Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Blijkbaar is het Starlink probleem nog steeds niet volledig opgelost? Zou misschien verklaren waarom het groot offensief is stilgevallen.

Ik denk dat er ondertussen een Tezla fabriek gebouwd wordt in Siberië. Het eerste model wordt de Tezla Model E Suka Blyatj
Elon zal zijn dollars nodig hebben voor twitter recht te houden vrees ik. :unsure:
 
Ik denk niet dat 'men' dat vergeet. 'Men' heeft daar van in het begin rekening mee gehouden om vervolgens Rusland te zien blunderen en blunderen. Er is geen enkele aanwijzing dat Rusland nog veel kaarten achter de hand heeft om deze oorlog te winnen. Zowat alle analisten zeggen zelfs dat ze het risico lopen om zonder ammunitie en wapens te raken. Ze kunnen hun voorraden niet evensnel aanvullen als ze ze opgebruiken, en de capaciteit om extra te produceren is zelfs aan het verminderen door westerse sancties op alle machine-onderdelen.
Oekraïne is daarentegen extreem afhankelijk van Westerse steun en dan vooral vanuit de VS, aangezien Europese NAVO-landen amper voorraad hebben. Duitsland kan bijvoorbeeld amper een oorlog voeren met wat het nu in voorraad heeft. De Amerikaanse voorraden zijn niet eindeloos en nieuwe productie zal zich voornamelijk richten op het aanvullen van de eigen stock en aanvoer naar Oekraïne. De midterms kunnen op dat vlak ook wel eens heel bepalend zijn, waardoor de militaire steun onder veel strengere voorwaarden kan verlopen. Een nakende militaire impasse - een "frozen conflict" - met een onvermijdelijk diplomatisch compromis lijkt me nog altijd een mogelijke uitweg.
 
Oekraïne is daarentegen extreem afhankelijk van Westerse steun en dan vooral vanuit de VS, aangezien Europese NAVO-landen amper voorraad hebben. Duitsland kan bijvoorbeeld amper een oorlog voeren met wat het nu in voorraad heeft. De Amerikaanse voorraden zijn niet eindeloos en nieuwe productie zal zich voornamelijk richten op het aanvullen van de eigen stock en aanvoer naar Oekraïne. De midterms kunnen op dat vlak ook wel eens heel bepalend zijn, waardoor de militaire steun onder veel strengere voorwaarden kan verlopen. Een nakende militaire impasse - een "frozen conflict" - met een onvermijdelijk diplomatisch compromis lijkt me nog altijd een mogelijke uitweg.

Zou het niet Europa zijn die zal bijleggen aan US materiaal voor Oekraïne?
 

Het zal niet meer lang duren. Het zou me ook niet verwonderen als een deel van de verplicht gemobiliseerde jonge mannen een uitgesproken mening hebben tegen het huidig regime. Opgeruimd staat netjes denkt Poetin dan. En zo blijft er weer een natie van idioten over en geschiedenis zal zich weer blijven herhalen.
 

Het zal niet meer lang duren. Het zou me ook niet verwonderen als een deel van de verplicht gemobiliseerde jonge mannen een uitgesproken mening hebben tegen het huidig regime. Opgeruimd staat netjes denkt Poetin dan. En zo blijft er weer een natie van idioten over en geschiedenis zal zich weer blijven herhalen.

Is dat iets typisch oost-Europees of Russische die mentaliteit van er zijn hogerop slimme mensen mee bezig die het zeker beter weten. Ik zie dat vaak terugkomen in interviews met mensen van ginder. Dat staat in schril contract met wat je hier op straat zou horen vermoed ik. Het idee alleen al van een leider of politicus blind te vertrouwen.
 
Is dat iets typisch oost-Europees of Russische die mentaliteit van er zijn hogerop slimme mensen mee bezig die het zeker beter weten. Ik zie dat vaak terugkomen in interviews met mensen van ginder. Dat staat in schril contract met wat je hier op straat zou horen vermoed ik. Het idee alleen al van een leider of politicus blind te vertrouwen.
Ik denk dat we hier meer bezig zijn met politieke participatie dan in landen waar de levenstandaard veel lager is. De mate van politieke participatie hangt immers af van inkomen en inkomensongelijkheid. Als je van paycheck tot paycheck leeft en laaggeschoold bent, dan kan politiek u denk ik bitter weinig schelen want je hebt andere dingen aan uw hoofd. In het verleden veel gewerkt met mensen uit Oost-Europa en politiek was vaak het laatste wat hen interesseerde. Degene die het land zijn ontvlucht zijn niet de ongeschoolde arme jongen mannen... integendeel. Dat zijn ook degene die in de toekomst kunnen leiden tot een regimeverandering. Als ze in Rusland blijven, dan gaan ze gewoon dood aan het front.
 
