Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

En ik vind het een beetje egoïstisch om een land als bvb Ethiopië te verplichten garant te staan voor dat schip. Die hebben het geld daar niet voor.

Dus wij moeten het dan maar doen? Laat de rederijen het zelf maar regelen. Dat zijn geen arme bedrijven.

US military now doing onsite weapons inspections in Ukraine​

Tja, we kunnen ook zeggen "fuck de hongerige afrikaantjes", en over een half jaar klagen dat we weer een toeloop aan vluchtelingen hebben. Lijkt me niet zo slim.

Edit: na het oosten van mijn bericht zie ik dat je je bericht hebt aangepast. Heeft heel andere toon. Soit.

Tja, we kunnen ook zeggen "fuck de hongerige afrikaantjes", en over een half jaar klagen dat we weer een toeloop aan vluchtelingen hebben. Lijkt me niet zo slim.

Edit: na het oosten van mijn bericht zie ik dat je je bericht hebt aangepast. Heeft heel andere toon. Soit.
Geen idee. Mijn bericht is 5 minuten geleden gepost en die van u 4 minuten geleden. Tenzij ik mijn timetravel skills heb geupdate zou ik niet geweten hebben wat je gepost had. Ik had mijn bericht wel verwijderd omdat ik de tweet wou vervangen door een link naar washington post. Mijn toon was hetzelfde. Ik heb enkel de laatste 2 zinnen toegevoegd nl dat de rederijen het zelf maar moeten betalen.

Ik klaag nooit over vluchtelingen. Dat doen mensen die wereldvreemd zijn. Jarenlang Afrikaanse landen aan een infuus hangen (hetgeen sowieso al ver onvoldoende was) onder het mom van ontwikkelingssamenwerking en handjes schudden met corrupte autocraten in ruil voor allerlei business opportuniteiten en dan nu plots een moer geven om wereldhonger. Ach.

Laatst bewerkt:
Die schepen varen in internationale wateren dus Rusland kan die daar niet lastigvallen en mocht Rusland beslissen om die tot zinken te brengen dan zou het wel eens heel snel steun kunnen verliezen in de Afrikaanse landen die voorlopig nog neutraal of pro-Rusland zijn en Europa gaan ze hier echt geen pijn meedoen aangezien wij bijna geen Oekraïens graan importeren volgens de eerder vermelde bron.

Ik zie ook niet in waarom de EU de verzekering van die koopvaardijschepen op zich zou moeten nemen. De eigenaars van die schepen kiezen er bewust voor om hun schepen in bepaalde belastingparadijzen te registreren om kosten te besparen en van een soepelere regelgeving te genieten. Als men wil dat die schepen nu beschermt worden dan dient men de respectievelijke vlaggenstaat maar aan te spreken. Als deze daar niet voor willen instaan dan moeten ze maar gaan aankloppen bij de landen die hun lading ontvangen.

De grootste en belangrijkste maritieme verzekeringsmaatschappijen bevinden zich in EU en VK.
Daarom ook dat sancties ook zo goed werken qua scheepvaart omdat de meeste schepen niet verzekerd geraken als ze naar Rusland willen en geen enkel rederij wil onverzekerd rondvaren.

Wat je wel kan doen als EU is borg staan zodanig dat die graanschepen wel een verzekering kunnen krijgen. Dat is op zich een financieel low risk voor een EU. Zo toon je solidariteit met Oekraïne maar ook met de Afrikaanse landen die deze leveringen nodig hebben.

Ik denk dat waar je je schip registreert weinig te maken heeft met waar je je schip laat verzekeren. In het artikel hierboven ging het over Lloyd's, in de UK denk ik. Dat is (voorlopig) nog geen belastingparadijs voor schepen.

En ik vind het een beetje egoïstisch om een land als bvb Ethiopië te verplichten garant te staan voor dat schip. Die hebben het geld daar niet voor.
Ik zeg toch ook nergens dat de rederijen zich normaal in de vlaggenstaat moeten verzekeren? Die rederijen registreren zich in zulke landen om de redenen die ik eerder al aanhaalde en nu zouden de landen waar die rederijen zich niet wouden registreren moeten instaan voor hun verzekering?
Dat is hetzelfde als zeggen "hey, ik weiger belastingen te betalen maar ik wil wel gebruik kunnen maken van de gezondheidszorg en een pensioen trekken". Als die rederijen bescherming wouden dan hadden zij zich moeten registreren in een (in dit geval) Europees land en dan hadden zij als lid van de xxxx handelsvloot bescherming genoten van de xxxx marine.

