Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat een doortrapte asshole is me dat zeg.

Een paar anonieme "huurlingen" voeren oorlog tegen Oekraïne of wat?

Ik zou niet perse direct negatief bekijken, door te zeggen dat het "huurlingen" zijn claimt hij dat de enige reden dat die "soldaten" daar zijn voor het geld/plunderen/eigen belang is en niet om Oekraine "te bevrijden" of eender welk ander excuus of ideaal.

Dus door de negatieve connotatie van het woord huurlingen geeft hij direct zijn moreel oordeel mee over de "Russische troepen".

Terugtrekken achter een kilometerbrede rivier die je niet zomaar oversteekt lijkt me een militair logische stap. De Krim wordt pas bedreigd wanneer Oekraïne een bruggenhoofd kan installeren nabij Kherson, maar daar zal Rusland wel op anticiperen vermoed ik?

Als verdediger is dit inderdaad zeer logisch. Ik dacht dat Rusland aanvaller/aggressor was :p
En als je bekijkt hoe ze troepen tegen alles smijten om toch maar iets te bereiken denk ik dat het heel erg is in Kherson regio om hun grootste prijs op te geven.

Die brede rivier helpt ook Oekraïne om z'n troepen te herplaatsen mochten ze heel Kherson onder controle hebben. Zoals je zegt gaat het opvallen mocht Rusland proberen een bruggenhoofd te maken en een paar gerichte HIMARS kunnen veel stoppen.

Als verdediger is dit inderdaad zeer logisch. Ik dacht dat Rusland aanvaller/aggressor was :p
En als je bekijkt hoe ze troepen tegen alles smijten om toch maar iets te bereiken denk ik dat het heel erg is in Kherson regio om hun grootste prijs op te geven.

Die brede rivier helpt ook Oekraïne om z'n troepen te herplaatsen mochten ze heel Kherson onder controle hebben. Zoals je zegt gaat het opvallen mocht Rusland proberen een bruggenhoofd te maken en een paar gerichte HIMARS kunnen veel stoppen.

De situatie blijft een nakende FUBAR voor Rusland, uiteraard. Zolang de VS hofleverancier blijft van hoogtechnologisch materiaal wordt Rusland meer en meer ... euhm ... "ontlast" van militair materiaal. Oekraïne had trouwens nu al een logistiek voordeel tegenover Rusland wat troepenverplaatsingen betreft, dat zal dan alleen maar verbeteren.

Ik zou niet perse direct negatief bekijken, door te zeggen dat het "huurlingen" zijn claimt hij dat de enige reden dat die "soldaten" daar zijn voor het geld/plunderen/eigen belang is en niet om Oekraine "te bevrijden" of eender welk ander excuus of ideaal.

Dus door de negatieve connotatie van het woord huurlingen geeft hij direct zijn moreel oordeel mee over de "Russische troepen".
De volledige quote dekt Rusland toch serieus in..
"And (then) the preaching for peace. What strikes me – that's why I use the word 'tormented' for Ukraine – is the cruelty, which is not of the Russian people, perhaps... because the Russian people are a great people. It is of the mercenaries, of the soldiers who go off to war as an adventure, mercenaries... I prefer to think of it this way because I have high esteem for the Russian people, for Russian humanism. Just think of Dostoevsky, who to this day inspires us, inspires Christians to think of Christianity."

Shoigu heeft net de terugtrekking uit heel Kherson aangekondigd!

De situatie blijft een nakende FUBAR voor Rusland, uiteraard. Zolang de VS hofleverancier blijft van hoogtechnologisch materiaal wordt Rusland meer en meer ... euhm ... "ontlast" van militair materiaal. Oekraïne had trouwens nu al een logistiek voordeel tegenover Rusland wat troepenverplaatsingen betreft, dat zal dan alleen maar verbeteren.

yep en nu heeft Oekraïne weer een groot aantal troepen ter beschikking om vlug naar ander deel van front te verschepen.
Om te verdedigen heb je sowieso minder troepen nodig en zo' rivier ertussen en wetende dat Russen eigenlijk geen bruggenhoofden kunnen opzetten dan is dit deel van front voorlopig 'veilig'

yep en nu heeft Oekraïne weer een groot aantal troepen ter beschikking om vlug naar ander deel van front te verschepen.
Om te verdedigen heb je sowieso minder troepen nodig en zo' rivier ertussen en wetende dat Russen eigenlijk geen bruggenhoofden kunnen opzetten dan is dit deel van front voorlopig 'veilig'

Zouden ze zich wagen aan een winteroffensief of schieten ze de hele logistiek en commandostructuur kapot zodat het moreel van de Russen helemaal onder nul komt te zitten?