Laatst bewerkt:
Allez, eerst Poetin die zelf de Russen oproept om Cherson te verlaten, en nu dit:


Volgens de Russen zou het Oekraïne zelf zijn die die dam willen vernietigen.
Zeer logisch allemaal dat ze hun eigen nutsvoorzieningen zouden willen vernietigen en een hoop burgerslachtoffers maken :sarcastic:
 
Allez, eerst Poetin die zelf de Russen oproept om Cherson te verlaten, en nu dit:


Volgens de Russen zou het Oekraïne zelf zijn die die dam willen vernietigen.
Zeer logisch allemaal dat ze hun eigen nutsvoorzieningen zouden willen vernietigen en een hoop burgerslachtoffers maken :sarcastic:

Die dam is ook een brug die de Russen gebruiken voor bevoorrading. Oekraïne heeft dankzij de hallucinante nauwkeurigheid van de HIMARS raketten al vlak naast die dam aanvallen uitgevoerd.

Het verontrustende (moest wat de Russen beweren waar zijn) is dat ze dan mogelijks (waarschijnlijk zelfs?) 5 van 6 HIMARS raketten hebben weten neerhalen. Dat zou ik allesbehalve fijn nieuws vinden.
 
Is volgens mij gewoon psychologische oorlogsvoering om de bevolking daar weg te krijgen.
De russen proberen al een tijd van iedereen aan de rechterbank te verplaatsen, maar de meeste weigeren en willen blijven.

Ook verdacht dat er van iedere ontploffing 10 video's zijn, maar deze keer is er geen enkele. Toevallig net als ze 5 raketten onderscheppen.
Als die dam schade opgelopen had hadden we allang foto's gezien en was er 12u later allang een overstroming stroomafwaarts.
Denk wel dat de russen ze uiteindelijk zullen opblazen als Kherson (bijna) verloren is.

Ze zijn ondertss. ook alle civiele boten aan het zinken.
Dunno of het is om hun eigen troepen ter plaatse te houden of om de Oekraïners te verhinderen van ze later te gebruiken.


 
Is volgens mij gewoon psychologische oorlogsvoering om de bevolking daar weg te krijgen.
De russen proberen al een tijd van iedereen aan de rechterbank te verplaatsen, maar de meeste weigeren en willen blijven.

Ook verdacht dat er van iedere ontploffing 10 video's zijn, maar deze keer is er geen enkele. Toevallig net als ze 5 raketten onderscheppen.
Als die dam schade opgelopen had hadden we allang foto's gezien en was er 12u later allang een overstroming stroomafwaarts.
Denk wel dat de russen ze uiteindelijk zullen opblazen als Kherson (bijna) verloren is.

Ze zijn ondertss. ook alle civiele boten aan het zinken.
Dunno of het is om hun eigen troepen ter plaatse te houden of om de Oekraïners te verhinderen van ze later te gebruiken.



Lijkt erop dat Rusland ervan overtuigd is dat Oekraïne na de herwinning van Kherson zal proberen om een offensief over de rivier te lanceren. Dat verklaard ook de defensieve fortificaties aan de oostelijke rivieroever die door Rusland in de voorbije maanden werden aangelegd.
 
Lijkt erop dat Rusland ervan overtuigd is dat Oekraïne na de herwinning van Kherson zal proberen om een offensief over de rivier te lanceren. Dat verklaard ook de defensieve fortificaties aan de oostelijke rivieroever die door Rusland in de voorbije maanden werden aangelegd.
Yup akkoord, al weet ik niet of de Oekraïners dit zo zien. Ze kunnen vanuit Kherson één dag rijden over Dnipro-stad en in Zaporizia staan, dan vandaaruit richting Melitopol aanvallen of een cordon rond de Enerhodar installatie proberen leggen.
Buiten wat special forces zie ik echt geen heel leger een km-brede rivier oversteken met allerlij zwaar geschut op hun gericht.

Russische logica zeker?
 
Is dat iets typisch oost-Europees of Russische die mentaliteit van er zijn hogerop slimme mensen mee bezig die het zeker beter weten. Ik zie dat vaak terugkomen in interviews met mensen van ginder. Dat staat in schril contract met wat je hier op straat zou horen vermoed ik. Het idee alleen al van een leider of politicus blind te vertrouwen.
Ehrrrr, really? Anders genoeg die hard fanboys van bepaalde politici hoor
 
Oei jongens, HLN...

Ik geloof er vrij weinig van. Afgaande op de inleiding gaat het overigens enkel over onderhandelingen om inzet nucleaire wapens te beperken, niet voor een algemene vrede.
 
https://www.hln.be/buitenland/gehei...d-de-oorlog-begint-te-lang-te-duren~aa1d46d8/

Indien waar toch wel jammer,blijkbaar werkt de kaart van nucleaire dreiging dan toch. Rusland zou voor deze oorlog toch mogen boeten op alles wat mogelijk is. Onderhandelingen zal ervoor zorgen dat ze, en dan vooral Poetin, toch nog als overwinnaar kan buiten komen!
Betalend artikel, dus wat relevante citaten van "Amerikadeskundige" Willem Post van het Nederlandse Clingendael-instituut:

“Na ruim acht maanden begint de oorlogsmoeheid toe te slaan. 60 miljard dollar heeft de regering-Biden tot nu toe uitgetrokken om de Oekraïners te helpen. Dat is gigantisch veel, maar ook bij de Amerikanen zit er een grens aan. Daar komt bij dat ze in eigen land de nodige problemen hebben die grotendeels voortkomen uit de oorlog, zoals de hoge brandstof- en voedselprijzen. Tot voor kort was er brede steun van zowel de Democraten als de Republikeinen voor het Oekraïnebeleid, maar het sentiment begint te kantelen”, zegt de Amerika-deskundige.

