Ik ben het met jou eens dat Trump te hard werd aangepakt, en niet voldoende serieus genomen wordt, en dat er ook heel wat desinformatie de ronde ging wat betreft kritiek op Trump. Daarnaast is er ook heel veel terechte kritiek op Trump, vooral dan naar binnenlands beleid en zijn commitment naar democratische waardes. Maar... ik vind dat jij het hier enorm verbloemt.
Ik denk in internationale politiek kan je ook een meer verbindende houding aannemen. Als je oprecht Europa wilt aanmoedigen om sterker te worden, dan moet je ze niet tegelijkertijd een hele waslijst aan verwijten geven en openlijk uw gebrek aan respect tonen aan diezelfde Europese leiders. Misschien is dat al een gevolg over die Europese berichtgeving, maar dat is ook een discussie in de trend: wat is er het eerst: het kip of het ei.
Ik ben er wel van overtuigd dat Trump ook Oekraïne zou gesteund hebben, maar dan misschien wel meer controversiële statements, en niet altijd éénduidig. Maar ik kan me niet voorstellen dat Trump Oekraïne aan hun lot zou overgelaten hebben. Verder had Trump in retroperspectief absoluut gelijk wat betreft ons energiebeleid, en vooral zijn kritiek naar Duitsland toe was meer dan terecht. En daar werd inderdaad Trump indertijd belachelijk op gemaakt, maar ik denk dat anno 2022 wij daar veel slechter uit gekomen zijn dan Trump zelve. Trump had gewoon gelijk. Maar zoals ik zeg: de toon of de manier waarop dit aan de kaart werd gesteld was niet altijd uitnodigend, en was misschien zelfs meer gericht naar zijn eigen achterban dan naar Europese leiders of diens bevolking toe.