Why not both?

Alles blijven opblazen en ondertussen...
-de 96 tanks die Nederland en Amerika sturen
-250 M1117 gepantserde voertuigen v. de USA
-30 M109's, M270's , enz uit Italië
-De verse hulp die Bulgarije stuurt (tijdens sovjet tijden gekend als de hamster uit de USSR, heeft nu nog altijd een reusachtige stock aan materieel en munitie)
-enz enz

...gebruiken om brigades verder uit te rusten en eens alles dichtgevroren is ergens een nieuw front op zetten.
Melitopol en de Krim afsnijden? Mariupol? Luhansk? Donetsk? Mogelijkheden genoeg.

Ben wel benieuwd als Kherson valt wat de volgende focus gaat zijn.

De rivier oversteken lijkt mij te kostelijk.

Ik gok op richting Melitopol/Enerhodar.

Valt me trouwens op hoe snel de Russen steden laten vallen. Niks guerrilla

Ben wel benieuwd als Kherson valt wat de volgende focus gaat zijn.

De rivier oversteken lijkt mij te kostelijk.

Ik gok op richting Melitopol/Enerhodar.

Valt me trouwens op hoe snel de Russen steden laten vallen. Niks guerrilla
Kherson is geen Stalingrad. Geen sprong richting Odessa dus, al was dat sowieso geen optie meer.

Terugtrekken achter een kilometerbrede rivier die je niet zomaar oversteekt lijkt me een militair logische stap. De Krim wordt pas bedreigd wanneer Oekraïne een bruggenhoofd kan installeren nabij Kherson, maar daar zal Rusland wel op anticiperen vermoed ik?
Kwestie van tijd om ook de Krim te gaan bestoken lijkt me... Rusland kan dat onmogelijk volhouden op deze manier.

Die naam komt me bekend voor. Even opgezocht en ja hoor, het is de beroemde poeet die hier enkele maanden geleden al aan bod kwam.
Ja, die gast stond daar al poëzie voor te dragen alsof zijn leven ervan hangt :p. Die wist al dat dat geen maanden meer ging duren.
Je landgenoten verraden en tegelijkertijd kritiek geven op het Russisch leger, dan heb je geen vrienden meer.

Ja, die gast stond daar al poëzie voor te dragen alsof zijn leven ervan hangt :p. Die wist al dat dat geen maanden meer ging duren.
Je landgenoten verraden en tegelijkertijd kritiek geven op het Russisch leger, dan heb je geen vrienden meer.
Hij heeft zowat alle belangrijke grote landen geannexeerd in zijn gedicht. Ik denk dat hij op meerdere kill lists stond.
Er is daar precies een tank over zijn auto gereden. "Accident" zegt men dan.

Volgend jaar zit Rusland terug op de pré 2022 gebieden in Oekraine en zegt Poetin dat het allemaal hallucinaties waren door Covid, alsook de sterftegevallen. En het westen haat Rusland nog meer dus kan hij beginnen isoleren. Win win. Tis toch ne meesterstrateeg. Altijd vooruitdenken.

Laatst bewerkt:
Volgend jaar zit Rusland terug op de pré 2022 gebieden in Oekraine en zegt Poetin dat het allemaal hallucinaties waren door Covid, alsook de sterftegevallen. En het westen haat Rusland nog meer dus kan hij beginnen isoleren. Win win. Tis toch ne meesterstrateeg. Altijd vooruitdenken.

Biden gaat zijn meerderheid in het huis van afgevaardigden verliezen. De volgende twee jaar krijgt hij legislatief dus 0.0 gedaan. Hij kan werken met executive orders maar in tegenstelling tot z'n voorganger is hij niet de president om met dat mechanisme een loopje te nemen.

