Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

China is niet dom, nu Taiwan binnen vallen en de hele wereldeconomie ligt op zijn kloten. Ondertussen heeft men in het Westen (mede dankzij Covid waarbij fabrieken soms maanden stil lagen) ook ingezien dat het oerdom is om de volledige productie van chips daar te laten gebeuren. China geeft het Westen ruim de tijd om die productie daar weg te halen. Eens dat gebeurd is dan rolt men daar de rode loper uit voor Xi.

Ik ben het er mee eens dat men nog niet victorie moet kraaien, maar dit is toch een mooie overwinning Oekraïne.
-Mykolaiv ligt niet meer binnen het bereik van de meeste Russische artillerie
-Het overgrote deel van de vliegvelden ten zuiden van Kherson komen plots binnen HIMARS range te liggen waardoor die hoogstwaarschijnlijk niet meer actief gebruikt gaan kunnen worden
-Als de Russen de volledige westelijke kant van de Rivier opgeven komen de laatste spoorwegkruispunten (in de omgeving van Melitopol) eveneens binnen HIMARS afstand. Ik weet niet of er al terug treinen rijden over de Krimbrug maar indien niet dan zou de vernietiging van die kruispunten de reeds fragiele Russische bevoorrading nog verder onderdruk zetten.
-Het front wordt voor een groot stuk ingekort. Het is voor de Oekraïners moeilijk om over te steken maar voor de Russen waarschijnlijk nog moeilijker. Men gaat dus troepen kunnen vrijmaken voor een potentieel offensief verder oostelijk. Persoonlijk zie ik Rusland geen middelen meer verzamelen voor een offensief om Kherson opnieuw in te nemen zolang elke depot en verzamelplaats bestookt gaat worden door accurate artillerie.

edit: kan de Taiwan discussie in een apart topic gevoerd worden? Althans de militaire discussie want die heeft weinig te maken met dit topic.
Ik wou alleen maar de vergelijking maken dat Oekraïne bevoorraden vanuit het Westen heel eenvoudig is vergeleken met Taiwan. De Chinese marine is groot genoeg om het eiland af te sluiten.

De Chinese marine is groot genoeg om het eiland af te sluiten.
De kans dat ze dit doen terwijl Europa en de US nog afhankelijk zijn van Taiwanese chips is natuurlijk wel nul, want dat is zo goed als een oorlogsverklaring.

Maar op termijn als de chipfabrieken er staan, is een ander paar mouwen natuurlijk...

Ik las dat er eigenlijk een totaal gebrek aan militaire urgency is bij Taiwan.
Ze hopen precies dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen, terwijl ze zich zouden moeten scheel aan het kopen zijn aan anti-ship en anti-air wapens.

Misschien een idee om een algemene geopolitiek thread te starten?
Er zijn zoveel onderwerpen die met elkaar verweven zijn maar momenteel niet in specifieke threads passen.

Een militaire tech thread zou ook :love2: zijn, maar heb geen idee hoe een degelijke openingsposts te schrijven.

Misschien een idee om een algemene geopolitiek thread te starten?
Er zijn zoveel onderwerpen die met elkaar verweven zijn maar momenteel niet in specifieke threads passen.

Een militaire tech thread zou ook :love2: zijn, maar heb geen idee hoe een degelijke openingsposts te schrijven.
Wat houdt u tegen?

Aan de vlaggetjes te zien, wordt nu veel gebied ingenomen, richting Kherson stad.

Ik denk dat Oekraïne vooral een race naar de dam wil doen. Deze veiligstellen maar het toont wel aan dat de Russen vlug aan het terugtrekken zijn.

Vredesonderhandelingen gaan waarschijnlijk over Krim en Donbas.
Krim wordt bevestigd Russisch gebied (ook internationaal erkend) en Donbas autonome regio's binnen Oekraïne.
In sé kan dit een win win zijn : Oekraïne geen extra grondgebied kwijt en doelstelling van special operation behaald.

De vraag is, gaat Oekraïne daar zomaar mee akkoord nu dat half hun land kapotgeschoten is?
Anderzijds indien ze niet akkoord gaan (ergens in de toekomst ??), dan zegt Poetin gewoon "neen". De Krim opgeven? Ik geloof echt dat hij nog liever sterft en dan is het nog een jaar langer oorlog, en schieten ze nog veel meer kapot he en gaan er veel meer extra mensen mee, met hem ten onder ..

Al zal Oekraïne dan wel ergens staalharde garanties willen verkrijgen. Misschien onder de vorm van een internationale neutrale waakhond die ervoor zorgt dat Rusland niet zomaar weer oorlog gaat voeren.

T'is koffiedik kijken hoe dit zal eindigen, maar Oekraïne heeft het 'momentum'. Ze moeten nu terugnemen wat ze terug kunnen nemen en Poetin zo verder onder druk zetten ..

Ik denk ook niet dat Oekraïne gaat de kracht hebben om de Krim terug te pakken. Dan gaat die oorlog nog veel langer duren, en wat zijn ze daarmee dan verder? De Krim kapotgeschoten en nog 100000 extra doden.

Zelensky gaat het natuurlijk niet zomaar willen opgeven.

Imo moet je je daar toch niet door laten afschrikken. Liever een topic met een slechte openingspost geschreven uit echte interesse ipv een topic met goeie openingspost om gewoon wat te ranten.

Om maar te zwijgen over hoe het gros van alle topics hier toch als een scheve zwam uit de grond wordt geschoten door een mod die wat komt knippen in de meest actieve topics.

Terug
Bovenaan