Ik heb ook nergens gezegd dat Ethiopië alleen moet instaan voor die schepen of hun veiligheid. Er bestaat nog steeds zoiets als de Afrikaanse Unie. Als wij in Europa aan één zeil kunnen trekken om Oekraïne te steunen dan moet Afrika maar hetzelfde doen om Ethiopië te steunen.
Als de Afrikaanse Unie er niet in slaagt dan moeten zij zich maar wenden tot de VN. Daar dient dat praatbarak voor.

We kunnen het draaien of keren zoals we willen, dit graan probleem is (grotendeels) geen Europees probleem en Europa heeft op dit moment wel andere zorgen dan Afrika, hoe onmenselijk dat ook wel niet mag overkomen. We willen niet militair ingrijpen in Oekraïne omdat zij geen lid zijn van de NAVO of de EU, maar we zouden dan wel economisch en/of militair moeten ingrijpen om de schepen van privébedrijven te beschermen die graan vervoeren uit een niet EU-land dat aangevallen wordt door een ander niet EU-land, zodat de bevolking van een ander niet EU-land zijn lading kan ontvangen terwijl zij in een aantal gevallen openlijk pro-agressor zijn?

Dat er potentieel een hongersnood komt of dat de reeds bestaande hongersnoden erger worden is een tragisch gebeuren maar de enige schuldige hierin is Rusland. Nu soit, dit alles doet er ondertussen niet meer toe want Rusland stapt terug in de graandeal bron

Laatst bewerkt:
Volgens het defensieministerie heeft Moskou schriftelijke garanties gekregen van Oekraïne dat de corridor niet voor gevechtshandelingen tegen Rusland zou worden gebruikt.

Ik snap dat echt niet. Hallucinant. De verdedigende partij dient de aanvallende partij schriftelijke garanties te geven dat ze die aanvallende partij niet aanvallen in die corridor, anders gaat de aanvallende partij voedselexporten blokkeren zodat nog andere partijen voedseltekorten en mogelijks hongersnoden gaan lijden.

Wat een gekke wereld is dit toch.

Volgens het defensieministerie heeft Moskou schriftelijke garanties gekregen van Oekraïne dat de corridor niet voor gevechtshandelingen tegen Rusland zou worden gebruikt.

Ik snap dat echt niet. Hallucinant. De verdedigende partij dient de aanvallende partij schriftelijke garanties te geven dat ze die aanvallende partij niet aanvallen in die corridor, anders gaat de aanvallende partij voedselexporten blokkeren zodat nog andere partijen voedseltekorten en mogelijks hongersnoden gaan lijden.

Wat een gekke wereld is dit toch.
Er is veel gek te noemen in dit conflict (waar andere woorden zoals gruwelijk, mensonterend, hallucinant te kort komen) , maar dit is toch eigenlijk niet zo heel raar. Volgens het artikel meent Rusland ook dat zij verantwoordelijk zijn voor de veiligheid volgens dat akkoord (of dat effectief zo is laat ik in het midden, heb geen zin om het akkoord in kwestie helemaal uit te pluizen, en lijkt me ook niet helemaal onredelijk gezien de militarie presence van Rusland in de Zwarte Zee). Met andere woorden: wie anders zou je aanduiden als "bewaker van de veiligheid" daar?

Nu, Rusland heeft een beroerde reputatie op allerlei vlakken, dus ik ben volledig akkoord dat het een vreemde gang van zaken zal teweegbrengen, maar hoe wil je zoiets anders tot stand laten komen? Turkije (ergo de NAVO) hier bewaker laten spelen? Vuurwerk gegarandeerd!

Wat ik denk is dat Rusland niet had verwacht dat de graanschepen gewoon gingen doorgaan zonder hen.
Ze hebben een dreigement uitgesproken : Oekraïne, Turkije en VN hebben niks van aangetrokken en Rusland is totaal niet in staat om z'n dreigement uit te voeren of zelfs te faken dat het mogelijk is want te dicht bij kust van Oekraïne.
Dus dan maar gezicht proberen te redden en 'voldoende garanties' gekregen dus de graanschepen mogen weer met hun goedkeuring varen.

1.000 Russische soldaten op een dag dood. Een triest record.
Meesten waarschijnlijk een maand geleden opgeroepen en amper opleiding, materiaal en wapens gekregen. Echt letterlijk kanonnenvoer.
Wanneer gaat die zot nu toch eens inzien dat hij niet meer kan winnen?

