Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Afgaande op de berichten op Liveuamap is deze aanval op de kritische infrastructuur wel heftig. De staat van de nutsvoorzieningen was al behoorlijk wankel. Is dit iets wat gemakkelijk te overbruggen is vanuit het buitenland of moeten we een nieuwe vluchtelingenstroom verwachten omdat een winter zonder stroom en water onhoudbaar is?
Volgens Oekraine een grotere aanval dan op 10 oktober. Meer dan 100 kruisraketten. Toen waren het er 84.
 
Ondertussen weer een aanval op de steden bezig, in Kiev al minstens 2 appt. geraakt en in de rest van het land zijn er ook kruisraketten gespot.
Terwijl Lavrov een G-20 interview geeft waar ie zegt dat Oekraïne een oplossing in de weg staat en de onderhandelingen tegenwerkt.
Daar gaat m'n hoop op een (mini)akkoord.
Wat had je dan gedacht.. Bompa Rusland is van in het begin van de oorlog in Oekraïne één grote leugenaar en marionet nummer 1 van Poetin.
 
Afgaande op de berichten op Liveuamap is deze aanval op de kritische infrastructuur wel heftig. De staat van de nutsvoorzieningen was al behoorlijk wankel. Is dit iets wat gemakkelijk te overbruggen is vanuit het buitenland of moeten we een nieuwe vluchtelingenstroom verwachten omdat een winter zonder stroom en water onhoudbaar is?

Makkelijkste manier om een oorlog te beslissen uiteraard: energie en economie met de grond gelijk maken = overwinning.

Ook de nuchtere vaststelling: mensenrechten, oorlogsmisdaden- niet meer dan een bladje papier, minder waard dan toiletpapier. Zeer triest voor de lokale bevolking - een vluchtelingenstroom is zeker niet ondenkbaar.

De enige die mss (= als men dat wenst) een verschil kan maken is de grote Chinese leider.
 


Oostkant van de Dnipro geloof ik niet tot er beelden opdagen van UA troepen aan herkenbare punten.
Die zodiacs ,ferries en zelfs video van een leeg Olesjky zijn niet genoeg.

Ramstein-7 is trouwens ook deze week, kleine 50 landen die samenzitten om de militaire hulp aan Oekraïne te coördineren.

Dat is dan een duidelijk antwoord op het Ukraine's peace plan dat hier een paar pagina's terug stond.
Rond de tafel gaan zitten om een oplossing te zoeken te doen lijkt me dan ook niet meer nodig.
China en India hebben vandaag op de G20 te kennen gegeven dat ze 'not amused' zijn met wat Rusland aan het doen is.
Dat ze een gemeenschappelijk front vormen en de Russen met een kort maar krachtig antwoord uit Oekraïne verwijderen.
Het mooiste zou zijn dat ze Poetin kunnen omleggen zonder dat er nog meer (gedwongen) Russische soldaten moeten omkomen, maar dat is wishful thinking.
 
Het mooiste zou zijn dat ze Poetin kunnen omleggen zonder dat er nog meer (gedwongen) Russische soldaten moeten omkomen, maar dat is wishful thinking.

Nee hoor, vanuit hun oogpunt (eigenlijk ook voor de EU/USA) is het beter dat Poetin zoveel mogelijk Russen de dood in jaagt (of dwingt te emigreren), zodat het op lange termijn geen bedreiging meer vormt.

Ondertussen kan China/India ook nog eens Rusland economisch koloniseren.

Als Rusland er zo erg aan toe is dat het uit elkaar valt, valt er voor China/EU misschien zelf wat land af te snoepen.

Zeker voor de EU liggen er een hoop hapklare brokjes te wachten.

De ondergang van de sovjet unie was voor de EU 1 groot buffet, de ondergang van Rusland zou nog eens een groter buffet kunnen zijn. Op korte termijn betaalt de EU mss de hoogste prijs, maar op lange termijn zouden ze wel eens de hoofdprijs kunnen binnenhalen.
 