Ik ben blauw/geel tot achter mijn oren. Maar ik zie het bijzonder somber in. We weten dat er bij sommige bondgenoten reeds Ukraine Fatigue bestaat. We zijn nog geen jaar ver en Putin is keizer voor het leven. Als je het mij vraagt is het plan van het Kremlin duidelijk. Consolideren oosten van de Dnipro en twee jaar stellingenoorlog voeren. Eind 2024 een republikeinse president (he's back) en een Europese bevolking die het beu is van de ware prijs van energie te betalen op een continent zonder natuurlijke energiebronnen. En dan is Putin aan zet.

Die oorlog moet zo snel mogelijk gewonnen worden door Oekraïne in de ruimst mogelijke zin van dat woord. Want ik vertrouw onze eigen politici voor geen haar. Case in point; een influx van westerse tanks en Oekraïne kan terugnemen wat het pre 2014 had. De keuzes zijn duidelijk maar worden gewoon niet genomen. En dat is dan op een moment waar Oekraïne er het beste voor staat sinds begin dit jaar. We're fucked.

Biden gaat zijn meerderheid in het huis van afgevaardigden verliezen. De volgende twee jaar krijgt hij legislatief dus 0.0 gedaan. Hij kan werken met executive orders maar in tegenstelling tot z'n voorganger is hij niet de president om met dat mechanisme een loopje te nemen.

Ik ben blauw/geel tot achter mijn oren. Maar ik zie het bijzonder somber in. We weten dat er bij sommige bondgenoten reeds Ukraine Fatigue bestaat. We zijn nog geen jaar ver en Putin is keizer voor het leven. Als je het mij vraagt is het plan van het Kremlin duidelijk. Consolideren oosten van de Dnipro en twee jaar stellingenoorlog voeren. Eind 2024 een republikeinse president (he's back) en een Europese bevolking die het beu is van de ware prijs van energie te betalen op een continent zonder natuurlijke energiebronnen. En dan is Putin aan zet.

Die oorlog moet zo snel mogelijk gewonnen worden door Oekraïne in de ruimst mogelijke zin van dat woord. Want ik vertrouw onze eigen politici voor geen haar. Case in point; een influx van westerse tanks en Oekraïne kan terugnemen wat het pre 2014 had. De keuzes zijn duidelijk maar worden gewoon niet genomen. En dat is dan op een moment waar Oekraïne er het beste voor staat sinds begin dit jaar. We're fucked.
Ik denk dat het eerder wishful thinking was van zo goed als iedereen om te geloven dat de oorlog snel gedaan ging zijn en Rusland tot in Moskou teruggedreven ging worden. Het conflict duurt als sinds 2014. Als het tot 2022 niet gedaan was, dan zal het nu ook niet gedaan zijn...toch niet met de huidige top in het Kremlin. Oekraine staat er sterker voor met westerse hulp maar niet sterk genoeg om de final push te geven. Zoals je zegt zal het een soort van patstelling worden. Deze winter zal bij ons nog meevallen (denk ik), mede door de volle reserves en de zachte temperaturen. Wat de volgende jaren gaan geven, is koffiedik kijken.

Fucked niet maar veel zal er niet veranderen. Zo pessimistisch zie ik het niet in. Rusland is uitgeput dus Poetin zal niet meer veel kunnen uithalen tegen andere landen. Hij zal net zoals IT terugkruipen in zijn hol om terug op kracht te komen en in de tussentijd kunnen we maar hopen dat er een stoelendans plaatsvind.

Ik denk dat het eerder wishful thinking was van zo goed als iedereen om te geloven dat de oorlog snel gedaan ging zijn en Rusland tot in Moskou teruggedreven ging worden. Het conflict duurt als sinds 2014. Als het tot 2022 niet gedaan was, dan zal het nu ook niet gedaan zijn...toch niet met de huidige top in het Kremlin. Oekraine staat er sterker voor met westerse hulp maar niet sterk genoeg om de final push te geven. Zoals je zegt zal het een soort van patstelling worden. Deze winter zal bij ons nog meevallen (denk ik), mede door de volle reserves en de zachte temperaturen. Wat de volgende jaren gaan geven, is koffiedik kijken.

