Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Als je dan kijkt naar dat dorp... zo'n lang vergeten boerendorpje in the middle of nowhere. Gaat niet over steden of strategische plaatsen. Dan krijg ik nog meer het gevoel van zinloosheid.

Op liveuamap zie je ook dagelijks de morning reports van de Oekraïende MOD verklaren dat de Russen hebben aangevallen en dat die zijn afgeslagen. Wat daarvan waar is weet ik niet en ongetwijfeld zijn er ook véél Oekraïense gefaalde aanvallen waar we niets van weten, maar die zinloosheid treft me daar ook wel. Buiten de gekende tegenoffensieven van Oekraïne bij Kherson en Kharkov is het front vooral statisch gebleven of toch een zeer tergend langzame grind waarin alles en iedereen wordt kapotgeschoten. Militair is het einde niet in zicht en diplomatisch is er meer en meer druk aan het ontstaan om er een einde aan te maken, maar noch Oekraïne noch Rusland heeft daar oren naar.

Op liveuamap zie je ook dagelijks de morning reports van de Oekraïende MOD verklaren dat de Russen hebben aangevallen en dat die zijn afgeslagen. Wat daarvan waar is weet ik niet en ongetwijfeld zijn er ook véél Oekraïense gefaalde aanvallen waar we niets van weten, maar die zinloosheid treft me daar ook wel. Buiten de gekende tegenoffensieven van Oekraïne bij Kherson en Kharkov is het front vooral statisch gebleven of toch een zeer tergend langzame grind waarin alles en iedereen wordt kapotgeschoten. Militair is het einde niet in zicht en diplomatisch is er meer en meer druk aan het ontstaan om er een einde aan te maken, maar noch Oekraïne noch Rusland heeft daar oren naar.

Sorry, je verspreidt fake news.
Oekraine is vrede en diplomatie zeer zeker genegen. Helaas wijst Rusland categoriek elke inlevering van bezet Oekrains grondgebied in. Daarmee kan je dus niet onderhandelen.
Ik heb de tweet gisteren al geplaatst, maar ik zal het nog een keer plaatsen want je hebt het blijkbaar niet gelezen. Hierin wat genuanceerder beeld over "waarom Oekraine niet met Rusland wil onderhandelen":

Ze kregen er een goed pak slaag...

Dit illustreert perfect het falen van het Russisch leger en luchtmacht.

Ze vallen een positie aan met tanks zonder infanteriesteun waar de vijand volledig overzicht heeft door drones en gebruik kan maken van precisie-artillerie.
Ze vallen constant aan via zelfde weg waardoor het nog gemakkelijker wordt op vlug bombardement op hen te doen.

En dit allemaal voor een positie met 3 huizen.

Sorry, je verspreidt fake news.
Oekraine is vrede en diplomatie zeer zeker genegen. Helaas wijst Rusland categoriek elke inlevering van bezet Oekrains grondgebied in. Daarmee kan je dus niet onderhandelen.
Ik heb de tweet gisteren al geplaatst, maar ik zal het nog een keer plaatsen want je hebt het blijkbaar niet gelezen. Hierin wat genuanceerder beeld over "waarom Oekraine niet met Rusland wil onderhandelen":
Oekraïne en Rusland willen onderhandelen op voorwaarden die door de andere partij onaanvaardbaar zijn, dat de nuance die je erbij moet maken. Denk je dat Poetin eventjes al zijn troepen zal wegtrekken zodat hij de voetjes onder tafel kan schuiven bij Zelenski? Omgekeerd zijn de Russische eisen terecht onaanvaardbaar voor Zelenski. Maar militair heeft Rusland nog altijd grote stukken Oekraïne in bezit en zijn de Russen nog niet uit het land gedreven. Een klinkende overwinning bij Kherson en het afsnijden van de Krim-Donbascorridor kan misschien wel iets bewegen, maar daar zijn we nog niet.

