker zolang het in hun grondwet geschreven staan.
Heb deze week ergens een analist horen zeggen dat Poetin niet denkt dat hij verloren is, hij denkt dat ie de instorting van het Westen met een paar jaar mistimed heeft, 2-3jaar doorduwen en hij wint in zijn ogen.
Hun moves op het terrein wijzen ook op een lange strijd, 80.000 mobiks werden gebruikt om UA op te houden terwijl RU zich ingroef. Ondertussen hebben ze achter het front echte verdedigingslinies gebouwd met anti-tank grachten, drakentanden,.. met daarachter linies van versterkte loopgraven(drainage, houten wanden, overdekte delen ,enz). Ze daaruit verdrijven gaat niet evident zijn.
Na de winter kan je 250.000 extra mobiks verwachten die ietwat getraind zijn, mogelijks zelfs een verdere mobilisatie. Waarschijnlijk met een verzameling afstandse tanks en geweren maar dat kan Poetin niks schelen, who cares als er 2 miljoen Russen moeten sterven om te winnen.

We gaan het toch ooit is serieus moeten nemen en stoppen met hopen op één of ander mirakel.

Nog wat random shit. Zo zien dorpen aan de frontlinie eruit, en zo zien loopgraven er oa uit.
En als iemand zich de Tsjetsjeense Leider uit de jaren 90 herrinert, die was een visionair wat het huidige Rusland betreft.

Laatst bewerkt:
Dat denken er veel hier al een heel tijdje, en toch blijven er elke dag opnieuw 100'en bommen gevonden worden.
Dat klopt. Men heeft de voorraad misschien wel wat onderschat.
(Ik geloof niet dat de cijfers gepost door Chris -dewelke van Oekraïne komen- echt 100% accuraat zijn)

MAAR geen enkele voorraad is onbeperkt he. Vroeg of laat (of extreem laat .. whatever), ooit geraakt de voorraad op.
Ja ze kunnen nieuwe voorraad bestellen of aanmaken. Maar dat kost tijd, tijd die in het nadeel tikt van Rusland.

Het wordt gewoon een echte uitputtingsslag.

De woorden van de Tsjetsjeense leider zijn er echt wel pal op, 27 jaar geleden!
Mjah, hij was een Sovjet generaal die in z'n jeugd nog gedeporteerd werd uit Tsjetsjenië.
't Schijnt een overtuigd Sovjet burger die zag wat er met Rusland aan het gebeuren was en zijn land wou redden.

Achteraf kunnen we zeggen dat een gematigd Moslim steunen misschien zo geen slecht idee was.. als je ziet wat Rusland en Kadyrov nu allemaal uitsteken, maar toen hoopte het Westen nog op een normale relatie met Rusland.

Oekraïne als bron citeren vind ik bedenkelijk, dat is geen neutrale partij en doet zelf aan propaganda. Natuurlijk gaan die zeggen dat Rusland er bijna doorheen zit. Zo kan je het Kremlin citeren om aan te tonen dat de Russen nog altijd volgens plan bezig zijn.

Natuurlijk moet je deze cijfers met een korrel zout nemen maar of het nu over Oekrainse vooraden gaat of Russische, in feite over eender wat het gaat; oekrainse bronnen gaan altijd betrouwbaarder zijn. Het Kremlin zet niet eens zijn zonnebril af wanneer het zonlicht ontkent.

Dat gezegd zijnde; Moesten deze cijfers kloppen vind ik ze niet direct rooskleurig. Er is duidelijk nog genoeg voorraad voor maanden door te gaan en slagen ze er ondanks de sancties toch in om bepaalde modellen bij te maken.

Natuurlijk moet je deze cijfers met een korrel zout nemen maar of het nu over Oekrainse vooraden gaat of Russische, in feite over eender wat het gaat; oekrainse bronnen gaan altijd betrouwbaarder zijn. Het Kremlin zet niet eens zijn zonnebril af wanneer het zonlicht ontkent.