1.000 Russische soldaten op een dag dood. Een triest record.
Meesten waarschijnlijk een maand geleden opgeroepen en amper opleiding, materiaal en wapens gekregen. Echt letterlijk kanonnenvoer.
Wanneer gaat die zot nu toch eens inzien dat hij niet meer kan winnen?

even in perspectief plaatsen : VS verloor in WWII gemiddeld 220 soldaten per dag.
Rusland zit daar geruime tijd boven en nu aan het viervoudige hiervan in een lokale oorlog.

De miserie met de gemobiliseerden begint al .. hun beloofde geld blijft weg.. "Kanonnenvlees" dat zich tegen de hogere rangen gaat keren.. interessante ontwikkeling.

Bedoel je Indiatoday of het Oekraïnse ministerie van defensie? Want die laatste zegt dat.
Die Indiatoday. De indiaase bronnen zijn niet echt te vertrouwen vind ik , zie bijvoorbeeld toen ze berichten over de staatsgreep in China waar ook niets van aan was. Ik heb geen bron gezien van het Oekraïnse MOD of ik heb er over gekeken. Pas op het kan waar zijn van die duizend doden maar ik heb toch liever betrouwbare bronnen voor ik zoiets aanneem.

Ik ben benieuwd wanneer we nog eens groot nieuws gaan krijgen ivm een doorbraak door het Oekraïnse leger. Momenteel lijkt het een trage vooruitgang te zijn en met winter die afkomt zou Cherson innemen wel een hele grote slag zijn.

Die Indiatoday. De indiaase bronnen zijn niet echt te vertrouwen vind ik , zie bijvoorbeeld toen ze berichten over de staatsgreep in China waar ook niets van aan was. Ik heb geen bron gezien van het Oekraïnse MOD of ik heb er over gekeken. Pas op het kan waar zijn van die duizend doden maar ik heb toch liever betrouwbare bronnen voor ik zoiets aanneem.

Ik ben benieuwd wanneer we nog eens groot nieuws gaan krijgen ivm een doorbraak door het Oekraïnse leger. Momenteel lijkt het een trage vooruitgang te zijn en met winter die afkomt zou Cherson innemen wel een hele grote slag zijn.
Je hebt gelijk MoD heeft niet aangegeven dat er 1.000 doden waren, het waren er 950. Indiatoday heeft dat omhoog afgerond.

Op hun website kan je volgende getallen vinden bij de artikels die beginnen met "the total combat losses of the enemy ...": https://www.mil.gov.ua/en/

3/11: +730
2/11: +800
1/11: +650
31/10: +620
30/10: +950

Ik vraag me af hoeveel Russen er eenzaam gaan doodvriezen in de bossen komende winter. Die krijgen echt niet allemaal goede winterkleding.

Je hebt gelijk MoD heeft niet aangegeven dat er 1.000 doden waren, het waren er 950. Indiatoday heeft dat omhoog afgerond.

Op hun website kan je volgende getallen vinden bij de artikels die beginnen met "the total combat losses of the enemy ...": https://www.mil.gov.ua/en/

3/11: +730
2/11: +800
1/11: +650
31/10: +620
30/10: +950

Ik vraag me af hoeveel Russen er eenzaam gaan doodvriezen in de bossen komende winter. Die krijgen echt niet allemaal goede winterkleding.
Zijn dat allemaal doden? Of zit iedereen die uitgeschakeld (ook gewonden) is in dat cijfer?

Zijn dat allemaal doden? Of zit iedereen die uitgeschakeld (ook gewonden) is in dat cijfer?
Alleen bevestigde doden.
Gewonden liggen 3-4 keer hoger. Op Reddit wordt er dagelijks een update van de cijfers gegeven. Van eind oktober tot vandaag zijn er weer eens +2000 soldaten gedood...we hebben het hier over 3-4 dagen hé..

Alleen bevestigde doden.
Gewonden liggen 3-4 keer hoger. Op Reddit wordt er dagelijks een update van de cijfers gegeven. Van eind oktober tot vandaag zijn er weer eens +2000 soldaten gedood...we hebben het hier over 3-4 dagen hé..
Ik vermoed dat bij de gewonden ook nog veel doden van vallen.
En Rus die op een militaire basis door een drone wordt verwond, zal hopelijk wel snel medische hulp krijgen. Maar een Rus ergens in de velden? Wordt waarschijnlijk niet teruggehaald en zelfs dan denk ik niet dat ze altijd de beste medische hulp krijgen.
Soldaten zijn duidelijk geen prioriteit voor Putin

Terug
Bovenaan