Oekraïne en Rusland willen onderhandelen op voorwaarden die door de andere partij onaanvaardbaar zijn, dat de nuance die je erbij moet maken. Denk je dat Poetin eventjes al zijn troepen zal wegtrekken zodat hij de voetjes onder tafel kan schuiven bij Zelenski? Omgekeerd zijn de Russische eisen terecht onaanvaardbaar voor Zelenski. Maar militair heeft Rusland nog altijd grote stukken Oekraïne in bezit en zijn de Russen nog niet uit het land gedreven. Een klinkende overwinning bij Kherson en het afsnijden van de Krim-Donbascorridor kan misschien wel iets bewegen, maar daar zijn we nog niet.

Dat is waar maar de eisen van Oekraïne zijn gerechtvaardigd. Dat Rusland vindt dat ze onaanvaardbaar zijn dan kan je moeilijker onderhandelen.
Ik merk ook dat de luchtaanvallen op elektriciteitsnet en dergelijk door Rusland ook gestopt zijn. Doet me toch vermoeden dat ze door hun voorraden aan het geraken zijn.
Beelden van hierboven tonen een zekere wanhoop bij de Russen om toch maar iets te bereiken. Dit speelt ook in voordeel van Oekraïne.
En dan moet de winterperiode nog aankomen. Russen zitten al met slecht moraal (zie vele beelden hiervan) slechte logistiek en slechte uitrusting.
Mocht Oekraïne nog Kherson kunnen veroveren voor de winter dan blijven de Russen nog met heel weinig over.

Dat is waar maar de eisen van Oekraïne zijn gerechtvaardigd. Dat Rusland vindt dat ze onaanvaardbaar zijn dan kan je moeilijker onderhandelen.
Ik merk ook dat de luchtaanvallen op elektriciteitsnet en dergelijk door Rusland ook gestopt zijn. Doet me toch vermoeden dat ze door hun voorraden aan het geraken zijn.
Beelden van hierboven tonen een zekere wanhoop bij de Russen om toch maar iets te bereiken. Dit speelt ook in voordeel van Oekraïne.
En dan moet de winterperiode nog aankomen. Russen zitten al met slecht moraal (zie vele beelden hiervan) slechte logistiek en slechte uitrusting.
Mocht Oekraïne nog Kherson kunnen veroveren voor de winter dan blijven de Russen nog met heel weinig over.

Ik begrijp ook niet goed waarom de Russen al maandenlang zinloze aanvallen doen en zinloze verliezen oplopen terwijl ze zich beter kunnen ingraven en zich herorganiseren. Daar zit geen militaire logica meer in, eerder een politieke logica die alleen maar geldig is in autocratieën.

Rusland heeft inderdaad niet veel meer over en zitten aan hun reserves. Die moeten eerst aangevuld worden - wat mij al moeilijk lijkt door die extreme sancties, maar ze kunnen zich dat eigenlijk niet permitteren omdat Oekraïne de toegedane schade aan een recordtempo herstelt. Het is wel zo dat de tientallen miljarden en militaire middelen die de VS geeft aan Oekraïne begint door te wegen - ook de VS heeft geen eindeloze voorraden en Europa zeker niet. Maar het "arsenal of democracy" dat het Westen voorstelt is nog altijd oneindig veel sterker dan wat Rusland kan bijproduceren.

Desalniettemin zorgt je woordenkeuze ervoor dat je een bepaalde sfeer creeert waarin je doet uitschijnen alsof Oekraine WIL vechten en niet wil onderhandelen, wat dus fout is. Ze willen dat niet, ze moeten gewoon indien ze willen blijven bestaan. Rusland hoeft niet te vechten voor haar bestaansrecht, ze vechten voor de megalomane drang van hun elite.
Wezenlijk verschil, en het feit dat je daar geen nuance in maakt, is schrijnend.

Desalniettemin zorgt je woordenkeuze ervoor dat je een bepaalde sfeer creeert waarin je doet uitschijnen alsof Oekraine WIL vechten en niet wil onderhandelen, wat dus fout is. Ze willen dat niet, ze moeten gewoon indien ze willen blijven bestaan. Rusland hoeft niet te vechten voor haar bestaansrecht, ze vechten voor de megalomane drang van hun elite.
Wezenlijk verschil, en het feit dat je daar geen nuance in maakt, is schrijnend.