Dat gezegd zijnde; Moesten deze cijfers kloppen vind ik ze niet direct rooskleurig. Er is duidelijk nog genoeg voorraad voor maanden door te gaan en slagen ze er ondanks de sancties toch in om bepaalde modellen bij te maken.
Rusland maakt van misleiding en leugens (zgn. Maskirovka) al meer dan een eeuw een staatsideologie, dus die officiële berichtgeving moet je altijd met een pallet zout nemen. Maar Oekraïne is ook geen betrouwbare bron en ik vind het wat naïef om dat zomaar aan te nemen.

Er is ook sprake van import van bepaalde types Iraanse ballistische raketten die moeilijker te onderscheppen zijn door Oekraïne. De Iskander is zo'n type ballistische raket die moeilijk te onderscheppen is tegenover een tragere kruisraket, maar daar zouden er niet veel meer van in voorraad zijn. Maar wel voldoende om nog verdere schade te veroorzaken dan nu al het geval is.

Heb je daar bewijzen van?
Wat een bullshit is dit nu weer. Het is een land in oorlog met Rusland, tuurlijk zal de berichtgeving over Rusland deels gerelateerd zijn om de moraal bij de Oekraïense troepen hoog te houden. En als je daar een bron moet voor hebben dan zou ik toch eens nadenken of er wel een bron is voor dat de zon in de toekomst nog zal schijnen, als je gaat schijten uw gat wel moet afvegen enz. Enige realiteitszin mag ook wel.

Wat een bullshit is dit nu weer. Het is een land in oorlog met Rusland, tuurlijk zal de berichtgeving over Rusland deels gerelateerd zijn om de moraal bij de Oekraïense troepen hoog te houden. En als je daar een bron moet voor hebben dan zou ik toch eens nadenken of er wel een bron is voor dat de zon in de toekomst nog zal schijnen, als je gaat schijten uw gat wel moet afvegen enz. Enige realiteitszin mag ook wel.
Dus geen bewijzen, geen idee in welke mate dat dan dingen spelen (hoeveel raketten verbruikt of niet), maar toch dingen beweren. Juist. Ik dacht dat het er zo niet aan toe mocht gaan in het politiek forum, maar soit.
Volgens mij zijn de cijfers van Oekraïne toch al iedere keer vrij accuraat geweest.
Jij kan geen andere cijfers aanleveren, dit zijn de enige cijfers die er liggen, dat de Russen nucleaire kruisraketten met ballast afvuren lijkt in ieder geval al goed te staven dat ze door hun wapens beginnen te geraken. Maar ik heb dus geen realiteitszin. Begrepen.

Ik vind het eerlijk gezegd ook bullshit dat men hier soms een air van intellectualisme aan neemt door te zeggen van "ja, Rusland vrijwel zeker xxx, maar Oekraïne zeker ook wel een beetje xxx", zonder bewijzen. Waarbij XXX kan zijn: corruptie, marteling, foute cijfers, ...
Zo van: "zie eens hoe slim ik ben, want ik kan fouten van beide zijden zien". (zonder bewijzen, maar met realiteitszin!) No shit, Sherlock.

Laatst bewerkt:
'k Had hier een tijd geleden gemeld dat Rusland ~30% van hun GDP aan defensie ging spenderen, Reuters heeft het in mooie grafieken gegoten.

-Leger krijgt officieel 1% extra, maar dat is dit jaar al met 30% verhoogd
-Politie, gevangeniswezen, FSB en co krijgen 50% meer.
-Partiotische activiteiten krijgen 513% extra.
-Scholen, wegen, gezondheidszorg, onderzoek, enz wordt in gesnoeid.
-1/4 van het budget is geheim.

chart.png

-Le Monde artikel over de Russische wapenstock, gebaseerd op satellietbeelden.

-Er zijn vandaag bombrieven aangekomen in Spanje.
Eén is afgegaan in de Oekraïense ambassade en heeft iemand licht verwond, een andere is onderschept bij een Spaanse producent van RPG's die geleverd zijn aan Oekraïne. Hopelijk wordt dit geen gewoonte en is het het werk van een enkele zot.