Als Rusland er zo erg aan toe is dat het uit elkaar valt, valt er voor China/EU misschien zelf wat land af te snoepen.

Zeker voor de EU liggen er een hoop hapklare brokjes te wachten.
Je moet die brokjes ook nog willen eten, hé. Ik weet niet of je een gebied wil met mensen die een ganse tijd niet anders dan wanorde hebben gekend.
 
Er is mogelijk een Russische kruisraket op Pools grondgebied gevallen. 7km van de Oekraïense grens, 2 doden.
Poolse veiligheidsraad is met spoed bijeen geroepen.

"Prime Minister Mateusz Morawiecki urgently convened the Committee of the Council of Ministers for National Security and Defense Affairs, said government spokesman Piotr Mueller."


edit : Zou zelfs om 2 raketten kunnen gaan
 
Laatst bewerkt:
Je moet die brokjes ook nog willen eten, hé. Ik weet niet of je een gebied wil met mensen die een ganse tijd niet anders dan wanorde hebben gekend.

Spanje, Griekenland, Portugal, het hele Oostblok, Cyprus, de Baltische staten, Slovenie en Kroatie. Allemaal landen die uit dictaturen, oorlog en chaos kwamen, allemaal toch succesverhalen. De voorloper van de EU is trouwens zelf opgericht uit het as van WOII.

Als daar olie of belangrijke grondstoffen zitten... laat die brokjes maar komen !!!!!!

Olie, gas, ertsen, loss (de meest vruchtbare grond), goeiekope arbeidskrachten, hoogopgeleide bevolking, kunststeden, goeiekope kernenergie.
Alles aanwezig om daar een succesverhaal van te maken en geld te grabbelen.
 
Er is mogelijk een Russische kruisraket op Pools grondgebied gevallen. 7km van de Oekraïense grens, 2 doden.
Poolse veiligheidsraad is met spoed bijeen geroepen.

"Prime Minister Mateusz Morawiecki urgently convened the Committee of the Council of Ministers for National Security and Defense Affairs, said government spokesman Piotr Mueller."


edit : Zou zelfs om 2 raketten kunnen gaan
Dat is geen goed nieuws want dan zou de NAVO moeten bijeenkomen en reageren.
 
Kunt moeilijk tolereren dat ze Polen aanvallen.
Rusland zal wel zeggen dat het 'per ongeluk' gebeurde --> Case closed want dan gaat men niet durven reageren. Toch alvast niet militair.
Moest Rusland morgen plots 100 kruisraketten op Warschau afvuren --> Ja dan gaan ze wel moeten reageren.
 
Artikel 5 zal het wel niet zijn, onze leiders zijn niet gek. Artikel 4 is dan waarschijnlijker.
'The Parties will consult together whenever, in the opinion of any of them, the territorial integrity, political independence or security of any of the Parties is threatened.'

Dit is allemaal ALS bevestigt wordt dat het Russische raketten waren en ALS Polen het als een bewuste aanval bestempelt.
 
Hoeft niet. Een toevallige foute landing is geen aanval.

Daar hebben de slachtoffers wel oren naar denk ik.

Enfin ik weet uiteraard wat je bedoelt hoor. Maar ik hoorde gisteren nog een rechter op de TV zeggen dat dat je als dader de gevolgen moet dragen, ook al was de daad absoluut niet intentioneel.

Maar buiten ik verwacht ook geen actie van de NAVO hierom, als deze info al correct is.
 
Rusland zal wel zeggen dat het 'per ongeluk' gebeurde --> Case closed want dan gaat men niet durven reageren. Toch alvast niet militair.
Moest Rusland morgen plots 100 kruisraketten op Warschau afvuren --> Ja dan gaan ze wel moeten reageren.
En dan komen er nog bijkomende sancties wellicht. Of meer wapentuig naar Oekraïne en extra troepen in Polen. Want je kan moeilijk zeggen, we laten het hier zo.
 
Terug
Bovenaan