“Een groeiende groep Republikeinen, voornamelijk uit het Trump-kamp, wil geen blanco cheque meer naar Kiev sturen. Zij merken op dat het om een Europese oorlog gaat en hanteren het credo ‘America First’. Maar ook de linkervleugel van de Democratische Partij heeft kritiek. Onlangs hadden dertig Democraten een brief opgesteld met daarin de oproep richting Oekraïne om te gaan onderhandelen over het einde van het conflict. Uiteindelijk is die brief onder druk van de partijtop ingetrokken, maar het is een veeg teken dat het sentiment groeit om er een einde aan te breien. De oorlog begint te lang te duren.”

“Voorlopig krijgen de Oekraïners nog alle steun van de Amerikanen. Maar nogmaals, het sentiment begint ook in de VS te kantelen. Er is steeds meer twijfel of het wel gaat lukken om alle Russische militairen uit heel Oekraïne te verdrijven. De grootmachten verlangen naar stabiliteit, vooral op economisch vlak. Dus wie weet volgen er meer en bredere onderhandelingen om het conflict te beëindigen. Grote vraag daarbij is of Oekraïne een dergelijke stap zal willen zetten.’’

Het wordt wel moeilijk zien hoe beide partijen een akkoord kunnen sluiten met het gevoel dat ze iets naar huis kunnen nemen dat de moeite waard is voor de achterban. Poetin heeft intern ongetwijfeld ook véél problemen, maar dat wil niet zeggen dat het Westen onvoorwaardelijk steun kan blijven geven want hier is er ook een groeiende onvrede. De midterms kunnen die Amerikaanse steun ook wel ernstig fnuiken als Republikeinen geen blanco cheque willen sturen en ook Democraten aansturen op onderhandelingen.
 
Betalend artikel, dus wat relevante citaten van "Amerikadeskundige" Willem Post van het Nederlandse Clingendael-instituut:







Het wordt wel moeilijk zien hoe beide partijen een akkoord kunnen sluiten met het gevoel dat ze iets naar huis kunnen nemen dat de moeite waard is voor de achterban. Poetin heeft intern ongetwijfeld ook véél problemen, maar dat wil niet zeggen dat het Westen onvoorwaardelijk steun kan blijven geven want hier is er ook een groeiende onvrede. De midterms kunnen die Amerikaanse steun ook wel ernstig fnuiken als Republikeinen geen blanco cheque willen sturen en ook Democraten aansturen op onderhandelingen.

Wat dat de Russen proberen te doen, is op Pavloviaanse wijze "dure energieprijzen" onlosmakelijk te verbinden met "oorlog in Oekraïne".
Wanneer de buitenlandse bevolking dure energieprijzen zijn, zijn ze de oorlog in Oekraïne beu. En op die manier worden overheden geforceerd om niet meer Oekraïne te steunen.

De Amerikaanse midterms gaan een grote impact hebben want sommige centrum-democraten gaan ook beginnen rillen.


“We hope that for our sake that we don’t become a victim to the partisan debate that’s unfolding right now in the U.S.,” Ivanna Klympush-Tsintsadze, a former Ukrainian deputy prime minister and now opposition lawmaker, told POLITICO. “That’s the fear, because we are very much seriously dependent on not only American support, but also on the U.S. leadership in terms of keeping up the common effort of other nations.
 
Wat dat de Russen proberen te doen, is op Pavloviaanse wijze "dure energieprijzen" onlosmakelijk te verbinden met "oorlog in Oekraïne".
Wanneer de buitenlandse bevolking dure energieprijzen zijn, zijn ze de oorlog in Oekraïne beu. En op die manier worden overheden geforceerd om niet meer Oekraïne te steunen.

De Amerikaanse midterms gaan een grote impact hebben want sommige centrum-democraten gaan ook beginnen rillen.


“We hope that for our sake that we don’t become a victim to the partisan debate that’s unfolding right now in the U.S.,” Ivanna Klympush-Tsintsadze, a former Ukrainian deputy prime minister and now opposition lawmaker, told POLITICO. “That’s the fear, because we are very much seriously dependent on not only American support, but also on the U.S. leadership in terms of keeping up the common effort of other nations.
Misschien gaan de midterms de oorlog dan wel bepalen, want zonder Amerikaanse miljarden en wapens kan het wel eens gedaan zijn voor Oekraïne. Europa heeft zelf niet veel meer in voorraad en Oekraïne heeft zelf geen reserves meer.
 
heb jij een hln abonnement? :unsure:
Pol&Actua street creds direct gedeeld door 2. :p
Via mijn vrouw, die HLN leest. En ik heb zelf een abo op De Standaard waarmee ik sinds recent ook plusartikels kan lezen op o.a. GVA, Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg. En op Knack, maar misschien stop ik daarmee.
 
Terug
Bovenaan