-Een Turks bedrijf overweegt van 3 stroomschepen aan Odesa te verhuren, goed voor 300MW.
Blijkbaar ook een wereldspeler die weigert van schepen te leveren in het Russische oosten

-Nog 2 RUSI-rapporten voor die dat tijd en interesse hebben.
Eéntje over de grondoorlog in de eerste maanden, de andere over de luchtcomponent.
Conclusies in spoilers.
THE WAR IN Ukraine is far from over. Although the Russian military is now on the defensive and withdrawing in multiple directions, there is not yet an indication that its hostile intent against Ukraine nor its efforts to undermine the West economically and politically have subsided. Although the massive sacrifices of the UAF have inflicted serious and widespread damage to the Russian capacity for offensive operations, Ukraine’s international partners need to fully appreciate the scale of the conflict, the adversary’s capabilities and the cause of their deficiencies to assess whether the Russians are effectively adapting when they try to recover from their recent setbacks.
Western military aid has quite rightly concentrated on equipping and supporting the Ukrainian ground forces until now. Ukraine has so far managed to hold its own in the air domain, largely using its own equipment. However, there is a real danger that this success leads to Western complacency about the threat that the VKS can still pose to Ukrainian forces, infrastructure and cities if given an opening. Ukraine now needs rapid deliveries of SAM launchers and missile ammunition, SPAAGs and ideally Western fighter aircraft to prevent a sustained strike campaign that could, if unopposed, thwart the dominant battlefield momentum that Ukrainian troops have fought so hard to win.

-En wat slecht nieuws, al weet iedereen dit wel...
Satellietbeelden tonen recent een opbouw van lanceerinstallaties rond Oekraïne en een hele hoop bommenwerpers die uitgerust worden.
Laatste 2 nachten zijn over heel het land alarmen afgegaan omdat bommenwerpers richting UA vlogen, maar ze hebben niks afgeschoten.
Verwacht één v.d. volgende dagen nog een massale aanval.

Laatst bewerkt:
Ondertussen hebben ze achter het front echte verdedigingslinies gebouwd met anti-tank grachten, drakentanden,.. met daarachter linies van versterkte loopgraven(drainage, houten wanden, overdekte delen ,enz). Ze daaruit verdrijven gaat niet evident zijn.
Die verdediging moet ge ook met ne korrel zout nemen blijkbaar.

Gaat enkel wel over zuid Oekraïne maar het lijkt niet onwaarschijnlijk dat dat op meer plekken is.

Het is duidelijk dat de Russen gaan doorzetten om heel Oekraïne te verwoesten. Zeer triestige situatie...
Het zou wat naïef zijn te verwachten dat Poetin een hartverwarmende kerstspeech geeft, zijn troepen terugtrekt en aan Oekraïne fameuze herstelbetalingen gaat geven als nieuwjaarscadeau. Dit is een kelk die hij tot het bittere einde gaat ledigen en ik vrees dat we het ergste nog niet hebben gezien. Er zijn al veel onrustwekkende feiten naar boven gekomen, maar er is nu teveel fog of war om al een waarheidsgetrouwe balans op te maken.

Recent gaan paintballen. Het was koud en donker buiten en dan zit je daar verkrampt achter een houten pallet met die luide inslagen van verfkogels aan de andere kant. We waren het er achteraf allemaal over eens dat het echt absurd moet zijn om in Oekraïne ergens achter een boom of in een gracht te liggen met de kogels die rond je vliegen.

Recent gaan paintballen. Het was koud en donker buiten en dan zit je daar verkrampt achter een houten pallet met die luide inslagen van verfkogels aan de andere kant. We waren het er achteraf allemaal over eens dat het echt absurd moet zijn om in Oekraïne ergens achter een boom of in een gracht te liggen met de kogels die rond je vliegen.
Kogels zijn al erg genoeg, maar hou het maar eens uit met Smerch-barrages.

Terug
Bovenaan