Die nuance heb ik eerder in dit topic al gemaakt: voor Oekraïne is dit een existentiële oorlog. Als zij zit verliezen houdt het op met bestaan en wordt de Oekraïense taal en cultuur niet meer dan folklore, zoals dat met minderheden gebeurt in China.

Ik begrijp ook niet goed waarom de Russen al maandenlang zinloze aanvallen doen en zinloze verliezen oplopen terwijl ze zich beter kunnen ingraven en zich herorganiseren. Daar zit geen militaire logica meer in, eerder een politieke logica die alleen maar geldig is in autocratieën.
Dat is toch simpel. Je hebt een generaal in een ivoren toren, onder druk. Kan hij geen vorderingen maken op het strijdtoneel? Dan staat de vervanging al klaar en wordt hijzelf worst case opgehangen aan de hoogste toren.

En ook: Als er één generaal is die dit alles in vraagt stelt --> Dan komt er gewoon iemand anders in de plaats, die nog harder kan brullen he.

Voorts zitten die generaals niets in met mensenlevens, dus voor die mens zijn de soldaten zuiver kannonvlees en hij denkt: Als ik maar voldoende kannonvlees er tegen aan gooi dan zorgt dit voor de overwinning.

Dat is toch simpel. Je hebt een generaal in een ivoren toren, onder druk. Kan hij geen vorderingen maken op het strijdtoneel? Dan staat de vervanging al klaar en wordt hijzelf worst case opgehangen aan de hoogste toren.

Voorts zitten die generaals niets in met mensenlevens dus voor die mens zijn de soldaten zuiver kannonvlees en hij/zij denkt: Als ik maar voldoende kannonvlees er tegen aan gooi dan zorgt dit voor de overwinning.

of hij denkt : ik heb toch niet genoeg wapens voor al mn soldaten dus als ik die verminder gaat ieder volgende soldaat wel een wapen hebben

Win win???

En ook: Als er één generaal is die dit alles in vraagt stelt --> Dan komt er gewoon iemand anders in de plaats, die nog harder kan brullen he.

Voorts zitten die generaals niets in met mensenlevens, dus voor die mens zijn de soldaten zuiver kannonvlees en hij denkt: Als ik maar voldoende kannonvlees er tegen aan gooi dan zorgt dit voor de overwinning.
Vandaar: een politieke logica, geen militaire logica. De beslissingen worden van bovenuit genomen en de autocraat wil gepaaid worden door zijn jaknikkers.

Betalend artikel, dus wat relevante citaten van "Amerikadeskundige" Willem Post van het Nederlandse Clingendael-instituut:
Deze quote wil ik toch even aanhalen:

“Voorlopig krijgen de Oekraïners nog alle steun van de Amerikanen. Maar nogmaals, het sentiment begint ook in de VS te kantelen. Er is steeds meer twijfel of het wel gaat lukken om alle Russische militairen uit heel Oekraïne te verdrijven. De grootmachten verlangen naar stabiliteit, vooral op economisch vlak. Dus wie weet volgen er meer en bredere onderhandelingen om het conflict te beëindigen. Grote vraag daarbij is of Oekraïne een dergelijke stap zal willen zetten.’’
Het vet gekleurde is wel pure onzin.
Geef Oekraïne serieuze aanvalswapens en ze verdrijven alle Russen binnen 2 maanden uit Oekraïne, inclusief de Krim.
De HiMARS hebben de oorlog al serieus doen kantelen. En dat zijn er ocharme 30 voor een front van meer dan 1.000km!
Stel je voor wat Oekraïne kan doen met meer HiMARS, langere afstand munitie daarvoor, Westerse vliegtuigen, Abrahams M1 tanks (die in de woestijn staan te staan).
Oekraïne heeft al veel hulp gekregen, maar altijd maar net genoeg om Russische aanvallen af te slaan. Door hun slim gebruik kunnen ze er nu ook meer offensief mee werken. Maar eigenlijk hebben ze nog veel meer nodig. Voor het geld moeten we (EU+US) het niet doen, kortere oorlog is goedkoper dan langdurige.