Fucked niet maar veel zal er niet veranderen. Rusland is uitgeput dus Poetin zal niet meer veel kunnen uithalen tegen andere landen.
Veel zal ook afhangen van wat de wereldeconomie doet natuurlijk.

Ik zie het niet zo somber in.
De republikeinen hangen sterk samen met de wapenlobby en die gaat zo'n opportuniteit niet laten voorbijgaan.
Kijk b.v.b. naar Italië waar iedereen dacht dat de rechtse regering Poetin ging steunen, ze hebben het tegengestelde gedaan en de wapenleveringen nog versneld en vergroot.
edit ; Michael McCaul, een top republikein die zetelt in de "House Foreign Affairs Committee", zei vandaag dit :
"Russian retreat from Kherson shows it's far past time for the Biden administration to provide Kyiv with all the weapons it needs, including longer-range ATACMS."

En er is bij ons wat oorlogsmoeheid ,maar die is er in Rusland ook, mogelijk nog meer als hier.
Hoeveel video's blijven er niet komen van duizenden soldaten die kwaad zijn, video's van vrouwen die hun mannen terug willen, oproepen van aan het front om deze gekheid te stoppen, enz.
Dan heb je nog hun economie die begint af te glijden, hun militaire industrie die geen onderdelen meer kan kopen, de plafonnering van de olieprijs die er op 5 december aankomt, ...
Allemaal terwijl ze op volle sterkte in Kiev, Kharkiv en Kherson zijn moeten terugtrekken op minder dan een jaar. Hoe gaat dat gaan met nog slechter materieel en quasi ongetrainde manschappen? Ik zie ze de volgende 2 jaren meer en meer terrein verliezen.
Vandaag heeft hun minister van buitenlandse zaken, Maria Zakharova, het woord "onderhandelingen" meerdere keren uitgesproken.

'k Ga wel akkoord dat de oorlog nog pijnlijk lang zou kunnen duren en dit niet nodig is.
Als Amerika hun gestockeerde Bradleys en Strykers geeft, Duitsland her-export van Leopards toelaat en zweden 100 oudere Gripens verzamelt (of de US een berg F-16's zendt) zou het veel vlotter gaan.
Maar daar zie ik 2 redenen voor, en het zijn er waarschijnlijk veel meer.
1. De perceptie/propaganda oorlog. Beelden van tonnen zwaar westers geschut gaan Putin en Xi makkelijke munitie geven om tegen ons te gebruiken. Zowel door ons af te schilderen als imperialistische honden, als onrust te zaaien met filmpjes van "zwakke westerse brol".
2. We willen niet dat onze vijanden zien hoe ons materiaal echt presteert en hier technologie/informatie uit puren.
Cynisch, cru en onmenselijk, maar dat is realpolitik ten voeten uit.

Laatst bewerkt:
'k Ga wel akkoord dat de oorlog nog pijnlijk lang zou kunnen duren en dit niet nodig is.
Als Amerika hun gestockeerde Bradleys en Strykers geeft, Duitsland her-export van Leopards toelaat en zweden 100 oudere Gripens verzamelt (of de US een berg F-16's zendt) zou het veel vlotter gaan.
Maar daar zie ik 2 redenen voor, en het zijn er waarschijnlijk veel meer.
1. De perceptie/propaganda oorlog. Beelden van tonnen zwaar westers geschut gaan Putin en Xi makkelijke munitie geven om tegen ons te gebruiken. Zowel door ons af te schilderen als imperialistische honden, als onrust te zaaien met filmpjes van "zwakke westerse brol".
2. We willen niet dat onze vijanden zien hoe ons materiaal echt presteert en hier technologie/informatie uit puren.
Cynisch, cru en onmenselijk, maar dat is realpolitik ten voeten uit.
Nu nog Xi die een vinger uitsteekt naar Taiwan en shit hits the fan. De vraag is niet meer (als je kijkt naar de berichtgeving van de voorbije weken/dagen) of het gaat gebeuren maar eerder wanneer. Als het westen all in gaat in Oekraine dan is dit een uitnodiging voor China. Taiwanesen die in Oekraine vechten tegen Rusland is denk ik een dorn in het oog van Xi en de communistische partij.

Terug
Bovenaan