Deze quote wil ik toch even aanhalen:

Het vet gekleurde is wel pure onzin.
Geef Oekraïne serieuze aanvalswapens en ze verdrijven alle Russen binnen 2 maanden uit Oekraïne, inclusief de Krim.
De HiMARS hebben de oorlog al serieus doen kantelen. En dat zijn er ocharme 30 voor een front van meer dan 1.000km!
Stel je voor wat Oekraïne kan doen met meer HiMARS, langere afstand munitie daarvoor, Westerse vliegtuigen, Abrahams M1 tanks (die in de woestijn staan te staan).
Oekraïne heeft al veel hulp gekregen, maar altijd maar net genoeg om Russische aanvallen af te slaan. Door hun slim gebruik kunnen ze er nu ook meer offensief mee werken. Maar eigenlijk hebben ze nog veel meer nodig. Voor het geld moeten we (EU+US) het niet doen, kortere oorlog is goedkoper dan langdurige.

Wat daar staat is geen onzin maar de realiteit op dit moment.
Men twijfelt omdat men niet de weg op wil gaan om nog zwaarder materiaal te leveren.
Het is geschreven vanuit de huidige situatie, niet vanuit als als als.

Vandaar: een politieke logica, geen militaire logica. De beslissingen worden van bovenuit genomen en de autocraat wil gepaaid worden door zijn jaknikkers.
Yup Poetin wilt perse de volledige "geannexeerde" Oblasts onder controle hebben voor onderhandelingen beginnen, dus zijn generaals moeten die innemen. Als je als van in het Kremlin naar een map kijkt lijken het ook maar miniscule stukjes van de Donbass die ze makkelijk kunnen innemen.
Denk dat ze hier tussen hamer en aanbeeld zitten.
Ingraven is een doodsvonnis als de vijand satellieten, drones met nachtkijkers, artillerie, HIMARS, enz heeft. Dan schieten ze je dag na dag aan flarden terwijl je zelf niks bereikt.
Tegelijk is de enige manier om Oekraïne te verhinderen van aan te vallen ze continue bezig te houden, zo verhinder je dat ze troepen op bouwen en hun eigen plannen uit voeren.
Dus aanvallen koopt je tijd, zorgt dat de vijand tenminste ook wat verliezen lijdt en laat de generaals toe van af en toe iets positief aan Poetin te rapporteren.
Totaal nutteloos op lange termijn maar je koopt tijd en hopelijk arriveren er binnen X maand 10.000 Su-57's , T-14's en Terminators? 🤔

Kherson front heeft vandaag veel geruchten over Russen die meerdere bruggen over de Inhulets opgeblazen hebben en dat Oekraïners de noordelijke kant van Snihurivka controleren.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de USA vooral van de Europa gaat eisen om mee de wapenleveringen te bekostigen die de VS wel zal blijven doen.

De VS geeft veel uit. Maar het is met haar militair industrieel complex ook wel een stevige vestzak-broekzak operatie.

Liveuamap toont ook verschillende beelden van bruggen die opgeblazen zijn in Kherson regio.

Dus een full retreat van Rusland waarschijnlijk?

Liveuamap toont ook verschillende beelden van bruggen die opgeblazen zijn in Kherson regio.

Op z'n minst een verdere terugtrekking naar Kherson centrum, maar het lijkt idd alsof heel het front daar instort.

Wargonzo (russische oorlogsblogger) verwacht ook een aankondiging vanuit Rusland.
FhIMmCxWAAAapnZ

Terugtrekken achter een kilometerbrede rivier die je niet zomaar oversteekt lijkt me een militair logische stap. De Krim wordt pas bedreigd wanneer Oekraïne een bruggenhoofd kan installeren nabij Kherson, maar daar zal Rusland wel op anticiperen vermoed ik?

Terug
Bovenaan